Optimaliseer je remarketingcampagnes met deze 7 tips

Het uitvoeren van een remarketingcampagne (ook bekend onder de naam Retargeting) kan één van de meest effectieve manieren zijn om verkopen te verhogen. Als je nog maar net met online marketing bent begonnen, kan het zijn dat je je afvraagt wat dit precies is. Maar als je wel eens tijd online hebt doorgebracht (vooral als je online hebt gewinkeld) dan ben je vast en zeker wel eens remarketing reclames tegengekomen.

Remarketing is de strategie van het weergeven van reclames aan mensen die al eens in aanraking zijn gekomen met je website, in welke vorm dan ook.

Dat kan zo eenvoudig zijn als het al eerder je website bekeken te hebben, als al eerder een bepaalde productpagina werd bezien of dat producten in het winkelmandje werden geplaatst. Maar dat dit proces werd verlaten voordat de verkoop daadwerkelijk werd gerealiseerd.

Deze shoppers zijn perfect voor remarketing, omdat zij al bekend zijn met je shop en mogelijk alleen maar een herinnering nodig hebben of een klein duwtje om de verkoop af te ronden.  

Het bepalen om deze reclames weer te geven aan die mensen die al iets ervaring hebben met je shop, is een geweldige manier om conversies te verhogen. In deze blog beschrijven we een aantal tips en wetenswaardigheden om het meeste uit je remarketingcampagnes te halen.

Kiezen welke producten voor remarketing in aanmerking komen

Zoals hierboven beschreven, kan remarketing uiterst effectief zijn om je conversies te verhogen. Maar dat kan aanzienlijk veel geld kosten en wie heeft een boom in de tuin waar het geld aan groeit?

Voor starters, kies de best presterende producten voor remarkering. Je kunt een beetje spelen met deze campagnes, door je strategieën in de eerste weken iets bij te stellen. Als je hier net mee begint, is dat een iets lager risico. Zodra je meer ervaring hebt, kun je remarketing voor meer van je overige producten toepassen.

winkelmand naar winkel

De juiste klanten voor remarketing kiezen

Remarketingcampagnes bieden marketeers vele opties ten aanzien van op welke shoppers gericht kan gaan worden. Deze shoppers kunnen op basis van vele factoren gecategoriseerd worden. Je kunt remarketing bijvoorbeeld richten op elke persoon die een willekeurige pagina op je site heeft bekeken. Je kunt ook richten op klanten of bezoekers die een specifieke pagina op je site hebben bezocht.

Als je merkbekendheid wilt opbouwen, kan het de moeite waard zijn om reclame te maken voor dit type bezoekers. Misschien resulteert dit zelfs in verkopen. Als je doel het verhogen van conversies is, zijn er echter ook andere klanten waar je je op wilt richten.

Dat zijn de klanten die hun winkelmandje achtergelaten hebben. Dit verwijst met name naar bezoekers die naar je productpagina gingen, een product in het winkelmandje plaatste, maar nooit daadwerkelijk hebben afgerekend.

Je kunt aannemen dat deze bezoekers veel interesse hebben in je product, maar om de een of andere reden de koop niet hebben afgerond.

Doe alles wat je kunt om hen deze koop af te laten ronden. Dat kan betekenen dat je een Exit Intent Popup aan de pagina toevoegt, maar als dat geen verkoop tot gevolg heeft, kunnen remarketingreclames je echt helpen om hen weer in je shop te krijgen!

Maar zoals al eerder gesteld, als remarketing nieuw voor je is, wil je je op deze shoppers richten en deze lijst uitbreiden als je meer ervaring hebt opgedaan.

Een groep shoppers die niet genegeerd moeten worden, zijn de shoppers die al eerder bij je shop hebben gekocht. Vergeet de aloude zakelijke regel niet: het kost vijf keer meer om een nieuwe klant te winnen dan om een bestande klant te behouden.

Remarketing biedt bedrijven de mogelijkheid om merkentrouw op te bouwen. Voor starters wil dat zeggen dat deze klanten die je nu vertrouwen en een goede ervaring met je shop hebben, waarschijnlijk meer bij je zullen kopen.

Maar als ze één keer bij je hebben gekocht, kan het zijn dat het goed is om hen te helpen herinneren wie je bent. Overweeg om hen producten aan te bieden die een aanvulling zijn op wat ze al eerder bij je kochten.

Als ze bijvoorbeeld eerder een muis voor de computer bij je kochten, maak dan reclame voor een toetsenbord. Hoe dan ook, zorg dat je de kans waarneemt om een relatie met een loyale klant aan te gaan!

schrijven op tafel

Loyaliteit met bestaande klanten opbouwen

Zoals bovenstaand beschreven, kun je je richten op klanten die al eerder via jouw site iets kochten. De kans dat ze weer bij je zullen kopen is zeer waarschijnlijk (als je hen wat aandacht geeft!). Je kunt dus naast het weergeven van je reclames, meer doen om hun aandacht te krijgen.

Je kunt hen een specifieke 'loyaliteitsbon' aanbieden. Als ze al eerder bij je shop hebben gekocht, laat hen dan weten dat je hun aankopen waardeert en hen daarom een speciale aanbieding wilt geven.

Als ze weer iets bij je shop kopen, zal hen dat zeer zeker helpen om je shop echt te herinneren en niet als een 'eenmalige treffer'. De volgende keer dat ze weer een product binnen je branche willen kopen, zal je shop de eerste zijn waar ze naar toe gaan!

Timing is van groot belang

Als het timing betreft, zou je voor wat betreft marketing zeker de tijd van het jaar mee moeten laten wegen. Als bepaalde klanten je website rondom specifieke feestdagen hebben bezocht, overweeg dan om voor hen remarketing dit jaar rondom dezelfde feestdagen toe te passen.

Uiteraard komen de reguliere feestdagen voor het geven van cadeautjes hiervoor in aanmerking: Kerstmis, Moederdag, enz.

Klok

Frequentie

Dit is een eenvoudige tip. Wees voorzichtig dat je niet te veel reclame stuurt. Als je je klanten bombardeert met reclames, zou dat wel eens het tegenovergestelde effect kunnen hebben van hetgeen dat je nastreeft. Bedenk zelf wat je reactie zou zijn als je steeds weer dezelfde reclame zou zien. Enerzijds zal de klant je goed weten te herinneren.

Anderzijds kan men zich zo ergeren aan je reclames, dat ze zich voornemen nooit meer bij je shop te kopen. Met Google AdWords kun je zelf instellen hoe vaak een shopper je reclames zal zien, dus wees alert en zorg dat je niet overdrijft.

Afwisselen!

Net als bij het beperken van de frequentie, wil je ervoor zorgen dat je weet welke reclames je weergeeft. Zelfs als een reclame niet al te vaak wordt weergegeven, zal het binnen een aantal weken/maanden steeds weer geconfronteerd worden met eenzelfde reclame, je reclame als het ware onzichtbaar maken. Zorg ervoor dat je publiek verschillende reclames ziet. Dat wil zeggen dat je verschillende titels en kleuren in je reclames zou moeten gebruiken.

Het thema kan soortgelijk zijn, zelfs het product kan identiek zijn. Je hoeft alleen maar zeker te stellen dat het visuele component en de tekst voldoende van elkaar verschillen, zodat ze niet allemaal exact hetzelfde ogen. Anders gezegd, zorg dat je de Andy Warhol van reclame bent.

Hamburgers in verschillende kleuren

Andy Warhol zou een geweldige online marketeer geweest kunnen zijn. De kracht van herhaling zonder herhalend te zijn.

Geen harde verkoop voor iedereen

Afhankelijk van je website, zou je ook voordeel kunnen hebben van verhoogde traffic in plaats van alleen verkopen. In dat geval zou je moeten proberen om je klanten kennis te bieden, in plaats van te proberen hen iets te verkopen. Biedt hen content en kennis aan en verwijs hen naar een aantal van je niet-verkoop-/niet-leads-genererende pagina's.

Op de lange termijn zal dit leiden tot een grotere merkbekendheid en mogelijk ook tot meer verkopen. Maar dat niet alleen, ze zullen uw bedrijf vertrouwen, nog meer vertrouwen zelfs, omdat ze het zullen ervaren als een pagina die meer biedt dan alleen maar producten.

Conclusie

Remarketing is een geweldig hulpmiddel om van klanten en shoppers, loyale klanten te maken. Vergeet de bovenstaande strategieën niet en zorg ervoor dat je inspanningen op het gebied van remarketing daadwerkelijk lonend zijn!

Blijf op de hoogte van alles rondom e-commerce en meld je aan voor de nieuwsbrief!

New call-to-action

05-12-2017

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen