Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Twijfelende klanten zijn voor webwinkeliers zowel een vloek als een zegen. Ze struinen graag het internet af, zijn niet trouw aan een bepaalde shop en komen zo nu en dan langs. Maar ze vergeten dan helaas wel iets te kopen. Lees in dit artikel hoe je twijfelende klanten overtuigt van jouw webshop.
In een fysieke winkel heb je de mogelijkheid om in een verkoopgesprek de redenen voor de aarzeling te achterhalen en hierop in te gaan met argumenten. Online aankopen vinden doorgaans zonder enig persoonlijk contact met de shop plaats, dus is het des te belangrijker dat de website zelf de koopargumenten levert.
Er zijn veel voor redenen voor twijfel:
Gebrek aan vertrouwen in de website
Lopende prijsvergelijkingen
Een besluiteloos karakter
Onbeantwoorde vragen
Twijfel aan het nut van een product
Twijfel of een product voldoende aan de persoonlijke wensen voldoet.
Contactmogelijkheden aanbieden: Live chat, telefoonnummers of contactformulieren moeten idealiter van overal op de website goed bereikbaar zijn. Zo kun je direct reageren op vragen.
Voordelen van het product noemen: Vertel de klant niet alleen wat het product kan, maar ook wat hij er concreet aan heeft. Anticipeer op mogelijke bezwaren door hier een voordeel tegenover te stellen. Wijs bij dure producten bijvoorbeeld op de lange garantie of houdbaarheid.
Aanbevelingen weergeven: Klanten vertrouwen het meest op andere klanten. Echte productbeoordelingen op de artikelwebsite zijn daarom essentieel. Bovendien vinden bezoekers in recensies veel informatie over het gebruik van een product.
Unieke kansen creëren: Bied in een pop-up een korting aan zodra een gebruiker met de muisaanwijzer het browservenster sluit. Zo bied je de koper de unieke kans een mooie aanbieding op de kop te tikken, die hij niet snel zal laten liggen.
Keuze aanbieden: Klanten willen graag iets te kiezen hebben. Toon waar mogelijk onder elk product een sterk vergelijkbaar product. Toon echter niet te veel producten om keuzestress bij de klant te voorkomen.
Vertrouwenwekkende elementen opnemen: Onafhankelijke keurmerken, shopbeoordelingen, kopersbescherming, goed bereikbare juridische informatie of een ruime keus aan betalingsmethoden: dit zijn allemaal zaken die de betrouwbaarheid van je online shop benadrukken.
Veel gestelde vragen beantwoorden: De meest gestelde vragen gaan over levertijden en verzendkosten. Beantwoord deze op een prominente plek in je webshop of zorg ervoor dat de FAQ’s gemakkelijk te vinden zijn.
Gebruikmaken van retargeting: Klanten die alleen maar hebben rondgeneusd op je website en deze vervolgens weg klikken, moeten je webshop in het ideale geval elders op het web weer tegenkomen. Dit doe je via pixels en cookies op je website die gebruikers kunnen herkennen en bij Facebook en Google vervolgens gerichte advertenties kunnen tonen.
Neem toevallige passanten op je website bij de hand met overtuigende argumenten over het nut van je producten, vertrouwensankers en aanbevelingen. Hiermee vergroot je de kansen op verkoop enorm.
24-10-2018Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.