Generation Z - Zo bereik je deze nieuwe doelgroep

Mensen die in 1995 of later geboren zijn, hebben veel invloed op de toekomst van online shops. In 2020 vertegenwoordigen zij namelijk waarschijnlijk een groot deel van jouw omzet (als je deze generatie tenminste voor je kunt winnen). Wij leggen je uit hoe.

Om ervoor te zorgen dat je webshop de komende jaren blijft groeien, is het belangrijk om in de toekomst te investeren. De bovengenoemde generatie, Generation Z, is in dit geval de toekomst. Deze groep mensen is met internet opgegroeid en gedragen zich anders dan mensen van oudere generaties en hebben daarbij ook andere waarden.

Als je zelf niet van deze generatie bent, is het natuurlijk moeilijk om je in hen te verplaatsen, zeker als je niet thuis bent met Snapchat, TikTok of zelfs Instagram.

Maar is het het waard om tóch de moeite te nemen om hen voor je te winnen? Zeker weten! Het is namelijk een klantengroep die graag online shopt en daar wil je natuurlijk gebruik van maken om je omzet te verhogen.

Tot nu toe zijn relatief weinig online retailers bezig met de aandacht trekken van deze groep, de markt ligt dus nog voor je open! We geven je daarom 5 tips over hoe je deze jonge doelgroep het beste voor je kunt winnen, voordat de markt overvol wordt en het moeilijker wordt je daar tussen te wringen.

blogTitle-generation_z

Trek de aandacht binnen 8 seconden

Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat je 8 seconden de tijd hebt om de aandacht te krijgen van Generation Z. Wie van jongs af aan met advertenties wordt geconfronteerd en van alle kanten wordt gevraagd om actie te ondernemen, zal uiteindelijk een genadeloos filter ontwikkelen.

Dit 8-seconden filter zorgt ervoor dat er binnen die tijd een beslissing wordt genomen of het wel of niet de moeite waard is om aandacht aan te besteden.

Als je bijvoorbeeld wilt dat iemand van deze groep je blogpost leest, op je advertentie klikt, je video bekijkt, of je Instagram-foto liked, dan moet je zo snel mogelijk duidelijk maken…

… waar het over gaat

… wat voor voordelen het oplevert

… hoe het ze kan vermaken

En dat allemaal in minder dan 8 seconden! Dat is dus zeker een uitdaging.

Maar als je de smaak eenmaal te pakken hebt, kun je veel aandacht en engagement verwachten. Dat is natuurlijk wat je wil bereiken!

Op een strategische manier de aandacht trekken, nieuwsgierigheid opwekken en een duidelijke sfeer bepalen - succesvolle YouTubers zoals Pewdiepie, Kalvijn en EnzoKnol zijn ware meesters op dit gebied.

Laat je dus inspireren door populaire Youtubers, Instagram influencers en TikTokkers. Zo kom je het beste te weten waar de doelgroep warm voor loopt en wat ze willen zien.

 

Wees online aanwezig op een Omnichannel manier

Smartphone in de hand en laptop op schoot - het grootste gedeelte van hun (vrije) tijd, besteedt Generation Z online. Dit komt doordat vrienden en idolen ook constant online zijn.

De smartphone staat centraal in hun leven en is het primaire communicatiemiddel om met vrienden en kennissen te communiceren, via verschillende platformen tegelijkertijd (Facebook, Instagram, Twitter, Musical.ly, Snapchat, YouTube, etc.)!

Het lijkt misschien al moeilijk om gezien te worden op 1 platform, maar de key tot succes voor deze generatie is aanwezig zijn op meerdere platformen tegelijk: Omnichannel.

Tip: Werk je alleen of heb je maar een klein team, zoek dan het platform dat het beste bij jouw shop past en concentreer je hier dan op om het best mogelijke resultaat te bereiken. Houd de andere platformen in de gaten en ga mee in nieuwe trends, zodat je altijd bij blijft.

Het kan namelijk zo zijn dat iemand eerst op Instagram aan het scrollen is en daar je foto liked, en een minuut later zitten ze op YouTube te kijken naar de laatste interessante vlogs en video’s. Als je dus niet aanwezig bent op zoveel mogelijk platformen, dan ben je de aandacht waarschijnlijk snel weer kwijt.

Het is daarom de moeite waard om te kijken naar het investeren in een medewerker die uitsluitend bezig is met je online aanwezigheid. Generation Z is nu eenmaal veel te vinden op social media, als jij daar niet bent dan trek je hun aandacht ook niet.

Communicatie op één niveau

Het lijkt misschien gek aangezien Generation Z heel veel online is en bijna alles digitaal doet, maar de menselijke factor speelt hierbij een hele belangrijke rol. Als ze het gevoel krijgen dat ze met een merk of bedrijf kunnen communiceren en gewaardeerd worden, dan is de kans vele malen groter dat ze trouwe fans worden of zelfs klanten.

Je doet dit door snel te reageren op vragen en opmerkingen die je ontvangt op social media en op andere plekken online. Zorg ervoor dat je menselijk blijft klinken en antwoord niet met standaard antwoorden. Deze generatie heeft dit direct door en gaat er vanuit dat je een bot bent.

Tip: Neem jezelf niet te serieus. Laat zien dat je een gevoel voor humor hebt en dat je jezelf daar ook in mee kunt nemen.

Ook het uiterlijk is belangrijk

Een generatie die al vóór de eerste zoen in het bezit is van een smartphone, is niet onder de indruk van een webshop die eruit ziet alsof deze 10 jaar geleden voor het laatst is geüpdatet.

Is jouw webshop gebruiksvriendelijk op mobiele apparaten? Dit is echt van cruciaal belang. Als je website alleen op een desktop goed te zien is, dan mis je een heleboel mogelijke klanten (en niet alleen uit Generation Z!).

Een modern en overkoepelend design met goede terugkerende branding op alle apparaten en social media, zorgt voor een gevoel van herkenning. Zorg dat je dit op alle kanalen dus goed doorvoert.

Laat de mensen achter je shop zien

Je klanten, en vooral die uit deze generatie, willen op een menselijke en individuele manier behandeld worden.

Een onpersoonlijke online shop zonder persoonlijke touch, gaat verloren in de massa. Om je online shop op te laten vallen tussen de concurrentie, moet je werken aan de persoonlijkheid.

Het laten zien van de gezichten van je medewerkers, creëert sympathie en zorgt ervoor dat Z-klanten zich kunnen identificeren met je winkel.

Een onderzoek heeft aangetoond dat ongeveer 63% van Generation Z de voorkeur geeft aan échte mensen in advertenties en slechts minder dan 37% aan reclames met beroemdheden.

Dus in plaats van te vertrouwen op perfecte modellen wanneer je een advertentie plaatst, kan een campagne met foto’s van tevreden klanten een veel grotere ROI opleveren.

Influencer-marketing is al een aantal jaren een erg populaire term, dit komt omdat het werkt. Dit is omdat influencers échte personen zijn en hun eigen mening openlijk delen. Zorg dat jij dus ook op dit gebied actief wordt en zoek iemand die past bij jouw merk.

teaserNL-influencerWe hebben al een gedetailleerd artikel geschreven over Influencer Marketing, lees het artikel door hier te klikken!

 

 

Zo bereik je dus Generation Z

Probeer je social media-posts zo te ontwerpen dat ze een reactie uitlokken. Vraag naar meningen, suggesties, wensen of probeer zelfs een discussie op gang te brengen.

Hier zijn een paar voorbeeldberichten die je kunnen helpen bij het opzetten van een goede social media-post:

  • De HowTo-post: Laat zien wat er mogelijk is met je producten en hoe veelzijdig ze gebruikt kunnen worden.
  • De vraagbaak: Welke van de outfits vind je beter? Wat is het must-have product van de zomer? Wat zou je doen als …? Of… of?
  • De foto-post: Grappige/emotionele foto’s die passen bij jouw merk en imago.
  • De quote-post: Een positieve quote die op de een of andere manier relevant is voor jouw product.
  • De webstrijd-post: Tag je beste vriend / de meest stijlvolle persoon / de beste vakman / … om deze coupon te winnen!

Of je nu je jongere klanten via e-mail of een chatscherm aanspreekt, zorg er altijd voor dat je de juiste woorden gebruikt.

Gebruik hier niet een te zakelijk toon. Veel mensen geven de voorkeur aan een vriendelijke persoonlijke manier van communiceren, dat zorgt ervoor dat je niet te afstandelijk overkomt.

Conclusie

Als je nieuwe klanten wilt winnen uit Generation Z, moet je je marketing aanpak aanpassen. Het voordeel hiervan is dat veel van de waarden van deze generatie ook goed werken voor andere generaties, aangezien het overgrote deel van de maatschappij tegenwoordig vooral online aanwezig is.

Als je je aan onderstaande 3 regels houdt dan is de kans op succes een stuk groter:

  • Communiceer openlijk en op een gelijkwaardige manier met je klanten.
  • Laat zien dat ze gewaardeerd worden als klant.
  • Wees geen gezichtsloze online shop


Origineel in het Duits: "Generation Z — So erreichen Sie die neue Kaufkraft"

14-04-2020
Dan Heller

Dan Heller

Dan Heller is een SEO-specialist die Communicatie & Design heeft gestudeerd. Hij is een gepassioneerd content creator met ervaring in vele branches, waaronder e-commerce, vastgoed en mode.

Select Country: