Online adverteren: 9 tips voor kleine bedrijven

Je hebt besloten om een webshop op te zetten en je bent er klaar voor om het bekend te maken, zodat mensen je site gaan bezoeken. Je hebt je echter ook gerealiseerd dat online adverteren de enige mogelijkheid is om traffic naar je shop te krijgen, maar hoe begin je daarmee als het volledig onbekend terrein voor je is? Wij hebben 9 tips voor beginners verzameld.

1. Weet wat je doelstellingen zijn

Voordat je ook maar iets doet, moet je bepalen wat je met deze campagne wilt bereiken. Wil je merkbekendheid opbouwen of wil je conversies realiseren? Dit is van invloed op je advertenties omdat een aantal prijsstructuren gebaseerd zijn op indrukken (hoeveel mensen je advertentie zullen zien), terwijl andere gebaseerd zijn op betrokkenheid (hoe kijkers reageren met je advertenties).

Afhankelijk van het medium dat je gebruikt, kan deze 'betrokkenheid' anders gedefinieerd worden. Ze kunnen bijvoorbeeld op basis van het aantal kliks, aankopen door volgers, video-weergaven, installaties van apps, het genereren van leads, of op basis van conversies worden gedefinieerd.

 

 

2. Het selecteren van een platform

Zodra je besloten hebt wat je wilt bereiken, wordt het selecteren van een medium voor je campagne veel gemakkelijker. Google of Facebook? Of Instagram?

In digitale marketingkringen wordt de volgende uitdrukking vaak aangehaald 'Gebruik Google-advertenties zodat klanten je kunnen vinden. Gebruik Facebook-advertenties om zelf je klanten te vinden'.

Dat lijkt logisch omdat de visuele elementen van Facebook-advertenties aansluiten op campagnes voor merkbekendheid, maar de mogelijkheid van Facebook om haarscherp te richten op je doelgroep op basis van demografie en interesses is zelfs nog beter.

 

 

 

Hubspot heeft een onderzoek gedaan naar welk social media-kanaal de hoogste Return On Investment (ROI) heeft: Facebook is hierbij de winnaar bij uitstek. Dat geeft echter niet aan dat andere platformen niet behulpzaam voor je kunnen zijn.

Zo is Twitter behulpzaam omdat het een trendy platform is. Alles dat veel wordt besproken, kan op Twitter worden gebruikt om contact te maken met je doelgroep. Dit kan de menselijke kant van je bedrijf laten zien en de mogelijkheid bieden om je activiteiten voor shoppers ook plezierig te laten zijn. Instagram kan een geweldig goede marketingtool zijn voor aan lifestyle gerelateerde merken, omdat hier sterk op beelden en beeldvorming wordt gericht. TikTok is een steeds populairder medium dat vooral onder jongeren populair is.

Hubspot social media ROI
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Hubspot

3. Test wat werkt voordat (en nadat) je betaalt

De kans is groot dat je al aanwezig bent op social media voordat je voor advertenties gaat betalen. Als dat niet zo is, maak dan een bedrijfspagina of bedrijfsprofiel aan, stel wat gratis posts op en begin met het verzamelen van volgers. Door te zien welke posts de meeste reacties genereren (op basis van kliks, vind ik leuk, of delen) kun je meten welk type advertenties je zou moeten opstellen.

Als je er eenmaal klaar voor bent om betaalde advertenties te gaan opstellen, is het een goed idee om de variaties van een en dezelfde advertentie te testen om te zien welke het beste functioneert.

Dit wordt vaak A/B-testen genoemd. Laten we bijvoorbeeld uitgaan van een blogpost die je hebt geschreven en die je wilt promoten op Facebook om meer traffic naar je site te genereren. Het zou een goed idee zijn om deze advertentie met twee (hele) verschillende afbeeldingen te testen, om te zien wat werkt. Het kan zijn dat je verrast wordt door de resultaten!

 

 

 

4. Doelgericht, doelgericht, doelgericht

Dit kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Mensen spenderen bijna net zoveel tijd aan social media als aan het televisie kijken (bron: socialmediatoday) en het is waarschijnlijk dat deze trend gevolgd zal blijven worden.

Adverteren via social media heeft echter het voordeel dat het veel nauwkeuriger toegespitst kan worden op je doelgroep dan een advertentie op de televisie dat kan. Dit zou volledig benut moeten worden, vooral door kleine bedrijven. Facebook en aanverwanten willen winst maken op advertenties en zij willen dat je een zo hoog mogelijk bedrag gaat neerleggen.

Hoe algemener je bent met het toespitsen op je doelgroep, hoe meer mensen je zult bereiken. Dat impliceert echter ook dat je waarschijnlijk ook voor hele algemene woorden moet betalen, die uiterst competitief, heel duur en onvoldoende relevant zijn.

Als je op social media adverteert, moet je achterhalen wie tot de kern van je doelgroep behoort. Kom meer te weten over hun interesses door op de profielen van je volgers te klikken (of op de profielen van je concurrenten).

Leer meer over hun demografie en creëer op basis van die informatie een persoon uit je doelgroep. Het is immers veel beter om 1.000 uiterst doelgerichte mensen te bereiken, dan 100.000 mensen die niet echt aan je klantprofiel voldoen.

5. Roteer je advertenties

Je hebt inmiddels getest welke advertenties het beste voor jou werken en je weet hoe je klantprofiel er uit ziet. Je bent nu dus al een eind op weg. Het is echter belangrijk om te weten wanneer je verder moet gaan.

We worden dagelijks allemaal overstroomd met digitale advertenties. Dat is de reden waarom zelfs de beste advertenties op termijn geen resultaten meer opleveren. Veel experts adviseren daarom om je advertenties ongeveer eens per twee weken te veranderen.

Achterhaal wat voor jou het beste werkt door de door jou uitgevoerde metingen te analyseren en aandacht te geven aan het tijdstip waarop je advertenties niet meer effectief zijn. Zodra je kosten per acquisitie of kosten per verkoop stijgen, is het waarschijnlijk tijd om de zaken iets anders voor te stellen.

 

 

6. Ontwerpen voor mobiel

Als je in de afgelopen jaren wel eens met openbaar vervoer hebt gereisd, heb je waarschijnlijk ervaren hoeveel tijd mensen aan hun mobiele telefoon besteden.

Social media maakt ongetwijfeld deel uit van deze trend. Statistieken tonen aan dat ongeveer 80% van de tijd op social media via mobiele toestellen verloopt. Volgens Criteo verloopt 35% van de e-commerce-transacties (in de VS) ook via de mobiele telefoon.

Dat wil zeggen dat je website een mobile responsive ontwerp moet hebben, maar ook dat je advertenties er goed moeten uitzien op een mobiel toestel. Dat wil zeggen, korte teksten, duidelijke afbeeldingen en een concrete aanzet tot actie (Call-To-Action of CTA).

7. Analyseren, analyseren, analyseren

Het mooie van adverteren online is dat je voor het meten van de effectiviteit van je campagnes, een scala aan gegevens ter beschikking hebt. De meeste adverteerders hebben het niet direct bij de eerste poging goed, dus start met een klein budget en ervaar wat werkt.

Het kan zijn dat iets geperfectioneerd moet worden, zoals je teksten, afbeeldingen, of je opties voor de doelgroep(en). Benut de analyses die Google, Facebook en vrienden aan hun klanten aanbieden.

Leestip: Maak je al advertenties via Google Ads of wil je hiermee beginnen? We helpen je graag via deze koste­loze check­list met tips waar je aan moet  denken bij het creëren van de perfecte advertentie. Klik op de onder­staande  knop.

8. Weet wanneer je moet adverteren

We hebben al even iets besproken over het weten wanneer je advertenties aangepast of veranderd moeten worden. Maar dat advies betreft de grote lijnen. Het weten wanneer je activiteiten of producten het meest gewild zijn is essentieel om je budget op een juiste manier te spenderen. Je zou daarom niet elke maand hetzelfde bedrag moeten uitgeven, maar bepalen wat voor jou de belangrijkste verkoopperiode is en daar je budget op afstemmen.

9. Wees geduldig

De laatste tip is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het kan heel opwindend zijn om je advertenties op social media te plaatsen. Hopelijk zal je na het lezen van deze blog geïnspireerd zijn om je advertenties te optimaliseren, zodat ze uitstekende resultaten opleveren.

Wees echter voorzichtig dat je dit niet overdrijft en een aantal gegevens te snel laat verschijnen, voordat je drastische wijzigingen aan je campagnes aanbrengt. Vele van deze platformen tonen je advertenties en hebben voor hun algoritmes tijd nodig om te leren waar je advertenties de beste resultaten opleveren. Het beoordelen van het succes van een campagne na twee dagen is zelden nauwkeurig, dus neem ongeveer een week de tijd voordat je grote veranderingen aanbrengt.

 

 

Kortom

Je moet de tijd nemen om goed te adverteren. Neem de stappen goed door en bekijk wat past bij jouw webshop. Verdiep je goed in je doelgroep en vergeet niet je resultaten continu te evalueren.

 

 

Gepubliceerd op: 13 oktober 2017
Geüpdate op: 7 juli 2022

07-07-2022
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Select Country: