Canonical tags specificeren: dit is één van de eerste dingen waarmee je de Search Engine Optimisation (SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie) kan verbeteren voor je website. In de source code (de broncode) van je website kunnen canonical tags specificeren aan welke links de zoekmachine voorrang moet geven. Dubbele content kan hierdoor dus voorkomen worden, zelfs als je precies dezelfde content gebruikt op verschillende URLs.
Alle unieke content online moet alleen via één URL bereikbaar zijn. Anders wordt het geïndexeerd als dubbele content, of ook wel duplicate content. Dit betekent dus dat wanneer een zoekopdracht gedaan wordt, een unieke URL niet gevonden wordt door de zoekmachine. Dit zorgt voor slechtere ranking op de Search Engine Ranking Pages (SERP’s), dus hoe hoog je website op de zoekmachine scoort.
Een source (bron) voor verschillende URL’s op een webpagina kan de structuur zijn voor shopsoftware of content-managementsystemen (CMS). Bijvoorbeeld, in de meeste shopsofwaresystemen is de URL-path opgebouwd volgens de categorieën waarin de artikelen zijn ingedeeld, maar het komt vaak voor dat artikelen onder meerdere categorieën vallen. Bijvoorbeeld, een groene jurk hoort onder de categorie “kleding” maar ook “groen”.
Voorbeeld:
https://deshop.nl/kleding/groene-kleding/
https://deshop.nl/groen/groene-kleding/
Het is dezelfde productpagina, maar er worden twee URL’s gebruikt. Hier dien je dus met de canonical tag aan te geven welke link de zoekmachine moet gebruiken om resultaten te weergeven.
Bovendien kunnen URL-varianten een resultaat zijn van dynamische URL’s of tracking parameters.
Bijvoorbeeld:
https://deshop.nl/?category=kleding&color=groen
https://deshop.nl/kleding/groene-kleding/?utm_source=newsletter
Canonical tags worden in de source code (broncode) aangegeven.
https://deshop.nl/kleding/groene-kleding/
Als je precies dezelfde inhoud op meerdere URL’s hebt staan, kun je het op deze manier voor de zoekmachine aangeven:
"https://deshop.nl/kleding/groene-jurk / "/>
Dit element met het attribuut rel = “canonical” moet dan toegevoegd worden aan het onderdeel van alle pagina’s en de varianten.
Je moet daarbij de volledige link ingeven inclusief domein, dus niet alleen de relatieve link (wat dan “/jurken/groene-jurken/” zou zijn).
De meeste shopsoftwaresystemen geven standaard de canonical tag aan individuele pagina’s, of dit kun je aanzetten. In het geval van verschillende categorieën, kunnen sommige systemen (zoals OXID) een hoofdcategorie aangeven als URL-pad.
Hier zijn nog een aantal shopsoftwaresystemen, waarbij uitgelegd wordt wat de canonical tags-instellingen zijn:
In deze Engelstalige video wordt de functie van canonical tags verder uitgelegd:
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.