Ideeën om gamification in je webshop te gebruiken

E‑commerce gaat met grote sprongen vooruit en merken moeten ervoor zorgen dat ze consumenten een unieke en vermakelijke winkelervaring bieden. Het doel: klantenbinding. Het goede nieuws is dat gamification de ideale tool is geworden om dit te bereiken.

Met de grote toename in online shoppen als gevolg van het coronavirus, hebben veel bedrijven zich opnieuw moeten uitvinden om aan de nieuwe consumentenbehoeften te voldoen.

Nu steeds meer bedrijven online actief zijn, moet elk van hen werken om zich te onderscheiden van de concurrentie.

Eén van de tools die je hierbij helpen is gamification, waarmee je jouw klanten kunt behouden, zodat ze steeds weer naar jouw winkel terugkeren.

Lees verder om alle voordelen van deze krachtige marketingtool te ontdekken en te leren hoe je deze in jouw webshop kunt integreren.

1. Wat is gamification in e‑commerce?

Gamification is een digitale marketingtechniek die als doel heeft het aankooptraject van de consument in een spel te veranderen en op zijn beurt bedrijven te helpen de aandacht van potentiële klanten te trekken en loyaliteit op te bouwen.

Deze techniek bestaat uit het motiveren van gebruikers om een bepaalde handeling uit te voeren (bijvoorbeeld inschrijven op de nieuwsbrief) en specifieke doelen te bereiken (bijvoorbeeld 30% korting krijgen op de volgende aankoop).

Zoals gamification van toepassing is op potentiële klanten, is het ook zeer aan te raden om het toe te passen bij je medewerkers. Want wie wil er nu geen werknemers behouden om personeelsverloop te voorkomen? We zullen hier later over praten.

 

 

 

Bij gamification nemen gebruikers niet alleen individueel deel aan een bepaalde activiteit, maar hebben ze ook de mogelijkheid om 'als team te spelen' en de community te betrekken. In de laatste sectie zal ik het hebben over het platform dat China verovert: onze partner Pinduoduo en diens sleutel tot succes.

Door gamification bieden webshops gebruikers een leuke winkelervaring, waardoor ze de interesse wekken om deel te nemen en constant in contact te komen met het merk.

Kortom, deze krachtige marketingtool is een kans geworden voor allerlei soorten bedrijven om het verkoop- en conversiepercentage te verhogen.

2. Voordelen van gamification voor bedrijven

Door van je webshop een spel te maken, kan de gebruiker plezier hebben tijdens het winkelen. Dit brengt op zijn beurt een reeks voordelen voor bedrijven met zich mee, afgezien van het verhogen van het verkoop- en conversievolume.

Een studie uitgevoerd door Techvalidate bracht aan het licht dat...

30% van de bedrijven die gamification in hun strategie implementeerden de conversieratio's met meer dan 50% verbeterden.

Dit zijn de redenen waarom je een effectieve gamification-strategie op jouw webshop zou moeten implementeren:

  • Genereer leads: Als je een goed doordachte gamification-strategie implementeert in je webwinkel, bereik je het aantal leads dat je voor jezelf instelt en die in het beste geval terugkerende klanten van je webshop zullen worden.
  • Klantloyaliteit opbouwen: Met gamification kun je prettige en unieke winkelervaringen creëren die worden geassocieerd met de waarden van je webwinkel. Hierdoor kan je de aandacht van kopers trekken en een emotionele band met hen opbouwen zodat ze loyaal worden.
  • Verhoog de betrokkenheid: de deelname van gebruikers aan je merk door middel van spelletjes zal bij hen een gevoel van betrokkenheid en constante deelname aan je webshop opwekken.
  • Verander klanten in promotors van je merk: door gebruikers een unieke winkelervaring te bieden, worden je klanten promotors van jouw merk en zullen ze niet aarzelen om je producten en diensten aan te bevelen aan andere consumenten. Dit zal je helpen het verkeer naar jouw shop te vergroten.

 

 

 

  • Onderscheid je van de concurrentie: In een steeds competitievere markt waarin veel merken vergelijkbare producten aanbieden, zal gamification dienen als een hulpmiddel om je te onderscheiden van je concurrenten.
  • Versterk je merkimago: Als je gamification-technieken implementeert in je strategie, wordt je merk aantrekkelijker in de ogen van gebruikers en wint het dus aan waarde.
  • Verhoog de viraliteit: door de juiste gamification-technieken kunt je de viraliteit van je content of producten een boost geven. Dit komt door het feit dat games de concurrentie bij gebruikers opwekken, waardoor ze de behoefte krijgen om hun prestaties met anderen te delen en andere gebruikers uit te dagen.
  • Verbeter SEO: De integratie van gamification in je e-commerce staat gelijk aan frisse en aantrekkelijke content, een aspect waar Google rekening mee houdt. Deze nieuwe content verhoogt de betrokkenheid van de gebruiker bij je merk en de tijd die ze op de site doorbrengen, iets dat jouw positionering positief beïnvloedt.

Nu je alle voordelen van gamification kent, is het tijd om het in je webshop te implementeren. Maar eerst is het essentieel dat je een aantal aspecten in gedachten hebt.

3. Aspecten om rekening mee te houden tijdens het gamification-proces

Als je met succes gamification-technieken wilt implementeren die een stimulans worden voor je klanten om terug te komen naar jouw webwinkel, moet je op de volgende punten letten.

Identificeer je doelgroep

Allereerst is het van cruciaal belang om erachter te komen wie je doelgroep is om hun drijfveren te kennen en je gamification-strategie aan te passen aan elk type klant.

Afhankelijk van de groepen klanten die je wilt targeten en motiveren, kunnen compleet verschillende mechanica en game-ontwerpen worden gebruikt. Niet alle games zijn voor alle generaties interessant.

 

 

Duidelijke doelstellingen hebben

Nadat je jouw doel hebt bepaald, moet je bepalen wat de doelstellingen op korte, middellange en lange termijn zullen zijn.

Wil je de zichtbaarheid van je merk op sociale netwerken vergroten? Of misschien wil je toch liever je aantal abonnees vergroten?

Er zijn veel spelmechanismen die verschillende doelen nastreven, van het eenvoudige vermaak van gebruikers tot het verwerven van nieuwe klanten en hun loyaliteit.

 

 

Observeer de concurrentie

Dit is misschien wel een van de belangrijkste punten. Als je kijkt naar wat de concurrentie doet, naar de gamification-technieken die ze toepassen en in hun prestaties, zal dit als inspiratiebron dienen.

Op basis van de informatie die je verzamelt, kan je veel goede ideeën ontwikkelen om je eigen gamification-strategie te ontwerpen.

Bedenk de voorwaarden

Nu je duidelijk weet wat je doel is en welke doelen je wilt nastreven, is het tijd om de spelmechanismen te configureren die het beste bij jouw bedrijf passen. Loyaliteitsprogramma's, sweepstakes en wedstrijden zijn vooral populair onder gebruikers.

Bij het bepalen van de mechanica van het spel is het van vitaal belang om de wettelijke grondslagen en voorwaarden voor deelname te specificeren, zoals:

  • Wie is de organisator?
  • Selectie van winnaar(s)
  • De start- en einddatum van het spel
  • Hoe vaak kun je meedoen
  • De manier waarop je meedoet (bij eerdere aanmelding, bericht delen, vrienden vermelden, etc.)
  • Details van de prijs die gewonnen kan worden

Evenals alles met betrekking tot het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens.

Wees duidelijk wanneer je het voordeel van de gebruiker communiceert om hen te motiveren om actief deel te nemen.

Als je van plan bent om bijvoorbeeld een wedstrijd op sociale netwerken te lanceren, moet je je vooraf informeren over het beleid van elk sociale medium (Facebook, Instagram, enz.) en ervoor zorgen dat je de regelgeving naleeft.

Bij twijfel raad ik je aan om juridisch advies in te winnen bij een specialist om er zeker van te zijn dat je op de goede weg bent.

Je kan de gamification-campagne zelf lanceren, wat veel inspanning van jouw kant zal vragen (codering, marketing, analyse, het selecteren van een winnaar, enz.), of je kan gebruikmaken van enkele platforms die je zullen helpen de werken en tijd besparen. Sommige zijn bijvoorbeeld: ViralSweep, Gleam en Woobox.

Selecteer de juiste locatie

Gamification-elementen kunnen in verschillende fasen en op verschillende touchpoints tijdens de customer journey (klantreis) worden geïntegreerd. Het is erg belangrijk om duidelijk te zijn over de doelstellingen van je bedrijf om de elementen van het spel op de juiste plaats te gebruiken.

Op social media kan gamification-inhoud bijvoorbeeld de interactiesnelheid verhogen en nieuwe potentiële klanten bereiken door de inhoud door andere gebruikers te verspreiden.

Als de games worden geïntegreerd in je eigen webshop, kan een goed doordachte plaatsing hiervan de gebruikerservaring en het aantal verlaten winkelmandjes en teruggestuurde bestellingen aanzienlijk verminderen.

Andere plaatsen waar je jouw gamification-campagne kunt promoten, is via de nieuwsbrief, blog, pop-ups of externe platforms.

Leestip: Wil je ook voor­komen dat je klant het winkel­wagentje virtueel vol  achter­laat, zonder echt te kopen? Dat probleem hebben meerdere web­winkeliers.  Wij hebben tips opgesteld om dit te voor­komen! Download deze gratis door op de  onder­staande knop te klikken:

Intuïtieve en gebruiksvriendelijke gamification

Een andere essentiële factor van gamification is eenvoud en intuïtie. Om ervoor te zorgen dat gebruikers de motivatie niet verliezen, is het essentieel dat het spel intuïtief is en de spelregels duidelijk zijn.

Overmatige inspanningen en eisen tijdens het spel, bijvoorbeeld het invullen van een te lang formulier, belemmeren succesvolle gamification, beroven gebruikers van hun tijd, geduld en zenuwen en verhogen ook het bouncepercentage.

Houd altijd je doel voor ogen en vraag gebruikers alleen om de informatie die echt nodig is.

Hinder het aankoopproces niet

Sommige gebruikers zullen uitkijken naar deelname aan je volgende spel, maar anderen zullen er zeker de voorkeur aan geven om rechtstreeks een aankoop te doen zonder te hoeven spelen.

Dat gezegd hebbende, de implementatie van gamification in je webshop mag geen belemmering worden voor wie op traditionele wijze een aankoop wil doen. De customer journey van je klanten moet zo aangenaam mogelijk zijn, anders zullen ze niet aarzelen om je webwinkel te verlaten.

Meet resultaten

En nu komen we bij het laatste aspect. Analyse en resultaten mogen in geen enkele marketingstrategie ontbreken.

Om te controleren of je gamification-strategie zijn vruchten afwerpt, is het essentieel om de prestaties te meten van die technieken die je na een bepaalde tijd hebt geïmplementeerd.

Is het verkeer naar je webwinkel toegenomen? Is het aantal achtergelaten winkelwagens afgenomen? Hoe zit het met je klikratio? Is je aantal volgers toegenomen? En het aantal nieuwsbriefabonnees?

Vaak bevatten game-ervaringen interne analyses waarmee statistieken over gebruikersparticipatie, zoals het aantal bezoeken, kunnen worden verkregen.

Alleen als je de prestaties van je gamification-strategie bijhoudt, kun je erachter komen of je je voorgestelde doelen hebt bereikt, van fouten leren en aspecten verbeteren, zodat je volgende gamification-strategieën een volledig succes worden.

En om dit gedeelte af te sluiten, wil ik één ding duidelijk maken:

Als gamification niet leuk is, is het ook niet effectief.

Als je eenmaal duidelijk bent over de bovengenoemde punten, is het tijd om de perfecte gamification-strategie voor je webshop vast te stellen.

4. Gamification-ideeën voor je webshop

Elke nieuwe gamification-strategie kan van cruciaal belang zijn om je bedrijf te laten groeien; je hoeft alleen maar te weten hoe je deze op het juiste moment en op de beste manier kunt implementeren.

Hier zijn enkele gamification-ideeën die je in je webwinkel in de praktijk kunt brengen.

Loyalty program

Een van de bekendste gamification-technieken zijn loyaliteitsprogramma's. En daarvan is het puntenprogramma erg populair.

Bedrijven implementeren dit soort programma's om hun klanten aan te moedigen nieuwe aankopen van hun producten of diensten te doen in ruil voor een incentive, waardoor hun merkloyaliteit toeneemt.

Starbucks Rewards is een duidelijk voorbeeld van een puntenprogramma. Via dit programma beloont en bedankt Starbucks de klanten voor het kiezen van producten en diensten uit de winkel.

Er zijn twee niveaus in Starbucks Rewards:

  1. Green Level: de gebruiker krijgt deze bij registratie en kan profiteren van voordelen zoals exclusieve aanbiedingen of een gratis kop koffie op zijn verjaardag.
  2. Gold Level: de gebruiker krijgt deze het na het verzamelen van een bepaald aantal sterren en meestal ook binnen één jaar. In Duitsland en het Verenigd Koninkrijk is dat 450 sterren. Een van de voordelen die de gebruiker onder meer krijgt, is een product van de bakkerij om je welkom te heten in de Gold Level.

Elke keer dat de klant € 1 (in Duitsland bijvoorbeeld, of £ 1 in het Verenigd Koninkrijk) besteedt voor een product in de winkel, verzamelt diegene 3 sterren. De sterren worden verzameld via de app. 

Door je klanten te belonen met punten (in dit geval sterren) die ze kunnen inwisselen voor beloningen, verhoog je niet alleen de gemiddelde bestelwaarde, maar versterk je ook de relatie met hen en verklein je de kans dat ze naar de concurrentie gaan.

Je kan ook een stap verder gaan en de bedrijfswaarden weerspiegelen in je loyaliteitsprogramma om een emotionele band met je klanten te creëren.

Dat is precies wat The Body Shop doet. In dat puntenprogramma (Love Your Body Club) maakt het van de gelegenheid gebruik om aan gebruikers te communiceren dat ze de mogelijkheid hebben om hun punten te doneren aan een van de organisaties waarmee ze samenwerken.

Met dit soort acties doet het bedrijf een beroep op de collectieve verantwoordelijkheid. Niet al je digitale aanwezigheid hoeft gericht zijn op jouw diensten en producten. Je klanten zullen ook onbaatzuchtige gebaren waarderen, wat je relatie met hen zal versterken.

Verlotingen

Een andere gamification-strategie die steeds populairder wordt onder gebruikers, zijn sweepstakes (verlotingen) op social media.

Het is belangrijk dat je webshop aanwezig is op social media, door eigen kanalen of influencers, omdat daar de aankoopreis steeds vaker begint. En wat is een betere manier om de aandacht van potentiële klanten te trekken dan door weggeefacties.

Maar wat zijn de winacties?

Sweepstakes/winacties/weggeefacties zijn een soort gamification-actie waarbij de winnaar willekeurig wordt gekozen.

Wanneer je aan je community de regels van deelname aan een weggeefactie communiceert en zoals we hierboven al hebben vermeld, moet je duidelijk zijn en elk van de te volgen stappen in detail uitleggen. Anders moet je de weggeefactie mogelijk annuleren vanwege verwarring bij de gebruiker.

Enkele van de richtlijnen die je kan opnemen in de spelregels van je weggeefactie zijn:

  • Volg je account
  • Tag jezelf in een foto waarop de gebruiker een van jouw producten laat zien
  • Geef een 'Vind ik leuk' (of ook wel: like) aan het bericht
  • Deel het winactie-bericht
  • Tag drie vrienden in de post

Door in de publicatie de sluitingsdatum van de trekking aan te geven, creëert het bedrijf bovendien een gevoel van urgentie bij gebruikers en moedigt het hen aan om onmiddellijk deel te nemen aan de trekking.

Een andere manier om een winactie uit te voeren is door samen te werken met een influencer, zolang hun waarden en filosofie maar in lijn zijn met die van jou.

 

 

 

De influencers zullen je helpen jouw bedrijf te promoten door een nieuw publiek te bereiken en, nogmaals, het bereik van je diensten en producten te vergroten.

Prijsvragen

Net als winacties zijn prijsvragen op social media ook populair bij gebruikers.

Maar hoe verschillen prijsvragen van winacties?

In tegenstelling tot weggeefacties speelt het toeval bij het kiezen van de winnaar geen rol. Het publiek of een jury van experts beoordelen de vaardigheden van elke deelnemer.

Beide concepten lijken erg op elkaar, maar elk van hen vereist verschillende juridische implicaties.

Er zijn verschillende soorten wedstrijden, waaronder:

  • Fotowedstrijd: bij dit soort wedstrijden uploaden gebruikers gewoonlijk een foto met het product uit de webshop, taggen het merk en gebruiken de hashtags van de campagne. Later kiest de jury de winnende foto.
  • Videowedstrijd: Gebruikers maken een video waarin ze de actie uitvoeren die door de webshop is bepaald en uploaden deze naar een van de social mediaplatforms. Youtube wordt gekenmerkt als het ideale platform om dit soort wedstrijden uit te voeren. De jury bepaalt bij de eerste 5 deelnemers met bijvoorbeeld meer likes wie de winnaar is.
  • Prijsvraag: Een ander spelmechanisme dat veel wordt gebruikt in wedstrijden, is het maken van prijsvragen met vragen over de waarden of producten van de winkel. De gebruiker die bijvoorbeeld meer juiste antwoorden in een bepaalde tijd raadt, is de winnaar.

Leestip: Download ons gratis e‑book en ontdek hoe je jouw omzet kunt verhogen  met User Generated Content (door gebruikers gegenereerde inhoud)! Dit type  content kan jouw SEO ook een enorme boost geven. Klik op de onder­staande knop.

Uiteindelijk is het door gebruikers gegenereerde content (user generated content) die bedrijven helpt de merkbetrokkenheid te vergroten en de positionering te versterken.

"De loterijen en prijsvragen helpen niet alleen om de doelgroep van ons merk beter te begrijpen, maar verbeteren ook het imago door de consument op een andere manier te benaderen. Daarnaast helpen ze nieuwe leads te genereren en het aantal online bezoeken te verhogen. Door de informatie die de gebruiker verstrekt bij deelname aan een wedstrijd of winactie, bereikt het bedrijf de bovengenoemde doelstellingen en heeft de gebruiker de mogelijkheid om meer te weten te komen over de bedrijfsfilosofie en de productcatalogus".
Bron: Eduardo Esparza, Country Manager van Webloyalty

Ontwerp je eigen spel

Het ontwerpen van je eigen online game vereist meer complexe ontwikkeling en technologische hulpmiddelen, maar het plezier en de participatie van de consument is groter.

Een voorbeeld is Wanawine (nu Bodegas Familiares Matarromera genoemd), de online wijnwinkel die een eigen online game heeft ontwikkeld genaamd: Trivialwine, hoeveel weet jij over wijn?

Het spel bestond uit het beantwoorden van vragen over wijn in de kortst mogelijke tijd. Elke maand kozen ze 3 winnaars op basis van de behaalde score en de tijd die werd geïnvesteerd in het beantwoorden van de vragen. De prijs was in dit geval flessen wijn.

Dit bedrijf verbeterde niet alleen de gebruikerservaring op de website, maar kreeg ook waardevolle informatie over potentiële klanten.

En heb je nagedacht over het implementeren van de augmented reality en virtual reality in jouw gamification-strategie?

 

 

 

Volgens PwC España, zullen augmented en virtual reality in 2030 een impact hebben van maximaal 1,5 biljoen dollar in de wereldeconomie.

Deze nieuwe technologieën zijn gekomen om ons te helpen. Ze geven ons een hele reeks opties om interactieve ervaringen te creëren en je publiek vast te houden.

In 2018 lanceerde het chocolademerk Cadbury een virtual reality Facebook-game waarin deelnemers een virtueel landschap van 360 graden moesten afspeuren om verborgen paaseieren te vinden. Elke keer dat ze een ei vonden, moesten ze als eerste reageren om toegang te krijgen tot de prijs (chocolade).

Tijdens de wedstrijd van een uur trok Cadbury 220.000 kijkers uit heel Australië, die samen 70.000 reacties plaatsten.

Een andere optie die misschien gemakkelijker en goedkoper is, is om paaseieren op je site te verbergen en gebruikers aan te moedigen ze te vinden in ruil voor een beloning.

Dit is iets dat veel bedrijven tijdens de paasperiode al in de praktijk brengen, om de tijd die gebruikers op de website doorbrengen te vergroten en de positionering te verbeteren.

En met deze ideeën ben je klaar om te slagen in de volgende Pasen!

Prijzenroulette

Een van de gamification-strategieën die ook erg modieus is geworden, is de prijzenroulette. Het is een zeer effectieve techniek om de aandacht te trekken en het publiek te boeien.

De gebruiker neemt individueel deel aan het spel en het beste van alles is dat hij niet hoeft te wachten tot het einde van de campagne (zoals in wedstrijden) om het eindresultaat te ontdekken. Zodra de roulette stopt met draaien, weet de deelnemer of diegene iets heeft gewonnen of niet.

Het feit dat je deelneemt aan het spel en meteen weet of je een winnaar bent of niet, verhoogt de interesse van de gebruiker in het spel.

Bovendien geven prijzenraderen de gebruiker het gevoel dat de winkansen behoorlijk hoog zijn.

Bij het ontwerpen van je roulette zijn enkele van de prijzen die je kunt opnemen bijvoorbeeld: kortingen op je producten, volledig gratis producten en codes voor gratis verzending, proefmonsters, enz.

Met tools zoals Easypromos heb je de mogelijkheid om je prijzenroulette zo aan te passen dat het 100% zakelijk is. Bovendien is de verdeling van de prijzen volledig geautomatiseerd en willekeurig.

Je kan het wiel promoten op social media om het bereik en de interactie met je merk te vergroten, maar ook op je webshop om je winkelbezoekers aan te moedigen de aankoop onmiddellijk na het draaien van het wiel te doen.

In een prijzenroulette van Krashkosmetics laat het bedrijf de deelnemers weten dat ze 15 minuten de tijd hebben om hun prijs te besteden aan een bestelling zonder een minimale aankoop op het web, wat opnieuw een gevoel van urgentie bij de gebruikers creëert.

Gamification onder je medewerkers

Net zoals gamification-technieken worden toegepast bij je potentiële klanten, wordt het ook sterk aanbevolen om ze onder je medewerkers toe te passen om hun tevredenheid over jouw bedrijf te vergroten en personeelsverloop te voorkomen.

Uit een onderzoek van Talentlms blijkt dat 89% van de werknemers denkt dat ze productiever zouden zijn en betere resultaten zouden opleveren als games in het bedrijf zouden worden geïntegreerd.

Daarnaast blijkt uit hetzelfde onderzoek dat 78% van de sollicitanten er rekening mee houdt of het bedrijf gebruik maakt van gamification bij werknemers.

De introductie van games in je bedrijf maakt het mogelijk om:

  • De strijd aan te gaan tegen het gebrek aan motivatie en concurrentievermogen van je medewerkers.
  • Communicatie en teamwork te verbeteren.
  • De vaardigheden van je medewerkers te ontwikkelen.
  • Je merkimago te verbeteren.
  • De betrokkenheid van de werknemer bij je bedrijf te vergroten door zich erkend en beloond te voelen.
  • Relevante gegevens te verzamelen over verbetergebieden van medewerkers.
  • Relevante gegevens te verzamelen over de werknemers met het meeste talent.

Tijdens het gamificationproces is het belangrijk om je medewerkers de mogelijkheid te bieden om de standpunten van andere collega's en de resultaten te kunnen zien, zodat de gamification zijn motiverende en competitieve karakter niet verliest.

Er zijn duizenden mogelijkheden om een effectieve en leuke gamification-strategie onder je medewerkers te integreren. Hier zijn enkele voorbeelden om je te inspireren:

NextJump: om werknemers te motiveren om te sporten en een gezond leven te bevorderen, heeft NextJump (een bedrijf dat gespecialiseerd is in het creëren van werkruimten) sportscholen in hun kantoren geïnstalleerd en een app gemaakt waarmee werknemers elke keer dat ze zich incheckten prijzen ontvingen. Resultaat: Het bedrijf is erin geslaagd 70% van de werknemers ertoe te brengen regelmatig een of andere vorm van sport te beoefenen.

Correos: Het koeriersbedrijf lanceerde een spel waarin medewerkers typografische fouten moesten opsporen in meer dan 160.000 webpagina's in ruil voor verschillende prijzen. Afhankelijk van de fout die ze op elk van de pagina's vonden, verdienden ze meer of minder punten, zodat er een soort competitie ontstond waarin de medewerkers elkaar voor waren.

Marriott Hotel: Deze hotelketen implementeerde een eigen gamification-strategie om personeel voor haar hotels te werven. Het gamification-proces bestond uit een videogame genaamd 'My Marriott Hotel'. Het doel: jonge mensen aantrekken die geïnteresseerd zijn in de horeca. De dynamiek van het spel was vergelijkbaar met die van de Sims. De kandidaten moesten hun vaardigheden tonen in een virtuele ruimte die het dagelijkse leven in een hotel nabootste. De game was een groot succes en zorgde ook voor een toename van volgers van Marriott op Facebook.

5. Het succesverhaal van Pinduoduo

China staat op nummer 1 in de ranglijst van landen met de meeste inkomsten uit elektronische handel, met een waarde van 21 miljard euro in 2019 (Bron: Elpais).

Eén op de drie verkopen vindt plaats via het online kanaal in dit land.

Alibaba en JD.com zijn de pioniers die 80% van de industrie bestrijken. Maar tussen de twee heeft een derde zijn weg gevonden...

Huang Zheng is de op één na rijkste zakenman van China geworden dankzij het succes van zijn platform Pinduoduo.

Geschiedenis van Pinduoduo

Huang Zheng komt uit een klein stadje op het platteland van China. Huang was overtuigd van de grote positieve impact die elektronische handel zou kunnen hebben op de lagere mensen met wie hij was opgegroeid en die nog geen toegang hadden tot online winkeldiensten.

Om deze reden besloot het in 2015 om de Pinduoduo e-commerce-applicatie te lanceren die gericht was op de bevolking van het vierde of vijfde niveau, aan wie het producten begon aan te bieden tegen zeer betaalbare prijzen.

Tegen de tijd dat Alibaba en JD.com deze snelle stap doorhadden, was het al te laat: Pinduoduo had al zijn weg gevonden tussen de twee e-commercegiganten.

Vandaag de dag streeft Pinduoduo ernaar om de grote steden te veroveren nadat ze zich bewust was van het succes van haar bedrijfsstrategie bij de burgers.

Maar waarom is dit platform zo populair geworden en wat is het succes?

Het geheim van het succes van Pinduoduo

Sun Baohong, associate dean van de Cheung Kong business school, definieert Pinduoduo als een 'sociale handel' of social commerce.

 

 

 

En hier komt de unieke gamification-strategie van dit populaire platform om de hoek kijken:

Gebruikers die naar Pinduoduo gaan om een bepaald product te kopen, hebben twee opties:

Optie nummer 1: Betaal de normale prijs van het product.

Optie nummer 2: Betaal een lagere prijs als de gebruiker erin slaagt een bepaald aantal mensen te verzamelen die hetzelfde product willen kopen.

Als de gebruiker besluit een lagere prijs voor het product te betalen, moet hij de productlink delen met vrienden of familie via het sociale netwerk WeChat en hen uitnodigen om deel te nemen aan een groepsaankoop.

Zodra de gebruiker meer mensen vindt die geïnteresseerd zijn om die aankoop te doen, wordt de transactie uitgevoerd en kan iedereen profiteren van de groepskorting die kan oplopen tot 90%.

Hoe meer deelnemers de gebruiker vindt, hoe aantrekkelijker de korting op het product zal zijn.

"Dit maakt van elke consument een verkoopagent die voor Pinduoduo werkt, en het was erg handig tijdens de pandemie, omdat mensen uit dezelfde buurt hun bestellingen coördineerden".
Bron: Sun Baohong in Elpais

Tijdens de coronacrisis zag de app een groei van 585 miljoen actieve gebruikers in het laatste kwartaal van 2019 naar 628 in het eerste kwartaal van 2020, niet ver achter de 726 van leider Taobao, het platform dat eigendom is van Alibaba.

Afgezien van de belangrijkste gamification-strategie die we zojuist hebben genoemd, zijn er ook andere die het platform tijdens zijn activiteit heeft geïmplementeerd, zoals: Als een gebruiker de app meerdere dagen zou openen en een virtuele mangoplant water zou geven, zou diegene uiteindelijk een doosmet mango's thuis ontvangen.

Beleggers zagen zoveel potentie in dit businessmodel, dat het bij de beursgang in juni 2018 al 1.360 miljoen euro ophaalde.

"Pinduoduo is nog maar het begin van deze nieuwe trend in elektronische handel"
Aldus Sun Baohong.

6. Kortom

Zoals je misschien hebt gezien, biedt gamification je een breed scala aan mogelijkheden om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen.

Door goed gebruik te maken van deze krachtige marketingtool, ben je in staat om gebruikers te overtuigen en zo je verkoop- en conversieratio te verhogen.

In dit artikel hebben we je een aantal ideeën gegeven om de winkelervaring op je site te gamificeren. Kun je een andere manier bedenken?

 

 

17-05-2022
Select Country: