9 tips voor succesvolle Twitter-marketing

Je overweegt al een tijdje om een Twitter-account op te zetten voor je online winkel, maar je bent niet zeker van de marketingvoordelen voor je bedrijf? Ook al is Twitter heel anders dan andere sociale netwerken - een goede marketingstrategie kan je conversie en de bekendheid van jouw winkel in een mum van tijd echt vergroten!

email-teaser-anuncios_instagram-200x150Wil je naast Twitter ook meer weten over Instagram?

Download deze gratis handleiding over Instagram om je verder te helpen!

Naar het handboek

Zoals Donald Trump ons elke dag, of zelfs elk uur laat zien, kan er een echte buzz zijn rond jouw publicaties. Alles wat hij op zijn Twitter-account publiceert, wordt onmiddellijk op hoge snelheid over de hele wereld verspreid. Natuurlijk, dat betekent niet dat je hem moet imiteren! Maar de manier waarop hij dit sociale netwerk gebruikt, illustreert perfect hoe Twitter je kan helpen om de zichtbaarheid en bekendheid van je bedrijf te vergroten.

Op Twitter is het nog belangrijker om de juiste toon te vinden, regelmatig met je klanten te communiceren en naar het nieuws te verwijzen.

Maar als je een effectieve strategie ontwikkelt, kan Twitter je helpen om aan je merkreputatie te werken en een betere relatie met je klanten en prospects te onderhouden. In dit artikel geven we je een aantal nuttige tips over hoe je je bedrijf en markt succesvol kunt laten zien op dit winstgevende platform.

📊 Twitter in cijfers

Met ongeveer 330 miljoen actieve gebruikers per maand en meer dan 500 miljoen tweets die dagelijks worden gepubliceerd, kan Twitter niet concurreren met de reuzen Facebook en Instagram, maar het is wel een van 's werelds populairste sociale netwerken.

 

 

 

Volgens Statista zitten er in 2020 in Nederland 2,8 miljoen gebruikers op Twitter (van 15 jaar of ouder, dus 19,5% ongeveer van die groep). In Vlaanderen zitten er 21% van de bevolking boven de 16 jaar maandelijks op Twitter. 

Sinds vorig jaar ziet Twitter weer een stijging in gebruikers uit Nederland, wat het medium dus weer extra interessant maakt. 

De meeste gebruikers zijn tussen 20 en 40 jaar oud, volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 door Newcom Research & Consultancy. In tegenstelling tot andere sociale netwerken is 66% van de Twittergebruikers man, tegenover slechts 34% van de vrouwen, volgens Omnicore's Twitter-cijfers.

Daarom kan Twitter de perfecte aanvulling zijn om je digitale marketing te versterken. Platforms als TikTok richten zich op een heel andere doelgroep: hun gebruikers zijn voornamelijk jonger dan 35 jaar en er is een zeker evenwicht tussen mannen en vrouwen. Door gebruik te maken van Twitter heb je dus de mogelijkheid om een nieuwe groep potentiële klanten te bereiken.

 

 

📑 Woordenlijst van Twitter-terminologie

Voel je je een beetje verloren als je termen als 'tweet', 'retweet' en 'hashtag' hoort? Dat geeft niet! We hebben hieronder de belangrijkste termen samengevat om voorbereid te zijn op jouw aankomende aanwezigheid op Twitter.

Tweet: een kort bericht op Twitter (maximaal 280 tekens)

Tweeter: plaatst een bericht (een tweet) op Twitter

Retweeten: het delen van iemand anders' tweet

Twittos: Dat is wat we Twitter-gebruikers noemen.

Tijdlijn: de nieuwsfeed toont in chronologische volgorde de tweets die zijn geplaatst door de mensen die je volgt (op wie je geabonneerd bent)

Hashtag: # - het is het belangrijkste symbool op Twitter. Gebruikers plaatsen het voor een relevant trefwoord en classificeren zo hun tweet in een categorie. Door op een hashtag te klikken, worden alle berichten die dezelfde hashtag bevatten weergegeven.

Trends: Onderwerpen en hashtags die momenteel het meest gebruikt worden door twittos in je omgeving

Vermelding: je kunt een andere Twitter-gebruiker in jouw tweet vermelden door het @-symbool te gebruiken.

Nu de termen wat duidelijker zijn, ben je klaar om je eigen marketingstrategie te ontwikkelen!

 

teaserNL-sbb-b2b_und_socialmedia-SOver termen gesproken. Wil je meer leren over termen in social media? 

Download onze gratis whitepaper om je verder te helpen!

Lees de gratis whitepaper

💡 9 tips voor het ontwikkelen van een succesvolle Twitter-strategie

In de Verenigde Staten gebruikt bijna tweederde van de bedrijven Twitter voor marketingdoeleinden. Studies hebben aangetoond dat meer dan 90% van de mensen die bedrijven volgen op Twitter al een product hebben gekocht of van plan waren iets te kopen na het zien van een promotie op het platform.

Ondanks deze overtuigende argumenten zijn veel Europese bedrijven nog steeds huiverig om Twitter in hun digitale marketingstrategie op te nemen.

Het sociale netwerk staat bekend om zijn snelle inhoudelijke stijl en leeft van de activiteit van de gebruiker. Wees er dus van bewust dat Twitter heel anders werkt dan andere sociale netwerken waar je misschien al actief bent. Op Twitter zijn het reageren op het nieuws, het gebruiken van de juiste toon en het publiceren op het juiste moment absoluut cruciaal om de aandacht van nieuwe abonnees te trekken. Daarom is het noodzakelijk om in de loop van de tijd een eigen contentstrategie te ontwikkelen.

 

 

#1 Maak je account compleet

Als je wilt dat je bedrijf actief is op Twitter, is het natuurlijk belangrijk dat je account een goede eerste indruk geeft aan je potentiële klanten. Om dit te doen, moet je eerst je account aanvullen zodat het past bij je merkimago.

Maar bovenal is het essentieel om na te denken over welke doelgroep je op Twitter wilt aanspreken. Als je het antwoord op deze vraag hebt gevonden, houd dan altijd je publiek in gedachten voordat je iets op het platform doet.

Om het volledige potentieel van Twitter te kunnen gebruiken, moet jouw professionele account compleet zijn. Dit betekent dat je een passende naam moet vinden, een goede profielfoto en -banner moet selecteren en een aantrekkelijke beschrijving moet hebben.

Gebruikersnaam

Kies een naam die zo eenvoudig en relevant mogelijk is, zodat je klanten je gemakkelijk kunnen vinden op Twitter. Dit is de unieke identificatiecode van jouw bedrijf (bijvoorbeeld: @trustedshopsNL). Wees niet té creatief. Het is aan te raden om een naam te gebruiken die identiek is aan de naam die je gebruikt op andere sociale netwerken.

Beeldkeuze

De profielfoto draagt bij aan de eerste indruk omdat deze onder andere direct naast al je publicaties verschijnt. Daarom raden wij aan een foto te gebruiken die jouw merk vertegenwoordigt. Dit kan je bedrijfslogo zijn of een combinatie van kleuren die geassocieerd worden met je merk.

In tegenstelling tot een profielfoto kan het nuttig zijn om de bannerafbeelding na een tijdje te wijzigen. Je kunt het bijvoorbeeld kiezen aan de hand van een lopende campagne of aanpassen aan elk seizoen. Maar zorg er altijd voor dat de resolutie van het beeld optimaal is!

Beschrijving / Bio

Direct onder je profielfoto heb je de mogelijkheid om een korte beschrijving te schrijven (maximaal 160 tekens) om je bedrijf aantrekkelijk te maken voor nieuwe abonnees. Wij raden je aan niet te veel te schrijven. Het is beter om jouw merk in een korte zin te beschrijven of om je bedrijfsslogan te integreren.

⚠️ Let op: Bedrijven zijn verplicht om hun juridische informatie in de beschrijving op te nemen. Hiervoor kan je een link toevoegen naar de juridische informatie op je site aan het einde van je beschrijving.

#2 Blijf bij op de hoogte

Probeer altijd de gouden regel van Twitter in gedachten te houden:

Twitter-gebruikers willen weten wat er in real time gebeurt.

Hiervoor is het vooral belangrijk dat je in contact blijft met je markt. Ontdek de huidige trends in jouw branche, de interesses van je doelgroep, wat je concurrenten doen en ontdek het laatste nieuws en de gebeurtenissen die voor jou van belang zijn.

Het kan ook nuttig zijn om een sociale luisterstrategie op te zetten. Ben je niet bekend met sociaal luisteren? Door sociaal te luisteren kan je nagaan wat je klanten denken over je merk, producten en service. Monitor, analyseer, reageer op feedback en neem deel aan discussies.

Dit is jouw kans om een relatie met je klanten op te bouwen en uit te zoeken wat ze van je merk verwachten.

#3 Bouw een netwerk op

Als je voor het eerst op Twitter begint, investeer dan tijd in netwerken.

Volg:

  • gebeurtenissen en gesprekken die voor jouw merk interessant kunnen zijn vanuit een marketingperspectief;

  • je concurrenten om hun Twitter-strategie te ontdekken;

  • influencers en journalisten met wie je van plan bent in de toekomst samen te werken → Neem contact met hen op!
 

 

Dankzij deze contacten kan je een nog effectievere digitale marketingstrategie ontwikkelen, omdat je je weet te onderscheiden van je concurrenten en misschien zelfs zelf leuke zakelijke contacten legt.

💡 Organiseer je met Twitter-lijsten! Met deze lijsten kunt je je Twitter nieuwsfeed structureren. Je kunt de accounts die je volgt en hun tweets groeperen op specifieke onderwerpen. Je kunt zelf lijsten aanmaken, maar je kunt je ook abonneren op openbare lijsten van andere gebruikers.

#4 Ontwikkelen van één huisstijl

Je kunt alleen succesvol zijn op Twitter als je in de loop van de tijd je eigen tweetingstijl hebt ontwikkeld.

Vind de stijl die bij jouw merk past, die je zo uniek en herkenbaar mogelijk maakt. Beslis of je de voorkeur geeft aan het informeren van je abonnees via je Twitter-account (over nieuwe producten, etc.) of dat je de voorkeur geeft aan het vermaken van je volgers.

💡 Tip: Wees creatief, maar hou het simpel en kort! Beknopte tweets met een specifiek bericht zijn erg populair bij Twittergebruikers, die normaal gesproken niet meer dan 2 seconden per tweet doorbrengen.

Je kunt ook tweets van anderen retweeten.

💡 Test verschillende releasetijden en -dagen om te zien welke strategie de beste engagement ratio bereikt. Meet je statistieken met analysetools. Gebruik bijvoorbeeld Twitter Analytics om te zien wat het beste werkt. 

#5 Gebruik visuals

Volgens Twitter ontvangen tweets met afbeeldingen, grafieken, video's (5-15 seconden) en GIF's gemiddeld 35% meer retweets dan publicaties zonder beeldmateriaal.

Probeer dus visuele elementen toe te voegen aan je tweets om ze niet alleen interessanter en aantrekkelijker te maken voor je abonnees, maar ook om je merkboodschap over te brengen en te versterken.

Het lingeriemerk Triumph versterkt zijn boodschap met een passende foto en voegt een link toe naar de officiële website.

Maar probeer je inhoud te variëren!

#6 Gebruik hashtags

Nu komen we bij een van de belangrijkste succesfactoren op Twitter - hashtags. Twitter wordt beschouwd als de maker van hashtags. Daarom is het # teken een integraal onderdeel van dit sociale netwerk. Studies hebben aangetoond dat een goed gebruik van hashtags de zichtbaarheid van je account sterk verbetert en je conversie echt kan verhogen.

Als je relevante hashtags in je tweets integreert, bereik je veel meer twittos en dus meer potentiële nieuwe klanten voor je winkel.

Belangrijk: beperk je tot één of twee hashtags per post!

#7 Maak een publicatieschema

Zoals je al weet, is de reden waarom Twitter zo populair is, omdat gebruikers in realtime te weten komen wat er aan de hand is. Maar voor jou betekent dit dat twitters je tweets alleen zien als ze actief zijn. Weinig mensen willen door hun nieuwsfeed bladeren.

Daarom is het belangrijk om je tweets te plannen op momenten dat er bijzonder veel gebruikers actief zijn, zodat je berichten niet verloren gaan in een massa tweets. Organiseer je door een publicatieschema aan te maken.

💡 Tip: Houd ook rekening met feestdagen, aankomende beurzen, nieuwe productlanceringen, etc.

Wanneer is de beste tijd om te publiceren?

Als je account B2C-georiënteerd is, publiceer dan op zaterdag- en zondagmiddag of laat in de middag, want dat zijn de momenten waarop je de beste engagementen kan krijgen van je doelgroep.

Als je account meer B2B georiënteerd is, streef dan naar werkdagen. De meest efficiënte manier is om te tweeten tijdens de pauze tussen 12:00 en 15:00 uur en aan het eind van de dag, na het werk tussen 17:00 en 18:00 uur.

#8 Interactie met klanten

Twitter is het perfecte platform voor interactie met je klanten. Communiceer regelmatig met je volgers (in het beste geval via een privébericht), reageer snel op vragen en informeer je klanten als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

💡 Wij raden je aan om vragen te stellen in je tweets en van tijd tot tijd een enquête te lanceren. Zo onderhoudt je een meer persoonlijke relatie met je klanten en heb je de mogelijkheid om in te spelen op hun wensen.

#9 Start een reclamecampagne

Nu je weet hoe je inhoud op Twitter kunt creëren, wil je misschien nadenken over het lanceren van een reclamecampagne.

⚠️ We raden je echter aan om te wachten tot je je eigen community hebt opgebouwd en vertrouwd bent met de verschillende functies van Twitter.

De voordelen van adverteren op Twitter zijn onder andere een betere promotie van je producten, het bereiken van meer potentiële klanten en nieuwe abonnees, en het verhogen van het verkeer naar je account en e-commercesite.

Er zijn drie verschillende soorten reclame op Twitter: gesponsorde tweets, gesponsorde accounts en gesponsorde trends. Met een reclamecampagne heb je de mogelijkheid om je doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld op basis van een bepaalde locatie of interesse. Op de website van Twitter kun je meer over Twitter ads lezen.

Dit kan een geweldige kans voor je zijn om je verkoop te stimuleren en je naamsbekendheid te vergroten.

teaserNL-la_publicidad_en_facebook-1v-w200h150Ook met Facebook Ads beginnen? Wij helpen je hiermee, via deze gratis handleiding! Download hem en leer meer over het creëren van de perfectie advertentie voor Facebook.

Meer over de handleiding

🔄 Kortom

De sleutelfactoren van jouw succes op Twitter:

  • Maak je merk uniek door je eigen stijl van content te ontwikkelen en nieuwe volgers aan te trekken.

  • Tweet regelmatig en organiseer jezelf met een publicatiekalender.

  • Houd het kort en spam je volgers niet.

  • Gebruik visuals - dit zal leiden tot meer betrokkenheid dan alleen tekst.

  • Gebruik één of twee relevante hashtags per tweet.

  • Communiceer met je volgers en reageer snel.

  • Meet jouw statistieken via de analysetools van Twitter.

👉 Nu is het aan jou - tweet, retweet en laat je inspireren! Veel succes! 🍀

 

Wil je op de hoogte blijven? Natuurlijk wil je dat!

Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief en ontvang onze artikelen, whitepapers, checklists en nog veel meer gratis in je inbox. Tweewekelijks houden we je hiervan op de hoogte.

Aanmelden voor nieuwsbrief ️

 

 

screenshot
 
 

 

06-08-2020

Mia Tamm

Mia holds a Bachelor's degree in European Legal Linguistics from the University of Cologne and has already gained experience in the field of e-commerce.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen