Je hebt er voor je eigen webshop waarschijnlijk ook over nagedacht: zal ik verzendkosten vragen? En zo ja, hoeveel? De hoogte en überhaupt het vragen van verzendkosten heeft gevolgen voor het aantal conversies in je webshop. Maar hoe weet je wat de beste keuze is voor jouw webshop? We geven je hier verschillende inzichten die je helpen bij deze vraag.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Andrii Yalanskyi
De grote webshops Zalando en H&M hadden verzending altijd gratis gemaakt, maar hebben dit later in verschillende Europese landen toch weer teruggedraaid. Zalando (in Nederland) heeft gekozen voor gratis verzending vanaf 25 euro en H&M (in Nederland) heeft verschillende regelingen, waaronder vanaf 20 euro gratis levering voor members.
Dit terugdraaien is een opmerkelijke keuze, aangezien gratis verzendkosten tegenwoordig bijna worden gezien als de standaard in e-commerce. Onderzoek van Trusted Shops* bevestigt dit. Hieruit blijkt namelijk dat bijna driekwart (73%) van de Nederlanders ooit een online aankoop heeft gestaakt toen er verzendkosten in beeld kwamen.
Ruim 60% van de ondervraagden verwacht dit zelfs in de toekomst opnieuw te doen. Op de vraag wanneer verzendkosten wel worden geaccepteerd, steken drie redenen er met kop en schouders bovenuit.
Steeds meer bedrijven hebben toch besloten om weer verzendkosten te gaan vragen. Dit heeft niet altijd te maken met de daadwerkelijke verzendkosten, maar ook met het milieu. Door verzendkosten te vragen, vraag je de klant om na te denken dat de bestelling verzonden wordt en niet magisch op de stoep beland.
Daarnaast zal je klant niet voor elke artikel een nieuwe bestelling maken, maar goed nadenken: wat wil ik hebben? Zo kan het in één bestelling meegenomen worden in plaats van verschillende dozen. Dit leidt tot minder afval en natuurlijk minder kosten voor jou. Vooral in landen waar je kosten betaalt voor het afval dat je in roulatie brengt.
35% van de Nederlanders vindt het geen probleem om verzendkosten te betalen als ze het product écht graag willen hebben.
Zijn jouw producten de moeite waard om verzendkosten voor te betalen? Zijn ze bijvoorbeeld niet zomaar in het winkelcentrum te koop of de prijs een stuk lager dan bij de concurrent? Dan is de kans een stuk groter dat je conversies niet naar beneden gaan als je verzendkosten vraagt.
Als je zorgt voor goede promotie aan een specifieke doelgroep kun je dus zeker om verzendkosten vragen. Maak de kosten echter niet te hoog, want dan haken ze alsnog af en gaan bij de concurrent shoppen.
De tweede meeste populaire reden voor het willen betalen van verzendkosten is: het aankoopbedrag is minder dan 25 euro. 34% procent van de ondervraagden heeft dit aangegeven.
Het versturen van bijvoorbeeld een paar sokken hoeft niet duur te zijn, vergeleken met bijvoorbeeld een bank of een fiets. Toch begrijpen Nederlanders dat juist bij het leveren van een kleiner product er verzendkosten om de hoek komen kijken. Er is immers dezelfde inspanning nodig, maar de shopeigenaar krijgt er minder voor terug.
Kijk hierbij ook naar de gemiddelde bestelwaardes van je klanten. Als al je producten meer dan 25 euro zijn, wil je natuurlijk wat hoger inzetten. Deze methode is namelijk bedoeld om mensen aan te sporen om nog een extra item te kopen om toch over die waarde heen te komen.
Ook heeft 34% van de ondervraagden aangegeven dat ze verzendkosten willen betalen als deze tenminste onder de 5 euro zijn. Het is dus goed om de hoogte van de verzendkosten in de gaten te houden.
Nu alle kosten sowieso stijgen kan het zijn dat je toch een hoger bedrag kan vragen, maar wees daarbij voorzichtig en maak het niet té hoog. Iedereen begrijpt dat jouw verzending ook meer kost, maar er zijn grenzen.
Naast de bovenstaande redenen om verzendkosten toe te passen, kwam ook uit het onderzoek dat ongeveer 75% van de ondervraagden kijkt wat de bezorg- en retourkosten zijn vóórdat ze naar de online kassa gaan.
Het is logisch dat webwinkels kritisch naar hun verdienmodellen kijken, zeker als bijvoorbeeld de logistieke kosten stijgen. Het delen van deze informatie is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook belangrijk voor online retailers om teleurstellingen bij klanten te voorkomen.
Probeer dit dus ook op een duidelijke manier te doen. Je wilt natuurlijk geen klanten verliezen tijdens het koopproces alleen maar omdat je gebruikmaakt van verzendkosten en de klant hier niet op voorbereid was.
Een ander opvallend resultaat uit het onderzoek is dat slechts 9% zegt nooit te zullen bestellen bij een webshop die verzendkosten hanteert.
Sommige klanten willen een speciale verzendmethode. Het kan een verzendmaatschappij zijn, een speciale leverdatum (of tijd) of met een milieuvriendelijke verzendmethode. Klanten zijn bereid extra te betalen voor die extra service, als jij dit logistiek gezien kunt realiseren.
Sommige klanten zoeken specifiek een webshop die deze speciale levering aanbiedt, dus denk goed na over wat bij jouw producten en je bedrijf past.
Gratis verzending is een luxe geworden voor consumenten waar ze aan gewend zijn geraakt. Doordat grote online shops nu de eerste stap hebben gezet en klanten laten betalen voor de verzending van een online bestelling, zullen er waarschijnlijk meer gaan volgen.
Het is te verwachten dat consumenten het werk en de kosten die webshops investeren in het verzenden van producten, steeds meer op prijs zullen stellen.
Denk goed na over jouw producten en of het logisch is om verzendkosten te vragen. Denk ook na wanneer iemand een gratis verzending kan verdienen. Dit kan leiden tot meer verkopen en/of terugkerende klanten. Kortom: een stijgende conversie!
*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder ruim 1.000 Nederlanders in 2018.
Gepubliceerd op: 11 juli 2019
Geüpdatet op: 9 juni 2023
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.