Alles wat je moet weten over het maken van een landingspagina

Landing page optimization

Landingspagina’s zijn aparte pagina’s binnen je website. Je verwijst naar deze pagina’s vanuit bijvoorbeeld je Facebook of Google Ads advertenties. Met landingspagina’s lok je (nieuwe) mensen naar jouw webshop en probeer je ze te overtuigen van je product. Maar het maken van een goed converterende landingspagina is nog niet zo eenvoudig. Wat moet je nu juist wel en niet doen om de perfecte landingspagina op te zetten? Je leest het allemaal in dit artikel.

Je hebt waarschijnlijk wel eens gebruik gemaakt van landingspagina’s waar je bijvoorbeeld een bepaald product hebt aangeboden met een actie, of je hebt nieuwe leads verzameld met een gratis product in ruil voor hun gegevens. Hier leer je hoe je jouw landingspagina's optimaliseert om zoveel mogelijk conversies te behalen.

In dit artikel leggen we uit:

We hebben ook een handige checklist voor je samengesteld, zodat je alle punten bij elkaar hebt staan over het maken van een converterende landingspagina. Download de checklist hier:

Landingspagina checklist downloaden

Wat zijn landingspagina’s?

Een landingspagina is heel letterlijk een pagina waar bezoekers op ‘landen’. Over het algemeen komen mensen op zo’n pagina terecht door te klikken op bijvoorbeeld een Facebook of Google Ads advertentie.

Ook vanuit de organische zoekresultaten van Google zouden bezoekers op zo’n pagina terecht kunnen komen.

Bij het maken van een advertentie zou je eigenlijk in alle gevallen moeten linken naar een landingspagina. Als je dit niet doet en al het verkeer naar de homepagina van je website stuurt, is de kans klein dat je die bezoekers converteert naar klanten.

Op de landingspagina wordt vaak één product aangeboden: dat waarvoor is gepromoot in de advertentie, voordat ze op je landingspagina terecht zijn gekomen. Ook kun je iets gratis aanbieden in ruil voor hun contactgegevens.

Redaktioneel werk met markeerstift

Het doel van landingspagina’s

Voor elke landingspagina heb je een specifiek doel. Als je dit doel duidelijk maakt aan de bezoeker, is de kans vele malen groter dat je het doel ook daadwerkelijk bereikt.

Voordat je begint met het maken van je landingspagina moet je dus eerst je doel vaststellen. Hoe stel je doelen vast? Met de SMART methode.

Je hebt waarschijnlijk wel eens van deze methode gehoord, om je geheugen even op te frissen leggen we kort uit wat dit inhoudt.

SMART staat voor:

  • Specifiek

  • Meetbaar

  • Acceptabel

  • Realistisch

  • Tijdgebonden

Wees bij het beschrijven van je doel zo specifiek mogelijk: wat wil je bereiken? Wie zijn erbij betrokken? Waar gaan we het doen?

Een doel is niet SMART als het niet duidelijk meetbaar is. Je moet na een bepaalde periode duidelijk kunnen meten in hoeverre je jouw doel behaald hebt.

Acceptabel gaat over de context waar het doel voor opgesteld wordt. Als je een doel voor jezelf stelt, dan is het voldoende als je het zelf accepteert. Als je echter een doel opstelt voor een groep met een leidinggevende, dan zijn er meer eisen aan verbonden. Soms staat de ‘A’ in SMART ook wel voor aanwijsbaar. Daarmee wordt bedoeld dat duidelijk moet zijn wie wat moet doen om het doel te kunnen behalen.

Is het doel haalbaar? Dit is waar realistisch voor staat. Natuurlijk wil iedereen zo veel mogelijk leads genereren met een landingspagina, maar als je een doel opstelt waar je streeft naar 10.000 leads dan is dat waarschijnlijk niet realistisch. Doelen werken het beste als ze ook echt haalbaar zijn, maak het jezelf echter ook niet te makkelijk.

De laatste voorwaarde waar een doel aan moet voldoen is dat het tijdgebonden is. Zet een duidelijke datum of tijd vast in het doel waarop je het doel behaald moet hebben.

 


Een aantal voorbeelden:

  • Voor 31 december 2019 heeft Bedrijf X minstens 1000 nieuwe contacten toegevoegd aan de mailinglijst voor geïnteresseerden.

  • Op 31 januari 2019 heeft het sales team minstens € 15.000 aan producten verkocht.

  • Op 31 december 2019 heeft Bedrijf X een totale jaarlijkse omzet gegenereerd van minimaal € 1.000.000.

  • Op 30 november 2018 heeft Landingspagina X 100 nieuwe leads gegenereerd.


Dit SMART doel link je dan aan je landingspagina. Het doel van een landingspagina komt eigenlijk altijd, direct of indirect, neer op conversies genereren.

Doelwit met dartpijl op dartbord

Zo maak je een converterende landingspagina

Nu we weten waar een landingspagina voor wordt gebruikt en wat je moet doen voordat je een landingspagina opstelt, geven we je onze tips voor het maken van je landingspagina.

#1 KISS: Keep It Simple Stupid

Het eerste waar je aan moet denken bij het maken van een landingspagina is dat je het zo simpel mogelijk moet houden.

Als je bijvoorbeeld wilt dat de bezoeker een formulier invult, geef het dan niet te veel velden. Vraag alleen naar het hoognodige. Hoe meer velden je toevoegt, hoe groter de kans is dat bezoekers niet de moeite nemen om het in te vullen.

Wees in je omschrijvende tekst altijd ‘to the point’. Val niet in herhaling en maak snel en op een pakkende manier duidelijk wat je aanbiedt. Dit betekent echter niet dat de tekst super kort moet zijn, als je een langere tekst nodig hebt is dat niet erg. Als je maar niet in herhaling valt.

#2 Tekst

Het eerste wat mensen zien als ze op jouw landingspagina terecht komen is de headline bovenaan de pagina.

Vergrootglas op toetsenbord

Maak deze zo duidelijk mogelijk, zodat bezoekers direct weten dat ze op de juiste plek zijn. Maar maak het echter niet te lang. Houdt vast aan de richtlijn van maximaal 10 woorden. In een subtitel kan je altijd nog meer informatie verwerken. Pak de aandacht van de lezer en maak snel duidelijk wat jouw product of service inhoudt.

Onder de titel en subtitel komt natuurlijk de algemene omschrijvende tekst. Zoals al genoemd bij punt #1: Keep It Simple Stupid.

Maak snel duidelijk waarom ze hun gegevens achter zouden moeten laten en spreek ze persoonlijk aan. Wat is precies het probleem waar ze tegenaan lopen? Beschrijf dit probleem en neem alle argumenten weg waardoor ze misschien niet hun gegevens in zouden vullen.

Wat hierbij helpt is het laten zien van social proof. Dit zijn bijvoorbeeld testimonials van mensen die met jou gewerkt hebben, of een verzameling van beoordelingen van het product. Ook Casestudies helpen hier goed bij. Maar vergeet niet om het simpel te houden en voeg ook zo min mogelijk links toe om geen afleiding te veroorzaken.

Als laatste moet je natuurlijk een duidelijke Call To Action toevoegen.

  • Download nu

  • Schrijf je in

  • Meld je aan

  • Koop nu

Plaats deze tekst op een knop op het midden van je pagina, of onder het formulier.Puntjes#3 Afbeeldingen en video’s

Om je omschrijvende tekst te ondersteunen zou je een afbeelding of video toe moeten voegen. Het brein verwerkt foto’s en beelden namelijk 60.000 keer sneller dan tekst. Houdt er rekening mee dat je foto van goede kwaliteit is. Een onscherpe foto kan het omgekeerde effect op je landingspagina hebben.

Uit onderzoek is gebleken dat je meer conversies genereerd als je een grote afbeelding plaatst bovenaan je pagina. Wel moet de foto relevant zijn voor jouw product of service. Als je een fysiek product verkoopt, is het essentieel dat je landingspagina een foto van het product bevat.

Ook een video stimuleert conversies. Maak bijvoorbeeld een video die alles laat zien waarom ze jouw product zouden moeten kopen of hun gegevens zouden moeten achterlaten. Zo’n landingspagina video mag niet langer dan 3 minuten zijn, het beste is om zelfs maximaal een minuut aan te houden.

Beschrijf jouw aanbod op een korte maar krachtige manier, in een logische volgorde.

Brein met creatieve en theoretische kanten

#4 Lay-out

Je landingspagina moet er natuurlijk op design gebied gestroomlijnd uitzien. Maar niet met teveel poespas. Dit leidt namelijk alleen maar af en daarmee is de kans groter dat bezoekers de pagina verlaten. Dit is natuurlijk het laatste wat je wilt. Plaats daarom geen menubalk op je pagina.

Je wilt niet dat mensen gaan ronddwalen op je website en dan uiteindelijk niet weer terugkeren naar de landingspagina. De kans is namelijk heel erg klein dat ze dan nog daadwerkelijk iets gaan kopen.

Wat je waarschijnlijk ook al vaak genoeg hebt gelezen is dat je website Mobile responsive moet zijn. Zorg ervoor dat je webpagina’s, welke dan ook, altijd goed werken op mobiel.

Tegenwoordig is iedereen actief op hun smartphone of koopt nieuwe producten met een bijvoorbeeld een tablet. Je moet dus constant rekening houden met een ander formaat voor je website design. Je wilt niet verkopen misslopen omdat je website design niet goed werkt op mobiele apparaten.PuntjesEen landingspagina is de plek waar je de mensen die geklikt hebben op je advertentie, converteert naar klanten of leads. Houdt de landingspagina simpel en eenvoudig, maar geef wel genoeg informatie over jouw product en waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

Als laatste tip: zorg dat de advertentie en de landingspagina op elkaar aansluiten, gebruik dus niet totaal verschillende afbeeldingen en kleuren. Mensen gaan dan namelijk snel twijfelen of ze wel op de goede pagina zijn, en zullen de website misschien verlaten.

07-11-2018
Select Country: