Gratis verzending is ongetwijfeld een positieve waarde voor klanten - dankzij zo'n optie kunnen ze immers alleen maar sparen en betalen voor de producten die ze kopen. Maar hoe ziet het eruit voor webshops? Betaalt het aanbieden van gratis verzending aan kopers zich uit? Welke voordelen kan een dergelijk aanbod voor je bedrijf opleveren? En tot slot - hoe regel je gratis verzending?
In dit artikel leer je...
Hoge verzendkosten zijn een van de belangrijkste redenen waarom klanten besluiten hun winkelwagen te laten staan. En volgens UPS's 'Pulse of the Global Online Shopper', een onderzoek van meer dan 18.000 klanten uit de hele wereld, zou 51% van de klanten bereid zijn om langer te wachten op de levering van hun bestelling als dit lagere verzendkosten met zich mee zou brengen.
Bovendien kunnen klanten zich nog meer inspannen om een volledig gratis verzending te ontvangen. De meest genoemde activiteiten zijn het plaatsen van extra producten in het winkelmandje, het kiezen van de langzaamste leveringsmethode en het online zoeken naar actiecodes. En volgens de berekeningen van Stitch Labs melden de gratis-verzending-verkopers een gemiddelde stijging van 10% in de verkoop.
Dus gratis verzending begint nu meer te worden dan alleen een aantrekkelijke bonus - en het is het overwegen waard, vooral nu steeds meer klanten online op zoek zijn naar producten. Bovengenoemde trends zijn door de marktpartijen in gebruik genomen. Diensten zoals Amazon Prime of Bol.com's Select-abonnement helpen kosten voor verzending te vermijden.
Gratis verzending kost natuurlijk niets, maar dan alleen voor de klant - de eigenaars van de webshops moeten nog steeds de verzendkosten dragen. Voor het winkelend publiek zal de meest verleidelijke optie absoluut gratis verzending zijn, ongeacht de waarde van de bestelling of de manier waarop de goederen worden geleverd. Volgens de populaire opinie kunnen alleen de grootste spelers zo'n optie bieden. Maar is dit waar?
De belangrijkste regel bij het aanbieden van gratis levering is dat het winstgevend moet zijn. Als je producten verkoopt die minder kosten dan de verzendkosten, dan zal de introductie van onvoorwaardelijke gratis verzending niet de beste oplossing zijn - je maakt dan kosten in plaats van winst. Maar als de gemiddelde bestelwaarde in je webshops zelfs maar een paar tientallen euro's is, dan heeft gratis verzending meer zin. Daarom wordt een dergelijke optie vaak aangeboden door kleding- of schoenwinkels, samen met de mogelijkheid om gratis te retourneren. Helaas is er geen wiskundige formule die een duidelijk antwoord geeft op de vraag of gratis levering - ongeacht de waarde van het winkelmandje - de moeite waard is voor jouw webshop.
Maar dat betekent niet dat je deze vorm van klantenwerving helemaal hoeft op te geven - de voordelen ervan zijn immers een hogere omzet, een lager aantal klanten dat in de steek wordt gelaten of een grotere loyaliteit van de kopers aan je merk.
Na het voldoen aan een aantal voorwaarden, kunnen ook kleinere webshops het zich veroorloven om gratis levering aan te bieden. Ik zal echter eerst met het omgekeerde beginnen: wat niet te doen.
In geen geval mag je jezelf compenseren voor de verzendkosten door de prijzen te verhogen. De meeste klanten doen een fatsoenlijk onderzoek voordat ze besluiten om in een bepaalde winkel te kopen, dus hogere kosten zullen niet aan hun aandacht ontsnappen en dergelijke praktijken zullen zeker niet onopgemerkt blijven. Dit schrikt niet alleen af, het kan ook ervoor zorgen dat je klant jou wantrouwt.
En wat moet je doen om het de moeite waard te maken?
Een van de meest voorkomende praktijken is het aanbieden van gratis levering alleen wanneer de waarde van de bestelling een bepaald bedrag overschrijdt. In het geval van Nederlandse en Vlaamse webshops is het meestal al vanaf 20 tot 50 euro. Echter, behalve de concurrentie, ook de gemiddelde waarde van de bestellingen in jouw webshop in de gaten houden.
Om deze strategie succesvol te laten zijn, kan je klanten precies vertellen welke drempel ze moeten overschrijden om gratis verzending te ontvangen. Als een koper zich bewust is van het feit dat hij of zij zelfs een aantal euro mist om in aanmerking te komen voor gratis verzending, zal diegene eerder een product met de vereiste waarde in zijn of haar mandje gooien. In dit geval zijn meldingen dat de klant een bepaalde hoeveelheid geld mist om het doel te bereiken van onschatbare waarde.
Een variatie op bovenstaande methode is het aanbieden van gratis verzending na het toevoegen van een bepaald aantal artikelen aan het winkelmandje. Zorg er echter voor dat de gemiddelde orderwaarde kan worden bereikt met de door jou voorgestelde limiet. Informeer de gebruiker, net als in het vorige voorbeeld, over een dergelijk aanbod op een zichtbare plaats, bij voorkeur op de homepage.
Om deze strategie daadwerkelijk te laten werken, is het de moeite waard om upselling en cross-selling toe te passen en de klant producten aan te bieden die vergelijkbaar zijn met de producten die al in de winkelwagen zitten.
Gratis verzending kan ook dienen als een vorm van bonus, ter vervanging van prijsverlaging of gratis product. Deze promotiemethode zal goed werken met seizoensgebonden acties die in de tijd beperkt zijn. Cosmetica verkopen? In de zomer kan je gratis levering aanbieden wanneer je bijvoorbeeld zonnebrandproducten voor een bepaald bedrag in je winkelmandje legt. Heb je een kledingwinkel? In de koudere maanden, bied gratis verzending bij de aankoop van winterkleding. De voorwaarde kan ook zijn om bijvoorbeeld producten van een bepaald merk of een bepaalde lijn te kopen.
En aangezien we het hebben over tijdgelimiteerde promoties, zal gratis verzending een grote bonus zijn tijdens de verkoopperiode. Black Friday, de steeds populairder wordende Singles' Day of de periode voorgaand aan de feestmaand zijn de eenvoudigste voorbeelden van dagen waarop je gratis kan leveren aan je klanten. Je hoeft je echter niet te beperken tot het einde van het jaar alleen - bedenk wanneer je winkel de beste verkopen registreert en probeer in deze periode gratis verzending aan te bieden om er zeker van te zijn dat je investering zichzelf terugverdient.
Om een actie met gratis levering echt vruchtbaar te laten zijn, moet je ervoor zorgen dat deze op de juiste manier wordt gepromoot. Start je campagne vroeg genoeg, bijvoorbeeld in social media of een nieuwsbrief. Zorg ook voor technische aspecten - zoals het plaatsen van duidelijke informatie op de homepage van de winkel, evenals duidelijke productbeschrijvingen.
Vergeet ook niet dat het succes van een dergelijke actie gebaseerd is op de vakkundige analyse van gegevens - niet alleen de acties van de concurrentie, maar ook de resultaten van jouw winkel. Controleer verschillende oplossingen en quotadrempels en observeer de effecten ervan om fouten in de toekomst te elimineren. Gebruik Google Analytics bijvoorbeeld.
Gepubliceerd op: 17 november 2020
Geüpdate op: 16 december 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.