Vind je perfecte leverancier (3 stappen)

Een leverancier vinden voor jouw webshop is niet altijd even gemakkelijk. Ga je voor een snellere levertijd, of betere kwaliteit, of vind je het belangrijker om een zo laag mogelijke inkoopprijs te hebben? Wat voor de ene webshop of voor het ene product belangrijk is, kan voor de/het andere helemaal niet uitmaken. Daarom hebben wij voor jou de beste tips op een rijtje gezet.

Zowel als je nog geen webshop hebt, als wanneer je al jaren draait, is het belangrijk om naar je leverancier te kijken. Dit is de ader van je bedrijf en zonder je leverancier heb jij geen producten om te verkopen. Vooral in onzekere tijden merk je dat de juiste leverancier belangrijk is.


Dit artikel is opgedeeld in 3 onderdelen: ten eerste het vinden van de leverancier, dan het kiezen van een leverancier, om te eindigen met de betrouwbaarheid van een leverancier bevestigen.


🔍 Een leverancier of groothandel vinden 

Een leverancier of groothandel vinden is voor een beginner nog helemaal niet zo makkelijk. Daarom hebben wij een aantal tips voor het zoeken van een leverancier, groothandel of producent.

Belgische Goudengids

Als Vlaamse verkoper is het een goed idee om de online versie van de Goudengids te te raadplegen. Ga daarvoor naar https://www.goudengids.be/ en bij “Categorie of bedrijfsnaam” kun je jouw productgroep invoeren. Bijvoorbeeld: “Speelgoed”. Als je dat intikt, komt hij automatisch met de suggestie “Speelgoed - Fabr. & Grooth.”. Bij “Stad, postcode, straat, buurt” hoeft niets ingevoerd te worden als de locatie binnen België er niet toe doet. 

Nederlandse telefoongids

Als je een groothandel zoekt, kun je bijvoorbeeld de Telefoongids gebruiken. Dan bedoelen we uiteraard niet die papierenversie die je nog hebt liggen uit 1999, maar de online variant! Op https://www.detelefoongids.nl/ kun je namelijk bij “Wat Zoekt U?” invoeren: “Speelgoed” en automatisch geeft hij de suggestie “Speelgoed - groothandel en fabrikanten”. Als het niet uitmaakt of de groothandel om de hoek zit, of aan de andere kant van Nederland, kun je het vakje “Stad, Straat, Buurt of Postcode” leeg laten. 

Google

Op Google zoeken is een mogelijkheid, maar wees specifiek. Dus zoek niet op “leverancier zoeken” maar “elektronica leverancier” bijvoorbeeld. 

Een goede manier is om dit via Google Advanced te doen. Hierin kun je veel dingen aangeven, zoals in welke taal of in websites uit welk land Google moet zoeken.

De Nederlandse website is: https://www.google.nl/advanced_search
De Belgische website is: https://www.google.be/advanced_search

Beurzen

Een andere goede manier om leveranciers te ontmoeten zijn beurzen. Zoek naar beurzen in jouw branche en er zullen vast genoeg opties te vinden zijn. Daar kun je persoonlijk met leveranciers praten, waardoor het een soort speeddaten is. 

In 2020 zijn veel beurzen verschoven naar later in het jaar en het kan daardoor zijn dat bepaalde beurzen tegelijk of vlak na elkaar zijn. Kijk daarom goed naar de exposanten en doe alvast wat voorwerk om te kijken in welke bedrijven je geïnteresseerd bent, zodat je kunt overwegen naar welke beurs je moet gaan en welke stands je moet bezoeken. 

LinkedIn

Via LinkedIn kun je lid worden van groepen. Gezien LinkedIn een zakelijke social media is, zijn al deze groepen gericht op zakelijke contacten en is het heel normaal om via dit medium contact te leggen. Via die groepen kunnen mensen elkaar advies en feedback geven over bepaalde partners en leveranciers kunnen zichzelf hier ook promoten. Super handig voor jou, want dan kun je gelijk zien hoe het netwerk op diegene reageert! 

Verder is het sowieso een goed idee om op het profiel van een leverancier te kijken. Hoeveel volgers heeft het bedrijf? En welke advertenties lopen er van dat bedrijf? Natuurlijk blijft het belangrijkste dat je kijkt naar wat de reacties op de posts zijn van het bedrijf. 

Hoe vind je een buitenlandse leverancier?

Je kunt op veel verschillende manieren een buitenlandse handelspartner vinden. Het internet is natuurlijk een grote bron van informatie, maar denk ook aan het buitenlandnetwerk van Nederland of het Flanders Investment & Trade, van de Vlaamse overheid.

Ook via het Enterprise Europe Netwerk (EEN) kun je partners vinden. In de digitale databank van EEN kun je eventueel een leverancier vinden, die op zoek is naar zakenrelaties. 

Verder is het aan te raden om beurzen te bezoeken die gericht zijn op internationalisering en (online) gidsen te lezen. Dit is namelijk een trefpunt van leveranciers die op zoek zijn naar klanten en ondernemers zoals jijzelf die op zoek zijn naar een leverancier.

Houd ook je ogen en oren open voor netwerkcafés en andere netwerkorganisaties. 


🚚 Een leverancier kiezen

Wanneer je een leverancier zoekt, zijn er verschillende punten om rekening mee te houden. Zo kan er per branche of zelfs per product een verschil zijn. Sommige producten moeten zo snel mogelijk geleverd kunnen worden, waar het bij andere producten juist alleen zo goedkoop mogelijk moet, of de hoogst mogelijke kwaliteit. 

Locatie

Het kan zijn dat een buitenlandse leverancier betere deals biedt, dan de leverancier om de hoek. Dan kun je natuurlijk overwegen om een buitenlandse leverancier te nemen, zelfs als dit een langere levertijd kan betekenen.

Denk er bij na dat een verdere afstand meer tijd kan betekenen, maar denk ook aan de logistieke afstand: niet in elk land vliegen er evenveel vliegtuigen naar Nederland of België, of worden de producten per vrachtwagen of boot vervoerd? Ook als er een keuze is, is het vaak zo dat hoe sneller hoe duurder de verzendkosten, wat ook iets is om in overweging te nemen: wil je het zo snel mogelijk, maar voor een hogere prijs?

Profiel

Bij het vinden van een leverancier, moet je ook kijken naar wat de leverancier te bieden heeft. Heeft de leverancier genoeg productie- en/of voorraadcapaciteit om aan jouw vraag te voldoen? Denk hierbij ook aan de toekomst, want wie weet gaat jouw bedrijf wel sterk groeien.

Misschien heb je wel meer dan één leverancier nodig. Dat is sowieso geen slecht idee, om ervoor te zorgen dat als één leverancier problemen heeft met de productie of leveringen, dat je kan uitwijken naar een andere. Dat is iets wat we tijdens de coronacrisis geleerd hebben.

Kijk ook naar de garantie-, betaal-, leverings- en servicevoorwaarden. Dit is sowieso aan te raden als je naar een product op zoek bent, want het ene merk geeft een extra lange garantieperiode, of slechts het minimale dat wettelijk verplicht is. 

Verder is het een goed idee om naar de financiële gezondheid en de grootte van het bedrijf te kijken. Daarbij is het ook handig om te kijken hoe lang het bedrijf al bestaat.

Overweeg ook hoeveel waarde je hecht aan de maatschappelijke betrokkenheid van een bedrijf. Heb jij een website dat heel erg groen en milieuvriendelijk is? Dan is het bijna vanzelfsprekend dat je een leverancier wilt met diezelfde waarden en de artikelen niet op een zeer milieubelastende manier produceert of levert.

Ten slotte is het belangrijk om naar de prijs-kwaliteitverhouding te kijken. Dit is per product relatief: een schroef heeft andere kwaliteitseisen dan een elektrische schroevendraaier. 

Buitenlandse bedrijven

Als je een buitenlandse leverancier kiest, is het belangrijk om verschillende dingen in overweging te nemen. Bijvoorbeeld tijdsverschil en feestdagen, want dit kan het lastig maken om contact te leggen en/of onderhouden. 

Nu we het toch over contact leggen hebben: denk ook aan taal. Gaat er een taalbarrière ontstaan? Kun je communiceren met leveranciers uit dat land? 

Ook is het een goed idee om naar de politieke situatie te kijken van het land. Een land met een instabiele politieke situatie kan veel onzekerheid voor jou meebrengen. Wil je dat risico lopen?

Wat betekent een buitenlandse leverancier financieel gezien?

Een groot punt bij zaken doen met buitenlandse bedrijven is het financiële plaatje. Gebruikt het land de euro, of een andere valuta? De euro is een relatief sterke munt en daardoor kunnen andere valuta snel stijgen en dalen. Dit betekent dat jouw productprijs kan stijgen of dalen, al blijft de prijs in de valuta van het betreffende land hetzelfde. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft een webpagina waar je de grafieken van de stijging/daling van valuta kan vinden. 

Het lijkt misschien wel fijn als een munteenheid minder waard wordt, omdat je dan relatief rijker bent, maar dit betekent ook dat het slechter gaat met dat land. Dit kan uiteindelijk leiden tot het failliet gaan van bedrijven, dus ook jouw leverancier. 

Daarnaast is het goed om naar invoerrechten te kijken. Bepaalde productgroepen hebben sowieso accijnzen, maar als je buiten de Europese Unie koopt, kan dit ook betekenen dat je bij een aankoopbedrag van meer dan 22 euro, ook invoerrechten betaalt. De belastingdienst van Nederland heeft hier een tabel voor opgesteld, maar ook Federale Overheidsdienst Financiën van België heeft hier informatie over.

Daarnaast verschilt wetgeving per land. Binnen de Europese Unie is de wetgeving betreft invoerrechten wel hetzelfde, maar andere wetgeving kan zelfs binnen de EU verschillen. Verdiep je daarom goed in het land waarmee je wilt zaken doen. De Kamer van Koophandel heeft handige tips op de website hiervoor.

Hoe weet ik of mijn buitenlandse leverancier aan de wettelijke productvoorschriften voldoet?

Per land kunnen deze wettelijke productvoorschriften verschillen, wat het soms lastig maakt om een match te maken met een buitenlandse leverancier. In de Europese Unie hebben we voor bepaalde productgroepen Europese voorschriften, maar voor sommige groepen worden voorschriften landelijk bepaald. 

Zo hebben bepaalde producten veiligheidseisen, denk bijvoorbeeld aan speelgoed of elektronica die een CE-markering vereisen. 

De Europese Unie heeft een duidelijke website met daarop alle details betreft productvoorschriften, waar precies staat uitgelegd welke productgroepen bepaalde Europese eisen heeft en je kunt daar ook om advies vragen bij experts. 


🔒 Betrouwbaarheid verifiëren

Je hebt een leverancier gevonden! Wat fijn! Maar is die leverancier wel betrouwbaar? Zowel in eigen land, als in het buitenland zijn er leveranciers die je wel of niet kunt vertrouwen. Hoe weet je of jouw leverancier betrouwbaar is?

Registers

Denk ten eerste aan een handelsregister, zoals in Nederland de Kamer van Koophandel of in België de Kruispuntbank van Ondernemingen. Vrijwel alle landen hebben er een, waarin ondernemingen zich in kunnen/moeten schrijven. In landen buiten Nederland is dat niet altijd precies hetzelfde geregeld via een Kamer van Koophandel, maar via bijvoorbeeld een handelsrechtbank. Natuurlijk garandeert dit geen betrouwbaarheid, maar helpt het wel natuurlijk want iedereen in dat register is volgens de wet ingeschreven.

Via de website van de Kamer van Koophandel kun je zien welk land welke registers heeft. Dit is een lijst met landen zowel binnen als buiten de Europese Unie.

Kom je er niet uit? Neem contact op met de Nederlandse of Belgische ambassade in dat land. Die kunnen meestal nagaan of een bedrijf staat ingeschreven. En goed om te weten: mocht een land geen ambassade hebben van jouw land van herkomst, kun je ook altijd contact opnemen met de ambassade van één van de andere lidstaten van de Europese Unie. Dat is een voordeel van de Unie!

Let op: niet in alle landen is een Kamer van Koophandel een wettelijke organisatie, maar meer een business club. Dit komt vooral voor in Groot-Brittannië en andere landen die onderdeel maken van het Verenigd Koninkrijk of dat ooit hebben gedaan. Lid worden van zo’n organisatie is een grote eer en je zult dit lidmaatschap dan ook in de handtekening van hun e-mail terugvinden. 

Handelsinformatiebureaus

Als je er zelf geen tijd aan wilt besteden, of je wilt toch nog een keer goed checken, dan kun je ook (tegen betaling) een informatiebureau inschakelen. Deze particuliere bedrijven kunnen een bedrijf onderzoeken en jou van deze informatie voorzien. De Nederlandse Vereniging van Handelsinformatiebureaus heeft een lijst met dit soort bedrijven beschikbaar, klik hier voor de website van de NVH.

Nu we het over betrouwbaarheid hebben, vraag je je misschien af of de NVH betrouwbaar is: deze vereniging is een officiële Nederlandse vereniging en is aangeraden door de Kamer van Koophandel.

Brancheorganisaties

Wat verder helpt, is te kijken of jouw leverancier is aangesloten bij een brancheorganisatie. Brancheorganisaties zijn namelijk de stem en het gezicht van de branche, dus hebben een reputatie om hoog te houden. Deze zullen alleen de bedrijven toelaten die betrouwbaar zijn.

Ook in het buitenland hebben vele landen zo’n organisatie.

Online betrouwbaarheid

In deze eeuw is internet belangrijker dan ooit en dat is vooral nu te merken. Daarbij is een goede e-reputatie, dus een goede reputatie online, heel erg belangrijk, want anders gaat de concurrent met de klant er vandoor. Dit geldt natuurlijk ook voor leveranciers.

Ga online kijken naar beoordelingen; wat wordt er gezegd en ga na of de beoordelingen betrouwbaar zijn. Trusted Shops heeft bijvoorbeeld beoordelingssysteem met geverifieerde beoordelingen. Dit is een reden voor B2B-webshops om zich aan te melden bij Trusted Shops.

Verder is het goed om eens op de website van de leverancier te kijken. Staan er contactgegevens op de website? En welke zijn dat dan? Een postbusadres alleen, maar geen vaste locatie voelt niet altijd even betrouwbaar. Ook als er alleen het telefoonnummer van een mobiele telefoon op staat, kan dit een teken zijn. Verder zijn e-mailadressen van @gmail.com of @hotmail.com natuurlijk minder professioneel dan een e-mailadres van het bedrijf zelf. 


Kortom

Om leveranciers te vinden, is niet het moeilijkst. Lastiger is om te bepalen welke leveranciers betrouwbaar zijn en met welke leverancier je wilt samenwerken. 

Bekijk voor jouw bedrijf wat het belangrijkste is in een leverancier, wanneer je op zoek gaat naar een (nieuwe) zakenpartner. En vergeet niet: check altijd of het bedrijf betrouwbaar is!

16-04-2020
Select Country: