Bel ons 020 709 1235

Maak een

belafspraak

LinkedIn-marketing voor je shop zonder te betalen

24.03.2020, 10m

9,9 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-account volgens Statista; hoe kun je deze groep bereiken? Waarschijnlijk gebruik je LinkedIn al om met je zakelijke contacten in contact te blijven, of om mensen te recruiten. Wist je dat je LinkedIn ook kan gebruiken voor je marketingstrategie? Niet alleen als je B2B verkoopt, maar ook B2C. Wij geven je hierbij tips voor LinkedIn-marketing zonder te betalen voor advertenties!

In dit artikel...

  1. Wanneer gebruik je LinkedIn voor marketing?
  2. Hoeveel kost dat, LinkedIn-marketing?
  3. Tips voor je LinkedIn-profiel voor je webshop
  4. Interactie met je klanten via LinkedIn
    1. Fases
    2. Interactie verhogen via LinkedIn
  5. Links in je LinkedIn-bijdragen
  6. Opbouw van je LinkedIn-bijdrage
    1. Titel
    2. Samenvatting
    3. Hashtags
    4. Post regelmatig, maar niet te snel
  7. Kortom

 

Tip: De feestdagen komen eraan - laat zien dat je webshop betrouwbaar is. En  bij de feestdagen hoort natuurlijk ook een cadeautje. Neem nu contact met ons  op en ontvang van onze experts een persoonlijke korting cadeau.

1. Wanneer gebruik je LinkedIn voor marketing?

Momenteel hebben 9,9 miljoen Nederlanders een LinkedIn-account, volgens Statista. Het Verenigd Koninkrijk heeft er 33 miljoen, Frankrijk 24 miljoen, Italië 16 miljoen, Spanje 15 miljoen, Duitsland 13 miljoen… kortom: veel potentiële klanten zitten op LinkedIn. Je denkt nu vast: al die mensen zitten daar met zakelijke doeleinden, daar heb ik niks aan als B2C-verkoper. Het tegendeel is waar!

Iedereen die werkt, is óók een consument. Het is daarom helemaal niet verkeerd om je klant daaraan te helpen herinneren wanneer ze tijdens het werk hun LinkedIn bekijken.

 

 

2. Hoeveel kost dat, LinkedIn-marketing?

Het is dus een goed idee om te kijken of LinkedIn-marketing ook wat voor jou is, maar we kunnen ons voorstellen dat je (vooral in het begin) zo min mogelijk wilt betalen hiervoor.

LinkedIn-advertenties zijn over het algemeen wat prijziger dan andere social media. Je kunt daarentegen wel een kostenlimiet instellen en je kunt zelf kiezen hoe je betaalt: betaal je CPM, je stelt een bod in op de veiling of andere opties.

Het goede nieuws is: er zijn zeker marketingstrategieën waardoor je gratis promotie via LinkedIn kan behalen! In de hoofdstukken hieronder leggen we direct uit hoe.

3. Tips voor je LinkedIn-profiel voor je webshop

Stap één is uiteraard het LinkedIn-profiel opzetten. We zullen niet in details gaan hoe dat moet, maar we geven je een paar kleine tips: 

  1. URL: Kies een goede openbare URL op LinkedIn. Stel, er zijn meerdere bedrijven genaamd Games, wordt dan niet Games123 maar bijvoorbeeld GamesNL. 
  2. Design: Maak een mooie header voor je pagina. Dat is namelijk wat mensen zullen zien en dit is dus je visitekaartje. Let erop dat de kwaliteit van je afbeeldingen hoog is, want lage kwaliteit ziet er niet betrouwbaar uit!
  3. Profielfoto: Stel een herkenbare profielfoto in; bijvoorbeeld je logo.
  4. Link naar website: Link in je profiel altijd naar je webshop.

Leestip: Verkoop je online en maak je gebruik van online advertenties?  Download onze gratis gids om je Google Ads te optimaliseren.

 

4. Interactie met je klanten via LinkedIn

Het is belangrijk om te weten hoe het algoritme van LinkedIn werkt. Als je een bericht hebt (bij LinkedIn heet dit een bijdrage) geplaatst, zijn er meerdere opties tot interactie. Zo kan iemand een 'like' achterlaten (bij LinkedIn: Interessant, Gefeliciteerd, Geweldig, Verhelderend of Nieuwsgierig), een comment achterlaten (bij LinkedIn: commentaar) of delen. 

LinkedIn beoordeelt je bijdrage op basis van een soort puntentelling. Zo is een commentaar meer waard dan een like en delen is meer waard dan commentaar. 

Je bijdrage gaat vervolgens door 4 fases. We gaan hierbij in op eerste-, tweede- en derdegraads connecties. Klik hier om meer te lezen over wat LinkedIn als graad van verbondenheid ziet.

I. Fases

In de eerste fase komt de bijdrage terecht in de inbox van je eerstegraads connecties. Dit zijn dus de mensen waarmee je een directe link hebt. Je bijdrage wordt tijdelijk aan deze connecties getoond en een goede interactie, betekent dat hij doorgaat naar fase twee.

In fase twee wordt je bijdrage in de komende 9 uur naar je tweedegraads connecties gestuurd. Hierbij wordt wederom naar de netwerk interacties gekeken en er wordt gekeken of je bijdrage geen spam is.

In de derde fase gaat de bijdrage voor de komende 24-36 uur naar je derdegraads connecties.

In de vierde en laatste fase wordt je bijdrage geanalyseerd door LinkedIn en bevindingen worden doorgestuurd naar het hoofdkantoor van het social media-platform, voor productontwikkelingen.

 

 

II. Interactie verhogen via LinkedIn

Er zijn verschillende manieren om de interactie met je publiek te verhogen. Zo kun je mensen taggen, maar onthoud dan wel dat je alleen mensen tagt die veel interactie hebben met jouw bijdragen en welke relevant zijn voor je bijdrage. Daarom wordt het ook afgeraden om tweede- en derdegraads connecties te taggen.

Wat je wel kunt doen, is vragen stellen aan je publiek via de commentaren. Hierdoor gaan mensen op jouw bericht reageren (en commentaren zijn meer waard dan likes). Trigger je publiek, ga een discussie aan. “Pure, melk of witte chocolade?”  bijvoorbeeld. Of als je spellen verkoopt: “Monopoly of mens-erger-je-niet?”. Je kunt ze ook een vraag stellen: “Aan welk kledingstuk heb jij een speciale herinnering?” Het hoeft helemaal niet iets controversieels te zijn, zolang het maar een discussie of gesprek in gang zet.

Als je jouw publiek probeert aan te sporen om  je bijdrage te delen, denk er wel bij na dat je niet als spam gezien wilt worden. Misschien kun je een kortingscode in je bijdrage zetten? Dat delen mensen graag. 

We hebben een goed voorbeeld hiervoor. Neem de onderstaande bijdrage: hij schrijft heel veel interessante feitjes over hoe hij LinkedIn gebruikt voor promotie, aan het einde zegt hij dat als je “Yes” als commentaar achterlaat, je meer informatie ontvangt én als klap op de vuurpijl, als je de bijdrage deelt krijg je ook nog een speciale toegangscode voor hun tool. Dit is een hele goede manier om die interactie met het publiek te krijgen.

De bijdrage:

 

Zie je ook gelijk wat er niet goed is aan deze bijdrage? Hij is eigenlijk veel te lang. Houd het beperkt, want niemand wil een lap tekst lezen op social media.

In een bijdrage van Sam Browne staat dat een ideale tekstpost tussen de 1.200 en 1.600 karakters heeft.

Je wilt misschien weten hoeveel dat is: deze zin (alles wat geel is) is 90 karakters lang.

Verder kun je in het bericht lezen dat de eerste 90 minuten tot 8 uur cruciaal zijn. Ook is het belangrijk om de komende 12 uur na posten je reageert op de comments. Blijf ook zelf even op LinkedIn hangen nadat je iets gepubliceerd hebt: als je op minstens 3 posts reageert (like, comment o.i.d.), zorgt dit voor 20% meer reach.

5. Links in je LinkedIn-bijdragen

Je hebt een mooie bijdrage geschreven, om zo mensen naar je webshop te lokken. Natuurlijk wil je dan je link in de bijdrage toevoegen, want je wilt dat ze naar jou komen. Eerder was het zo dat je jouw link in de commentaren moest zetten, omdat LinkedIn je minpunten gaf als je een link in het bericht zelf zette. Dit is niet meer het geval! LinkedIn heeft dit trucje nu ontdekt en als je als eerste op je post reageert, neemt je reach met 20% af.

Moet je dan de link in je bijdrage zetten? Ook niet perfect, want dit zorgt voor een afname van reach. Denk dus na: wanneer voeg je een link toe en wanneer wil je alleen naamsbekendheid opbouwen?

Wil je toch een link toevoegen?

Je kunt in dat geval een uur na publicatie je link in een comment zetten óf je post na een uur aanpassen en je link toevoegen. De laatste optie zorgt wel voor 10% minder reach.

Leestip: Heb je Google Ads, maar je weet niet waarom je beoordelings­sterren  niet getoond worden? Met deze poster hoef je alleen "ja" of "nee" te zeggen op  een aantal vragen, om snel achter het probleem te komen!

6. Opbouw van je LinkedIn-bijdrage

Als laatste, maar misschien belangrijkste, punt behandelen we de opbouw. Dit gaat niet alleen om je LinkedIn-bijdrage zo veel mogelijk te laten zien, maar ook dat er écht naar gekeken en op gereageerd wordt. 

I. Titel

Begin met een pakkende eerste zin, of ook wel titel. Als deze zin niet pakkend genoeg is, zal de lezer gauw verder scrollen. Soms helpt het om met een interessant feitje te komen. Bijvoorbeeld: “8,5 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-account volgens Statista, hoe kun je deze mensen bereiken?”

II. Samenvatting

Schrijf een samenvatting waar je link naartoe leidt, of waar de video onder in de bijdrage over gaat. Hierdoor weet de lezer wat ze kunnen verwachten en hiermee kun je diegene verleiden om verder aandacht te besteden aan jouw content.

Zoals eerder gezegd: maak je tekst niet te lang. Ook is het een goed idee om van je post een document post te maken (2,2 tot 3,4 keer meer reach), een poll (2,1 tot 2,9 keer meer reach), een carrousel (1,8 tot 2,3 keer meer reach) of een tekst met meerdere afbeeldingen (1,2 tot 1,6 keer meer reach).

Goed om te weten:

  • Video posts zijn uit de mode. Wil je toch een video plaatsen, zorg voor ondertiteling en dat de video vierkant is. Verder zijn mensen in de video beter dan zonder.
  • Polls zijn het beste als er maar 2 opties zijn.

III. Hashtags

Gebruik geen letterlijke hashtags in je bijdrage. Dit werkt alleen voor Twitter! Wat je wel dient te doen, is keywords erin zetten. Stel, je schrijft een bijdrage over LinkedIn-marketing, gebruik de juiste termen in je bijdrage. In dit geval: LinkedIn, marketing, e‑commerce, social media enzovoort. Gebruik de termen waarvan jij denkt dat mensen hierop zouden zoeken, een beetje zoals SEO dus.

Maar let op: doe niet aan hashtag stuffing. Dus gebruik 3 tot 5 hashtags. 

 

 

IV. Post regelmatig, maar niet te snel

Regelmatig publiceren is goed om gezien te worden (minimum 2 bijdragen per week), maar zorg ervoor dat je niet te snel achter elkaar een post plaatst. Uit een onderzoek uit 2022 door Richard van der Blom blijkt dat als je binnen 18 uur een nieuwe post plaatst, de groei van je berichten negatief beïnvloed wordt. Dit kan 15% tot 30% minder zijn.

Let ook goed op de tijd van publiceren: op maandag t/m donderdag is 10 uur 's morgens het beste en vrijdag t/m zondag om 1 uur 's middags.

Verder is het belangrijk dat je in de eerste 10 minuten je post niet aanpast. Dit kan 10% tot 40% je reach verminderen.

Wil je het bericht een boost geven?

Als je 2 tot 4 comments na 24 uur achterlaat als berichtschrijver, kom je opnieuw in de feeds terecht.

7. Samengevat

In het kort; hoe ga je ervoor zorgen dat jouw LinkedIn-bijdrage een groot publiek bereikt zonder voor advertenties te hoeven betalen?

  1. Zorg voor een goed profiel.
  2. Zorg voor interactie in je bijdrage.
  3. Zet geen links direct in je bijdrage, maar in de commentaren.
  4. Zorg voor de juiste opbouw.

Vergeet niet: dit is geen recept waarbij je al gelijk de volgende dag je cijfers ziet verdubbelen. Het blijft belangrijk om regelmatig bijdragen te plaatsen en zo een netwerk op te bouwen.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content  tweewekelijks in je mailbox.

 

Gepubliceerd op: 24 maart 2020
Geüpdatet op: 15 november 2022