Wat je moet weten voordat je een website-domein voor je webshop koopt

Als je een webshop start, weet je al dat er veel ins en outs zijn om dingen op te zetten. Of het nu gaat om het opzetten van je juridische verantwoordelijkheden of het op orde krijgen van de technische elementen, er zijn veel beslissingen die je moet nemen. Het kiezen van de naam van de webshop en het opzetten van jouw website-domein is erg belangrijk, maar het kan eigenlijk best leuk zijn. Met dat in gedachten, laten we eens kijken naar een aantal dingen om te overwegen voordat je een website-domein koopt.

We behandelen in dit artikel drie hoofdonderwerpen met betrekking tot domeinnamen. Ga gerust door naar het deel dat voor jouw situatie het meest interessant/relevant is:

🤔 Een naam voor je webshop kiezen;
🖋️ Beslissen waar je jouw domein registreert;
💰 Een bestaand domein overkopen.

 

 

🤔 Een naam voor je webshop kiezen

Hoewel dit een relatief leuk onderdeel kan zijn van het starten van een webshop, is het kiezen van een naam voor jouw merk natuurlijk erg belangrijk. Het zet immers de toon voor je hele merkconcept.

Zonder al te veel in detail te treden, moet je er rekening mee houden dat de branding-beslissingen die je neemt een impact kunnen hebben op de manier waarop je bedrijf wordt ervaren door je doelpubliek. Als je gefocust bent op een bepaalde nichemarkt, dan moet je winkelnaam echt tot hen spreken.

Met dat in gedachten, laten we eens kijken naar een aantal dingen om in gedachten te houden bij het kiezen van een websitedomein.

5 Tips voor het kiezen van een website-naam

Voordat je een webdomein koopt, zijn er een paar dingen die je moet overwegen voordat je je op een naam vestigt. Hier zijn vijf tips voor je:

1. Maak het gemakkelijk te onthouden (en te spellen)

Een goede webshopnaam moet meer zijn dan alleen maar goed gevonden. Belangrijker nog, het moet onvergetelijk zijn. Mensen moeten de naam van jouw webshop kunnen onthouden als ze daadwerkelijk op het web surfen of als ze zich op dat moment herinneren dat ze 'die winkel' wilden bezoeken. Als jouw naam bekend klinkt, maar niemand kan de naam herinneren, is dat geen goed teken.

 

 

 

Er is veel te leren van de grote spelers. Kijk bijvoorbeeld naar Google. Weet je nog de eerste keer dat je van Google hoorde? Het deed je waarschijnlijk denken aan je kindertijd, nietwaar? En dat ze een ietwat vertrouwd woord gebruikten, is gedenkwaardig, want het is gewoon een beetje een maf woord.

Google is ook een zeer flexibel woord geworden. Het is zowel een zelfstandig naamwoord (Ik heb op Google gekeken.) als een werkwoord (Ik heb het gegoogled.). Of het nu met opzet was of niet, het woord kwam schijnbaar van de ene op de andere dag in onze collectieve woordenschat terecht. Herinner je je al die Google-grappen die een paar jaar geleden in 90% van de sitcoms verschenen? Je kon geen betere marketing betalen met het grootste budget ter wereld!

Google-grappen

"Heb je jezelf wel eens gegoogled?"
"Hey! Dit is een kindvriendelijk restaurant!"

Google is ook een kort woord; twee lettergrepen, wat over het algemeen een zeer goede zaak is. Apple, Sony zijn grote voorbeelden van korte merknamen. Kun je het met één lettergreep doen? Het is moeilijk, maar merken als Coke, Ugg, Ford hebben het voor elkaar gekregen. Over het algemeen: probeer het onder drie lettergrepen te houden, zodat ze makkelijk te onthouden zijn.

Het is de moeite waard om op te merken dat de spelling ook gemakkelijk moet zijn. Woorden als Google, Apple en Amazon zijn gemakkelijk te spellen. Woorden als gobbledygook zijn iets moeilijker te spellen (voor de goede orde, ik heb zeker gegoogled hoe dat te spellen).

Vergeet overigens niet het Nederlandse bedrijf Bol.com. Sommige mensen zoeken nog steeds op Bol.com.nl als ze het bedrijf willen vinden, maar de meeste snappen dat ze moeten zoeken op Bol.com. 

Concurrentie2. Kijk naar de concurrentie

Het is altijd een goed idee om te zien wat je concurrentie doet. Dat begint al voordat je een naam hebt gekozen. Kijk eens goed naar wat ze gedaan hebben. Hebben ze specifieke woorden gekozen waar je je ook op moet richten. Hebben ze goede kansen gemist? Leer wat je van ze kunt leren voordat je je beslissing definitief maakt.

3. Zorg ervoor dat het domein beschikbaar is

Zorg ervoor dat je weet dat het domein beschikbaar is. Dit lijkt misschien voor de hand liggend, maar de reden dat dit punt aan de orde wordt gesteld is omdat je ook meerdere topleveldomeinen wilt controleren (bijv. .com, .net, .info, .co.uk, etc.).

Je kunt deze tool van Google gebruiken om dit te onderzoeken.

tw-domains_button_closeup-1v-w250Als je verder vooruitdenkt met je bedrijf, zou je kunnen overwegen om je domein te kopen met meerdere topleveldomeinen om te voorkomen dat iemand anders ze koopt. Het laatste wat je wilt is dat iemand op het succes van je winkel gaat jagen, omdat je een paar euro per jaar wilt besparen.

Zo heeft Bol.com niet de domeinen Bol.nl of Bol.de. Dit is een heel ander bedrijf, maar bijna dezelfde naam! Het bedrijf heeft overigens wel Bol.be aangeschaft, welke doorlink naar de hoofdsite Bol.com, maar dan in de Belgische variant. 

Opmerking: als je al een bedrijf hebt en overweegt om je winkel te verhuizen naar een nieuw domein, kijk dan eens naar ons artikel over dat onderwerp:

 

 
4. Check de social media-namen

Het domein is misschien wel beschikbaar, maar je wilt ook alle populaire social media-kanalen checken. Het bezitten van de social media-namen is bijna net zo belangrijk als controle hebben over het domein. 

5. Wees uniek

Heb je ooit gehoord van de bekende pizzeria in New York genaamd Famous Ray's Pizza? Waarschijnlijk wel, want de helft van de pizzeria's in New York heet zo (en de andere helft heet Famous Original Ray's Pizza). 

Wat leren we hieruit: zoek een unieke naam. Als je jouw eigen naam als bedrijfsnaam gebruikt, moet je weten dat 'Jans' niet alleen al gebruikt is, maar ook dat je heel veel irrelevant verkeer op je website krijgt, wat meer schade aanricht dan goed doet voor je SEO.

Als je al een lokaal bedrijf hebt en je naam is de winkelnaam, kun je overwegen om je plaatsnaam mee te nemen in je domein (bijv. JansSportartikelenArnhem.nl).

Dit kan niet alleen helpen met wat verwarring, maar het kan ook je positie in lokale zoekopdrachten versterken. Het streven naar een meer unieke naam heeft echter nog steeds de voorkeur, vooral als je probeert een goed merk op te bouwen.

🖋️ Beslissen waar je jouw domein registreert

Dus, je hebt de perfecte merknaam bedacht. Gefeliciteerd! Nu is het tijd om te praten over de registratie van de domeinnaam.

Opmerking: Sommige hostingbedrijven bieden hun klanten ook een registratiedienst aan, dus hou daar rekening mee.

3 tips om in gedachten te houden bij de keuze van waar je jouw domein wilt registeren

Als je dit leest, ben je waarschijnlijk nieuw in de wereld van e-commerce. Daar is niets mis mee! Je wilt hier waarschijnlijk geen volledig risico nemen, dus het is een goed idee om het stap voor stap te doen. Investeer je geld verstandig. Hier zijn een paar tips om in gedachten te houden:

1. Bescherm je privacy en je gegevens

Als we het over jouw persoonlijke informatie en openbare gegevens hebben, bieden veel domeinregistrars gratis privacybescherming. Als bedrijven hiervoor een premie vragen, wees dan voorzichtig. Bovendien, als ze aanbieden om hun eigen gegevens in het register te zetten, ren dan hard weg. Dit is een stiekeme manier om zichzelf het eigendom van het domein te geven.

Wat de gegevens betreft, is het idee eenvoudig: de registrar moet publiekelijk verklaren dat hij jouw klantgegevens nooit zal verkopen of misbruiken voor marketingdoeleinden.

2. Pas op voor verborgen kosten

Jouw instinct zou je kunnen vertellen dat je een goedkope optie voor domeinregistratie moet vinden. Hoe verleidelijk dat ook is, het besparen van een paar dollar op de korte termijn kan je op de lange termijn veel kosten. Ze kunnen bijvoorbeeld typische schaduwrijke strategieën proberen, zoals het toevoegen van extra diensten aan je contract die je niet wilt of nodig hebt.

Hopelijk denk je strategisch na en denk je zelfs na over wat je gaat doen als deze onderneming slaagt en je je bedrijf moet opschalen. Dat kan betekenen dat je je domein moet verhuizen naar een andere registrar. Een andere duistere praktijk zou zijn om je extra te laten betalen voor het verhuizen van je domein of om het proces zo moeilijk te maken dat je besluit dat het makkelijker is om de dingen gewoon te houden waar ze zijn (en ze te blijven betalen).

3. Check hun support team

Voordat je een contract met hen tekent, onderzoek het bedrijf zoals je dat zou doen met elke dure online aankoop! Lees de beoordelingen van klanten en zie wat hun vroegere klanten te zeggen hebben over hun klantenserviceteam. Het laatste wat je wilt doen is een probleem hebben met je site en dan een customer service agent probeert je iets aan te smeren wat je niet nodig hebt.

💰 Een bestaand domein overkopen

Er is altijd een kans dat je de perfecte merknaam hebt bedacht om er vervolgens achter te komen dat deze al geregistreerd is. Het eerste wat je moet doen is... Kies niet zomaar voor een ander topleveldomein (TLD). Als je de .com-versie van de site niet hebt, werk je vanuit een nadeel en kun je potentiële klanten in verwarring brengen. Je zou ook juridische problemen kunnen krijgen van het bedrijf dat eigenaar is van de andere versie.

Als alternatief heb je de mogelijkheid om het webdomein van de eigenaar te kopen. Wat je moet doen is de website bezoeken. Als er een legitieme en actieve website is, kan het moeilijk zijn om dat domein te bemachtigen. Als de pagina echter leeg is of al een tijdje niet meer is bijgewerkt, heb je misschien wel geluk.

Dus, als je een WHOIS bekijkt, is er een goede kans dat je wat contactinformatie kunt vinden over een bepaald domein. Met de nieuwe AVG-regelgeving is het echter zeker gemakkelijker om anoniem te blijven in dergelijke databases, maar over het algemeen zullen er nog wel wat contactgegevens beschikbaar zijn.

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat je bericht misschien niet naar de juiste mensen wordt doorgestuurd. Als een beheerder van de site bijvoorbeeld de e-mail krijgt, kan het zijn dat je e-mail wordt verwijderd of genegeerd. Daarom is het ook een goed idee om het bedrijf een beetje te onderzoeken en te kijken of je de eigenaar van het domein op die manier kunt vinden (bijv. Facebook, LinkedIn, etc.)

De volgende stap zou natuurlijk zijn om contact op te nemen met die persoon. Over het algemeen zou je interesse moeten tonen in het kopen van het domein, maar bied geen hogere prijs aan. Laat ze eerst met een getal komen en begin dan met de onderhandelingen.

Als je eenmaal een prijs hebt afgesproken, is het tijd voor de verkoop en de overdracht. Wij raden je aan om een derde partij te gebruiken. Net zoals je zou doen als je een social media-account zou kopen, is het goed om een specialty service te gebruiken voor dergelijke transacties. Het laatste wat je wilt is problemen tijdens een virtuele verkoop.

 

 

🔄 Kortom

Of je nu zelf een mooie naam verzint en je domein registreert of dat je het bestaande domein van iemand anders koopt, het kiezen van je merknaam is uiterst belangrijk. Het is de sleutel tot uw merkidentiteit en vindbaarheid. Als je net begonnen bent met e-commerce, ga dan naar ons kenniscentrum voor gratis whitepapers over onderwerpen als SEO en social media en AVG-regelgeving. E-books etc.

Natuurlijk, als je vragen hebt over Trusted Shops en hoe we je bedrijf kunnen helpen, ga dan naar onze contactpagina.

Contact opnemen

 

 

15-12-2020
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Select Country: