Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Of je webshop nu al is gevestigd of je overweegt he eerste online winkel te openen, je hebt tools nodig die je kunnen helpen bij het beheren van elk aspect met betrekking tot de producten in de catalogus. Eén van die hulpmiddelen is de implementatie van SKU's, waarmee je de communicatie met je leveranciers en je personeel kunt automatiseren en de creatie van online algoritmen kunt verbeteren om meer verkopen te realiseren.
Ongeacht je branche of doelgroep maak je er waarschijnlijk al gebruik van of ben je van plan dit te gaan doen. Dus laten we op volgorde te werk gaan.
De SKU (Stock Keeping Unit) is een alfanumerieke identificatiecode die je aan een product in je catalogus kunt toekennen om het te helpen identificeren, de organisatie van je magazijn te optimaliseren en je personeel en klanten te helpen de goederen gemakkelijk te vinden.
De SKU helpt je met...
Is je product nog verkrijgbaar? Dankzij SKU kun je in real time bijhouden welke en hoeveel van je artikelen verkocht worden.
Dit maakt het veel gemakkelijker om het nabestelpunt te organiseren voordat de goederen helemaal uitverkocht zijn. Je klanten zullen je efficiëntie en snelheid waarderen.
Omdat de SKU-code je helpt je voorraad bij te houden, kun je ook voorspellen welke artikelen het meest in trek zijn en kun je daarop anticiperen door ze bijvoorbeeld op je productpagina te markeren.
SKU's vertellen je ook in real time welke van je producten minder populair zijn, en met een beetje creativiteit kun je een marketingcampagne opzetten om er nieuwe aandacht op te vestigen. Vermijd dat je ze plotseling uit je inventaris verwijdert - je loopt het risico dat klanten zich naar elders wenden.
Het zou beter zijn (te grote) voorraden te vermijden. Door de eisen van de klanten en een steeds meer gedigitaliseerde wereld die geen lange wachttijden toelaat, loop je het risico dat ze zich tot je concurrenten wenden om de producten te kopen die jij ook aanbiedt.
Heeft je webshop verschillende fysieke locaties? Dankzij SKU kun je snel reageren en het product kiezen uit het magazijn dat het dichtst is bij de persoon die de bestelling plaatste. Behalve snelheid en efficiëntie vermindert deze oplossing ook de milieu-impact van je bedrijf.
Ondanks alle voorzorgsmaatregelen is je populairste product nog steeds uitverkocht? Geen nood: je kunt de gegevens van de SKU-code gebruiken om klanten naar andere interessante artikelen te leiden. In feite worden, wanneer je online op een bepaald product klikt, ook andere producten getoond die je misschien leuk vindt.
De SKU-code van de detailhandelaar creëert een algoritme dat suggesties doet voor SKU's met vergelijkbare kenmerken. Handig, toch?
Zoals we al vermeld hebben, worden SKU-codes onder andere gebruikt om voorraad en verkoop bij te houden. Maar omdat je zelf kiest welke elementen je in je codes opneemt, is het een goed idee om je webshop eisen vooraf te bekijken om oplossingen te creëren die op je behoeften zijn afgestemd.
We raden je aan deze 5 eenvoudige stappen te volgen.
Het lijkt voor de hand liggend, maar als je boeken verkoopt of als je kleding verkoopt, zul je natuurlijk verschillende soorten code moeten maken.
Als je kleding in je webshop verkoopt, zou een goede hiërarchie kunnen zijn merk > kleur > maat en als je meerdere magazijnen hebt deze er ook bij.
Merk | Kleur | Maat | Magazijn |
Gucci = G | Zwart = BLK | Small = SM | Utrecht = 1 |
Prada = P | Blauw = BLU | Medium = MD | Waalwijk = 2 |
Nike = N | Rood = RED | Large = LG | |
Adidas = A | Oranje = RNG | Extra Large = XL |
Bijvoorbeeld, als je maar met één merkkleding te maken hebt, zou de hierboven gepresenteerde organisatie weinig zin hebben. Als de voorraad minimaal is, kun je je richten op de doelgroep waar je kleding op gericht is (volwassen, kind, kind, enz.).
Een goede SKU-code is consistent en onmiddellijk herkenbaar. Vergeet ook niet alle specifieke kenmerken van het product in kwestie te vermelden.
Bijvoorbeeld, een paar zwarte Nike Pegasus loopschoenen, maat 43, zou kunnen overeenkomen met NK-PG-BLK-43.
Als je code dezelfde is als die van andere producten of identiek aan die van andere leveranciers, loop je het risico dat je je voorraad niet efficiënt kunt bijhouden.
Probeer deze richtlijnen te volgen:
Houd rekening met feedback van mensen die je producten kopen. Krijg je vaak vragen over kleur? Geef dit dan voorrang bij het maken van de alfanumerieke reeks en houd de overeenkomstige tekens aan het begin van het SKU. Zo zul je de gevraagde informatie sneller kunnen verstrekken.
Je bent waarschijnlijk al bekend met de UPC (Universal Product Code) streepjescodes op de achterkant of zijkant van de meeste verpakkingen. Hoewel op het eerste gezicht UPC's en SKU's op elkaar lijken, hebben ze in werkelijkheid heel verschillende toepassingen.
SKU | UPC |
- Interne code om de inventaris bij te houden | - Universele code |
- Identificeert een product of de plaats ervan in een specifieke winkel of op een specifieke website | - Het wordt gebruikt om een product op verschillende websites of winkels te lokaliseren. |
- Identificeert producteigenschappen | - Identificeer fabrikant en artikel |
- Door de detailhandelaar gekozen codestructuur | - Code verstrekt door de Global Standards Organization |
- Alfanumerieke code bestaande uit 8-12 tekens | - Numerieke code - heeft altijd 12 cijfers |
De UPC is echter een soort GTIN (Global Trade Item Number) dat specifiek is voor Noord-Amerika. De anderen zijn:
Goed om te weten: Een ISBN is ook logisch opgebouwd.
EAN CODE: De eerste drie cijfers geven aan dat het gaat om een boek binnen de EAN-standaard. Dit is meestal 978, maar kan momenteel ook 979 zijn.
LAND CODE: De volgende 2 getallen geven aan in welk taalgebied het is. Voor Nederland en Vlaanderen is dat 90 of 94.
PREFIX CODE: De volgende 5 getallen; de begincode van het ISBN.
Publicatie of titelaanduiding: De volgende 2 getallen identificeren een bepaalde titel.
Controlecijfer: Het laatste cijfer. Dit garandeert de rekenkundige juistheid van een ISBN. Hiermee kunnen typefouten worden gesignaleerd.
Bron: ISBN.nl
Het MPN (Manufacturer Part Number) is een andere alfanumerieke code die door fabrikanten wordt gebruikt om een product te identificeren tussen andere artikelen die door dezelfde fabrikant zijn gemaakt. Deze code wordt toegekend wanneer er geen GTIN-code aan de producten is gekoppeld.
SKU codes zijn een grote hulp bij het organiseren van je webshop, of het nu is om te weten wanneer het tijd is om de voorraad aan te vullen of om de aankooptrends van je klanten te analyseren.
Dankzij dit artikel weet je nu waar ze voor dienen, hoe je er een maakt en hoe je ze kunt gebruiken om het leven van je personeel gemakkelijker te maken en ook hoe je ze kunt gebruiken voor een soepeler en efficiënter customer journey.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.