Krijg de last minute kerstshoppers naar je webshop

Last minute en kerstshoppers passen bij elkaar zoals twee trommelstokken. Er zijn altijd een aantal shoppers in de laatste weken (of dagen) voor de feestdagen die nog meerdere (of alle) cadeautjes moeten kopen. Natuurlijk wil je zo'n potentiële verkoop niet aan je voorbij laten gaan. We bespreken een aantal strategieën die je kunt gebruiken om er zeker van te zijn dat die consumenten bij jouw webshop zullen kopen.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Stokkete

Leestip: Klant Bergzeit mocht de Smart Review Assistant testen. Het resultaat?  Ze besparen de helft van de tijd waarin ze op klanten reageren! In dit  klantverhaal vertelt Ute Lehner (Shop Reputation Manager bij Bergzeit) over  haar ervaring.  Lees verder

Volgens de Amerikaanse National Retail Federation (NRF) is slechts 10% van de Amerikaanse bevolking medio december al klaar met hun kerstinkopen. Maar liefst 40% van de eindejaarsverkopen vinden plaats in de 10 dagen voor kerst. In Nederland zal dat ongeveer hetzelfde zijn, alleen dan hebben we ook nog een piek voor Sinterklaas en tegenwoordig natuurlijk Black Friday.

In dit artikel lees je meer over...

Een kerstactie bedenken

Als eerste wil je beslissen welke actie je gaat opzetten. Wil je consumenten enthousiast maken om je pagina te bezoeken, omdat je een speciale verkoop hebt? Wil je cadeaubonnen of codes voor kortingsbonnen onder de aandacht brengen? Of ga je een richtlijn voor het kopen van kerstcadeaus introduceren? Wil je gratis (express)verzending aanbieden? Zal een timer of een soort countdown voor je verkoopactie van toepassing zijn? Neem een beslissing over de details, dan kun je van start gaan.

Zodra je een actie hebt bedacht, kun je je richten op het optimaliseren van de technieken die je conversies zullen verhogen. Zo moeten bijvoorbeeld productpagina's of speciale homepages ook de geaccepteerde betaalopties bevatten, om je potentiële klanten over te halen om nu te kopen.

Leestip: Tijdens het piekseizoen van kerst en Sinterklaas is er veel te  regelen. Waar moet je aan denken? Wij geven tips om het jezelf makkelijk te  maken én een checklist zodat je niks kan vergeten. Download e‑book

Actie op je website promoten

Het tweede dat je kunt doen, is het promoten van je actie op je website. Je wilt een speciale landingspagina hebben, specifiek gericht op last minute shoppers. Trek bezoekers naar de pagina door een opvallende banner in contrasterende kleuren te plaatsen (misschien zelfs in mooi kerstrood) en voorzie het van een pakkende tekst, zoals 'Lastminute ideeën voor cadeaus - 20% korting'. Plaats de banner aan de bovenkant van je homepage, of nog beter, zet de banner tijdelijk vast als onderdeel van je navigatiebalk.

Hoe je deze pagina invult, is uiteraard geheel aan jou, maar je wilt waarschijnlijk een aantal van je best verkopende producten promoten in combinatie met producten die specifiek voor dit seizoen geschikt zijn. Het kan behulpzaam zijn om je producten te categoriseren op basis van de ontvanger van het cadeau (bijv. cadeautjes voor moeders, docenten, jongens, enzovoort).

Een andere tip om shoppers te informeren en een beetje urgentie toe te voegen, is het voor iedereen zichtbaar aangeven van de levertijden en opties voor leveringen. Als klanten de kosten, levertijden en de opties voor de levertijden kennen, kan het hen motiveren om 'tijdig' te kopen.

Promoot het online

Nu je jouw pagina hebt voorbereid, wil je dit online promoten. Begin met gratis advertenties via social media. Ga naar je socialmedia-kanalen, creëer een paar mooie afbeeldingen met alle relevante informatie en publiceer dit. Moedig mensen aan om het te delen en hun vrienden in de reacties te taggen.

Daarna is het een goed idee om betaalde ads te maken en je producten te promoten. Google Ads en Facebook Ads zijn goede manieren, maar vergeet ook Instagram niet. Zorg ervoor dat je alle relevante informatie in de advertenties vermeld (zoals hoelang de actie duurt, gratis verzending enzovoort). 

Leestip: Maak je al advertenties via Google Ads of wil je hiermee beginnen? We helpen je graag via deze koste­loze check­list met tips waar je aan moet  denken bij het creëren van de perfecte advertentie. Klik op de onder­staande  knop.

Promoot het bij bestaande klanten

Als je deze blog geregeld leest, weet je waarom het belangrijk is om ook aandacht te besteden aan je bestaande klanten. Elke webwinkelier weet dat de beste klant, een terugkerende klant is. Je kunt deze benaderen via Google en Facebook Ads.

Ook is het een goed idee om te denken aan een goede e-mailcampagne. Het klinkt misschien ouderwets, maar een nieuwsbrief is één van de beste tools om verkeer naar je webshop te genereren en om meer te verkopen.

Om last minute shopping te voorkomen, is het ook een idee om je klanten regelmatig te informeren dat de feestdagen eraan komen. Maar stuur niet te veel mailings, want dan haken ze af!

Extra opties

Het aanbieden van kleine extra incentives aan je bezoekers is een andere manier om hen te motiveren om bij jouw webshop kerstcadeaus te kopen. Cadeaupapier is een voorbeeld van zo'n extra service die je kunt aanbieden. Je kunt dit gratis aanbieden, of voor een lage prijs om de waarde van winkelmandjes te vergroten. De keuze is aan jou, maar als je de werkkracht hebt om dit aan te bieden, doe het gratis en kijk of dit helpt om klanten naar jouw webshop te krijgen.

Click-and-collect is een andere optie als je ook een fysieke winkel hebt. Dit is het bestellen online, maar ophalen in de winkel. Deze optie kan erg handig zijn voor mensen die overdag werken en hun pakket niet willen missen. Als het echt heel erg last minute wordt, is dit mogelijk de enige optie voor de klant om het kerstcadeau op tijd binnen te krijgen. Zorg ervoor dat je dit op productpagina's benadrukt. 

Kortom

Je webshop op tijd voorbereiden op de kerstdagen is heel erg belangrijk, er blijven namelijk altijd mensen die op het laatste moment kerstinkopen doen en voor die consumenten wil je helemaal klaar zijn!

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.    ️ Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Originele publicatie: 11 oktober 2018
Datum update: 29 november 2023

29-11-2023

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen