AR en VR: Hoe maak je er gebruik van in je webshop?

AR en VR zijn in opkomst, ook voor webshops. Gedetailleerde productinformatie is erg belangrijk bij het doen van een aankoop. Of het nu gaat om het boeken van een vakantie of het reserveren van een tafel bij een restaurant, de keuze wordt vooral gebaseerd op de productinformatie. Het is dus belangrijk om goede productfoto’s, een duidelijke menukaart en positieve reviews te hebben. AR en VR kunnen voor een net-echt-ervaring zorgen, we vertellen je hier hoe je er gebruik van kunt maken in je eigen webshop en waarom je dit zou moeten doen.

Augmented reality

Als je dacht dat het meeste werk klaar was met het opzetten van je webshop dan heb je het mis, het onderhouden van je webshop gaat ook veel tijd in zitten. Je aanbod goed presenteren is het belangrijkste van allemaal. De potentiële klant moet in één oogopslag kunnen vinden wat hij zoekt.

De gouden regel voor het maken van een productpagina is daarom: wees zo informatief mogelijk.

Tegenwoordig zie je dus ook vaak hoge kwaliteit productfoto’s waarop je kunt inzoomen en het product van verschillende kanten kunt bekijken. Ook een uitgebreide productomschrijving kan niet missen, het beschrijven van alle functionaliteiten in detail is echt een must.

 

perfect productafbeelding checklist download

 

Ook video’s worden tegenwoordig vaak gebruikt. Een model loopt bijvoorbeeld kort in beeld om te laten zien hoe een shirt valt.

Al deze informatie draagt niet alleen bij aan het winnen van het vertrouwen van nieuwe klanten (en dus meer conversies), maar beperkt ook het aantal retourzendingen. De consument weet namelijk precies wat ze kopen, er is geen ruimte voor verrassingen of teleurstellingen meer

Nu is het verstandig om je productpagina met mooie foto’s, reviews, uitgebreide productbeschrijvingen en andere SEO trucs uit te rusten. Maar je kunt ook een stapje verder gaan.

Je moet wel de link met de realiteit blijven houden, hier gaat het namelijk nog steeds vaak mis. Het gebruik van augmented en virtual reality (AR & VR) geeft je de optie om het product in de echte wereld te laten zien.

Als webshopeigenaar vraag je je waarschijnlijk af: is het de investering waard? En hoe pas ik het toe?

 

Augmented Reality vs Virtual Reality

 

Wat is het verschil tussen augmented reality en virtual reality?

in de augmented (het Engelse woord voor verrijkt, uitgebreid) wereld wordt de realiteit gecombineerd met een andere wereld. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon Go, bij deze app krijgt de echte wereld een extra ‘laagje’. De Pokémons worden op je scherm onderdeel van de realiteit.

In de virtual (virtuele, denkbeeldige) wereld, is de realiteit helemaal verdwenen. Je zet een bril, koptelefoon en eventueel ook nog sensoren op je vingers op, en je hebt het idee dat je volledig in een andere wereld bent.

 

Nu vraag je je waarschijnlijk af hoe jouw webshop voordeel kan halen uit augmented of virtual reality, we geven je hier daarom 3 voorbeelden over hoe je de link zou kunnen leggen:

 

#1 Het eindresultaat wordt duidelijk

Voor e-commerce wordt voornamelijk gebruik gemaakt van AR. Hiermee kan dus een product dat jij verkoopt (uit de ‘andere wereld’) worden gecombineerd met het echte leven van een klant.

Wat nu gedaan wordt is dat mensen het product kunnen ‘uitproberen’ thuis of waar ze dan ook zijn, zonder dat daar een verzending of betaling aan vast zit.

Een aantal online retailers is hier dan ook al mee aan de slag gegaan. Bij Wehkamp plaats je je meubels in je eigen woonkamer bijvoorbeeld, Flexa laat je testen of de kleur van je muren die je hebt gekozen wel bij je interieur past en bij Charlie Temple pas je virtueel je bril.

 

Charlietemple webshop

 

Ook B2B webshops zijn inmiddels steeds meer geïnteresseerd in deze techniek. Op grote schaal kun je hier veel voordelen uit halen. Wanneer je als magazijnbeheerder orderpickwagens nodig hebt en je wilt weten of deze in de ruimte passen op de manier hoe jij je het voorstelt, is het fijn als je dit alvast kunt zien.

Vooral wanneer zulke aankopen in bulk worden gedaan, wil je wel zekerheid hebben vooraf.

 

#2 Het legt uit wat je product kan en doet

Als je gecompliceerde producten verkoopt zoals software of andere technische producten, dna kunnen VR en AR ook een rol spelen op je website.

Als je iets niet eenvoudig kunt uitleggen op je website, kun je de virtuele wereld gebruiken als ondersteuning. Zo kun je iemand bijvoorbeeld met je smartphone laten zien en ervaren wat iets doet en waarom het werkt.

Zorgen dat iemand het zelf kan ervaren heeft veel meer effect dan wanneer je het ze alleen maar vertelt.

Dankzij VR en AR kun je de kosten van het verschepen van grote apparaten naar klanten, beurzen en meetings besparen. Bovendien scheelt het tijd, omdat je niet steeds hetzelfde verhaal hoeft te vertellen, aan steeds andere lagen binnen de organisatie of potentiële klanten. Er gaat zo ook geen waardevolle informatie meer verloren.

 

#3 Het is laagdrempelig

In tegenstelling tot andere technieken, zijn AR en VR voor een webwinkelier anno 2019 juist heel eenvoudig in te zetten.

Sinds kort heeft de iPhone bijvoorbeeld een ingebouwde AR Quick Look functie. Dankzij deze nieuwe functie kunnen klanten producten met een druk op de knop in 3D weergeven en zo visualiseren in de ruimte waar ze zijn.

Doordat dankzij deze functie geen losse app meer nodig is – het is namelijk geïntegreerd in Safari – is de content rechtstreeks vanuit de browser te zien. Een winkelier hoeft dus geen speciale functionaliteit of app te maken om VR / AR te integreren in zijn webshop.

VR

Aan high-end 3D-content van de producten heeft de iPhone al genoeg. Inmiddels zijn er voor verschillende
e-commerceplatforms extensies beschikbaar om deze koppeling te maken.

 

Met zo’n extensie wordt het 3D-model van het product rechtstreeks uit de eigen database van de webshop of uit die van externen gehaald. Aan de techniek hoeft het dus niet te liggen.

In een wereld waar het normaal is geworden om tien paar schoenen te bestellen om er vervolgens eentje uit te kiezen, staat het vergemakkelijken van de keuzes van consumenten bovenaan de prioriteitenlijst van webwinkeliers.

puntjes

Het zowel kunnen uitproberen van producten als het beschikken over betere informatie, laat het aankoopproces een stuk vlekkelozer verlopen. Wanneer het ‘pasproces’ al plaatsvindt voor de aankoop, is de kans immers groot dat de koop succesvol is.

Hoe meer geslaagde aankopen, hoe meer positieve reviews. En waar leiden meer positieve reviews toe? Juist, meer aankopen.

 

Wil jij jouw productomschrijving zo optimaal mogelijk maken? Download dan onze Productbeschrijving whitepaper met 9 tips voor meer omzet:

Gratis whitepaper download productbeschrijving

0 Comments