Blue Monday toepassen in je marketing­strategie

Zoals sommigen van jullie misschien weten staat de derde maandag van januari algemeen bekend als 'Blue Monday' - zogenaamd de meest deprimerende dag van het jaar. Deze bewering heeft geen wetenschappelijke basis. Maar het gebrek aan energie en optimisme na de feestdagen is een feit. Velen van ons ervaren deze melancholie in januari. Men beweert zelfs dat er meer kans is op slecht weer deze dag en dat er meer mensen hun goede voornemens opgeven.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Robert Plociennik

Dit klinkt natuurlijk allemaal wel heel negatief, maar doordat er tegenwoordig een flinke hoeveelheid marketing mee wordt gevoerd, krijgt Blue Monday al een hele andere identiteit. Voor jouw bedrijf kan het juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren. 

 

Leestip: Klant Berg­zeit mocht de Smart Re­view As­sis­tant tes­ten. Het  re­sul­taat? Ze be­spa­ren de helft van de tijd waar­in ze op klan­ten  re­a­ge­ren! In dit klant­ver­haal ver­telt Ute Le­hner (Shop Re­puta­ti­on  Ma­na­ger bij Berg­zeit) over haar er­va­ring.  Lees verder

 

In dit artikel lees je meer over...

Blue Monday: wat houdt het nou eigenlijk in?

In 2005 werd door een psycholoog genaamd Cliff Arnall een formule bedacht waaruit blijkt dat op de derde maandag van januari de meeste mensen zich droevig voelen.

De formule in kwestie?

[W+(D-d)]×TQ/M×Na.

Het lijkt zeker op een formule. Alleen, als je het uitsplitst, begint het er wat twijfelachtig uit te zien.

W = weer

D = schuld

d = maandelijks salaris

T = tijd sinds Kerstmis

Q = tijd sinds het mislukken van onze nieuwjaarsresoluties

M = lage motivatie

Na = het gevoel dat we actie moeten ondernemen

Het klinkt nog bedenkelijker als je ontdekt dat het samen met het nu failliete Sky Travel is gemaakt om reclame te maken voor hun wintervakanties. Dat klopt, Blue Monday is niet alleen nep, het is marketing. Lees verder en kom erachter hoe je als webshopeigenaar Blue Monday kan toepassen in je marketingstrategie.

 

Inhaken op Blue Monday met een marketingstrategie

Je kan door middel van Blue Monday meer interesse wekken voor jouw webshop door er positief op in te haken en de “donkere” kant van deze dag met een korreltje zout te nemen. De eerste die dit deed was het pr-bureau Porter Novelli, ze hebben Blue Monday bedacht als slimme marketingtruc voor een reisbureau. De bedoeling van deze marketingstrategie was dat meer mensen een reis zouden boeken. Want een lekkere vakantie helpt iedereen om over de Blue Monday dip heen te komen, toch?

De marketing truc was zo succesvol dat het fenomeen wereldwijd bekend werd. Niet alleen reisbureaus zagen een kans om meer omzet te genereren, maar ook andere bedrijven begonnen op deze dag in te haken.

Vergeleken met de Black Friday en Cyber Monday, past Blue Monday perfect in hetzelfde straatje. We kunnen wel zeggen dat het behoort tot een van de populairste dagen waarop consumenten zoeken naar hoge kortingen en de beste acties.

Tips voor je Blue Monday Marketingstrategie

Het voor jou als webshop eigenaar een slimme zet om in te haken op Blue Monday met een slimme marketingstrategie. Maar hoe kan je dit nu het beste doen? Wij zetten hieronder wat tips voor je op een rijtje!

1. Social media-post

Social media is tegenwoordig onmisbaar bij bijna iedere marketingstrategie, en al helemaal op een dag als Blue Monday. Fleur je doelgroep op met een grappige post op een van de socialmediakanalen van je bedrijf. Humor is hier essentieel, want dat is hoe je de aandacht trekt van je klanten. Je vergroot zo de kans dat de consument een bezoek brengt aan jouw webshop en mogelijk een bestelling plaatst.

Je kunt je volgers ook uitnodigen om ideeën te delen op social media. Maak een online wedstrijd in je sociale kanalen waarbij gebruikers hun ideeën delen om Blue Monday te overwinnen. Degene met het beste idee neemt een cadeau of een korting op zijn volgende aankoop in ontvangst.

Zo heeft TUI zijn volgers op Instagram als eens gevraagd om hun blauwste vakantiefoto op Instagram te delen met de hashtag #byebyebluemonday. Daarbij tagden ze TUI en gaven een reden waarom de nood om op vakantie te gaan zo hoog is.

 

2. Verlicht de dag voor je klanten

Op een dag als Blue Monday is het belangrijk om dankbaar te zijn en dit te laten zien. Als je het afgelopen jaar een goede omzet hebt gehad, waarom stuur je dan geen bericht waarin je je klanten bedankt? Je klanten willen zich gehoord voelen, en een dankwoord is een mooie manier om te laten zien dat je er voor hen bent.

Of neem een voorsprong op je concurrenten. In plaats van je te richten op Blue Monday, bied je een voorproefje van wat je hebt voorbereid voor Valentijnsdag. Een lijst met trendproducten of de beste cadeaus voor die dag laat hen aan iets anders en positievers denken.

3. Korting, korting en nog eens korting

Het is voor je klanten natuurlijk nog aantrekkelijker om wat te kopen bij je webshop als er producten zijn afgeprijsd. Een dag als Blue Monday is een perfect excuus om oudere inventaris door je systemen te duwen en je onverkochte producten een potentieel nieuw leven te geven en daarmee tegelijkertijd de dag van je klanten wat minder treurig te maken. Strooi dus vooral met korting en vergeet het niet de delen op social media, want dat is nog een manier om de aandacht van je klanten te trekken!

 

4. Happy Tuesday!

Wees er van bewust dat je niet de enige zal zijn met een Blue Monday marketingstrategie. Ben je bang dat je niet opvalt tussen de Blue Monday chaos? Kies dan de dinsdag als nieuw doelwit! Happy Tuesday klinkt als een goede manier om je klanten de meest deprimerende dag van het jaar te laten vergeten en ze positief te benaderen.

5. Maak gebruik van de kleur blauw

Zit de kleur blauw in jouw huisstijl dan kun je natuurlijk niet anders dan daar op Blue Monday iets mee doen. Gebruik de kleur blauw als insteek en kom met creatieve ideeën om met de identiteit van je merk je Blue Monday marketingstrategie te versterken.

6. Vecht terug

Wees optimistisch en gebruik koppen als ‘Beat Blue Monday’ en ‘Cheer up!’ in je marketingstrategie. Laat je klanten zien dat Blue Monday helemaal niet ellendig hoeft te zijn en neem ze hierin mee.

7. Cadeautjes

Als je echt wil opvallen tijdens Blue Monday, is het een mooie gelegenheid om wat extra’s te doen en je klant tegemoet te komen. Voeg bijvoorbeeld een klein cadeautje toe aan de bestelling van je klant of voeg een kaartje toe met een leuk bericht. Benader en wek de interesse van je doelgroep op een leuke en gepaste manier. Gedragsgegevens helpen je verschillende klantsegmenten te identificeren, waaronder potentiële klanten. Waarom zou je de kortingen niet met wel 10% verhogen om de nieuwe bezoekers het gevoel te geven dat ze welkom zijn?

Leestip: Waarschijnlijk verzamel je al beoordelingen, maar reageer je er ook  op? Reageer niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve. Waarom en  hoe doe je dat? Lees het in onze gids en beantwoord beoordelingen met 1 tot 5  sterren! Download e‑book

Inspiratie voor Blue Monday-marketing

Om je te helpen een inhaker te bedenken op Blue Monday en op een leuke manier extra aandacht te vragen voor je webshop hebben we wat voorbeelden voor je op een rijtje gezet. Hopelijk kunnen we je inspireren en kom je hierna ook met veel creatieve ideeën.

Onze klant Bristol benadert de Blue Monday op een positieve manier met een call-to-action aan hun klanten om de winterblues weg te shoppen:

De actie van Bristol op Blue Monday.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Bristol

 

Coolblue probeert de treurige Blue Monday voor klanten te verzachten met deze grappige Facebook post. Humor werkt altijd goed!

De actie van Coolblue Blue Monday.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Facebook/Coolblue

 

Onze klant MS Mode pakt Blue Monday aan op een supercreatieve manier door 20% korting te geven op alle blauwe items in hun collectie. Erg slim! 

De actie van MS Mode op Blue Monday.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: MS Mode


Kortom

Sinds het ontstaan van het fenomeen en de komst van hashtags in social media is Blue Monday alleen maar populairder geworden. Elk jaar verzamelen merken zich om dit evenement om te zetten in verkoop, met wisselend succes. Maar een Blue Monday marketingstrategie helpt je niet alleen meer omzet te genereren. Het is een ook strategie die als je het slim aanpakt, de relatie met je klanten verbetert.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

08-11-2023

Jannah Poelhuis

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen