Waarom belichting belangrijk is voor je webshop (+tips)

Belichting is altijd al belangrijk, maar in de donkere wintermaanden telt belichting nog meer.

Belichting is een belangrijk onderdeel als je een winkel hebt. Licht kan namelijk gevoelens overbrengen, of de juiste onderdelen van je product benadrukken. Vooral in Nederland is het juiste licht belangrijk, want Nederlanders houden van gezelligheid. Als je ooit een restaurant bent binnengelopen en je vond de sfeer niks omdat het licht of te donker of te licht was, dan weet je precies wat we bedoelen.

Onderschat ook niet de belichting in je kantoor: heb je na het werken wel eens last van je ogen? Dit hoeft niet altijd aan je beeldschermen te liggen, maar kan ook juist aan de belichting in het kantoor liggen. Denk aan de plekken waar lampen zijn, maar ook aan de lichtsterkte en de kleur. Lichtsterkte wordt in Lumen gemeten, waar Watt aangeeft hoeveel energie de lamp kost. Een gloeilamp met dezelfde Lumen als een LED-lamp zal namelijk meer Watt kosten.

Leestip: Beoordelingen zijn een prachtige vorm van social proof. Dit weet je  waarschijn­lijk al. Daarom is het ook verstandig om te adverteren met deze  reviews. Gebruik ze in je advertenties bijvoorbeeld. Lees onze tips in ons  nieuwe e‑book!

 

1. Hoe belichting kan vertekenen

Ken je nog de jurk die de wereld in twee kampen verdeelden? Ik heb het hierbij over de jurk die sommige zagen als wit met goud en anderen als blauw met zwart.

Van deze jurk kunnen we leren dat belichting voor je productfoto's heel erg belangrijk zijn. Een foto kan een heel erg vertekend beeld geven welke kleur het product echt is. Voor producten zoals kleding is dit heel erg belangrijk! Daarom is het verstandig dat je de juiste belichting gebruikt.

Ook in je echte winkel is het heel erg belangrijk om de juist belichting te hebben. Kijk maar naar de volgende TikTok:

@oteliacarmen

Reply to @shaunmacl The magic hat in natural daylight, not what I expected 😅 ##colortheory ##metamerism ##dayinmylife ##shopwithme ##STEMtok

♬ Stuck in the Middle - Tai Verdes

 

De TikTok'er dacht een groene wintermuts gekocht te hebben, maar thuis leek hij rood/oranje te zijn. Buiten in daglicht blijkt hij bruin te zijn. De reden hierachter zal ik niet helemaal uitleggen, maar het fenomeen heet metamerie.

Dit is iets wat je dus absoluut wilt voorkomen als je producten tentoonstelt of fotografeert. Check altijd wat de kleuren in daglicht zijn en vergelijk dit met de belichting die je gebruikt. Kijk ook of de camera de kleuren niet verder verdraait én natuurlijk: let erop dat je witbalans goed staat. Voor je productfoto's kan dit cruciaal zijn!

Leestip: De perfecte product­afbeelding kan de door­slag geven om het product  bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Daarom is het heel belangrijk dat  je dit goed doet! Wij hebben tips opgesteld om jou te helpen goed converterende  product­afbeeldingen te creëren.

2. Lichtontwerp en -advies

Heb je je ooit afgevraagd wie de belichting doet in een winkel? Belichting zet namelijk een bepaalde sfeer of toon en wij vinden dat als Nederlanders erg belangrijk. Belichting kan ervoor zorgen dat je klant in je fysieke winkel blijft of dat diegene snel weggaat.

Als je een winkel of kantoor opent of verbouwt, is het verstandig om contact op te nemen met een lichtadviseur. Deze kan je precies adviseren wat je nodig hebt, om het effect te creëren wat je wilt. Ook kunnen zij uit ervaring vertellen wat wel werkt en wat niet en zoals eerder gezegd: wanneer je een werkomgeving wilt verlichten, kunnen zij ook advies geven welk licht optimaal is om geen hoofdpijn te krijgen. Ook voor je magazijn kan dit erg belangrijk zijn, want dit kan voorkomen dat iemand de verkeerde producten van de schappen pakt. 

Tip: Er bestaat een lichtregister, waarin lichtadviseurs staan ingeschreven die voldoen aan vastgestelde opleidingscriteria. Dit kun je dus zien als een keurmerk voor deze adviseurs.

 

 

3. Licht is persoonlijk

Licht is iets heel persoonlijks. Daarom, als je zelf een lichtadviseur bent of je verkoopt verlichting, is het belangrijk om het heel persoonlijk aan te pakken.

Neem bijvoorbeeld deze lichtadviseur, Daan Bouwmeester:

DBlichtadvies Daan Bouwmeester lichtadviseur
Bron: DBlichtadvies.nl

Hij heeft een hele pagina over zichzelf en hoe hij de klant kan helpen. Hoe persoonlijker, hoe meer de klant je vertrouwt. Vooral als er een foto bij staat voelt het betrouwbaar. En als je zelf de klant bent, denk hierbij na: als een adviseur heel open is over wie diegene is en duidelijk interesse naar jou toont, dan voelt dat ook fijn. Dan weet je dat je bij diegene goed zit.

Ook voor het verkopen van lampen is het belangrijk om een persoonlijke benadering te nemen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een blog voor je webshop te starten. Zo heeft onze klant Lightexpert.nl een blog waar je meer te weten komt over licht. Bijvoorbeeld een blog waarin uitgelegd wordt wat de basisbegrippen zijn en waar je op moet letten als je belichting uitzoekt.

Blog lightexpert.nl
Bron: Lightexpert.nl

4. Lampenfeitjes

  • 🆙 Wereldwijd werd er in 2019 voor 200 miljard US dollar (zo'n 166 miljard euro) verkocht aan lampen en verlichting. Statista verwacht dat dit in 2025 naar 254 miljard US dollar (zo'n 211 miljard euro) zal groeien.
    In Europa gaat het om 37,9 miljard euro in 2019, naar 43,1 miljard euro in 2025.

  • 💰 Scandinavië besteedde in 2019 het meeste aan lampen en verlichting.
    Toch is de omzet het hoogste op het contintent Azië: 43% van de wereldomzet. Het continent Amerika (dus Noord-, Zuid- en Centraal-Amerika) stond voor 31% en Europa 21%. 

  • 👑 Op het continent Europa verdiende Duitsland de meeste omzet in deze branche, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Rusland en Italië. 
    Opvallend: België maakte per hoofd van de bevolking meer omzet in deze branche dan Nederland. 

Lees hier het rapport van Statista: Lamps & Lighting Report 2020.

Leestip: Denk je aan inter­national­iseren maar weet je niet bij welk land te  beginnen? Wij hebben 13 landen in Europa geanalyseerd en bekeken hoe de  e‑commerce-markt er daar uit­ziet. Lees onze analyse nu gratis!

5. Kortom

Belichting is erg belangrijk als je een fysieke winkel hebt, maar ook als je productfoto's maakt. Daarom kan het erg veel helpen om een lichtadviseur in de arm te nemen als je een nieuwe winkel of een nieuw kantoor opent. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je klanten wegrennen of je personeel hoofdpijn oploopt!

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

09-12-2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen