Meer conversie door minder verlaten winkelmandjes

Je gaat er misschien vanuit dat al je winkelbezoekers die producten in hun virtuele winkelmand slepen, deze ook daadwerkelijk zullen kopen. Maar niets is minder waar! Wereldwijd verlaat namelijk bijna 70% van de online consumenten vroegtijdig hun volgeladen winkelmandjes (bron: Statista). We bespreken waarom mensen dit doen en hoe je jouw conversies kunt verhogen door minder achtergelaten winkelmandjes.

Als webwinkelier is het goed om statistieken bij te houden van wat er gebeurt op je website. Zo weet je precies op welke punten je moet verbeteren om nog meer conversies te realiseren. Ongeveer 2-3% van de totale bezoekers op je website zullen daadwerkelijk iets bij je kopen. Het is dan extra zuur als ze hun winkelwagen hebben vol geladen en toch besluiten niet te kopen.

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Redenen om online winkelmandje achter te laten

Je wilt natuurlijk weten waarom mensen hun winkelmandjes verlaten, zonder daadwerkelijk iets te bestellen. In onderstaande grafiek van Statista is te zien wat de belangrijkste redenen zijn, wereldwijd.

Redenen verlaten winkelmandje
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Statista

Zoals je ziet, is de belangrijkste reden dat de verzendkosten hoger zijn dan verwacht.

 

 

 

Verder vergelijken mensen vaak de prijzen of besloten ze dat ze het artikel toch niet wilden. Een ergerlijke reden is dat het artikel niet op voorraad is, de levertijd te lang was of het niet op tijd geleverd kan worden. Ook de betaalmethode is belangrijk blijkt hieruit en de keuze om bij een andere webshop te kopen.

 

 

Hoe voorkom je dat mensen vroegtijdig je webshop verlaten?

Al deze redenen kun je voorkomen door je afrekenproces zo goed mogelijk te optimaliseren.

We helpen je hier alvast een eindje op weg.

1. Geen afleiding

Zorg dat je zo min mogelijk afbeeldingen, kortingsacties, links en andere mogelijkheden laat zien vanaf het winkelwagentje naar de afronding van de bestelling, waarbij de klant van het afrekenproces wordt afgeleid. De kans dat ze terugkomen is namelijk heel erg klein

2. Creëer vertrouwen

Geef een keurmerk weer en biedt een kopersbescherming aan. Dit straalt vertrouwen uit en zorgt ervoor dat de klant eerder geneigd is om te kopen.

Alleen reviews verzamelen is namelijk tegenwoordig niet meer genoeg. Natuurlijk is social proof heel belangrijk, zodat je klant weet dat jij en je product te vertrouwen zijn, maar in de fase waarin afgerekend wordt is een kopersbescherming juist erg belangrijk, zodat je klant niet bang hoeft te zijn geld te verliezen.

 

 

3. Registratie als optie

Consumenten houden er niet van om te moeten inloggen bij het doen van een bestelling. Er zitten natuurlijk voordelen aan het hebben van een account, aangezien je daar alle gegevens van je bestellingen kunt terugvinden. Maar al deze informatie wordt je vaak ook toegestuurd via de mail. Geef dus de optie om als ‘gast’ de bestelling te plaatsen, of een account aan te maken gelinkt aan Facebook. Maak het zo makkelijk mogelijk zodat ze niet hun inloggegevens vergeten.

Onthoud dat het makkelijker is om een klant te behouden dan om een nieuwe klant te bereiken of een oude klant terug te winnen. Zorg dus dat je alles op je website hebt gericht op gebruiksvriendelijkheid, zodat niemand meer weg zal gaan.

4. Let op je verzendkosten en levertijd

Niemand wil te veel betalen voor verzending. De meeste mensen hebben liever een duurder product met minder verzendkosten dan andersom. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een lage drempelwaarde: bijvoorbeeld dat als ze voor 20 euro kopen, de verzending gratis is.

Daarnaast moet je zorgen dat je snel kan leveren. Vooral in Nederland zijn we gewend dat iets de volgende dag geleverd kan worden.

Let wel op of je alles rendabel kan houden natuurlijk!

5. Geef genoeg opties voor betaalmethoden

In Nederland en België is het populair om met iDEAL/BanContact te betalen, maar ook steeds meer per creditcard of PayPal. Let er dus op dat je genoeg opties aanbiedt.

 

 

6. Geef genoeg informatie

Als je klant niet genoeg informatie heeft vooraf, durft diegene geen bestelling te plaatsen. Zorg dus altijd dat je klant genoeg plekken heeft om over je product en je service te lezen. Ook is het verstandig dat je genoeg contactopties aanbiedt, waarop ook snel gereageerd wordt. Denk aan specifieke productinformatie of informatie over het bestelproces.

Onze partner MessageBird helpt bij het opzetten van de verschillende contactkanalen zoals Whatsapp, live chat of Instagram en levert de technologie die consumenten dezelfde experience online biedt, als dat ze iets bij een verkoper in de winkel vragen en kopen.

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

Voorbeeld van een goed afrekenproces

Om je een goed beeld te geven van een goed bestel en afrekenproces, pakken we er een voorbeeld bij van een succesvolle webshop.

GamePC.nl

GamePC.nl verkoopt gamecomputers en accessoires. Zodra je iets aan je winkelmand hebt toegevoegd en op bestellen klikt, kom je op onderstaande pagina terecht.

Afrekenpagina GamePC
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: GamePC

 

1. Er staat aangegeven hoever we zijn in het afrekenproces. Er zijn maar 3 stappen en we zijn al op de tweede! Dat gaat snel. Als je het verloop laat zien en waar de klant zich bevindt op dat moment, weten ze direct waar ze aan toe zijn.

2. Een account is niet verplicht, waardoor je klant niet het gevoel heeft dat je iets opdringt na de bestelling.

3. Je ziet precies welke verzendkosten je betaalt, wanneer de levering is (je kan zelfs een andere datum kiezen) en je hebt veel betaalopties. Je kan ook achteraf of in termijnen betalen.

4. Het logo van Trusted Shops benadrukt dat ze gecertificeerd zijn door Trusted Shops en dat hier bestellen dus veilig is. Dit wordt ook benadrukt door de opmerking dat ze al 17 jaar verkopen.

Er zijn dus veel punten waar je op moet letten tijdens het optimaliseren van je bestel en afrekenproces. Het belangrijkste is dat je vertrouwen blijft uitstralen en een zo gebruiksvriendelijk mogelijk proces creëert.

Leestip: Wil je zorgen dat mensen minder retourneren, maar meer bestellen? Dat  zou natuurlijk de ideale wereld zijn. Download ons gratis e‑book met tips hiervoor! Klik op de onder­staande knop.

Wat als ze toch de winkelwagen verlaten?

Je kan niet zorgen dat alle winkelwagentjes de eindstreep halen. Dus wat doe je als een winkelwagentje verlaten is? Je kan gebruik maken van retargeting.

Je kan dit zelf proberen, of hulp krijgen van bedrijven zoals MessageBird. Wanneer iemand het winkelwagentje verlaten heeft, maar je hebt al wel contactgegevens, kan je bijvoorbeeld ter herinnering een e‑mail sturen om de bestelling af te ronden. 

Kortom

Met een paar kleine aanpassingen kan jij verlaten winkelwagentjes voorkomen of juist zorgen dat ze later weer opgepakt worden. Je klant wil gerustgesteld worden voor de bestelling wordt afgerond en wil bediend worden. Volg de bovenstaande tips en win meer klanten!

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Gepubliceerd op: 18 oktober 2018
Geüpdate op: 14 juli 2022

21-07-2022

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen