Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Internationale Vrouwendag is een gelegenheid voor webshops om meer te verkopen. Ondanks de schijn kan het niet alleen gebruikt worden door bedrijven die juwelen, bloemen of chocolade verkopen. Een korting aanbieden is één ding, maar je moet ook weten hoe je je aanbieding kunt promoten. Lees verder om te ontdekken welke marketingstrategieën je kunt toepassen om op 8 maart van betere conversies te genieten.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Vikky Mir
Internationale Vrouwendag is in vele landen al een nationale feestdag, maar niet in België en Nederland. Toch begint deze dag steeds meer aandacht te krijgen, ondanks dat vrouwen steeds meer gelijk zijn in deze landen.
Nederland staat op nummer 28 in The Global Gender Gap Index 2024 rankings en België zelfs op nummer 12! Dat zijn mooie scores voor een lijst met 146 landen. Het lage aantal vrouwelijke kamerleden en het feit dat Nederland nog geen vrouwelijke minister-president heeft gehad, zorgt voor een lagere score.
In België wordt ook op 11 november Vrouwendag gevierd. Dit komt doordat ze voor de eerste editie (in 1972) de bekende Franse schrijfster Simone de Beauvoir op het programma wilden en zij had alleen op 11 november nog een gaatje vrij in haar agenda (bron: vrt.be).
(Internationale) Vrouwendag wordt in Nederland en België gevierd als actie voor gelijkheid, maar ook om cadeautjes te geven aan vrouwen die je dierbaar zijn. De eerste tips zijn dus vooral op cadeautjes gericht, maar we zullen ons ook richten op hoe jij kan laten zien dat jij je inzet voor gelijkheid.
Als je een kortingsactie voor Vrouwendag organiseert, is het een goed idee om dat al op de homepage van je webshop aan te kondigen. Je kunt een pop-up gebruiken om klanten te laten weten dat er een speciale korting op hen wacht. Het is ook een goed idee om de kortingscode op een opvallende plaats op de pagina te zetten.
Maar een kortingsactie hoeft niet de enige mogelijkheid te zijn om bezoekers te verleiden in je winkel een aankoop te doen. Je kunt ook een geschenkgids of speciale sets voor Vrouwendag voorbereiden en er speciale landingspagina's voor maken. Plaats zulke subpagina's in de navigatie en laat ze opvallen, bv. met een andere letterkleur.
Vraag je je af of je überhaupt wel aan Vrouwendag-marketing moet doen, aangezien je winkelassortiment niet typisch 'vrouwelijk' of 'romantisch' is? Denk eraan dat je op 8 maart niet alleen je partner cadeaus kunt geven, maar ook je moeder, je vriendin, je zus en jezelf! Je hoeft dus geen anjers en panty's te verkopen om klanten te trekken op Vrouwendag.
Het is belangrijk om de visuele en tekstuele elementen van je campagnes af te stemmen op specifieke doelgroepen. Gebruik hiervoor microtargeting om je boodschappen te personaliseren.
Houd ook rekening met de verschillende doelgroepen bij het maken van de in het vorige punt genoemde gidsen of geschenksets. Stel dus, bijvoorbeeld, cadeau-ideeën voor een partner, moeder, mode-fan, sportliefhebber, enz. voor om je bezoekers te helpen het perfecte cadeau te vinden voor de verschillende belangrijke vrouwen in hun leven.
De aanwezigheid van een merk in de social media is tegenwoordig van groot belang. Gebruik deze kanalen dus niet alleen om een prijsverlaging of gratis levering aan te kondigen, maar ook om gebruikers te engageren.
Je kunt dit doen door wedstrijden (zoals een fotowedstrijd) of weggeefacties te houden. Dit zijn beproefde manieren om de activiteit van je volgers op sociale media te verhogen, en tegelijk je merkzichtbaarheid te verbeteren. Vergeet niet om deelnemers te vragen je winkel te taggen en de juiste hashtag te gebruiken.
Een ander kanaal dat je kunt gebruiken om je klanten te bereiken met je promotie zijn e‑mailmarketingcampagnes. Natuurlijk kun je alleen een bericht sturen over speciale aanbiedingen en kortingen, maar het is ook een goed idee om op deze manier cadeau-inspiratie aan te bieden.
Voor deze strategie verdeel je je publiek naar geslacht. Communiceer anders met vrouwen - bijvoorbeeld door er bij hen op aan te dringen zichzelf op deze speciale dag te verwennen - en mannen - door voor te stellen wat ze kunnen geven aan de vrouwen die belangrijk voor hen zijn.
8 maart is niet alleen een dag waarop vrouwen op cadeautjes kunnen rekenen. Het is ook een belangrijke gelegenheid om te kijken naar de hindernissen waarmee vrouwen in hun dagelijks leven of op hun werk te maken kunnen krijgen.
Profileer jezelf bij deze gelegenheid als een sociaal bewust merk - bijvoorbeeld door een deel van de opbrengst van de verkoop op Vrouwendag te doneren aan goede doelen die vrouwen of meisjes steunen.
Bij deze gelegenheid is het ook de moeite waard te laten zien dat vrouwen ook achter het succes van je bedrijf staan. Pronk met je teamleden - bijvoorbeeld door foto's van hen op social media te plaatsen - en laat klanten weten wat ze doen.
Internationale Vrouwendag begint steeds bekender te worden en deze dag zal waarschijnlijk ook de komende decennia nog erg belangrijk zijn. Deze datum heeft dus grote mogelijkheden uit het oogpunt van webshops. Het belangrijkste is dat je de activiteiten goed van tevoren plant en de boodschappen afstemt op de verschillende doelgroepen. Bovendien is Vrouwendag een mooie gelegenheid om duurzamere relaties met klanten aan te knopen én te laten zien waar je voor staat.
Tip: Op de Nederlandse site voor Internationale Vrouwendag kun je allerlei campagnes en evenementen vinden rondom de feestdag.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.