Google stopt met gepersonaliseerde advertenties aan tieners te tonen, heeft de internetgigant onlangs bekend gemaakt. We weten al dat Google de gebruikers en user experience het belangrijkst vindt en dat betekent ook dat het bedrijf de gebruikers zo veel mogelijk probeert te beschermen. In dit artikel vertellen we over de veranderingen en geven je alternatieven om tieners te bereiken!
In dit artikel…
Het is misschien belangrijk om eerst een kleine achtergrond te geven. Zoals je weet geldt in de EU-landen de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hierin geeft de Europese Unie aan dat je gegevens alleen mag verwerken wanneer je toestemming hebt van diegene. Echter zit het voor minderjarigen iets anders in elkaar: in de meeste landen is het zo dat personen vanaf 16 jaar zelf toestemming mogen geven voor het verwerken van hun gegevens. De regel is dat de lidstaten deze grens mogen verlagen, maar niet jonger dan 13 jaar.
In Nederland en België is de grens 16 jaar, dus van die personen mag je gegevens verwerken. Dit betekent bijvoorbeeld dat je als webshop mag verkopen aan personen vanaf 16 jaar. Voor kinderen onder deze leeftijd geldt dat zij zelf geen toestemming mogen geven en dat hun ouders/verzorgers toestemming moeten geven.
De reden hiervoor is dat kinderen de risico’s van gegevensverwerking niet of minder goed kunnen inschatten.
Dit betekent echter wel dat je nu een bijzondere groep hebt: de jongeren van 16 en 17 jaar. In de digitale wereld zijn zij zelfstandig en mogen ze zelf aankopen doen, maar zij zijn nog steeds minderjarig.
In het vorige hoofdstuk hadden we het erover dan 16- en 17-jarigen zelf bestellingen mogen plaatsen. Zij zitten in een bijzondere positie omdat ze dus wel toestemming mogen geven om hun gegevens te verwerken, maar ze zijn nog wel minderjarig.
Google schrijft: Het is belangrijk dat onze advertentie-ervaring van Google-producten nuttig, informatief en vooral veilig voor alle gebruikers is. Daarom werken we eraan om te zorgen dat de geadverteerde content die getoond wordt via Google’s producten tieners ook beschermen
.
De aanpassingen zijn:
Gepersonaliseerd adverteren betekent dat de getoonde advertenties zijn gebaseerd op eerder verzamelde gegevens. Dit kan zijn door welke websites bezocht zijn, op welke termen de gebruiker gezocht heeft, welke apps ze gebruikt hebben, wat hun locatie is enzovoort. Dit is perfect voor marketeers, zodat alleen de relevante doelgroepen die aansluiten bij hun persona de advertenties te zien krijgen.
Dat dit dus niet meer het geval is voor minderjarigen, is vrij lastig voor jou als marketeer of webwinkeleigenaar als je specifieke producten voor tieners verkoopt.
Bij niet-gepersonaliseerde advertenties kijkt Google niet meer naar die specifieke gegevens, maar naar ruwe geografische gegevens voor de huidige locatie, de huidige zoektermen en de content van de huidige site of app. Dus er wordt niet meer gebruik gemaakt van eerdere zoekopdrachten en internetgedrag.
Google laat dus geen advertenties meer zien als de content onder bepaalde categorieën valt. Hierbij kan je denken aan een paar voor de hand liggende categorieën zoals seksueel getinte content, alcohol en tabak en gokken, maar deze lijst gaat zelfs verder.
Een categorie waar je zelf misschien nooit aan gedacht had is alles wat met kunstmatige lichaamsveranderingen te maken heeft. Dus gewichtsverlies, tatoeages, cosmetische ingrepen en zelfs zonnebank en piercings vallen hieronder. Ook dating mag niet geadverteerd worden aan minderjarige gebruikers. Lees het artikel van Google voor de volledige lijst.
Heb je artikelen die veel gekocht worden door tieners en probeer je die aan deze doelgroep te verkopen? Dan is Google Ads misschien niet meer de beste optie, gezien de advertenties niet meer volledig gepersonaliseerd worden. Wij geven je daarom een aantal tips voor marketing voor tieners.
De beste manier om tieners te bereiken is via social media. De tieners zijn daar actief, vooral op kanalen zoals TikTok.
Plaats leuke, luchtige en grappige berichten, maar ook belangrijke en ontroerende berichten. Wees hierbij authentiek en eerlijk, want dat is erg belangrijk voor tieners.
Laat ook jezelf en je medewerkers op social media zien: ze willen graag weten wie het gezicht achter het logo is.
Organiseer ook eens een winactie via social media. Ook tieners winnen graag iets, dus delen ze mogelijk jouw actie (als dat in je voorwaarden staat) met al hun volgers. De kans is groot dat tieners meer volgers hebben dan volwassenen, wat dus enorm kan helpen met bekendheid te creëren! Denk aan gamification.
Je hebt trouwens misschien gedacht aan advertenties te plaatsen op social media: houd daarbij je doelgroep in het achterhoofd. Dus begin niet met Facebook-advertenties, want daar is de doelgroep niet te vinden.
Je kan natuurlijk nog wel via influencers werken. Zoek een populaire die het goed doet bij tieners en die bij jouw producten past. Tieners luisteren graag naar influencers en vinden hun mening erg belangrijk.
Het is overigens wel belangrijk dat de influencer volledig de mogelijkheid heeft om te waarheid over je product te spreken, anders vinden de tieners dit al gauw nep. Dit werkt averechts! Dus je moet wel vertrouwen hebben in je product, want een negatieve review van een influencer wil je absoluut niet.
We hebben al vastgesteld dat tieners erg ingesteld zijn op sociale contacten. De vriendenkring is belangrijk, dus maak hier gebruik van! Bied bijvoorbeeld een korting aan als een klant jouw webshop aanraadt bij andere klanten.
In het artikel over referral-marketing lees je meer tips.
Tieners zitten tegenwoordig meer op hun mobiel dan achter de laptop. Vele aankopen zullen zij dan ook per telefoon doen. Daarom is het belangrijk dat je mobiele website optimaal is, zodat ze makkelijk iets bij je kunnen kopen. Denk hierbij aan functionaliteit én snelheid!
Zijn jouw producten ook leuk om weg te geven als cadeau? Dan moet je misschien je promotie niet op de tieners zelf richten, maar juist op diegene die het voor de tieners zal kopen: ouders, verzorgers, ooms en tantes, oudere broers en zussen, noem maar op.
In dat geval helpt het extra als je de optie biedt om het te laten inpakken én als je boven een bepaald bedrag geen verzendkosten hoeft te betalen.
En ja, deze mensen kan je dan juist wel weer via Google Ads bereiken.
Denk erbij na dat de meeste tieners nog geen creditcard hebben, maar wel PayPal en iDEAL. Dit zijn dus perfecte betaalmethodes.
Ook is het belangrijk dat je klantenservice vriendelijk is. Als ze een klacht hebben is het soms belangijker om heel vriendelijk te zijn, dan ze te spekken met cadeautje of korting om het goed te maken.
En vraag om feedback bij tieners. Zij kunnen het beste zeggen wat ze interessant vinden, wat een no-go voor ze is en waar zij te vinden zijn. Misschien komen ze met een sociaal medium waar nog niet veel van weten, maar dat wel hard groeit onder de doelgroep. Als jij dan als eerste daar aanwezig bent, is de kans groter om populair te worden.
De veranderingen van Google kunnen een verschil maken als je aan tieners verkoopt, maar er zijn vele manieren om deze doelgroep te bereiken. Het belangrijkste is dat je naar je doelgroep luistert en dat je om feedback vraagt: zij kunnen je de juiste richting op sturen.
28-06-2022
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.