Wettelijke vereisten voor leeftijdsgebonden producten
Ontdek de wettelijke vereisten en best practices voor leeftijdsverificatie bij de online verkoop van producten in Europa.
Het is nu zomer, maar 4 oktober komt er sneller aan dan je denkt: Dierendag! Zelf hebben dieren natuurlijk geen idee dat het een andere dag is. Mensen daarentegen geven hun hond een extra bot, hun parkiet een knabbelstick, hun kat een nieuw speeltje en maken er iets speciaals van. Deze bijzondere dagen in het jaar zijn voor jouw social media een gelegenheid om zonder veel moeite je marketing te boosten.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/RossHelen
In dit artikel lees je meer over waarom actie ondernemen zo belangrijk is en hoe je het beste in kunt haken op Dierendag-marketing met je social media.
Als je kijkt naar logo’s en reclame-uitingen van bedrijven, kun je zien dat dieren altijd al een belangrijke rol spelen in marketing. De grootste reden hiervan is de symbolische waarde die dieren met zich meebrengen. Een van de meest bekende voorbeelden waar een dier in een logo is gebruikt is waarschijnlijk de panda in het logo van het WNF. Dit logo staat symbool voor het lieve en rustige karakter van de panda.
Ook als het bedrijf zelf niet met dieren werkt, wordt toch gebruik gemaakt van de symbolische waarde van bepaalde dieren. Denk bijvoorbeeld aan de kracht en snelheid van een paard (Ferrari) en de zachtheid van een beertje (Robijn). Consumenten associëren dierlijke eigenschappen onbewust met het product of de dienst van een bedrijf.
Dieren hoeven echter niet direct in verband te worden gebracht met het product. Een grappig of schattig dier kan bijvoorbeeld een merkherkenning geven en je bedrijf onderscheiden van concurrenten.
Dieren worden veel ingezet vanwege hun schattigheid. De verklaring hiervoor is dat in ons brein dopamine wordt aangemaakt wanneer we kraalogen, kleine neusjes en bolle wangetjes zien. Ons instinct begint dan te werken en als gevolg wordt het stress- en agressieniveau verlaagd en worden we automatisch iets vrolijker.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook gebeuren als je dieren toepast in jouw marketing. Dierendag is dus de perfecte gelegenheid om dit uit te proberen.
Een andere drijfveer om aandacht te besteden aan Dierendag-marketing is de vele tijd die je hebt om eraan te werken. Dierendag is een vaste datum ieder jaar, dit maakt het makkelijk om erop in te haken. Zet daarom niet alleen Dierendag, maar ook alle andere bijzondere dagen in het jaar op de contentkalender en begin op tijd met brainstormen over goede ideeën. Makkelijk scoren!
Iedereen houdt van dieren. Bijna iedereen heeft wel een huisdier gehad toen die jong was en kan mooie herinneringen ophalen aan de tijd die we doorbrachten met onze lievelingsdieren. Dierendag is voor iedereen om aan deel te nemen en daarom is het zo’n goede kans voor jouw bedrijf om hier op in te spelen.
Als het op online engagement aankomt, is het je doel om een band op te bouwen met je community. De beste manier om dit te bereiken en het meeste uit de social media‑algoritme te halen, is door spontane, originele interacties.
Moedig je volgers aan om met je te communiceren en hun foto's, video's of verhalen te delen. Maak gebruik van de herinneringen aan huisdieren uit hun kindertijd en de empathie van je klanten voor dieren en hun welzijn. Hieronder vind je verschillende suggesties die je kunnen inspireren voor jou Dierendag-marketing.
De eerste plaats om te beginnen is op je social media. Denk goed na over je publiek op Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Winacties zijn erg populair op al deze netwerken. Je kunt een snelle wedstrijd houden en deze gebruiken als een extra kans om productpromotie te versterken door de te winnen prijs te adverteren met foto's en video's.
Elk sociaal netwerk heeft andere regels, maar we raden altijd een winactie aan op basis van comments, omdat dit de beste manier is om de betrokkenheid te vergroten. Vraag je volgers om verhalen, tips, trucs, foto's, video's en meningen met je te delen. Vervolgens kies je willekeurig een winnaar van de wedstrijd.
Je kunt ook een winactie doen in de vorm van een fotowedstrijd. Dit is een populaire optie om door gebruikers gegenereerde inhoud te verzamelen. Je kunt alle schattige inzendingen weergeven in een openbare galerij of je volgens vragen hun foto in de comments te plaatsen. Je kunt je volgers zelfs uitnodigen om op hun favoriete foto's te stemmen. In veel gevallen kan stemmen de betrokkenheid bij je Dierendag actie verdubbelen. Het aanbieden van een reeks prijzen, vooral veelzijdige prijzen zoals cadeaubonnen, is bijzonder populair.
Zie hieronder als voorbeeld een post van Intratuin Breda:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Intratuin
Je kunt ook kiezen voor een videowedstrijd, deze werken op precies dezelfde manier als fotowedstrijden. Gebruikers sturen hun inzendingen in om kans te maken op een prijs.
Zodra gebruikers hun inzending hebben ingediend, vragen ze hun familie en vrienden om te stemmen. Hierdoor gaat de actie viraal en neemt de naamsbekendheid en zichtbaarheid van je bedrijf toe. Het publiek voelt zich ook meer verbonden met je bedrijf en het zal ook je merkloyaliteit versterken.
Gamification is een van de meest vernieuwende en effectieve vorm van digitale promotie. Door je publiek de kans te geven deel te nemen aan een spel, kun je ze blootstellen aan je merk en producten, ze vermaken, erbij betrekken, informeren en ook de merk- en productbekendheid vergroten. Daarom is het ook een goed idee om een spel aan je Dierendag-campagne toe te voegen.
De te winnen prijzen en publiciteit is niet het enige waar het om draait. Online quizzen zijn een krachtig hulpmiddel om je volgers te onderwijzen en te informeren. Denk bijvoorbeeld aan quizzen over onderwerpen als wereldwijde 'kennis van dieren'. Ze stimuleren tegelijkertijd de betrokkenheid en interactie van klanten. Dit kan je meer publiek opleveren en zal je helpen om het verkeer, leads en uiteindelijke conversie op je website te vergroten.
Een andere waardevolle strategie kan het steunen van goede doelen, evenementen en dierencampagnes zijn. Er zijn veel goede doelen en evenementen die op Dierendag in oktober georganiseerd worden. Je kunt met je bedrijf je 'steun' aan dergelijke campagnes verlenen. Als tegenprestatie kan deze techniek de bekendheid van je merk alleen maar vergroten.
Je hoeft natuurlijk niet per se gebruik te maken van een van de bovenstaande ideeën. Dierendag is de perfecte gelegenheid om je creativiteit de vrije loop te laten, er zijn genoeg andere mogelijkheden om in te haken op Dierendag-marketing.
Onze klant Xenos doet het leuk in deze post:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Xenos
Of neem een voorbeeld aan deze grappige Facebook-post van Mediamarkt:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/MediaMarkt
Ook onze klant Zeeman haakt in op Dierendag-marketing:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Zeeman
Dieren beïnvloeden dus wel degelijk onze ziel en het gebruik van dieren in marketing heeft zeker effect op ons menselijk brein. Eigenlijk alleen maar een positief effect. Dieren in marketing verzadigen een menselijke behoefte, terwijl ze ook je specifieke product vertegenwoordigen, en de unieke kenmerken van je merk. Daarom zien wij geen enkele reden om deze kans niet met beide handen aan te grijpen.
Als je dit nog leest, kun je gerust aannemen dat je genoeg weet over Dierendag‑marketing en de voordelen ervan. Met al deze ideeën en inspiratie ben je klaar om aan de slag te gaan met je eigen Dierendag‑marketingstrategie!
Originele publicatie: 25 augustus 2022
Datum update: 16 juli 2024
Ontdek de wettelijke vereisten en best practices voor leeftijdsverificatie bij de online verkoop van producten in Europa.
Ook in dit jaar biedt elke maand weer andere kansen. Vandaar dat we hierbij een overzicht geven van de verkoopmomenten.