Dynamische Zoekadvertenties, ook bekend als DSA’s (Dynamic Search Ads), zijn geautomatiseerde Google-advertenties die als tekst weergegeven worden. Deze advertenties winnen aan populariteit door hun praktische, efficiënte aard. Maar wat zijn de voornaamste voordelen van dynamische zoekadvertenties? En hoe haal je het meeste waarde uit een DSA e‑commerce-campagne?
Dynamische zoekadvertenties zijn Google-tekstadvertenties die zich aanpassen afhankelijk van de zoekopdracht van je klanten. DSA’s gebruiken de inhoud van je website of product feed om te matchen met de zoekopdrachten van je klant, waarbij de titel van de advertentie gewijzigd wordt op basis van de zoekopdracht zelf. De URL van de landingspagina wordt ook gegenereerd om overeen te komen met de zoekopdracht. Een handige en snelle manier om online te adverteren!
DSA-campagnes worden vaak gebruikt als aanvulling op andere vormen van Google-tekstadvertenties om zoveel mogelijk online zichtbaarheid te krijgen. Door hun adaptieve aard kunnen ze ook klanten bereiken buiten je gebruikelijke doelgroep, en helpen ze je merk iets meer naar voren te laten komen.
Deze vorm van adverteren is echter niet voor iedereen geschikt. Wanneer je bijvoorbeeld een een website runt waarvan de inhoud regelmatig wordt aangepast is het beter om een andere soort advertentie te kiezen. Anders is de kans groot dat klanten die op je advertentie klikken terecht komen op een pagina die niet overeenkomt met hun verwachtingen.
Ondanks dat DSA’s grotendeels geautomatiseerd zijn, heb je toch nog enige controle over de personalisering van je Google-advertenties, namelijk via je de product beschrijvingen. Je kunt beschrijvingen creëren voor een bepaalde advertentiegroep, waardoor je de effectiviteit en CTR (click-through-rates) van je advertenties maximaliseert.
Dynamische zoekadvertenties gebruiken in je e-commerce advertentiecampagnes kan erg voordelig en effectief zijn. Hier zijn enkele van de voornaamste voordelen die DSA-campagnes je kunnen bieden:
Wanneer je een advertentiecampagne aanmaakt, besteed je vaak enorm veel tijd aan het uitwerken van zoekwoorden en het aanmaken van gespecialiseerde tekst voor titels om je Google Shopping-campagnes te verbeteren. Aangezien dit niet hoeft bij DSA, bespaar je heel wat tijd.
Aangezien DSA’s verschillende manieren gebruiken om potentiële klanten te bereiken, kun je merken dat je bijkomend verkeer genereert. Dit komt doordat dynamische zoekadvertenties klanten kunnen bereiken waar je tekst advertenties op basis van zoekwoorden zich niet op richten.
Naast het genereren van meer verkeer geven DSA’s je ook meer inzicht in potentiële toekomstige leads voor verkeer. Vervolgens kun je je tekstadvertenties op basis van die data aanpassen zodat je je doelgroep nog beter kunt bereiken.
Aangezien dynamische zoekadvertenties zich aanpassen aan zoekopdrachten, kun je er zeker van zijn dat je advertentie een relevante URL en producttitel toont voor die zoekopdracht. Dit helpt ervoor te zorgen dat je advertenties automatisch corresponderen met waar gebruikers op zoek naar zijn.
Het is belangrijk om te onthouden dat je advertenties pas relevant zijn wanneer de URL en landingspagina overeenkomen met de advertentie waar je bezoekers op klikken. Als je van plan bent je productpagina’s te veranderen, is het aan te raden om even te wachten met het creëren van DSA’s. De kans is anders groot dat je bezoekers een pagina te zien krijgen die niet relevant is voor hun zoekopdracht.
Doordat DSA’s geautomatiseerd zijn, passen ze zich sneller aan aan zoekopdrachten. Dit betekent dat je relevante advertenties kunt tonen aan nieuwe klanten voordat je dit kunt met andere advertentieformaten. Daardoor bereik je nieuwe potentiële klanten, en sneller.
DSA’s hebben duidelijk hun voordelen maar helaas zijn ze niet altijd perfect. Hier zijn enkele van de potentiële nadelen van een DSA-campagne:
DSA’s besparen je tijd, maar ze geven je minder controle over hoe je advertenties getoond worden aan, en aan wie. Je kunt dit enigszins bestrijden door negatieve trefwoorden te gebruiken waardoor je advertenties niet getriggerd worden door irrelevante zoekopdrachten en ook door je productinformatie te verbeteren om die je vervolgens als productbeschrijving toe te voegen aan je DSA.
Er is niks frustrerender dan het investeren in Google advertenties en daar een negatieve ROAS aan over te houden. Dit gebeurt vaak wanneer adverteerders geen onderzoek hebben gedaan naar welke zoekwoorden ze in de productbeschrijvingen moeten toevoegen. Daardoor is de kans dat je irrelevante clicks krijgt des te groter. Probeer dus zoveel mogelijk relevante zoekwoorden toe te voegen waar mogelijk om dit te voorkomen en een zo goed mogelijk ROAS te realiseren.
Aangezien kopteksten automatisch gegenereerd worden op basis van de inhoud van je site, bestaat de kans dat de advertenties die je potentiële kopers zien een paar onnauwkeurigheden bevatten. Vooral als je site gekoppeld wordt aan zoekopdrachten die niet precies overeenkomen met wat je verkoopt. Negatieve zoekwoorden kunnen dit probleem echter enigszins verhelpen, maar ook het optimaliseren van je website en productpagina’s voor DSA’s (en elke andere soort advertentie wat dat betreft) is hierbij essentieel.
Advertentiegroepen zijn een geweldige manier om je content in te delen voor advertenties. Door advertentiegroepen te maken, kun je ervoor zorgen dat je producten getoond worden voor de zoekopdrachten waarvan je weet dat je klanten zullen klikken. Je kunt ze ook koppelen aan een zorgvuldig opgestelde beschrijving om nauwkeurige calls to action, verkoopinformatie en meer te creëren voor je DSA’s.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instapage
Negatieve zoekwoorden zijn een essentieel onderdeel van elke DSA-campagne. Dit komt doordat ze voorkomen dat je advertenties getriggerd worden door irrelevante zoekopdrachten en het is een van de paar manieren waarbij je meer controle krijgt over je DSA’s.
Je biedstrategie speelt een grote rol in het bepalen van je succes met DSA's. En om die reden moet je de proef op de som nemen voor de meest effectieve biedstrategieën. Probeer de landingspagina te vinden met de beste conversieratio, en richt je hierop. Vermijd dat je een te groot deel van je budget uitgeeft aan landingspagina's die niet converteren.
Kun je wel wat tips gebruiken om een landingspagina te maken?
Download de gratis checklist via de onderstaande knop!
Wanneer gebruikers je landingspagina's bezoeken, zijn ze niet noodzakelijk klaar om dan al iets te kopen. Het kan zijn dat ze je pagina bezoeken en je product willen vergelijken met dat van een concurrent. Als gebruikers je site bezocht hebben en er een aanzienlijke tijd doorbrachten, kan het de moeite waard zijn om dynamische remarketing te proberen om de klanten die je website eerder bezocht hebben opnieuw te benaderen met jouw advertenties.
Door gebruik te maken van dynamische remarketing kun je mensen aanmoedigen die in de besluitvormingsfase zitten en deze leads in klanten omzetten. Bieden voor dynamische remarketing kan vaak meer vruchten afwerpen dan het zoeken naar verse leads, en is ook nog eens kosteneffectiever.
Je beschrijving is het enige element van een DSA die je volledig onder je controle hebt. Daarom moet je hier ten volste van profiteren. Je moet er dus voor zorgen om een call to action, relevante zoekwoorden, en andere factoren te implementeren die je kunnen helpen om interesse te genereren. Dit kunnen verkopen of verzendkosten zijn, of je kunt zelfs de populariteit van je product of dienst benadrukken om zo de aandacht van de klant te winnen.
Ondanks het feit dat DSA’s een van de uitdagendste soort advertenties zijn wanneer het gaat om controle, je product datafeed geeft je nog iets meer controle over je advertenties.
Door het gebruik van een datafeed, kun je je richten op het adverteren voor je meest winstgevende producten door bepaalde producten automatisch uit te sluiten, zodat deze niet geadverteerd worden. Als alternatief kun je je advertenties richten op wat in uitverkoop staat, of producten uitsluiten die niet in voorraad zijn. Vooral als je duizenden producten moet managen, is het aan te raden om een feed management tool te gebruiken om dit process te vereenvoudigen.
Zelfs als je je beoogde cijfers bereikt, is het voortdurend testen belangrijk voor het blijvende succes van elke advertentiecampagne. Probeer de gegevens en prestaties steeds bij te houden en nauwkeurig te analyseren, en blijf manieren leren om je advertentiestrategie te verbeteren. A/B-testen voor onder andere hoe je je budget uitgeeft, je CTA's, landingspagina's, beschrijvingen, kan allemaal helpen om meer uit je campagnes te halen.
Zoals je ziet zijn er tal van voordelen voor een bedrijf dat kiest om te adverteren met behulp van dynamische zoekadvertenties. Door deze nuttige tips te volgen, kun je ervoor zorgen dat je het maximale haalt uit je DSA-campagne, en daardoor een meer complete advertentiecampagne op Google creëert.
23-03-2021Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.
Het Chinese Nieuwjaar (Maanjaar) wordt in verschillende culturen groots gevierd. Welke impact heeft dit op jouw webshop?