Waarom je met je webshop A/B-testen moet doen

Kleuren vergelijken

Als je een webshop hebt, dan heb je ook te maken met constante veranderingen. Soms gaat het alleen maar om het verwijderen en toevoegen van nieuwe producten in je catalogus, soms gaat het over het optimaliseren van de layout van je website. Bij het optimaliseren van je webshop is niet altijd duidelijk welke beslissing je zou moeten nemen. Dit is waar A/B-testen je veel kan helpen.

A/B-testen is eigenlijk precies zoals het klinkt. Je test verschillende versies van bijvoorbeeld een advertentie, website layout of nieuwsbrief. Je verdeeld de versies over 2 helften van je bezoekers of contactenlijst en kijkt zo welke versie het beste werkt voor jouw bedrijf.

De ‘winnaar’ kun je dan als standaard gebruiken voor bijvoorbeeld je website of nieuwsbrief. In dit artikel leggen we je uit hoe je een A/B-test  doet, welke elementen je kunt testen en andere dingen waar je op moet letten.

Het plannen van een A/B-test

Als je wilt testen welke veranderingen je het beste zou kunnen maken voor jouw bedrijf, zijn er twee basis categorieën. Je kunt on-site elementen testen (je website) of off-site elementen (advertenties, marketing e-mails, etc.). Het doel van deze beide tests is natuurlijk hetzelfde: optimaliseren van de effectiviteit van je bedrijf en meer verkopen te genereren.

Vooruit plannen is heel erg belangrijk. Van te voren ga je goed bedenken welke elementen je wilt gaan testen. Je moet echter niet elk element willen gaan testen op je website. Leg de focus op de onderdelen waar consumenten op moeten klikken, of pagina’s die leiden naar conversies.

Het is ook belangrijk om van te voren te bedenken welke resultaten je hoopt te zien. Bekijk je huidige resultaten en bedenk wat je graag anders zou willen zien. Voor sommige A/B-tests is de ‘A’-versie hoe het er op dit moment uitziet, en de ‘B’-versie het aangepaste nieuwe element dat je wilt uitproberen.

Je zou ‘A’ en ‘B’ ook beide een nieuw element kunnen laten testen, maar zorg er dan wel voor dat je zeker weet dat beide beter werken dan de huidige optie die je gebruikt. Als dit niet het geval zou zijn, dan is het natuurlijk slimmer om je huidige opzet te behouden.

AB test graphic.gif

Dit is de basis van een A/B-test. Twee versies van dezelfde website worden laten zien aan even grote bezoekersaantallen. Welke de beste resultaten genereert ‘wint’.

Wat moet je testen

Dat je je website wilt optimaliseren is heel erg goed. Sommige aanpassingen kunnen echt een groot verschil maken in het aantal verkopen en daar gaat het uiteindelijk allemaal om, toch? Maar voordat je begint met veranderingen maken (of veranderingen wilt gaan testen), kijken we eerst naar een aantal elementen die je zou kunt overwegen om te optimaliseren.

  • Titels: als je bedrijf gebruik maakt van een content marketing strategie, dan zijn titels datgene wat bezoekers naar je website trekt. Ook voor SEO is dit erg belangrijk. Bekijk welke titel je hoger laat komen in bijvoorbeeld Google, zo kun je snel zien wat je meer kliks oplevert.

  • CTA knoppen: CTA (Call-To-Action) knoppen kunnen heel erg belangrijk zijn. Normaalgesproken worden deze geplaatst na relevante content, je kunt deze knoppen ook gebruiken om bijvoorbeeld een product toe te voegen aan een winkelwagen.
    Deze worden dus in veel gevallen gebruik om leads te verzamelen. Over het algemeen zijn ze dus erg belangrijk voor je conversieratio. Hoe ze eruit zien (afbeeldingen of eenvoudige knoppen) en waar je ze plaatst (bovenin, in het midden, onderaan) is de moeite waard om te testen om zo de grootste verschillen te kunnen meten.

    Tekst: Vergelijkbaar met titels is de tekst van je blog, webpagina en e-mails. Ook dit kan je helpen om hoger te komen bij Google. Een goede tekst zal ook sneller bezoekers converteren naar klanten. Het aanpassen en testen van je tekst is dus ook een goede optie voor een A/B-test.

  • E-mails: Ook e-mails kun je verzenden als A/B-test. Een belangrijke factor hierbij is de onderwerpregel. Als je mailinglijst lang genoeg is, kun je de e-mail verzenden met verschillende onderwerpen om te kijken welke het beste werkt (dit geldt ook voor nieuwsbrieven).
    Daarnaast kun je ook verschillende teksten van de e-mail zelf uitproberen om te kijken welk woordgebruik het beste werkt voor jouw doelgroep. Ook kun je vaak CTA knoppen terugvinden in e-mails, ook deze kun je testen.

  • Website: Dit is natuurlijk belangrijk. Het testen van verschillende elementen op je webpagina kan zorgen voor andere resultaten. Op de homepagina wil je waarschijnlijk je header afbeelding aanpassen en zo proberen de bouncerate te verlagen.
    Ook kun je de lay-out van het menu aanpassen. Als je een nieuwe webshop opent in een ander land, dan zou je verschillende variatie kunnen testen om te kijken hoe deze nieuwe markt reageert. Natuurlijk zijn er een heleboel opties die je hier zou kunnen testen, dus kies de punten die voor jou het meeste inpact hebben.

  • Advertenties: Net zoals bij de meeste punten die eerder genoemd zijn, kunnen kleine aanpassingen ook een groot verschil maken in je advertenties. Je denkt misschien van te voren dat een bepaalde afbeelding heel erg goed zal werken in je Facebook advertentie, maar dit kan ook helemaal anders lopen. Naast afbeeldingen kun je ook aanpassingen maken aan de tekst en de tijden dat je advertentie wordt weergegeven.

  • Doelgroep: Als je een webshop hebt dan maak je waarschijnlijk gebruik van Google of Facebook advertenties. Zij bieden hele goede doelgroep opties aan om jouw specifieke klant te kunnen bereiken. Als jouw bedrijf nog relatief nieuw is, dan weet je misschien nog niet precies hoe jouw ideale doelgroep eruit ziet.
    Misschien denk je het wel te weten, maar misschien zit je fout (het gebeurd regelmatig dat bedrijven niet de juiste doelgroep proberen aan te spreken). Het uittesten van verschillende doelgroepen zal je waarschijnlijk verbazen.

Vrouw met tablet en koptelefoon

Dingen om in gedachten te houden

Naast dat je moet weten wat je wilt gaan testen, moet je ook nog een aantal andere dingen in de gaten houden.

Geef het tijd

Het is belangrijk om te weten hoe lang je de A/B-test moet laten lopen om een betrouwbare conclusie te kunnen trekken. Als je een website hebt met veel bezoekers, dan heb je waarschijnlijk al redelijk snel betrouwbare informatie waar je iets mee kunt (bijv. al na een week).

Maar in de meeste gevallen zal het langer duren voordat je die resultaten hebt (ongeveer 2-6 weken). Er zijn ook een aantal tools (die bespreken we verderop) die je kunt gebruiken om te berekenen op hoeveel mensen je de test moet uitvoeren voordat je bruikbare informatie hebt.

Maar je moet ook uitkijken dat je de test niet te lang laat lopen. Waarom? Soms kunnen andere factoren de resultaten beïnvloeden. Het is bijvoorbeeld geen goed idee om een a/b-test te doen tijdens de kerstdagen, want de online shopping gewoontes wijken dan af van het gemiddelde (dit kun je natuurlijk wel doen als het specifiek om een kerstactie gaat bijvoorbeeld). Andere factoren die je resultaten kunnen beïnvloeden zijn:

  • Seizoen (tijd van het jaar)

  • Vakanties

  • Advertenties die je hebt lopen tijdens de A/B-test

  • Als je genoemd wordt in de media

Trek niet te snel een conclusie

Als je een experiment uitvoert, heb je ook een soort hypothese. Natuurlijk wil je gelijk hebben als het gaat om voorspellingen. Echter komt het soms voor dat marketeers een onderzoek te vroeg stopzetten als ze de uitkomst hebben behaald die ze wilden.

Zoals eerder al genoemd is het belangrijk om je test genoeg tijd te geven om er zeker van te zijn dat de gegevens bruikbaar zijn.

Onafgemaakte puzzel

Een A/B-test te vroeg opzetten is net zoals een puzzel die nog niet af is. Je denkt te weten wat de uitkomst gaat worden, maar je kunt er niet zeker van zijn totdat je hem helemaal hebt afgemaakt.

Test verschillende opties

Zoals al eerder genoemd, hebben A/B-tests soms meerdere variaties voor één element. Dit is geen probleem, maar alleen als je genoeg traffic op je website  hebt om bruikbare resultaten te krijgen.

Het testen van meer dan twee variaties wordt ook wel een A/B/C-test genoemd. Over het algemeen raden we het niet aan om meerdere elementen op dezelfde pagina te testen, maar sommige marketeers hebben hier geen problemen mee.

Segmentatie

Het testen van een A en een B versie spreekt aardig voor zich. Je denkt misschien dat ‘A’ voor mee conversies zorgt dan ‘B’, dus ‘A’ is duidelijk de winner in dit geval. Maar je moet echter niet afgaan op je gevoel, maar op de statistieken.

‘A’ zorgt voor meer conversies, maar ‘B’ heeft het misschien veel beter gedaan op mobiele apparaten. Houdt dit dus in gedachten bij het analyseren van je resultaten. Een aantal andere factoren waar je op moet letten zijn:

  • Weekend bezoekers en doordeweekse bezoekers

  • Bron van het verkeer (komen de bezoekers van Facebook Ads of van Google)

  • Terugkerende bezoekers en nieuwe bezoekers

  • Desktop vs mobiel

  • De tijd op de dag

  • Mannen vs vrouwen

  • Geografische locaties

  • Leeftijd

Tools voor A/B-tests

Er zijn meer dan genoeg tools om deze tests uit te voeren. Hier zijn een aantal van de populairste:

A/B-test tools

A/b-test calculators

Conclusie

Het doen van A/B-tests helpt je echt om je website te optimaliseren en je marketing te verbeteren. Houd alleen wel in gedachten dat je de tests lang genoeg laat lopen om bruikbare resultaten te genereren.

Denk er ook aan om alle informatie die je hebt verzameld goed te documenteren. Misschien gebruik je een aantal dingen niet op dit moment, maar zijn ze in de toekomst wel heel bruikbaar. Al deze informatie kan je bedrijf namelijk helpen te optimaliseren.

Je website is namelijk je digitale etalage en je wilt er zeker van zijn dat je zoveel mogelijk verkeer genereert als mogelijk en natuurlijk deze bezoekers omzet naar klanten.

31-01-2019
Alon Eisenberg

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

Select Country: