Verbeter je Google-positie via hogere Domain Authority

De domain authority (domeinautoriteit) is één van de factoren die de positie beïnvloedt van je website in de Google-zoekresultaten. Hoe hoger je domain authority, des te beter je ranking en dus is de kans groter dat jouw website hoger (en op de eerste pagina) van de Google SERP's (Search Engine Result Page) zal belanden. Wij leggen je uit hoe je dit verbetert.

In dit artikel leer je:

Wat domain authority is
Welke meetinstrumenten er zijn
Technieken om je domain authority in e-commerce te vergroten

Wat is de domain authority?

Het domain authority of domeinautoriteit is niets meer of minder dan de populariteit van een website op het internet in relatie tot anderen.

Het maakt deel uit van de vele factoren die het algoritme van Google gebruikt om de kwaliteit van een website te bepalen en (op basis van die kwaliteit) zijn positie op de pagina's met zoekresultaten van zoekmachines te bepalen.

Domeinautoriteit is de door Moz ontwikkelde ranking-score voor zoekmachines die voorspelt hoe goed een website zal scoren in SERP's. Domeinautoriteit wordt gemeten op een schaal van 1 tot 100 , zodat de websites met de hoogste scores beter scoren.
- Moz

Opmerking: als we het hebben over domeinautoriteit, moeten we deze term niet verwarren met pagina-autoriteit, aangezien elk van hen verschillende statistieken volgt om de positie te verbeteren. De eerste verwijst naar de autoriteit van de website als geheel, terwijl de pagina-autoriteit verwijst naar de autoriteit van elk van de pagina's van de website.

Domeinautoriteit wordt gemeten op basis van verschillende aspecten die een website kwalificeren, sommige zijn bijvoorbeeld:

  • Totaal aantal domeinen en links die naar een website verwijzen

  • De kwaliteit van die domeinen en links

  • De kwaliteit van de interne linkstructuur van de website

  • Websiteverkeer

  • De gebruikerservaring

Zoals je kunt zien, draait een goede strategie om de domeinautoriteit te vergroten om de links en backlinks die je genereert.

Hoe meer links en domeinen naar uw site verwijzen, hoe beter.

Maar als we het over links hebben, bedoelen we zowel dofollow- als nofollow-links . Het is belangrijk dat deze termen duidelijk zijn, aangezien elk type link een andere functie vervult.

Dofollow vs. nofollow

Nofollow-link
Deze links krijgen het nofollow-kenmerk dat aangeeft aan zoekmachines om die links niet te volgen. Omdat het niet-bijgehouden links zijn, hebben ze geen invloed op de autoriteit van jouw domein.

Voorbeeld: Tekst

Dofollow-link
Deze zijn meestal standaard ingesteld, dus er zijn geen html-attributen nodig om ze te plaatsen. Deze links worden bijgehouden door zoekmachines, zodat jouw domeinautoriteit hiervan kan profiteren.

Voorbeeld: Tekst

Nu denk je waarschijnlijk dat de links die jou interesseren slechts de dofollow zijn omdat ze je helpen jouw domeinautoriteit te vergroten.

Nou, zo is het niet helemaal.

Google heeft ooit het nofollow-kenmerk bedacht om manipulatie en verkeerde plaatsing in zoekresultaten te beheersen, waardoor de rangschikking van veilige sites wordt vergemakkelijkt.

Dit heeft ook te maken met je crawl budget. Lees hierover in ons artikel 'Crawl budget: wat is het en hoe kun je het verhogen om je ranking te verbeteren?'.

Om het nut van nofollow beter te begrijpen:

Stel je voor dat je een betaalde advertentiecampagne start op andere portals zodat alle banners linken naar je website. Google beschouwt deze actie als manipulatief omdat het geen backlinks zijn die worden gegenereerd vanwege de kwaliteit van je site, maar omdat je geld hebt geïnvesteerd.

Als al je links alleen maar dofollow zijn, zullen Google en andere zoekmachines vermoedens van manipulatie hebben en zullen jouw links als spam worden geclassificeerd, wat jouw positionering negatief zal beïnvloeden.

Om deze reden wordt het aanbevolen om een balans te vinden tussen zowel dofollow- als nofollow-links.

Tools om domeinautoriteit te meten

Om de juiste technieken toe te passen om de autoriteit van jouw domein te vergroten, is het belangrijk om een overzicht te hebben van de staat van jouw website en de aspecten die meer toewijding vereisen.

In dit hoofdstuk presenteren we twee vrij populaire tools die jou zullen helpen de autoriteit van jouw domein te meten en relevante gegevens hierover te verkrijgen.

Moz

Zowel de domeinautoriteit als de pagina-autoriteit zijn ontwikkeld door het bedrijf Moz. Het is een software die een reeks bronnen biedt om websites te analyseren en te optimaliseren en op deze manier SEO-strategieën uit te voeren die het beste bij elk bedrijf passen.

Moz Open Site Explorer: met deze tool die door Moz is ontwikkeld, kun je gratis de domeinautoriteit bekijken door de URL van je website of de site in te voeren waarvan je de domeinautoriteit wilt verifiëren. Je moet wel vooraf registreren. 

moz autoridad de dominio zara

Een deel van de informatie die deze tool je kan bieden zijn bijvoorbeeld: de recent aangemaakte URL's, de leeftijd van het domein, de reputatie van de site, de sites met de beste rankings, het aantal interne links en backlinks, de zoekwoorden die het meest worden gebruikt door de website, enzovoort.

Moz is alleen in het Engels beschikbaar.

Ahrefs

In tegenstelling tot Moz heb je met deze tool geen eerdere registratie nodig en heb je de mogelijkheid om in één oogopslag en gratis jouw domeinautoriteit of die van andere sites en het aantal dofollow-links te controleren. Hiermee kun je snel analyseren hoe effectief de backlink-strategie die je uitvoert, is.

domain ranking Netherlands

Met Ahrefs heb je de mogelijkheid om de backlinks te bekijken die verwijzen naar een website en hun oorsprong, evenals informatie over: de evolutie van de positioneringsstrategie, de analyse van zoekwoorden, SEO op pagina, de autoriteit van pagina (URL Rating), etc.

Ahrefs is ook in het Nederlands beschikbaar.

Natuurlijk zijn er zowel in Moz als Ahrefs ook extra betaalde functies waarmee je jouw kennis kunt uitbreiden naar jouw behoeften.

Technieken om de autoriteit van jouw domein te vergroten

Zoals we eerder hebben vermeld, hangt de domeinautoriteit van elk van de websites in grote mate af van het aantal backlinks dat naar jouw site leidt. Dat gezegd hebbende, presenteren we hieronder de eerste techniek om de autoriteit van jouw domein te vergroten.

Ontwikkel een succesvolle linkbuilding-strategie

Linkbuilding is een techniek die bestaat uit het maken van externe links die naar jouw domein verwijzen om zo domeinautoriteit te genereren en zo de positionering te verbeteren.

Hoe hoger de autoriteit van die domeinen die naar de jouwe verwijzen, hoe beter.

Daarom is het belangrijk dat je bij het genereren van backlinks een goede selectie maakt van de websites die je naar jouw domein wilt linken.

En de vraag is nu: hoe krijg ik die backlinks?

Er zijn verschillende manieren om links te genereren om een solide en effectieve linkbuilding-strategie te ontwikkelen. Enkele van de methoden zijn bijvoorbeeld:

Schrijf een gastblog

De beroemde gastpost bestaat in feite uit het publiceren van jouw inhoud als gastauteur op een website van derden. Op deze manier heb je de mogelijkheid om in de inhoud op te nemen dat je een andere backlink genereert die naar jouw domein verwijst.

Deze praktijk verandert soms in een uitwisseling van inhoud tussen beide websites, zodat de website of blog waarop je jouw inhoud hebt gepubliceerd ook de mogelijkheid heeft om de inhoud ervan op jouw site te publiceren, inclusief links naar het domein. Dit is een actie die meestal gratis wordt uitgevoerd en waar beide partijen baat bij hebben.

Het plaatsen van gastartikelen is een effectieve manier geworden om zowel het verkeer als de domeinautoriteit op websites te vergroten.

Tip: Houd er rekening mee dat bij het selecteren van de blog of website waarvoor je wilt schrijven, het van vitaal belang is dat de doelgroep en de sector die het bedient overeenkomen met je eigen doelgroep. Anders zal je geen nieuwe gebruikers naar je site lokken en zal je samenwerking tevergeefs zijn geweest.

Stel je voor dat je een online winkel hebt die producten voor huisdieren verkoopt. Het zou zinvol zijn om te schrijven voor een blog waarvan de lezers huisdiereigenaren zijn die geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld kattenvoer.

Dat gezegd hebbende... Begin niet zo maar met het genereren van backlinks!

De domain authority houdt in dit geval ook verband met de toename van het aantal conversies. Dus, nogmaals, selecteer nauwkeurig de sites waar je graag voor zou willen schrijven.

Als jouw webwinkel verschillende domeinen heeft... koppel ze dan aan elkaar!

Als jouw bedrijf aanwezig is in andere markten, geeft dit je de mogelijkheid om zonder veel moeite je eigen linkbuilding strategie tussen je domeinen te creëren en zo de autoriteit van elk van hen te vergroten.

Om je te helpen het beter te begrijpen, geef ik je het voorbeeld van een test die we bij Trusted Shops hebben gedaan.

Een paar weken geleden kondigden we de lancering aan van onze website voor webwinkeliers in Portugal. Welnu, om de autoriteit van het Portugese domein te versterken, rapporteerde elk van de domeinen (Polen, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, enz.) in hun eigen blogs over deze gebeurtenis, met daarin een backlink die naar de Portugese website verwijst.

Dit was het resultaat:

domain rating pt

Zoals je kunt zien, heeft dit experiment zijn vruchten afgeworpen. Enkele weken na de lancering werd de domeinautoriteit van de Portugese website verhoogd van 1,7 naar 14. Geweldig toch? En nu in juli is het zelfs verhoogd naar 36!

Als je webwinkel een blog heeft, kun je de lancering van de webwinkel in Portugal (of andere landen) aankondigen of zelfs een artikel schrijven over de best verkopende producten in de andere landen en van de gelegenheid gebruik maken om backlinks naar de respectievelijke domeinen op te nemen.

Er zijn duizenden manieren om je domeinen te linken, ik weet zeker dat je veel meer kunt bedenken dan de mogelijkheden die ik heb genoemd.

Krijg vermeldingen van derden

Een alternatief voor gastblogs zou zijn om een overeenkomst te sluiten met een blogger of influencer die naar jouw producten of services verwijst. Dit kost minder moeite, maar het kost wel geld.

Als je bijvoorbeeld sportartikelen in je winkel aanbiedt, zou een goede oplossing zijn om met een belangrijke blogger uit dat gebied een afspraak te maken om naar je site te verwijzen in de inhoud.

Deze actie zal jou opnieuw helpen de zichtbaarheid van jouw producten en de autoriteit van jouw domein te vergroten.

Een andere manier om vermeldingen van derden te krijgen, is via de media. Dit is misschien wel de krachtigste manier om de autoriteit van jouw domein te vergroten.

Bovendien zal het verkrijgen van vermeldingen en backlinks in de gezaghebbende media jouw merk meer zichtbaarheid geven.

En dit is niet zo moeilijk te bereiken...

Houd er rekening mee dat journalisten altijd op zoek zijn naar interessante inhoud om over te schrijven. Zoek dus iets interessants om te communiceren over jouw merk of jouw diensten en laat zo je contentmarketing-strategie herleven!

En dit brengt ons bij de volgende techniek.

Werk aan je contentmarketing-strategie

Contentmarketing is een essentiële SEO-tool geworden. Tegenwoordig zijn er echter nog steeds veel online marketeers die het onderschatten en zich uitsluitend richten op betaalde advertenties.

Er zijn duizenden manieren om een goede contentmarketing-strategie in jouw webshop op te nemen. Van productbeschrijvingen tot het lanceren van een blog, het organiseren van webinars, het maken van podcasts, etc. Veel podcasts transcriberen zelfs de dialoog en maken een tekstbericht, dus je kunt hiervan profiteren door backlinks naar jouw site op te nemen.

Als jouw webwinkel bijvoorbeeld sportartikelen verkoopt, is het relevanter voor Google als het een blog had met aanbevelingen en informatie die relevant is voor atleten.

Zowel Google als de media zien graag dat een site actief blijft door nieuwe inhoud te maken. Met behulp van bijvoorbeeld handleidingen, tutorials en aanvullende informatie over jouw producten, help je niet alleen jouw klanten, maar vergroot je ook de kans dat sites van derden naar de jouwe linken.

Tip: maak gebruik van social media om je content te verspreiden en zo meer gebruikers te bereiken. Dit zal uiteindelijk een positieve impact hebben op je domeinautoriteit.

Genereer natuurlijke interne links in jouw inhoud

Zodra je je contentmarketing-strategie hebt vastgesteld, is het tijd om deze volgende techniek in de praktijk te brengen.

Probeer de inhoud die je genereert altijd te koppelen aan andere interne content of productpagina's, op een natuurlijke manier. Het is een manier om Google te laten zien dat jouw inhoud aan elkaar gerelateerd is en dat je consistent bent in je onderwerp.

Een duidelijk voorbeeld hiervan is de blog van de online winkel Lucía Be. In een van haar artikelen geeft Lucía haar lezers advies over hoe ze gewicht kunnen verliezen en hoe ze zich beter kunnen voelen over zichzelf, volgens haar eigen ervaring. In de loop van het artikel maakt de auteur van de gelegenheid gebruik om haar slipje uit de nieuwste collectie aan te kondigen door te linken naar de respectievelijke productpagina's.

Daarnaast bieden interne (passende) links een goede gebruikerservaring, iets wat Google ook scoort voor meer domeinautoriteit.

Controleer op gebroken links

En we zijn nu bij de laatste techniek gekomen. Maar de laatste is niet minder belangrijk. Integendeel, het is een essentiële techniek als we onze rangorde niet willen verlagen en onze autoriteit niet willen verliezen.

Alleen het veroveren van links voor je site en het genereren van interne links tussen je inhoud is niet genoeg om je autoriteit te verbeteren. Het is ook essentieel om aandacht te besteden aan het onderhoud van die links.

Hiermee bedoel ik dat als je naar een site wijst die om welke reden dan ook is gewijzigd of verwijderd, de link een pagina aangeeft die niet bestaat (fout 404) en dat je je domeinbevoegdheid verliest. Hetzelfde gebeurt als sites van derden wijzen op een bepaalde inhoud van je site die niet meer bestaat.

Om deze reden is het noodzakelijk om de links die niet meer bestaan te identificeren en te verwijderen van je pagina. Je kan dit bijvoorbeeld doen met tools zoals Ahref die je een overzicht geven van de gebroken links op je site.

Een andere optie zou zijn om de 301-omleiding van tijd tot tijd te gebruiken, waarbij Google wordt geïnformeerd dat een URL is gewijzigd om gebroken links te voorkomen.

Kortom

Het is niet zozeer de kwantiteit van de backlinks die je website heeft, maar de kwaliteit ervan. Als sites van derden die naar jouw site verwijzen relevant zijn, zul je een positieve impact merken op de autoriteit van jouw domein.

En uiteindelijk hebben we het altijd over het belangrijkste: een effectieve inhoudelijke strategie. Zoals ik in vorige artikelen al zei, is en blijft de inhoud de koning, dus als je je wilt onderscheiden zodat steeds meer websites naar de jouwe verwijzen, is het essentieel om kwalitatieve inhoud te creëren die een toegevoegde waarde biedt aan de gebruikers.


Origineel in het Spaans: 'Autoridad de Dominio: Cómo aumentarla para mejorar tu posicionamiento en Google'.

23-07-2020
Select Country: