Verzendkosten: Wel of niet doen? (3 redenen voor conversiestijging)

16.07.2019, 2m

Je hebt er voor je eigen webshop waarschijnlijk ook over nagedacht: zal ik verzendkosten vragen? En zo ja, hoeveel? De hoogte en überhaupt het vragen van verzendkosten heeft gevolgen voor het aantal conversies in je webshop. Maar hoe weet je wat de beste keuze is voor jouw webshop? We geven je hier 3 redenen die je verder helpen met deze vraag.

Verzending

De grote shops Zalando en H&M hebben recent aangekondigd dat ze in verschillende landen in Europa weer verzendkosten laten betalen voor online bestelde producten. Dat is een opmerkelijke keuze, aangezien gratis verzendkosten tegenwoordig bijna worden gezien als de standaard in e-commerce.

Onderzoek van Trusted Shops* bevestigt dit. Hieruit blijkt namelijk dat bijna driekwart (73 %) van de Nederlanders ooit een online aankoop heeft gestaakt toen er verzendkosten in beeld kwamen.

Ruim 60% van de ondervraagden verwacht dit zelfs in de toekomst opnieuw te doen. Op de vraag wanneer verzendkosten wel worden geaccepteerd, steken drie redenen er met kop en schouders bovenuit.

 

De consument wil het product écht graag hebben

35% van de Nederlanders vindt het geen probleem om verzendkosten te betalen als ze het product écht graag willen hebben.

Zijn jouw producten de moeite waard om verzendkosten voor te betalen? Zijn ze bijvoorbeeld niet zomaar in het winkelcentrum te koop of de prijs een stuk lager dan bij de concurrent? Dan is de kans een stuk groter dat je conversies niet naar beneden gaan als je verzendkosten vraagt.

Als je zorgt voor goede promotie aan een specifieke doelgroep kun je dus zeker om verzendkosten vragen. Maak de kosten echter niet te duur.

 

Het aankoopbedrag is minder dan € 25,-

De tweede meeste populaire reden voor het willen betalen van verzendkosten is: het aankoopbedrag is minder dan € 25,-. 34% procent van de ondervraagden heeft dit aangegeven.

Het versturen van bijvoorbeeld een paar sokken hoeft niet duur te zijn, vergeleken met bijvoorbeeld een bank of een fiets. Toch begrijpen Nederlanderse dat juist bij het leveren van een kleiner product er verzendkosten om de hoek komen kijken. Er is immers dezelfde inspanning nodig, maar de shopeigenaar krijgt er minder voor terug.

 

De verzendkosten zijn minder dan € 5,-

Ook 34% van de ondervraagden geven aan dat ze verzendkosten willen betalen als deze tenminste onder de € 5,- zijn. Het is dus goed om de hoogte van de verzendkosten in de gaten te houden.

 

Nederlandse consumenten willen duidelijkheid

Naast bovenstaande redenen om verzendkosten toe te passen, kwam ook uit het onderzoek dat ongeveer 75% van de ondervraagden kijkt wat de bezorg- en retourneerkosten zijn vóórdat ze naar de online kassa gaan

 

Het is logisch dat webwinkels kritisch naar hun verdienmodellen kijken, zeker als bijvoorbeeld de logistieke kosten stijgen. Het delen van deze informatie is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook belangrijk voor online retailers om teleurstellingen bij klanten te voorkomen.

Probeer dit dus ook op een duidelijke te doen, je wilt natuurlijk geen klanten verliezen tijdens alleen maar omdat je gebruik maakt van verzendkosten.

Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat slechts 9% zegt nooit te zullen bestellen bij een webshop die verzendkosten hanteert.


fazit-blogpost

Gratis verzending is een luxe geworden voor consumenten waar ze aan gewend zijn geraakt. Doordat grote online shops nu de eerste stap hebben gezet en klanten laten betalen voor de verzending van een online bestelling, zullen er waarschijnlijk meer gaan volgen.

Het is te verwachten dat consumenten het werk, en de kosten die webshops investeren in het verzenden van producten, steeds meer op prijs zullen stellen

*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders.

 

Verzendkosten en retourzendingen gaan goed samen. Lees onze whitepaper over het verminderen van retouren en zorg voor meer conversies.

Whitepaper download | Minder retouren