Zo zorg je voor een efficiënt magazijn

Webshops die een slechte indruk achterlaten vanwege lange levertijden riskeren meer dan alleen een goede reputatie. De klant kan namelijk naar de Consumentenbond, de Geschillencommissie of in het ergste geval naar de rechter stappen, als je niet binnen termijn levert. 

Gelukkig is dit grotendeels te voorkomen door een goede magazijnorganisatie! Dit hoeft niet moeilijk te zijn. Met een paar gouden logistieke regels, loopt ook jouw magazijn op rolletjes. 

Wat zijn die regels? Die lees je in dit artikel.

 

De gouden regels van magazijnorganisatie

Het niveau van de organisatie die nodig is in een verzendingsmagazijn hangt vooral af van het aantal producten dat je wilt opslaan.

Een of twee schappen in de garage kunnen voldoende zijn voor een verkoper die niet via z’n eigen webshop, maar alleen via een marktplaats verkoopt.

Echter, wanneer het assortiment wordt uitgebreid en er meer en meer zendingen zijn, zul je als webshopeigenaar snel je grenzen van efficiëntie bereiken. In dit soort gevallen zul je een grotere ruimte nodig hebben (bijv. een verzendingsmagazijn) en het kan zeker een uitdaging zijn om georganiseerd te blijven.

Leestip: Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via  markt­plaatsen, zoals Bol.com of Amazon. Wil je meer leren over verkopen via markt­plaatsen? We hebben een gratis  e‑book geschreven met meer informatie hier­over.

Magazijnzones

In de meeste gevallen is het voldoende om je magazijn in slechts drie delen te verdelen voor je webshop.

1. Ontvangstgebied (inkomende goederen)

Hier wordt de volledigheid en kwaliteit van de producten direct na levering aan jouw magazijn gecontroleerd.  Op dit punt kan de leverancier ook lege europallets ophalen.

De ontvangstruimte kan ook gebruikt worden als tijdelijke opslagruimte als de geleverde pallets nog niet zijn uitgepakt.

 

 

2. Orderpickingsgebied (waar de artikelen opgehaald worden)

Hier worden de afzonderlijke eenheden van de verschillende producten opgeslagen. Gewone legbordstellingen of push-back-rekken zullen in de meeste gevallen voldoende zijn voor de medewerkers om producten te verzamelen.

Als je benieuwd hebt of dropshipping iets voor jou is, raden we je aan om ons artikel hierover te lezen. 

 

 

3. Zone van verzending (uitgaande goederen)

Hier worden de producten verpakt, klaargemaakt en doorgestuurd voor verzending. Roterende goederen (d.w.z. goederen die vaak worden verzonden) kunnen voor een korte periode worden opgeslagen in de zone van verzending van het magazijn.

Op deze manier kunnen vaak verzonden goederen direct van de pallet worden gepickt. Dit bespaart tijd en verkort de pickroute. Voor grote verzendingsgebieden worden de roterende goederen opgeslagen in de pre-order-verwerkingszones in de zone van verzending.

Een tip voor het organiseren van magazijnwerkzaamheden

Deze drie magazijngebieden hoeven niet door muren te worden gescheiden. Ze vormen zelfs een obstakel als er vorkheftrucks of pallettrucks worden gebruikt. Het gaat er meer om bepaalde delen van het magazijn op te delen door middel van borden op de vloer, die bijvoorbeeld helpen te voorkomen dat mensen met haast pallets uit de ontvangstzone in de zone van verzending opslaan.

 

 

Opslagruimte: de principes van de toewijzing

Een magazijn kan niet efficiënt zijn als werknemers geen systeem hebben dat ze kunnen volgen, dat hen helpt bij het vinden van artikelen.

Dit veroorzaakt vertragingen bij het verzendklaar maken van goederen die gemakkelijk kunnen worden vermeden. Als gevolg daarvan kan de winkel geen maximale logistieke efficiëntie bereiken en kan het zelfs leiden tot veel retouren of geannuleerde bestellingen, omdat de artikelen niet meer nodig of gewenst zijn.

Het is ook de moeite waard om te overwegen dat vertraagde bestellingen heel goed kunnen leiden tot negatieve beoordelingen en dat sommige potentiële klanten hun bestellingen niet willen plaatsen.

Leestip: Waarschijnlijk verzamel je al beoordelingen, maar reageer je er ook  op? Reageer niet alleen op negatieve reviews, maar ook op positieve. Waarom en  hoe doe je dat? Lees het in onze gids en beantwoord beoordelingen met 1 tot 5  sterren! Download e‑book

Het is om deze redenen dat aan elk product permanente opslagruimtes worden toegewezen. Zo weten de medewerkers precies waar alles ligt. Er zijn twee manieren om dit te doen:

1. Numerieke toewijzing van de ruimte

Artikelen worden altijd in hetzelfde gebied opgeslagen volgens hun artikelnummer. Deze methode is geschikt voor de meeste kleine en middelgrote webwinkels, die meestal een relatief beperkt productassortiment en een klein aantal zendingen hebben.

2. Willekeurige toewijzing van ruimte

Voor winkels met een groot aantal zendingen is het numerieke systeem niet flexibel genoeg om in te spelen op veranderingen in het assortiment. In plaats daarvan worden nieuwe artikelen automatisch toegewezen aan de eerstvolgende beschikbare ruimte in het magazijn.

Deze methode vereist dat aan elk artikelnummer een magazijn-ruimte-nummer wordt toegewezen en in een overzicht wordt gezet, zodat de medewerkers er op elk moment naar kunnen verwijzen.

Een unieke verpakking is slechts één van de factoren die een webshop onderscheidt. Hier zijn nog enkele andere: Jezelf onderscheiden van de concurrentie.

 

 

Magazijnplanning

Bij de planning van een magazijn is het belangrijk om rekening te houden met zowel de technische prestaties als de economie.

Hierbij moet rekening worden gehouden met de volgende belangrijke aspecten:

  • Aantal artikelen in het assortiment.
  • Omvang van de voorraadartikelen.
  • Gemiddelde en maximale voorraad voor elk artikel, afhankelijk van het verkooppatroon en van eventuele seizoensgebonden verkopen of opruimingen.
  • Gemiddeld en maximaal aantal zendingen per dag.
  • Gemiddeld aantal items in de zending: multi-item-zendingen zijn efficiënter met betrekking tot het orderverzamelen.
  • Aantal retouren.

 

 

 

Gepubliceerd op: 26 maart 2020
Geüpdate op: 28 december 2021

28-12-2021
Gastauteur Magdalena Gorak

Gastauteur Magdalena Gorak

Select Country: