Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Valentijnsdag is weer over een paar maanden, dus tijd om erover na te denken. Het is een cliché, maar dat vinden we misschien wel het leukste eraan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? En dat in deze gekke tijden. Hierbij 11 tips voor je webshops Valentijnsdag-marketing!
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Sergey Peterman
Niet elk stel is even romantisch met cadeaus, dus ook als je powertools, blenders of andere niet-romantische producten verkoopt, kun je met Valentijnsdag nog opvallen. Soms is het juist grappig om jouw product op een romantische manier neer te zetten. Een stoere houthakker die een romantisch diner heeft met zijn bijl bijvoorbeeld.
Het is leuk om een productfoto te maken met een romantisch thema en deze op social media te plaatsen. Kijk in je assortiment en bedenk welke producten zich hiervoor lenen.
Bijvoorbeeld: je verkoopt houtproducten. Je kunt dan een woordgrap maken met “Ik hou(t) van jou”. De grap is misschien wat flauw, maar dat maakt het juist zo leuk.
Je kunt ook eventueel op social media een beoordeling van je shop delen, vooral als deze een Valentijnsdag benadrukt.
Als je via Trusted Shops beoordelingen verzamelt, kun je met de Social Media Creator makkelijk en snel een social media-post maken. Zo hoef je zelf niet eens met photoshop in de weer!
Het is ook grappig om juist een actie te starten voor iedereen met een hekel aan Valentijnsdag. Maak een categorie aan op je website voor anti-Valentijnsdagproducten. Denk aan sarcastische kaarten met 'Fijne Commerciële Dag', een enorm romantisch product met daarop 'Ik hou van mijn kat', of de grap 'Te amo? Tequila!' Of ga extremer, jij weet hoe ver je kunt gaan.
Je kunt Anti-Valentijnsdag ook gebruiken in je marketinguitingen. Bijvoorbeeld een social media-post, of in je nieuwsbrief.
Bij Valentijnsdag draait het normaal om de liefde en stelletjes, maar je hebt ook klanten die geen Valentijn hebben. Als je het over een andere boeg wilt gooien, kun je juist deze alleenstaande klanten in het zonnetje zetten! Denk hierbij aan producten of diensten waarmee een klant zichzelf kan verwennen. Een massagestoel, een lekkere chocoladereep. Gooi het op het idee: 'Wie heeft er een Valentijn nodig, als je ook voor jezelf iets leuks kan kopen?'
Je kent het vast zelf wel; je moet een cadeau bedenken voor iemand, maar je kan écht niets bedenken. Help de klant en biedt een optie aan om een willekeurig product te ontvangen. Dit kun je op twee manieren doen:
Als je de klant een vragenlijstje laat invullen, weet je in welke richting je moet denken. Stel hierin vragen als: is het voor een man, vrouw of overige? Wat is de favoriete kleur van de ontvanger? Met dit soort vragen weet je welke producten in de smaak zullen vallen.
Sommige klanten zijn erg avontuurlijk (of weten écht niet wat ze moeten geven). Deze mensen kun je een willekeurig artikel laten bestellen! Stel, je verkoopt t-shirts. Laat de klant alleen de maat aangeven en dan krijgen ze een willekeurig t-shirt in die maat toegestuurd.
Voor welke optie je ook gaat, is het een idee om de avontuurlijkheid van de klant te belonen door het product voor een lagere retailprijs aan te bieden. Het voordeel is ook dat je hierdoor artikelen kan verkopen die normaal minder hard lopen, maar nog steeds heel leuk zijn!
Valentijnsdag is natuurlijk ook een romantisch moment om een aanzoek te doen. Als je bijvoorbeeld verlovingsringen verkoopt, of op een andere manier helpt bij het aanzoek, vraag de klant om na het aanzoek een foto op een social media-kanaal te plaatsen en jou hierbij te taggen! Dit is een vorm van User Generated Content, wat weer zorgt voor nieuwe klanten in jouw (web)winkel.
Ook als het om een gewoon Valentijnscadeau gaat, is het natuurlijk leuk om de klant te vragen een foto te maken van de ontvanger met het cadeau. Vergeet niet om op de social media-post te reageren! Interactie maakt het leuk voor de klant om iets op social media te zetten.
Help je klant en bied aan: koop een product en ontvang gratis een romantisch gedicht! Maak dit uiteraard in de stijl van jouw webshop en geef de klant de mogelijkheid deze met mensen te delen.
Of stuur in een nieuwsbrief niet een lijst met artikelen die je in de uitverkoop hebt, maar juist een prachtig gedicht, een ode aan je klant. Maak het lekker zoet en over de top!
Als je echt tijd en moeite erin wilt steken, is een short film natuurlijk erg leuk. Maak, met je producten bijvoorbeeld, een kort filmpje waarin de liefde duidelijk te zien is. En je producten, natuurlijk. Als je dit goed doet, zullen je klanten dit met anderen delen, zodat meer klanten naar jouw webshop komen.
Klanten vinden het leuk om cadeautjes te geven, maar niet om het in te pakken meestal. Geef je klanten daarom de optie om het ingepakt te laten sturen! Je kunt hiervoor best een paar euro rekenen. Dit kan voor sommige mensen de doorslag geven om bij jou te kopen, zelfs.
Vooral als hun Valentijn niet in de buurt woont en ze sturen het rechtstreeks naar hun geliefde toe, is het wel zo leuk als het cadeau ingepakt is. Ook een leuke toevoeging is de mogelijkheid om een kaartje mee te sturen. Dan weet de ontvanger tenminste van wie het cadeau komt!
Niet iedereen is een romanticus en dus vergeten sommige klanten om een cadeau te kopen. Het is 14 februari en de winkels zijn inmiddels dicht… wat nu?! Biedt de klant een cadeaubon aan die ze kunnen uitprinten! Maak het mooi, zodat de klant dit ook leuk kan geven.
Misschien een bouwpakket voor een 3D-kaart? Of combineer dit met het idee van een gedicht. Wees creatief! Je klant is allang blij dat je een optie aanbiedt.
De belangrijkste tool voor je Valentijnsdag-marketing is vertrouwen. Als shoppers je site niet 100% vertrouwen, zullen ze geen bestelling plaatsen.
Vertrouwen bouw je op door beoordelingen te verzamelen en op je site te tonen. Ook kun je productbeoordelingen verzamelen, zodat andere klanten de shoppers kunnen informeren hoe goed je producten werkelijk zijn.
Daarnaast is het verstandig om een keurmerk (kwaliteitslabel) te hebben. Hierdoor laat je zien dat een onafhankelijke partij jouw webshop als betrouwbaar bestempeld. Trusted Shops heeft een internationaal bekend keurmerk, waarbij je al je domeinen kan toevoegen.
Je kunt vrij creatief zijn met Valentijnsdag en niets is over de top. Zelfs als je origineel bent, mag je cliché zijn!
Denk er in ieder geval aan dat je jouw webshop erop voorbereidt, je social media-uitingen klaar hebt staan en dat je een nieuwsbrief eruit stuurt. Laat die liefde maar komen!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.