Webshop optimalisatie: 13 veelvoorkomende fouten in webshops

De basis van een webshop is vaak snel opgezet. Na wat meer werk staan ook de details klaar om online te gaan. Het aanpassen van de taal is tegenwoordig ook geen probleem. Maar toch worden een aantal punten vaak over het hoofd gezien bij het optimaliseren van een webshop. Om dit te voorkomen bespreken we hier de 13 meest voorkomende fouten bij webshops (incl. oplossingen!).

Laptop betrouwbaar

Veel voorkomende dagelijkse fouten bij webshops, hadden niet hoeven gebeuren met een goede planning en voorbereiding. Als blijkt dat je de fouten al hebt gemaakt in jouw webshop, dan zijn deze vaak nog wel op te lossen.

Als je de volgende 13 punten vermijd, dan maak je de klantervaring vele malen beter en zal je zien dat je omzet stijgt:

  1. Productinformatie

  2. Contactinformatie

  3. Bestelproces

  4. Accounts

  5. Zoekfunctie

  6. Klantenservice

  7. Productafbeeldingen

  8. Eén afbeelding

  9. Winkelmand design

  10. Betalingsmogelijkheden

  11. Cross selling

  12. shopnavigatie

  13. focus op producten

 

#1 Gedetailleerde productinformatie mistProductinformatie

Als je in een fysieke winkel aankopen doet, heb je de mogelijkheid om het product aan te raken en uit te proberen. Je kunt informatie op de verpakking lezen en direct zien hoe groot het is.

Bij online shoppen is dit echter anders, deze mogelijkheden heb je dan niet. Daarom moet je de consumenten zo veel mogelijk informatie aanbieden op de productpagina.

Hoe vaak heb je zelf al een shop verlaten, omdat er geen duidelijke productomschrijving was? Zo gaat het ook met consumenten die op jouw webshop terecht komen.

Als het voor mensen niet precies duidelijk is wat de specificaties zijn, is de kans groot dat ze je shop verlaten. Ze gaan dan naar een andere shop die wel de informatie weer geeft waar zij naar op zoek zijn.

Gedetailleerde productinformatie mist - de oplossing:

Voeg zo veel mogelijk informatie toe over het product, maak dus een uitgebreide productomschrijving.

Voeg de grootte, het materiaal, het gewicht en andere belangrijke punten toe. Dit hangt natuurlijk af van wat voor product je aanbiedt.

Als je kleding verkoopt is een foto waarop iemand het product aan heeft erg belangrijk. Geef ook de precieze grootte weer en of het klein of groot valt. De juiste kleur, hoe het gewassen kan worden, etc.

Verplaats je in de klant en wat jij zou willen weten over het product, voordat je het online besteld.

Voor meer informatie over het schrijven van een goede productbeschrijving kun je onze whitepaper downloaden:

Gratis whitepaper download productbeschrijving

 

#2 Moeilijk te vinden contactinformatie

Voor de meeste consumenten is het belangrijk om te weten met wie ze te maken hebben voordat ze bijvoorbeeld hun betaalgegevens achterlaten.

Je wilt weten met wie je contact hebt als er een probleem is. Als je contactgegevens alleen te vinden zijn nadat je een paar keer hebt doorgeklikt, dan wordt de kans steeds kleiner dat je webshop vertrouwen uitstraalt.

Moeilijk te vinden contactinformatie - de oplossing:

Plaats je contactgegevens op een vaste plaats op de homepagina. In de footer of header is een goede optie aangezien deze twee elementen op elke pagina hetzelfde zijn.

Bied je klanten ook verschillende manieren om contact met je op te nemen, voeg in ieder geval een contact formulier toe.

Een eenvoudige manier om contact met je op te nemen kan zorgen voor veel extra conversies.

 

#3 Een lang en onoverzichtelijk bestelproces

Dit is een fout die erg vaak voorkomt in webshops. Het is ook de fout die je de meeste klanten kost.

Je moet het je klanten zo simpel mogelijk maken bij het invullen van hun betaalgegevens. Hoe meer stappen je hebt in je shop, des te groter is de kans dat de klant zijn geduld verliest en toch nog je website verlaat.

Een lang en onoverzichtelijk bestelproces - de oplossing:

Het ideale bestelproces bestaat maar uit één pagina waarop je alles kunt invullen wat nodig is. Dus de adresgegevens, verzend- en betalingsopties en de bevestiging worden allemaal op 1 pagina weergegeven.

Om je bestelproces helemaal optimaal te maken, hebben we een handige whitepaper met 7 tips om je conversieratio te verbeteren met je betaalproces.

Whitepaper download | 7 tips om je conversieratio te verbeteren


#4 De verplichting om een account aan te maken

Dit punt sluit direct aan op het vorige punt. Als je je klanten verplicht om een account aan te maken bij het doen van een bestelling, maak je het bestelproces onnodig lang.

Waarom is het aanmaken van een account belangrijk voor je?

Waarschijnlijk om veel gegevens over de klant te krijgen of over hun bestelling. Denk er daarbij echter aan dat je een hogere drempel creëert voor het doen van een bestelling en je zo dus klanten verliest.

De verplichting om een account aan te maken - de oplossing:

De oplossing is in dit geval eigenlijk heel eenvoudig.

Verplaats de mogelijkheid om een account aan te maken naar het einde van het bestelproces. Dus nadat de bestelling is geplaatst, geef je ze de optie om hun gegevens op te slaan en toekomstige bestellingen makkelijker in te zien en te volgen.

Een andere optie, die sommige shops al gebruiken, is de mogelijkheid aanbieden om de bestelling te plaatsen als ‘gast’. Hiervoor is het aanmaken van een account dus niet nodig.

 

#5 Een handige zoekfunctie

Als een klant precies weet wie hij zoekt, gebruikt hij de zoekbalk van de webshop. Hierdoor hoeven ze niet door alle categorieën te zoeken naar het product dat zij willen hebben. Zorg ervoor dat je zeker weet dat de zoekfunctie optimaal werkt.

Hoe vaak heb je zelf al niet bij grote webshops gezocht naar een product waarbij je alleen de optie had om door de categorieën te zoeken?

Een handige zoekfunctie - de oplossing:

Zorg bij het kiezen van een webshopsoftware voor een goede geïntegreerde zoekfunctie. Ook kun je bestaande plug-ins geburiken, waarmee je de zoekopdrachten in je winkel verbetert.

Helemaal goed zou zijn als de zoekfunctie de mogelijkheid biedt om naar een term te zoeken en de resultaten vervolgens filteren op basis van categorieën die in de winkel beschikbaar zijn.

Laat klanten hun resultaten ook filteren op andere criteria, zoals populariteit of hoogste/laagste prijs of nieuwste artikelen.

Puntjes

#6 Een slechte klantenservice

Dit gaat over een soortgelijk onderwerp als de contactinformatie. Informeer je klanten over de gemakkelijkste manier om contact met je op te nemen als je een vraag hebt over technische details, verkoop of productspecificaties.

Het aanbieden van een contactformulier in plaats van alleen een e-mailadres kan meer klantvertrouwen creëren.

Een slechte klantenservice - de oplossing: 

Bied je klanten een FAQ met uitleg over de meest gestelde vragen aan, die de klant kan lezen voordat ze contact met je opnemen.

De veel gestelde vragen moeten geen herhaling zijn van de algemene voorwaarden, ze moeten praktische hulp bieden aan de consument.

 

#7 Kleine productafbeeldingen

Zoals al eerder beschreven, kun je bij online aankopen het product niet aanraken of proberen voordat je koopt.

Als je alleen maar kleine afbeeldingen plaatst zonder goede kwaliteit, zul je geen klanten winnen. Het blijkt zelfs erger voor consumenten te zijn als er wel een vergroot knop naast de afbeelding staat, maar de afbeelding niet daadwerkelijk groter wordt weergegeven.

Je moet het consumenten zo eenvoudig mogelijk maken om het product te kunnen bekijken.

Kleine productafbeeldingen - de oplossing:

Probeer de productafbeeldingen zo groot en gedetailleerd mogelijk weer te geven en voeg ook een zoomfunctie toe.

Productafbeeldingen moeten in een goede resolutie beschikbaar zijn, zodat er op volledig scherm geen scherpte verloren gaat. Een grootte van 1024 x 768 is in de meeste gevallen een goede kwaliteit.

Puntjes

#8 Maar één afbeelding

Tenzij het gaat om een te downloaden product, is het belangrijk om het product van verschillende kanten te laten zien. Maak ook close-up afbeeldingen van details zoals de stof of de naad als het gaat om kleding.

Maar één afbeelding - de oplossing:

Deze ligt voor de hand, voeg meer afbeeldingen toe op je productpagina. 4 of 5 verschillende aanzichten moet genoeg zijn, zodat de klant het product helemaal in zijn geheel kan bekijken.

 

#9 Een slecht winkelmand design

De winkelmand is een heel erg belangrijk onderdeel van elke online shop. Deze moet er namelijk voor zorgen dat de bezoeker eenvoudig producten kan verwijderen of toevoegen, en de hoeveelheid eenvoudig kan aanpassen.

Een slecht winkelmand design - de oplossing:

Het winkelmandje moet zo zijn ontworpen dat de klant een product kan toevoegen en vervolgens direct terug kan gaan naar de pagina waar ze vandaan komen.

Een andere variant is een miniwinkelwagen, waarbij je niet de pagina hoeft te verlaten om de inhoud van de winkelmand te bekijken.

 

#10 De beste betalingsmogelijkheden aanbieden

Meer is niet direct beter bij het aanbieden van betaalmethodes. Het gaat er om dat je de juiste opties aanbied.

Daarnaast heeft de betaalmethode natuurlijk te maken met het vertrouwen dat potentiële klanten hebben in een winkel.

De beste betalingsmogelijkheden aanbieden - de oplossing:

De selectie van de aangeboden betaalmethoden moet goed doordacht zijn. Het hangt vooral af van het soort producten dat je aanbiedt en de doelgroep die je wilt aanspreken.

 

#11 Gebruik van cross selling strategieën

Je hebt waarschijnlijk ook wel eens gezien dat in winkels bepaalde producten handig bij elkaar worden gezet, omdat die in het dagelijks leven vaak samen worden gebruikt.

De klant vindt zo dus direct handige aanvullende producten zonder door de hele winkel te hoeven lopen.

Het is bijvoorbeeld logisch om de baterijen dicht bij de zaklampen neer te leggen. In veel gevallen kopen mensen pas het bijpassende product als het op een logische manier aan hen gepresenteerd wordt (cross selling).

Gebruik van cross selling strategieën - de oplossing:

Gebruik een shopsoftware waarmee je specifieke producten kunt groeperen en bijpassende aanvullende producten kunt aanbieden.

Hierbij is het interessant om functies te gebruiken waarmee je handmatig connecties kunt leggen tussen producten. Je kunt namelijk zelf beter verbinding en overeenkomsten leggen tussen producten dan dat een software dat kan.

Een voorbeeld is om bijvoorbeeld inkt aan te bieden als iemand geïnteresseerd is in het kopen van een printer.

cross selling en upselling

#12 Een onduidelijke shopnavigatie

Er is nauwelijks iets meer frustrerend dan een product proberen te vinden in een winkel met een slechte navigatie. Of erger nog, een winkel zonder categorieën of filters.

Een onduidelijke shopnavigatie - de oplossing:

Investeer genoeg tijd in het opzetten van de navigatie van je webshop. Elke categorie moet ten minste een paar producten hebben, als dit niet lukt, kun je ook verschillende categorieën bij elkaar voegen.

 

#13 Focus niet op de producten in de winkel

Het doel van een e-commerce website is om goederen of diensten te verkopen. Verlies je niet in het design van je website, zorg ervoor dat je producten centraal staan.

Vergeet niet hoe producten worden gepresenteerd in een fysieke winkel. Er staat vaak meer in de etalage dan alleen het product. Alles wat er om heen staat, is alleen maar om het product beter uit te laten komen.

Zorg er dus bij het ontwerpen van je webshop voor dat alle elementen uiteindelijk dienen om het product te presenteren en in het beste licht te zetten.

Puntjes

Conclusie

Misschien heb je al een online shop waar je druk mee bezig bent, of wil je er juist een gaan opzetten. In beide gevallen zou je eens goed moeten kijken of je bovenstaande fouten niet toch per ongeluk in je webshop hebt.

Productpagina SEO Checklist

0 Comments