De algoritmen van Google worden voortdurend bijgewerkt om zo goed mogelijk te reageren op de vragen van gebruikers. En hoewel we niet precies weten hoe zoekmachines werken, richt Google zich steeds meer niet alleen op de nauwkeurigheid van inhoud in termen van zoekwoorden, maar ook op de kwaliteit van de pagina. En dit wordt beoordeeld aan de hand van de E-E-A-T-richtlijnen. Wat zijn ze en welke rol spelen ze in de positionering van pagina's?
📷 titelafbeelding: Shutterstock/BestForBest
In dit artikel lees je meer over...
E-E-A-T zijn de vier pijlers waarmee Google rekening houdt bij het beoordelen van de kwaliteit van een website en de bruikbaarheid ervan. Dit zijn:
E-A-T werd voor het eerst geïntroduceerd op het internet in 2018, toen Google het Medic Update-algoritme implementeerde. Sindsdien heeft de zoekmachine zich ook steeds meer gericht op de kwaliteit van de inhoud bij het bepalen van de positie van een bepaalde site in de ranking.
Belangrijk is dat een diepgaande analyse voor dubbele E-A-T niet van toepassing is op alle websites die op internet beschikbaar zijn. Niet elke website kan worden geclassificeerd als een deskundige publicatie – het web staat immers vol met blogs of hobbypagina's van enthousiastelingen, waar professionaliteit en competentie niet zo belangrijk zijn.
De situatie zal anders zijn, bijvoorbeeld in het geval van websites met gezondheidsadvies. Door ze te analyseren, zal Google zich sterker houden aan de drie hierboven genoemde pijlers. Dergelijke sites worden onder andere YMYL-pagina's genoemd.
YMYL – Your Money, Your Life – zijn websites waarvan de onjuiste, onbetrouwbare inhoud of lage kwaliteit het leven, de gezondheid, het welzijn of de financiën van de gebruiker kan schaden.
Naast de eerder genoemde medische en gezondheidspagina's omvat de ranglijst van E-E-A-T ook:
Het is dit type website dat Google in dit opzicht het sterkst zal analyseren. Met andere woorden, of E-E-A-T op een bepaalde locatie moet worden geïmplementeerd, hangt af van het doel ervan.
Bij het runnen van een webshop heb je te maken met het uitvoeren van transacties en dus met het aspect van your money. En daarom moet je bedrijf zich aan hen aanpassen – niet alleen om de hoogste positie in de Google-ranking te bereiken.
Ja en nee.
Het probleem met E-E-A-T is dat het niet meetbaar is – er is geen puntensysteem waarmee je sites vanuit deze hoek kunt evalueren. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de laadsnelheid van pagina's of tekstverzadiging met zoekwoorden en deze in koppen plaatsen, enz.
Aan de andere kant, gezien de groeiende gehechtheid van Google aan gebruiksvriendelijke inhoud en hoe het best geschikt is voor zoekintenties, zullen de expertise, autoriteit en geloofwaardigheid van de site het in de ranglijst belonen.
Op de vraag of E-A-T een ranking factor is, antwoordde Google zelf:
Onze geautomatiseerde systemen classificeren inhoud op basis van een combinatie van veel verschillende factoren. We streven ernaar om ervoor te zorgen dat deze combinatie voldoet aan de voorwaarden waaronder mensen een bepaalde inhoud als van hoge kwaliteit beschouwen – dat wil zeggen, onder andere op basis van E-A-T-aannames. Daarom kan het evalueren van uw eigen inhoud in termen van E-A-T helpen om deze aan te passen aan verschillende factoren waarmee automatische systemen rekening houden bij het bepalen van de positie van inhoud in de ranglijst.
En het belangrijkste – alleen focussen op E-E-A-T zal andere rangschikkingsfactoren die belangrijk zijn vanuit het oogpunt van Google niet vervangen. De basis is nog steeds on-page optimalisatie, het verkrijgen van hoogwaardige links naar je website of technische SEO. En, zoals alles met betrekking tot SEO – het kost tijd en veel geduld.
Afgezien van de kwestie van optimalisatie, als eigenaar van een webshop, wil je echter dat potentiële klanten je vertrouwen en uiteindelijk een aankoop doen. Daarom is het bij het maken van content – bijvoorbeeld voor een bedrijfsblog – de moeite waard om de drie hierboven beschreven pijlers te volgen.
Het is de moeite waard om nogmaals te benadrukken dat voordat je zelfs maar begint te optimaliseren voor E-E-A-T, je moet bepalen welk doel je website heeft. In het geval van een e-shop is het antwoord eenvoudig: verkoop. Maar je kunt je website ook gebruiken om branchespecifieke informatie te delen – in productbeschrijvingen of op je blog.
De basis is natuurlijk goede content. Ik bedoel niet alleen correctheid in termen van spelling of interpunctie – dit is de absolute basis. Inhoud van hoge kwaliteit gaat over het onderwerp, is begrijpelijk voor de lezer en origineel. Het is ook de moeite waard om aan te geven wie de auteur van de tekst is. Hoewel dit geen rangschikkingsfactor is, kan een korte biografie waardevolle informatie zijn voor je lezers – vooral als je erin slaagt waardevolle input te krijgen van een expert in de branche waarin je werkt. Met andere woorden, opscheppen over prestaties of collega's.
Wat kun je nog meer doen?
Het toevoegen van nieuwe inhoud is belangrijk, maar vergeet niet om te zorgen voor degenen die je al hebt gepost. Houd je berichten up-to-date – dit is niet alleen belangrijk om gebruikers te voorzien van betrouwbare informatie, maar ook een activiteit die je zal helpen een hogere positie in Google te bereiken. De zoekmachine beloont je met up-to-date content.
Backlinks zijn een van de pijlers van succesvolle optimalisatie, die ook zeer krachtig is als het gaat om E-E-A-T. Het is eenvoudig – hoe meer betrouwbare mensen je inhoud citeren en ernaar linken, hoe groter de autoriteit van je site.
Natuurlijk kun je zoeken naar pagina's waarvoor je een gastpost maakt (en als het een website is van een erkende expert op een bepaald gebied, sla je twee vliegen in één klap) met links naar je winkel of blog. Een andere techniek die je kan helpen zoveel mogelijk natuurlijke links te bereiken, is linkbaiting.
Alle YMYL-pagina's moeten op het eerste gezicht vertrouwen wekken. Daarom is het belangrijk om een SSL-certificaat te implementeren en gegevens over het bedrijf, privacybeleid of regelgeving op gemakkelijk te vinden plaatsen te tonen. Dit geeft gebruikers een gevoel van veiligheid.
In zaken die verband houden met financiën, moet de internetgebruiker contact kunnen opnemen in geval van een probleem. Als je een dergelijke mogelijkheid niet 24 uur per dag kunt bieden, kun je een chatbot gebruiken of duidelijk aangeven welke uren je bedrijf beschikbaar is voor klanten.
Bezoekers zullen zich nog zekerder voelen wanneer ze een keurmerk op je winkelpagina zien, bijvoorbeeld van Trusted Shops. Een certificaat afgegeven door een onafhankelijk, neutraal bedrijf is een soort referentie die je geloofwaardigheid versterkt en laat zien dat de site in veel opzichten is getest.
Veel positieve reviews is een duidelijk teken voor Google dat honderden mensen je bedrijf vertrouwen. Dit verhoogt op zijn beurt de geloofwaardigheid – niet alleen vanuit het oogpunt van de zoekmachine, maar ook van potentiële klanten. Dus moedig actief aan om reviews en beoordelingen achter te laten – op je website en meer in het algemeen op internet.
Het Google E-E-A-T-beleid is ontworpen om gebruikers de best mogelijke inhoud te bieden. Om het te kunnen evalueren, kijkt de zoekmachine naar de expertise, autoriteit en geloofwaardigheid van de site. Daarom is het verzorgen van de goede reputatie en deskundigheid van publicaties ook belangrijk in de strijd voor de hoogste positie in de SERP's.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.