Google Fonts is een van de vele gratis en eenvoudig te gebruiken tools die Google ter beschikking stelt aan websitebeheerders. Als je Google Fonts gebruikt, kun je kiezen uit verschillende lettertypestijlen en API's voor je website. Er zitten echter ook nadelen aan deze tool. In sommige gevallen riskeren websitebeheerders zelfs vervolging. Kom in het artikel van vandaag alles te weten over Google Fonts.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Tartila
Google Fonts werd voor het eerst gelanceerd in 2010 en is een open source tool die een verscheidenheid aan verschillende lettertypestijlen en pictogrammen biedt waaruit gebruikers kunnen kiezen.
Als handig hulpmiddel voor professionele webdesigners biedt Google Fonts meer dan 1.000 gratis lettertypestijlen en pictogrammen die zowel voor commerciële als niet-commerciële doeleinden kunnen worden gebruikt.
Voor veel websitebeheerders is Google Fonts de go-to oplossing als het gaat om webontwerp, omdat het eenvoudig te gebruiken is en de verschillende stijlen gemakkelijk in een website kunnen worden opgenomen met behulp van CSS of HTML codering.
Je kunt de verschillende lettertypefamilies filteren op categorie, zoals Serif, Sans Serif, Display, Handwriting en Monospace, en de taal van de lettertypestijl kiezen. Als je een lettertype of pictogram hebt gevonden dat je bevalt, kun je de stijl downloaden om ze te gebruiken voor je website of andere digitale doeleinden voor Android, iOS en web.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Google Fonts
Als websitebeheerder kun je een lettertype dat je mooi vindt naar je server uploaden of lokaal opslaan.
Een derde optie en voor de meeste websitebeheerders (en waarschijnlijk de handigste) is om het lettertype dynamisch in te sluiten, terwijl het op de servers van Google wordt opgeslagen. In dat geval laat Google het lettertype automatisch laden wanneer de website wordt opgevraagd.
In de afgelopen weken ontving het juridische team van Trusted Shops een toenemend aantal vragen van bedrijven die een schadevergoeding van 100 euro en klachten eisen wegens schending van de GDPR.
Voor het grootste deel hebben deze claims betrekking op de integratie van Google Fonts op de website van het bedrijf in strijd met de gegevensbescherming. Helaas is de overgrote meerderheid van de bedrijven zich er niet eens van bewust dat ze een dergelijke overtreding begaan.
Het goede nieuws is echter dat overtredingen als deze gemakkelijk kunnen worden voorkomen.
Hoewel de eenvoud van het gebruik van Google Fonts voor je website je dagelijks leven als websitebeheerder of online winkeleigenaar gemakkelijker kan maken, brengt het gebruik van dit gratis hulpmiddel risico's met zich mee.
Om te voorkomen dat je de regels voor gegevensbescherming overtreedt, is het belangrijk om je vertrouwd te maken met de nieuwste informatie en tips van gegevensbescherming autoriteiten. Anders kunnen websitebeheerders en eigenaren van webshops te maken krijgen met zogenaamde "Abmahnungen".
Goed om te weten: Als je zaken doet in Duitsland of overweegt je producten in de toekomst in Duitsland te verkopen, zijn "Abmahnungen" iets waar elke ondernemer zich bewust van moet zijn. Als het om een Abmahnung gaat, verwijzen we naar een formele waarschuwingsbrief. Zowel online bedrijven als lokale winkels in Duitsland kunnen een Abmahnung krijgen als ze beschuldigd worden van illegale of oneerlijke handelspraktijken. Concurrenten, gekwalificeerde instellingen en juridische verenigingen hebben in Duitsland het recht om Abmahnungen uit te vaardigen.
In het verleden stond Google niet bepaald bekend als het meest voorzichtige bedrijf als het gaat om privacy en gebruikersgegevens.
Het probleem met Google Fonts is dat als een websitebeheerder besluit de gratis fonts dynamisch in zijn website te embedden (3e optie hierboven genoemd), het IP adres van elke websitebezoeker wordt doorgegeven aan de servers van Google.
Wettelijk gezien is het IP-adres een persoonsgegeven als het te herleiden is tot een echt persoon. Daarom worden persoonlijke en klantgegevens inderdaad opgeslagen op de servers van Google. Met betrekking tot de wetgeving inzake gegevensbescherming kan dit behoorlijk problematisch zijn; vooral als de betreffende website bezoekers niet informeert over de verwerking van persoonsgegevens aan Google en bezoekers vooraf om toestemming vraagt.
In Duitsland werd een uitspraak gedaan over de dynamische integratie van Google Fonts op websites door de regionale rechtbank van München, die oordeelde dat websitebeheerders kunnen worden aangeklaagd voor een voorlopige voorziening en schadevergoeding als Google Fonts dynamisch worden geïntegreerd en er geen voorafgaande toestemming is verkregen.
Bij de uitspraak kreeg de eiser een schadevergoeding van 100 euro toegekend.
Als gevolg daarvan proberen veel copycats nu te profiteren van de uitspraak en sturen ze grote hoeveelheden schadeclaims de deur uit.
In principe raden we je aan de lokale integratie van Google Fonts op je website te gebruiken in plaats van de dynamische integratie. Zorg er bovendien voor dat je zelf je website controleert voor en na de lokale integratie. Je kunt een trial-and-error procedure gebruiken om erachter te komen of websitegegevens nog steeds naar Google worden verzonden.
De volgende tools kunnen je helpen je website te controleren op Google Fonts:
Als eigenaar van een webwinkel gebruik je hoogstwaarschijnlijk een e-commerce platform voor je webwinkel. Hieronder hebben we instructies voor verschillende aanbieders van winkelsoftware op een rijtje gezet:
Zoals beschreven in de volgende instructies, biedt Shopify zowel de integratie van diverse door Shopify geleverde lettertypen, als de mogelijkheid om gepersonaliseerde lettertypen te uploaden naar het platform en te integreren in de betreffende website:
Met een speciale kennisbankhub biedt Shopware winkeliers handige tutorials en instructies voor het lokaal insluiten van lettertypen. Met Shopware is het mogelijk om dat handmatig te doen of door de "ThemeWare® Customizing Plugin" te gebruiken.
Shopware Themeware database: Fonts
Volgens de aanbieder van het e-commerce platform Wix worden lettertypen (waaronder Google Fonts) opgeslagen op en geladen via een "cross site".
Omdat deze cross site echter niet geverifieerd kan worden, raden we je aan eerst handmatig een lettertype van Google Fonts te downloaden en het daarna als eigen lettertype te uploaden naar Wix. Op deze manier zouden je fonts en website niet meer aan de servers van Google gekoppeld moeten zijn.
Als je Magento 2 als winkelsysteem gebruikt, moet Google Fonts met behulp van een CSS-code in je website worden geïntegreerd.
Vind hier een handige gids:
Adobe Developer: Aangepaste lettertypen
En verdere instructies hier:
Simplify Everything: Hoe Google Fonts lokaal te hosten via CSS -Tutorial
Nu veel website-exploitanten "Abmahnungen" hebben ontvangen op de Duitse markt, wordt eens te meer duidelijk dat de kwestie van gegevensbescherming en de GDPR-voorschriften serieus genomen moeten worden.
In de meeste gevallen zijn eenvoudige aanpassingen zoals de lokale integratie van Google Fonts voldoende om schadeclaims of boetes van de gegevensbescherming autoriteit te voorkomen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.