Hoe kies je de juiste kleuren voor je website?

Of je nu je webshop aan het bouwen bent of overweegt je huidige site opnieuw in te richten, het is vaak moeilijk de kleuren te kiezen die bij je merkidentiteit passen, je waarden weerspiegelen en je doen opvallen. Welke kleur past bij mijn merk? Welke kleurencombinaties stimuleren of stellen gerust? Leer hoe je de conversie kunt verhogen door de juiste kleuren te kiezen.

 

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

1. Waarom zou ik de kleuren van mijn website heroverwegen?

In een hyperverbonden wereld worden we voortdurend aangesproken door een veelheid aan visuele of auditieve inhoud. We bekijken een heleboel inhoud en beslissen in een paar seconden of we blijven of gaan. Als e-tailer wil je je onderscheiden van de concurrentie en je prospects aanmoedigen eerder naar jouw site te komen dan naar een andere.

Dus waarom de tijd nemen om over de kleuren van je website na te denken? Hier zijn enkele redenen:

1. Kleuren zijn de visuele identiteit van je merk

Net als je logo of merknaam is kleur een integraal deel van je merkidentiteit. Soms hebben we maar een woord of een emoji nodig om de merken te herkennen die ermee verbonden zijn. Op dezelfde manier spelen kleuren een belangrijke rol in je branding. In feite zijn sommige merken alleen te herkennen aan hun kleur en een bijbehorend citaat of symbool.

Om te zien hoezeer kleur de identiteit van een merk kan uitbeelden, doen we een kleine test! Aan welk merk denk je met de combinatie van kleuren en symbolen hieronder?

Kleuren horen bij je merkidentiteit
De antwoorden staan onderaan deze blog.

Natuurlijk zijn de merken die als voorbeeld genomen worden reuzen op hun gebied. Dat gezegd hebbende, durf te dromen en stel je voor dat je op een dag net zo gemakkelijk herkend kunt worden dankzij de kleuren van je merk.

2. Kleuren trekken de aandacht

Behalve het smeden van je identiteit, is het visuele aspect van je site de eerste indruk die klanten van je merk hebben. En vaak is het de eerste indruk die telt. Nog voor ze kennis maken met je producten of naar de 'Over ons'-pagina gaan, zullen sommige van je prospects je pagina al verlaten hebben als de vormgeving en kleuren niet harmonieus zijn. We doen het allemaal, toch? Je toekomstige klanten aantrekken met het juiste kleurenschema is een strategie die loont en een integraal deel van je conversiefunnel moet zijn.

3. Om ons vermogen om informatie te onthouden te vergroten

Onze hersenen hebben veel meer kans om informatie te registreren en vast te houden als ze met een gekleurde afbeelding geïllustreerd wordt. Zwart-witbeelden, bijvoorbeeld, trekken veel minder onze aandacht dan kleurenbeelden.

4. Voldoen aan onze behoefte aan stimulatie

Kleuren beïnvloeden de besluitvorming van je klanten, de tijd dat ze op een pagina blijven in plaats daarvan en dragen bij tot 80% van je merkherkenning, volgens Colorcom.

 

 

2. Welke criteria moet ik hanteren om de juiste kleuren te kiezen?

1. De betekenis van kleuren kennen

Zoals we hierboven gezien hebben, heeft de keuze van de juiste kleuren invloed op hoe je klanten je merk waarnemen. Bepaal wat je als merk wilt bereiken en welke boodschap je wilt uitzenden. Wil je je klanten geruststellen of prikkelen? Kennis van het psychologische effect van kleuren kan je helpen de juiste kleuren voor je te kiezen. Laten we de betekenis van twee koude en twee warme kleuren als voorbeeld bekijken.


🔵 Blauw

Blauw is zeker de meest gebruikte kleur. Het wekt vertrouwen en zekerheid.

Favoriete sectoren: financiën, verzekeringen, luchtvaart, technologie, gezondheid.


🟢 Groen

Deze kleur inspireert sereniteit, roept de natuur en rust op.

Favoriete sectoren: energie, ecologie, landbouw, wonen, tuinieren.


🔴 Rood

Door deze kleur te gebruiken trek je de aandacht en geef je energie aan je boodschap of bedrijfsidentiteit. Het is ook de kleur van hartstocht. Pas echter op dat je het niet te veel gebruikt, om de aandacht van je klanten niet te verzadigen.

Favoriete sectoren: horeca, technologie, auto.


🟡 Geel

Hoop, optimisme, licht of creativiteit! Dit is de symboliek van geel. Geel is een kleur die vertrouwen en dynamiek uitstraalt.

Favoriete sectoren: horeca, energie, huis.


Houd er in het algemeen rekening mee dat koele kleuren geassocieerd worden met kalmte en sereniteit, terwijl warme kleuren passie en dynamiek oproepen. De juiste kleuren op je website afstemmen is geen exacte wetenschap en er zijn andere factoren waarmee je rekening moet houden.

Leestip: De perfecte product­afbeelding kan de door­slag geven om het product  bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Daarom is het heel belangrijk dat  je dit goed doet! Wij hebben tips opgesteld om jou te helpen goed converterende  product­afbeeldingen te creëren.

2. Weten hoe je kleuren moet combineren

Kennis van het psychologische effect van kleuren is niet genoeg. De manier waarop je kleuren combineert heeft ook invloed op de perceptie van je merk.

Afhankelijk van het effect dat je wilt bereiken, kun je kiezen voor gelijksoortige kleuren (ook wel analoge kleuren), die elkaar op het kleurenwiel opvolgen, zoals groen, geel en oranje. Zo krijg je een serene en harmonieuze inrichting. Zorg er wel voor dat je een goed contrast houdt tussen je analoge kleuren door de helderheid te variëren.

 

Complementaire kleuren, tegenover elkaar op het kleurenwiel, geven je site een dynamischer aanblik en helpen het essentiële te benadrukken. Ze kunnen bijvoorbeeld perfect gebruikt worden voor call-to-actions op je bestelpagina (bv. oranje knop op een blauwe achtergrond).

3. Pas je aan aan het kooptraject van de klant

Als je je grafische doelen hebt bepaald, zul je geneigd zijn je kleuren overal in je webshop uniform te gebruiken. Het is echter raadzaam om de look en feel van je site aan te passen aan het kooptraject van je klanten (ook wel customer journey) en ervoor te zorgen dat je site de best mogelijke gebruikerservaring biedt.

Trek op je homepage de aandacht met felle kleuren en contrasterende typografie. Leg de nadruk op visuals (foto's of video's) en beperk tekst en informatie die te gedetailleerd is.

Aan de andere kant geef je op je productpagina's de voorkeur aan zachtere kleuren om de afbeeldingen en productbeschrijvingen te benadrukken.

Kies ook hier voor een zachtere vormgeving, van het winkelwagentje tot de afrekenpagina, en houd een sterk contrast voor je call-to-actions. Op dit niveau is de duidelijkheid en harmonie van je ontwerp van het grootste belang en moet het je prospects ertoe brengen een aankoop te doen.

4. Ken je doelgroep

Afhankelijk van je doelgroep zul je niet dezelfde visuele identiteit kiezen. Zonder in clichés te vallen, zul je een ander ontwerp moeten gebruiken als je een vrouwelijk publiek hebt (roze, zachte, pastelkleuren) of een mannelijk publiek (meer contrasterende kleuren). Houd bij de keuze van de kleuren voor je site ook rekening met de leeftijd van je doelgroep. Voor een jong publiek kies je voor dynamiek en gedurfde, onconventionele kleurencombinaties. Houd niet alleen rekening met de leeftijd en het geslacht van je doelgroep, maar ook met de cultuur van herkomst. Wit, bijvoorbeeld, is een symbool van zuiverheid in Europa en kan geassocieerd worden met rouw in India of Marokko.

 

 

5. Durf op te vallen

Een heel belangrijk punt bij het kiezen van de kleuren voor je website is te kijken naar de vormgeving van je concurrenten. Wil je niet dat je merkidentiteit opgaat in het geheel? Dan volg je misschien niet precies het kleurenschema.

Laten we een voorbeeld nemen. Verkoop je koffie, dan kom je misschien in de verleiding om een bruine of zwarte tint te kiezen voor je logo en je website ontwerp om de kleur van het product te weerspiegelen. Dit is wat Starbucks deed toen het in 1971 werd opgericht. Maar het was niet de kleur die het beroemd maakte. Door vanaf 1987 een groen monochroom aan te nemen, een symbool van frisheid, werd hij wereldberoemd.

Wat kunnen we leren van het Starbucks-voorbeeld?

Het is altijd veiliger om, op het eerste gezicht, je ontwerp te kiezen op basis van je producten. Maar om echt op te vallen, vraag je je af welke energie en indruk je aan je klanten wilt overbrengen en kijk vooral naar wat je visueel zou kunnen onderscheiden van anderen in je sector.

Pro tip: Pas op want sommige merken hebben hun kleuren gepatenteerd. Dus als je in dezelfde sector zit, is het beter om een kleur te vermijden die te dicht bij elkaar ligt.

3. Drie gratis tools om de kleuren voor je site te kiezen

Er gaat niets boven de deskundigheid van een webontwerper om de kleuren van je site te bepalen. Maar met alle hulpmiddelen op het web wordt het steeds gemakkelijker om je eigen kleuren voor je webshop te kiezen. Hier zijn enkele inspiraties:

Coolors

Deze aanbieder biedt kant-en-klare kleurencombinaties, maar ook de mogelijkheid om je eigen kleurenpaletten te maken en de afzonderlijke kleuren dienovereenkomstig te bewerken.

Klein nadeel van Coolors: Je kunt er niet zeker van zijn dat je een origineel ontwerp krijgt en de combinatie van 5 kleuren die deze site voorstelt kan een beetje riskant zijn.

 

 

Adobe Color

Met het kleurenwiel van Adobe Color kun je je creativiteit de vrije loop laten. Je kunt zelfs kleuren halen uit een afbeelding die je mooi vindt of zelfs uit je logo. Hier is wat ik kon bereiken met een foto van onze kantoren

 

Canva Color Generator

Net als Adobe color heeft de Canva Color Generator een kleurenwiel en ook een kleurengenerator. Het beste deel? Je kunt je ontwerp naar je Canva-account exporteren en alle standaardsjablonen passen zich aan de kleuren van het gekozen palet aan. Een enorme tijdsbesparing voor je social media-berichten en al je marketing creaties. Ik raad je aan het uit te proberen!

Kortom

Door de juiste kleuren voor je website te kiezen, kun je op verschillende stadia van de klantreis inspelen. Dankzij een origineel en kleurrijk grafisch handvest worden je potentiële klanten aangetrokken tot je pagina en zullen ze je merk later in gedachten houden. Neem de tijd om na te denken over de emoties die je via je producten wilt overbrengen en combineer kleuren, helderheid en contrast op een verstandige manier.

O ja, en de merken achter de kleuren en symbolen waren natuurlijk: Coca-Cola, Tiffany&Co en Milka. Had jij ze allemaal goed?

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

29-03-2022

Charlotte Merle

Charlotte Merle is een digitale marketingspecialist en Content Manager voor de Franse markt bij Trusted Shops.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen