Influencer Marketing - Wat is het en hoe kom je in contact met ze?

Uit onderzoek is gebleken dat ongeveer 84% van de marketeers in 2017 minimaal in één influencer marketing campagne heeft geïnvesteerd. Deze statistieken zijn wel begrijpelijk, aangezien 94% van de marketeers deze strategie als heel erg effectief beschouwen. In dit artikel leggen we uit wat Influencer Marketing is, welke soorten er zijn, geven we voorbeelden en tips over wat jij kunt doen om je omzet te verhogen met Influencer Marketing.

like duimpjes uit telefoon

Klik op wat voor jou van toepassing is:

 

Wat is Influencer Marketing?

Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet.

Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken. Als jij dus de mogelijkheid krijgt om jouw product te laten promoten door zo’n influencer is de kans heel groot dat je omzet snel zal stijgen!

Een voorbeeld van een grote influencer in Nederland is Nikki Toturials. In onderstaande afbeelding is een recente post van haar te zien van Instagram. In totaal heeft ze 12 miljoen volgers op instagram en ook 12 miljoen abonees op YouTube. Onderstaande post heeft na 12 dagen al meer dan 300.000 likes. Je kunt je voorstellen hoeveel mensen nu die Face Primer willen hebben waar ze het over heeft.

Nikkietutorials-post-instagram

Nikki komt uit Nederland, maar is international ook heel erg populair. Een ander voorbeeld van een bekende influencer die vooral bekend is in Nederland, is Monica Geuze. Zij heeft ongeveer 1 miljoen volgers op Instagram en 500.000 abonnees op YouTube. In onderstaande foto maakt ze een kleine reclame voor Dior, met meer dan 70.000 likes.

monicageuze instagram post

Influencers hoeven vaak niet veel te doen om reclame te maken voor een product. Het ligt er aan wat voor soort deal ze hebben met het merk dat ze promoten, maar vaak is alleen het gebruiken van het product in een foto of video al genoeg.

De voorbeelden die ik heb gegeven zijn van grote influencers. Als kleiner bedrijf heb je waarschijnlijk meer kans om bij kleinere influencers te slagen, of misschien past je product beter bij iemand die bekend is om zijn of haar kennis.

Een voorbeeld van een kleinere influencer is bijvoorbeeld Anniek Andringa. Zij heeft bija 5000 volgers op Instagram en promoot in onderstaande post een shampoo van Dille & Kamille.

Micro influencer

Door het kleinere aantal volgers is haar doelgroep specifieker en is ze makkelijker te bereiken dan grotere influencers.

blogpost break

Soorten Influencers

Er zijn in totaal 3 soorten influencers te onderscheiden.

  1. Aspirational influencers

  2. Authorative influencers

  3. Peer influencers

 

1. Aspirational influencers

Dit zijn personen zoals in de eerste twee voorbeelden van hiervoor. Dit zijn mensen die online een rozenkleurig en luxe leven leiden en daar veel foto’s en video’s van maken.

Mensen volgen dit soort personen omdat zij graag net zoals zij willen zijn. Ze doen dus graag na wat deze aspirational influencers doen.

 

*LEES TIP*: 3 Tips - Snel meer Instagem volgers (zonder te betalen)

 

2. uthorative influencers

Deze soort influencers zijn de leiders binnen hun branche. Ze hebben veel bereikt met hun kennis en breiden dit ook steeds verder uit. Een goed voorbeeld van een authorative influencer is de medeoprichter van Facebook, Mark Zuckerberg.

 

3. Peer influencers

Dit zijn eigenlijk heel gewone mensen die je kent vanuit je naaste omgeving. Denk bijvoorbeeld aan Laura uit je hardloopgroep. Die een paar sneakers promoot op Instagram, of Frank van Volleybal die nieuwe sportbroek heeft van een groot merk en die jou ook aanraadt. Je bent sneller geneigd om iets aan te nemen van iemand die dicht bij je staat.

 

Naast de drie bovengenoemde soorten influencers is er nog een vierde soort influencer, namelijk:

 

4. Micro influencers

Dit zijn merken of personen die ongeveer een bereik hebben van 1.000 tot 10.000 personen. Maar dat is eigenlijk niet waar het bij deze influencers om gaat. Bij hun staat het publiek centraal, ze zijn erg loyaal en promoten je product alleen als ze daadwerkelijk denken dat het past bij hun publiek.

blogpost break

Influencers vind je veel op Instagram. Naast het in contact komen met hen, is adverteren op Instagram ook een heel erg goed idee. Wil je meer te weten komen over adverteren op Instagram? Download dan onze gratis Whitepaper!

New call-to-action

blogpost break

Hoe kom je in contact met een influencer? – 4 Stappen

Nu we besproken hebben wat welke soorten influencers er zijn en wat ze überhaupt zijn, komen we nu bij het punt hoe je dan zo’n influencer benadert. Maar ook waar je op moet letten bij Influencer Marketing.

 

Stap 1 – Met wie wil je samenwerken?

Zoek een influencer die past bij jouw merk en product, maar ook zijn of haar publiek moet geïnteresseerd kunnen zijn in wat jij aanbiedt. Doe dus goed onderzoek naar welke influencers er zijn voor jou en hou daarbij de demografische gegevens in de gaten.

 

Stap 2 – Hoe groot wil je dat de doelgroep is?

Je wil natuurlijk zo veel mogelijk potentiële klanten bereiken. Maar het heeft geen zin om de grootste influencers te benaderen als jouw bedrijf daar nog niet klaar voor is.

Blijf reëel en bedenk of je bijvoorbeeld een doelgroep van 2000 mensen wil bereiken of misschien zelfs minder. Hoe specifieker de doelgroep is, hoe hoger de kans is dat ze ook echt jouw product gaan kopen.

 

1 poppetje oppakken uit grote groep

 

Stap 3 – Creëer een campagne

Nu je weet wie je doelgroep is en welke influencer je wilt benaderen, is het tijd om je campagne op te gaan zetten. Vergeet hierbij niet dat influencers geen marketeers zijn en dat je ze ook wat vrijheid moet geven.

Bereid voor wat je de influencer wilt laten doen of noemen. Bereken ook wat je zou kunnen betalen, dit is wat de doorslag kan geven voor de influencer om met jou in zee te gaan.

 

Stap 4 – Kom in contact met een influencer

Nu is alles voorbereid op het daadwerkelijk in contact komen met een influencer. Een goede optie hiervoor is bijvoorbeeld een Influencer Marketing agency. Een aantal goede agency’s zijn:

Wat je bij hen kunt doen is aangeven wat jij aanbiedt en zij zoeken in hun netwerk van influencers die bij hen zijn aangesloten naar een goede match.

Als je er aan denkt om met een Micro Influencer samen te werken, is dat iets moeilijker. Die zijn vaak namelijk niet aangesloten bij een agency. Wat je in dit geval kunt doen is goed zoeken naar bijvoorbeeld mensen in jouw omgeving met een redelijk aantal volgers. Dit gaat dus op een meer persoonlijke manier.

 

Nieuwe advertentie optie van Instagram: Branded Content Ad

Sinds januari 2019 is het mogelijk om posts die influencers delen van jouw producten, te promoten met een eigen budget. Je kunt op deze manier nieuwe mensen bereiken die de influencer nog niet volgen. Hiervoor zat je vast aan de volgers van de influencer en het organische bereik, maar nu kun je ook op een betaalde manier gebruik maken van Branded Content Ads.

blogpost break

Conclusie

Waar je vooral op moet letten bij Influencer Marketing is dat je opzoek gaat naar iemand die past bij jouw product en die de juiste doelgroep heeft. Doe onderzoek naar welke agency voor jou goed zou zijn of ga zelf opzoek naar een micro influencer.

Vergeet niet dat Influencer marketing één van de meest populaire marketing strategieën is, en dat is niet zonder reden!

Wil je op de hoogte blijven over Influencer Marketing en alles rondom
e-commerce? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

New call-to-action

2 Comments