Marketingmix: wat is het en hoe gebruik je het?

Als webshopeigenaar heb je vrijwel zeker een marketingstrategie. Of je het op papier hebt gezet of niet: je hebt als doel om spullen te verkopen en daar gebruik je jouw marketing voor. Toch is het handig om je marketingstrategie op papier te zetten en daarbij de marketingmix te gebruiken. Maar wat is dat ook alweer? We leggen het uit én geven tips hoe je deze kunt gebruiken!

📷 titelafbeelding: Shutterstock/astel design

 

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

1. Wat is een marketingstrategie?

Dit is misschien de eerste vraag die we ons moeten stellen. Je marketingstrategie zijn de punten waarover je nagedacht hebt toen je de webwinkel oprichtte, maar ook tijdens de bedrijfsvoering blijf je deze aanpassen.

Dit gaat namelijk over het bereiken van je huidige of nieuwe doelgroepen en het binnenhalen van nieuwe klanten. Dat gaat verder dan alleen bedenken hoe je een flyer gaat vormgeven: daarbij denk je ook aan het imago van het bedrijf, wat het bedrijf moet uitstralen, wat de normen en waarden van het bedrijf zijn en ga zo maar door.

 

 

2. Wat is een marketingmix?

Je hebt misschien wel eens over de 4 of 7 P’s gehoord. Dat is dus de marketingmix. De marketingmix is een model waarin je keuzes en beslissingen maakt voor je marketingstrategie.

Er zijn verschillende modellen voor de marketingmix, waardoor er dus een is met 4 P’s, maar ook een met 7. Het verschil zit vooral in dat de eerste 4 P’s voor elk bedrijf toepasbaar zijn, waar de toegevoegde 3 meer duiding geeft voor bijvoorbeeld diensten.

De 7 P’s zijn:

I. Product

De eerste P is meestal het eerste waar je over nadenkt als je een bedrijf begint: het product. Of het nou een tastbaar product is, of een service: dit is wat je gaat verkopen en is dus heel essentieel om goed over na te denken.

Wanneer je over je producten nadenkt, denk goed na over wat het is, maar ook de vormgeving, kwaliteit, eigenschappen en bedenk alles tot in de kleinste details.

Denk hierbij goed aan je klant: wat zijn de behoeften van de klant? Je kan nog zo’n prachtig product hebben, maar als je klant er geen behoefte aan heeft, zal het niet verkopen. 

Althans, als je er ook geen markt voor van creëren. Als jij een telefoon wilt verkopen aan iemand in 1750 zou diegene eerst geen behoefte eraan hebben, tot jij de behoefte hiervoor creëert. Maar dat is een heel ander verhaal!

Wanneer je bedrijf al langer bestaat, denk ook aan het uitbreiden van je assortiment en aan het verbeteren van de producten zelf. Vergeet niet de seizoenen in acht te nemen!

Leestip: Een product­pagina maken klinkt op zich vrij vanzelf­sprekend. Je  plaatst een foto van het product, een titel, een omschrijving en de prijs...  maar om beter op Google gevonden te worden, daar zit wat meer achter. Wij  hebben een check­list voor je gemaakt, zodat je boven­aan komt bij Google!

II. Plaats

De volgende stap heeft alles met de fysieke locatie te maken. Dit is vaak een onderschatte factor in alle bedrijfsvoering. Denk aan: aan welke gebied ga jij verkopen? Als je een fysiek product hebt: waar gaat het gemaakt worden? Hoe zal de distributie verlopen? Via welke kanalen verkoop je jouw artikel?

Het is belangrijk om je verkoopgebied goed te kennen. Plaats kan namelijk bepalen wat de vraag naar en behoefte aan je product is. Als je doorzichtige paraplu’s wilt verkopen, zul je in Nederland en België wel goed zitten, maar in de woestijn hebben ze daar niet zo veel aan. 

 

 

III. Prijs

Ook een erg belangrijk punt is de prijs. Hierbij moet je uiteraard nadenken hoeveel de kostprijs is van het product, hoeveel je nodig hebt om je personeel (en jezelf) te betalen, je eventuele huisvesting enzovoort.

Prijs is een lastig onderwerp, omdat het erg nauw luistert. Bied je een lage prijs, dan loop je het gevaar dat je geen winst maakt. Als jij een product verkoopt, kan het zijn dat je meer verkoopt als het iets duurder is dan als het goedkoper is, omdat je dan het psychologische effect creëert dat jouw product heel speciaal is en daardoor duurder. Echter, als je té duur gaat, kun je daardoor ook klanten kwijtraken. Kijk dus ook goed naar wat je concurrentie doet!

Als je een product verkoopt dat door vele concurrenten wordt aangeboden, is het zinnig om de prijzen te vergelijken. Ga niet té ver onder de prijs zitten, want dan wordt je klant wantrouwig en zal jouw product niet kopen. Online vertrouwen is daarom erg belangrijk. Dat is ook waarom Trusted Shops zich specialiseert in dit onderwerp.

Waar je ook over na moet denken zijn eventuele kortingsacties, wat overlap heeft met het volgende onderwerp: promotie.

IV. Promotie

Dan is de volgende stap om na te denken hoe je (potentiële) klanten laat weten wat je aanbiedt en dat je bestaat. Promotie is een heel belangrijk onderwerp en dit onderwerp zul je altijd moeten bijstellen zolang je een webwinkel hebt. 

Vaak denken mensen vanuit de middel van promotie (dus bijvoorbeeld social media-marketing) en dan pas aan hoe ze hun doelgroep dan willen bereiken. Het verstandigste is om eerst na te denken over wie je precies wilt bereiken en daarbij het medium te zoeken. 

Denk ook verder dan alleen social media, natuurlijk. Wil jij ouderen bereiken, dan raad ik je aan om andere wegen te vinden dan online advertenties. Zij lezen de krant, zij bekijken de reclamefoldertjes. 

Voor jongere doelgroepen is het misschien verstandig om te promoten via advertenties op social media, of Google. Hierbij helpen we je een handje. Wij hebben namelijk een gratis handleiding opgesteld voor je. 

Verder is het verstandig om goed na te denken over de stijl waarin je promotie maakt. Welke kleuren je gebruikt, lettertype enzovoort. Als je alles in dezelfde stijl maakt, wordt het herkenbaar. 

Leestip: Het is handig om je marketing­budget in de gaten te houden. Voor je  het weet geef je veel uit, maar met minimale resultaten. Download daarom de gratis check­list met tips om je hierbij te helpen. Klik  hier­voor op de knop hier­onder.

V. Personeel

De eerste uitbreiding op de 4 P’s, is de 5e: personeel. Vooral als je gaat recruiten, is het belangrijk dat je dit onderdeel goed voor ogen hebt. Om het je makkelijker te maken hebben we ook het artikel ‘E-commerce-recruiting: wanneer je iemand moet aannemen’ geschreven, vol met tips over wanneer je iemand moet aannemen en waar je aan moet denken.

Beantwoord voor jezelf vragen als: Wat verwacht ik van mijn personeel en welke competenties moeten deze mensen hebben? Welke KPI’s moet mijn personeel aan werken? Krijgen mijn medewerkers bonussen? Ga ik cursussen aanbieden?

Denk verder ook na over kledingvoorschriften of bedrijfskleding.

Daarnaast is het belangrijk om over de service na te denken die jouw medewerkers verlenen. Zorg ervoor dat iedereen op één lijn zit. En als kleine tip: probeer goed naar de feedback van je personeel te luisteren. Hierdoor kun je jouwe bedrijf nóg beter maken!

 

 

VI. Proces

Dit gedeelte gaat onder andere over de customer journey: het pad dat je klant moet bewandelen om iets te kopen bij je. Denk aan de technische kant: hoe ziet de website eruit? Maar denk ook aan hoe alles eruit ziet.

Daarnaast is het verstandig om bij dit onderdeel na te denken over de processen die je hebt om dingen goed te laten verlopen én om problemen op te lossen. Denk dus bij voorbaat na waar iets fout kan gaan en wees daarop voorbereid.

Voor klantenservice is het erg belangrijk om processen op te schrijven. Hierbij kun je een kennisbank maken, welke het handigst is in de vorm van een beslisboom. Hoe ga je om met garantie? Daarmee bedoelen we: heb je zelf gecertificeerde reparateurs, of moet het opgestuurd worden? Welke retourvoorwaarden heb je? En vergeet niet na te denken over via welke kanalen je klanten contact kunnen opnemen met jou.

Vergeet ook niet te kijken naar certificeringen en dergelijke punten.

 

 

VII. Physical evidence/environment

Omdat ‘6 P’s en F’ niet lekker loopt, hebben we het hier over de Engelse term Physical evidence, in plaats van Fysiek bewijs. Dit is eigenlijk vooral een punt voor dienstverleners. Deze wordt ook wel physical environment genoemd, wat op de klantervaring slaat.

Onder dit punt wordt personeelskleding (wat je ook bij personeel kunt schrijven dus) gerekend, de brochure (wat je onder promotie kan zien), hoe je website eruit ziet enzovoort. De tastbare contactmomenten met je klant dus. Daarom is dit vooral voor diensten een apart onderdeel, omdat dit punt beschrijft de fysieke bewijzen van jouw dienst en bedrijf. 

Overigens kun je hier ook een fysieke winkel beschrijven, of wachtkamer. Je visitekaartjes, een offerte... nogmaals: alles wat tastbaar is.

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

3. Wanneer schrijf je een marketingstrategie?

Simpel: altijd. Je schrijft altijd een marketingstrategie en hij is nooit af. Continu moet je deze blijven aanpassen aan de veranderende markt, veranderende grootte van je bedrijf enzovoort. 

Daarnaast zul je zien: je hebt alles van te voren tot in de puntjes uitgedacht, maar wanneer je echt met je bedrijf start, blijken dingen toch anders te lopen of blijk je onderdelen vergeten te zijn. Dat is heel normaal!

Een marketingstrategie en de marketingmix helpen je om jouw bedrijf goed uit te denken en er één geheel van te maken. Op die manier heb je een grotere kans van slagen.

4. Kortom

Het is verstandig om altijd over je marketingstrategie na te denken, al bestaat je bedrijf al decennia. De 4, 5 of 7 P’s van de marketingmix kunnen je helpen om jouw doelen te bereiken en jouw bedrijf te runnen zoals jij dat wilt.

illustration-marketing-blog-newspaper

Gepubliceerd op: 17 juli 2020
Geüpdate op: 8 februari 2022

08-02-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen