4 manieren om je bedrijf te laten groeien met berichten apps

Facebook heeft in 2014 WhatsApp gekocht voor maar liefst 19 miljard dollar. Velen vroegen zich af waarom ze dit zouden doen. Wat gaat een social media platform nu doen met zo'n 'eenvoudige' chat app doen? Voor de buitenstaanders was deze gedurfde stap door Facebook een onnodige stap. Een aantal maanden later bewezen ze ons het tegendeel. Lees hier hoe ook jij je bedrijf kan laten groeien met chat apps.

Het masterplan van Facebook werd duidelijker met de introductie en de daarmee gepaard gaande verplichting voor het downloaden van hun eigen berichten-app 'Messenger'. Facebook begreep wat de steeds toenemende verschuiving van de op het internet gebaseerde apps naar mobiele apps betekende: meer en meer mensen zouden voor interactie kiezen voor de privacy van berichten-apps.

Het besluit van Facebook om inkomsten te genereren op basis van berichten-apps was zeer zeker de juiste keuze: momenteel is het gebruik maar liefst 148% gestegen (dat is ongeveer 900 miljoen gebruiker). En dat binnen een periode van slechts één jaar.

Hoe vertaal je als eigenaar van een bedrijf het groeiende succes van berichten-apps als middel om je eigen merk uit te breiden? Je weet niet waar je moet beginnen? Doe het zo:

1. Laat een product door een influencer onder de aandacht brengen

Als je van een exclusieve tas een gelimiteerd aantal van 80 tassen beschikbaar hebt voor de prijs van of 1.770,00 € per stuk, hoe kun je er dan voor zorgen dat dit product daadwerkelijk verkoopt, laat staan dat alle tassen worden verkocht? Givenchy wist dit goed uit te spelen toen ze het besluit namen om samen te werken met een Chinese online persoonlijkheid met de WeChat-gebruikersnaam 'Mr. Bags'.

Hun strategie was eenvoudig. Zij vroegen Mr. Bags het gelimiteerde product aan te bevelen bij zijn 1,2 miljoen volgers. Zijn fanbase volgde zijn advies. Binnen slechts 12 minuten was de tas uitverkocht en de omzet voor Givenchy was 141.658,44 €.

Asian appOp eigen kracht is het voor algemene marketingstrategieën moeilijker om dit te realiseren. Maar met influencers zoals Mr. Bags, kunnen marketingexperts miljoenen organische volgers bereiken, die hun vertrouwen in bepaalde personen al hebben aangegeven. De volgers twijfelen geen moment om een voorstel of aanbeveling van een dergelijke persoon op te volgen.

2. Breng je klantenservice naar een nieuwe hoogte

Als je een bedrijf hebt, is het essentieel dat klanten het gevoel hebben dat ze te allen tijde op je kunnen rekenen, met name als je binnen de toeristisch sector actief bent. De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM heeft Facebook Messenger omarmd om in contact te blijven met hun bestaande klanten en om nieuwe klanten te winnen.

KLM Chat

KLM heeft altijd bekend gestaan voor het optimaliseren van hun ondersteuning en het stroomlijnen en efficiënter maken van processen. Hun beslissing om klanten de mogelijkheid te bieden om contact te hebben met een vertegenwoordiger en eventueel met een door mensen getrainde chatbot door middel van Facebook Messenger, resulteerde in een stijging van 40% van de interactie met klanten. In feite werd 15% van de online instapkaarten via de app verzonden, waardoor klanten de mogelijkheid hadden om met behulp van de via de app opgeslagen instapkaarten, alle noodzakelijke handelingen op de luchthaven snel te doorlopen.

Het initiatief van KLM werd door klanten zeer gewaardeerd. Toen ze hun klanten vroegen hun service te beoordelen, kreeg de op Messenger gebaseerde interactie de hoogste tevredenheidsscore in vergelijking met hun andere kanalen van social media.

 


Wil je ook meer conversies genereren en lege winkelmandjes voorkomen? Download dan onze gratis Whitepaper!

Whitepaper download | 7 tips om je conversieratio te verbeteren



3. Gebruik chatbots om klanten bij producten te betrekken

Shopify is een van de leidende online handelsplatformen op het internet voor het helpen van handelaren om de aandacht op hun product te richten en hun verkopen te laten stijgen.

Toen Shopify nieuwe mogelijkheden aan hun klanten wilde aanbieden - het uitbreiden van de doelgroep door met teenagers te communiceren - besloten ze om met Kik samen te werken. 70% van de doelgroep van deze berichten-app betreft jongeren tussen de 13 en 24 jaar.

Deze gebruikers chatten met GiftGuru, de chatbot van Shopify, wiens belangrijkste taak het aanbevelen van producten aan mensen is, door vragen te stellen als "Wat is je budget" en "Waar heb je interesse in?".

shopify-kik

De bot filtert de antwoorden op slimme wijze, om vervolgens een product aan de gebruiker aan te bevelen. Hiermee wordt de aarzeling van de consument weggenomen over wat als cadeau gegeven zou moeten worden. Bovendien heeft Shopify de mogelijkheid om de producten van haar klanten aan te bieden op basis van de specifieke interesse. Klanten van Shopify hoefden niet veel tijd te spenderen om hun aanwezigheid op het platform vorm te geven. Ze hoefden alleen maar toestemming te geven.

Uiteindelijk is gebleken dat de inspanning van Shopify meer dan effectief zijn. Met meer dan 724.166 verzonden berichten was GiftGuru in staat om talloze klanten te helpen bij het vinden van een perfect cadeau voor henzelf of voor degene van wie ze houden. Shopify heeft haar klanten geholpen met het verhogen van de merkbekendheid en als gevolg daarvan met het verhogen van de omzet.

4. Vertel een verhaal

Het laten groeien van je bedrijf wil niet altijd zeggen dat je moet streven naar meer verkopen, of meer afspraken. Voor Clark’s was het doel om hun gebruikers bij het merk te betrekken, op basis van de kunst van het vertellen van een verhaal. Ze hebben een campagne gestart met de naam 'Rats to Rudeboys', hetgeen een op karakter gebaseerd verhaal inclusief andere media omvat: van afbeeldingen tot video's, muziek en berichten.

Clarks-Whatsapp

Het internationale schoenenmerk ging samenwerken met WhatsApp om klanten te verbinden met 'belangrijke mensen uit subculturen van de afgelopen 65 jaar'. Dit was de manier van het merk om het product Desert Boot onder de aandacht te brengen op basis van een mythe, geschiedenis en creatieve marketing.

De beslissing van het merk om met WhatsApp samen te werken is gekoppeld aan de verhoogde focus op de markt voor millennials. Met de live chat functie van WhatsApp heeft Clark's de mogelijkheid om te wisselen tussen geschreven en gesproken verhalen, beide zijn erg populair bij de jongere generatie.

Welke berichten-app zou je moeten gebruiken?

Nu je weet hoe deze platformen gebruikt kunnen worden, is de volgende vraag welke voor je van toepassing zou kunnen zijn. Met berichten-apps die links en rechts tevoorschijn worden getoverd, kan het wat verwarrend zijn als de tijd is gekomen om te besluiten welke app je aandacht zou moeten hebben.

Het beslissen wat de perfecte berichten-app voor je bedrijf zal zijn, is geen eenvoudige keuze. Er zijn talloze elementen die je in overweging moet nemen, voordat je besluit een campagne te starten. Je zou bijvoorbeeld meer dan een van deze apps moeten gebruiken om je boodschap duidelijk te maken.

De meeste merken gebruiken diverse apps, omdat ze een maximaal bereik via social media nastreven. Je kunt bijvoorbeeld via de live chat van Facebook Messenger een evenement aankondigen en het vervolgens met een additionele campagne via Kik ondersteunen, om ervoor te zorgen dat je doelgroep van teenagers ook op de hoogte is. Er is niet slechts één manier om deze toepassingen te gebruiken. Het is echter belangrijk om hun meest krachtige functies te kennen en deze voor je voordeel toe te passen.

Als je bijvoorbeeld een live stream voor het aankondigen van een evenement wilt gebruiken, zal mogelijk Snapchat of Facebook Messenger de beste app voor je zijn. Als je de informatie onder een exclusieve groep van klanten wilt verspreiden, dan kan het gebruiken van de chatfunctie van WeChat of WhatsApp veel doeltreffender voor je zijn.

Weten wie je klanten zijn, hoe ze zich gedragen en waar ze vandaan komen, zijn de belangrijkste geheimen om succesvol te zijn en te blijven. Om meer over deze topapplicaties voor berichten en hun doelgroepen te weten te komen, ga je naar de infographic van TextMagic (zie onderstaand voorbeeld).

infographic_preview

29-03-2018

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen