Opvallen tussen concurrenten met hetzelfde product

Hoewel jouw bedrijf het misschien (voorlopig) prima doet, kun je het niet laten om je af te vragen wat je kunt doen om je te onderscheiden van die concurrenten die dezelfde producten verkopen.

Sommige van deze concurrenten hebben het voordeel dat ze op populaire marktplaatsen als Amazon en eBay verkopen. Anderen kunnen je verslaan op ontwerp. Weer anderen hebben misschien een streepje voor met lagere prijzen. Dus hoe kun je jouw winkel laten opvallen? De sleutel is om te kijken naar de specifieke elementen die winkels potentieel van elkaar kunnen onderscheiden.

Enkele punten waarop je je bedrijf echt kunt onderscheiden zijn:

  • Prijs en hoeveelheid
  • Gemak
  • Klantervaring / service
  • Branding en marketing
  • Product omschrijvingen

Laten we een aantal van deze punten eens in detail bekijken...

Help ons: Heb je je ooit afgevraagd waarom mensen webshops vertrouwen? Trusted  Shops maakt hier een rapport over en we hebben jouw hulp nodig!  Doe mee aan deze snelle enquête (5 minuten) en deel je ervaringen met online  shoppen.  Vul enquête in

Prijsstelling en hoeveelheid

Hoewel dit misschien voor de hand ligt, is het de moeite waard om hier wat prijsaanpassingen te overwegen. Lagere of gereduceerde prijzen zijn altijd een goede manier om de verkoop te stimuleren, maar deze strategie is op de lange termijn misschien niet houdbaar. Laten we eens kijken naar enkele prijsstrategieën voor bedrijven die dezelfde producten verkopen als hun concurrenten:

Lagere prijzen om de markt te betreden

Nogmaals, dit advies is gebaseerd op het feit dat je dezelfde producten verkoopt als jouw concurrenten. Daarom is het gebruik van een concurrerende prijsstrategie waarschijnlijk zinvol voor veel winkels.

Een concurrerende prijsstrategie houdt in feite in dat je prijzen binnen een vergelijkbare marge vallen als die van uw concurrenten, in plaats van de prijzen te berekenen op basis van de bedrijfskosten en de winstmarges.

Je zult niet te hoog of te laag willen gaan ten opzichte van wat de concurrentie doet, dus binnen een bepaalde marge blijven is zeker zinvol.

 

 

 

Als je echter net een nieuw bedrijf begint, wil je misschien beginnen met lagere prijzen dan je concurrenten. Zoals we hierboven al zeiden, zul je dit niet eeuwig kunnen volhouden... en dat is precies het punt.

Als je de nieuweling op het blok bent, wil je een sterke eerste indruk maken en je stempel drukken op de geest van je publiek. Nadat ze een of twee keer bij je hebben gekocht en een geweldige ervaring hebben gehad, zullen ze de volgende keer misschien meteen naar jouw winkel gaan in plaats van een zoekmachine te gebruiken om de beste verkoper te vinden.

Bundelprijzen

Bij bundel prijzen is het idee om meerdere producten samen met korting te verkopen. Dit werkt goed voor bedrijven die complementaire producten verkopen of bedrijven die in een specifieke niche werken.

Deze strategie is zeer vergelijkbaar met upselling en meer specifiek, cross-selling.

 

 

Abonnementsprijzen

Abonnementsprijzen zijn gebaseerd op het idee dat klanten zich abonneren op jouw dienst in plaats van een eenmalige aankoop te doen.

We hebben dit onderwerp ook behandeld in onze blog over abonnementen, maar het basisidee is vergelijkbaar met bundelprijzen in de zin dat je een korting geeft op basis van een hogere aankoopwaarde.

Door de klant zich te laten verbinden tot aankopen in regelmatige intervallen (bv. maandelijks), zullen ze minder betalen dan een eenmalige aankoop, terwijl de winkel gegarandeerde inkomsten krijgt voor die periode van tijd. Dit is ook een geweldige manier om klantenbinding op te bouwen met jouw klantenbestand.

 

 

Kwantumkortingen voor grote hoeveelheden

Als het op kwantiteit aankomt, kun je overwegen om kortingen te geven op bulkaankopen. Bedrijven zoals Alibaba (of AliExpress) doen dit om meer aankopen in één keer aan te moedigen. Je kunt dit zien als vergelijkbaar met abonnementsprijzen, behalve dan dat alle producten in één keer worden verzonden in plaats van in regelmatige intervallen. Veel detailhandelaren kopen hun producten ook op deze manier in.

 

 

Gemak

Veel mensen verkopen kwaliteitsproducten online. Je winkel onderscheiden hoeft niet altijd neer te komen op prijzen.

Je winkel handiger maken dan anderen is een andere manier om je te onderscheiden. Gemak is zo'n breed begrip; je kunt er wel 100 verschillende kanten mee op - wat betekent het in deze context?

Een paar voorbeelden zijn het aanbieden van meer betaalmogelijkheden. Als je in het buitenland verkoopt, zoek dan uit wat de voorkeursbetaaloptie is voor die markt en doe je best om die beschikbaar te maken voor die respectieve domeinen.

Naast betalingsmogelijkheden kun je ook laten zien waar jouw magazijn zich bevindt om te benadrukken dat je snelle levertijden hebt.

Het tonen van de locatie van jouw magazijn kan ook de verkoop stimuleren van lokale klanten die milieubewuster willen zijn. Gezien worden als een groen bedrijf is over het algemeen een goede zaak, vind je niet?

 

 

 

Benadruk het retourbeleid als dat een van de sterke punten van je winkel is.

Als je de klanten een kopersbescherming biedt, zorg er dan voor dat je bezoekers dit ergens op de homepage, de productpagina en tijdens het afrekenen zien.

Als je cadeauverpakking aanbiedt, zorg er dan voor dat mensen dat ook weten.

Wat de levering betreft, laat je klanten weten dat levering op één dag een optie is. Als ze ook voor een langzamere levering kunnen kiezen om geld te besparen, maak dit dan ook duidelijk.

Tot slot, als je service van verschillende transporteurs aanbiedt, maak dat dan ook kenbaar. Over het algemeen houden consumenten van veel opties, en verzendopties vormen daarop geen uitzondering.

Verkoop je in het buitenland? Zorg ervoor dat je de site in meerdere talen aanbiedt. Het aanbieden van producten in lokale/verschillende valuta's is ook een manier om vertrouwen op te bouwen in nieuwe internationale markten.

Er zijn tal van manieren om je bezoekers te laten zien dat winkelen bij jou handiger is dan bij de concurrent. Zorg ervoor dat deze informatie prominent aanwezig is op de homepage en/of productpagina's.

Leestip: Denk je aan inter­national­iseren maar weet je niet bij welk land te  beginnen? Wij hebben 13 landen in Europa geanalyseerd en bekeken hoe de  e‑commerce-markt er daar uit­ziet. Lees onze analyse nu gratis!

Klantervaring en service

We hebben dit onderwerp in het laatste deel al aangestipt, maar laten we er nog eens dieper op ingaan. Net als gemak wil je dat klanten weten dat als er iets misgaat, je klantenserviceteam er zal zijn om hen te helpen het probleem zo snel mogelijk en zo soepel mogelijk op te lossen.

Dingen kunnen stuk gaan, defect raken, te laat komen, enz. Iedereen weet dat dit soort dingen kunnen gebeuren, zelfs bij de beroemdste merken.

Dus, als je trots bent op je klantervaring, laat dan weten dat je er bent voor de klanten. Misschien wil je een chatbot toevoegen, zodat shoppers weten dat ze op elk moment "iemand" kunnen bereiken.

Of misschien kun je een opmerking op de zijbalk plaatsen om bezoekers te laten weten dat je binnen 24 uur op vragen van klanten zult reageren.

Als je een telefoonnummer voor de klantenservice hebt, zorg dan dat dit prominent in de navigatiebalk staat. Het tonen van je contactgegevens op een prominente plaats kan ook een echte vertrouwensbuilder zijn.

 

 

Gebruik vertrouwensindicatoren in jouw voordeel

Over vertrouwensindicatoren gesproken, er is veel wat je voor je site kunt doen om vertrouwen op te bouwen bij nieuwe klanten.

Helaas kan negatieve feedback soms opduiken in de klantenbeoordelingen. Wees niet bang! Als je de situatie op de juiste manier aanpakt, kun je een negatieve ervaring ombuigen tot een positief inzicht voor jou en, misschien nog belangrijker, voor je potentiële klanten.

Als je erin slaagt de kwestie tijdig op te lossen, zullen de meeste klanten echt tevreden zijn. Weten dat ze belangrijk voor je zijn, zelfs nadat ze betaald hebben voor de goederen, kan de wereld betekenen voor een (potentiële) klant.

Het is belangrijk te weten hoe te reageren op negatieve feedback.

Naast het op de juiste manier omgaan met negatieve reviews, heb je hopelijk ook veel positieve reviews verzameld.

Al die positieve beoordelingen kunnen echt helpen bij de ranking van je website in zoekmachines, aangezien beoordelingen onderdeel zijn geworden van de rankingalgoritmen van Google. Bovendien zullen alle "nieuwe" en relevante zoekwoorden die aan je pagina's worden toegevoegd door een constante stroom van beoordelingen, jouw pagina's ook ten goede komen vanuit een SEO-perspectief.

Persoonlijk heb ik zeker rekening gehouden met recensies over de klantenservice bij een aankoopbeslissing. Het geeft me een goed gevoel te weten dat anderen een goede ervaring hebben gehad met jouw bedrijf, vooral wanneer dingen niet gingen zoals gepland.

Service reviews zijn ook geweldig voor de reputatie van je bedrijf, maar vergeet niet dat product reviews pronken met de kwaliteit van de productlijn. Het hebben van zowel service reviews en product reviews zijn essentieel in de e-commerce wereld van vandaag.

Naast beoordelingen kun je ook andere vertrouwensindicatoren direct op uw website plaatsen. Het Trusted Shops Keurmerk kan helpen het imago van jouw bedrijf als een betrouwbare onderneming te vormen. Ook hier geldt dat je de klanten misschien niet per se voor je zult winnen met stijl of prijsstelling. Bij online shopping is vertrouwen echter altijd een must.

Leestip: Als je mooie of grappige reviews hebt, wil je deze het liefst delen.  Via social media zorgt dat ook nog voor extra promotie. Om je hierbij te  helpen, hebben wij een tool ontwikkeld om je eTrusted-reviews eenvoudig te  delen. Leer meer hierover!

Branding en marketing  

Je verkoopt misschien dezelfde baseballpetjes als een andere winkel, maar je brand image kan de klanten er ver van overtuigen dat je de betere winkel bent.

Als je hip-hop kleding verkoopt, dan moet dat blijken uit je website, de modellen en de productbeschrijvingen.

Als je sigaren van hoge kwaliteit verkoopt, probeer de klanten dan op een emotioneel en esthetisch niveau te raken via je advertenties en in de algehele marketing.

Over esthetiek gesproken, je moet ook zeker rekening houden met het uiterlijk en het gevoel van de website. Dit omvat de lettertypen, de taal/toon, de kleuren/afbeeldingen, en de algemene "vibe" van je online winkel. Het bedrijfslogo moet ook worden beschouwd als zeer belangrijk bij het proberen om jouw online winkel te onderscheiden.

Bovendien kan iets simpels als het veranderen van de verpakking een enorme impact hebben. Gezien het feit dat unboxing video's zo populair zijn geworden, is er geen twijfel mogelijk dat verpakking gemakkelijk kan worden opgenomen als een element van het brand image.

 

 

Creëer een persona om betere branding beslissingen te kunnen nemen

Misschien wil je een beschrijving opstellen van wie jouw typische of ideale klant is (ook wel buyer persona genoemd). Dit zou basiszaken moeten omvatten zoals hun leeftijd en geslacht, maar ga dieper en kijk wat hun kernwaarden zijn, samen met hun winkelgewoonten, hun inkomen, hun muzieksmaak, hun angsten en hun verlangens.

Dit zal je helpen om contact met hen te maken in je marketing en op hen te focussen bij het maken van jouw betaalde en organische sociale media-campagnes.

 

 

Productomschrijvingen

Je zou kunnen denken dat productomschrijvingen niet erg belangrijk zijn. Je zou gewoon kunnen de tekst van de website van de fabrikant kunnen kopiëren en plakken, omdat mensen het toch niet lezen, toch?

Niet dus! Zelfs als ze het niet echt lezen, Google "leest" in wezen jouw website tijdens zijn "crawls". Als je je eigen teksten aanlevert, zal Google dit zien als originele inhoud, wat je helpt in de ranking van zoekresultaten.

Naast het SEO voordeel, nemen sommige mensen de tijd om het te lezen. Net als bij branding is dit een kans om de kern van jouw klantengroep aan te spreken. Gebruik de taal die je klanten gebruiken en maak van de gelegenheid gebruik om de identiteit van je merk te tonen.

Leestip: Je koopt niet van een webshop die niet betrouwbaar is. Dat vertrouwen  moet je in alle details laten zien, ook in je productbeschrijving! In dit  e‑book geven we je tips om je producten betrouwbaar te omschrijven.

Kortom

Als je populaire producten verkoopt, is er een kans dat iemand anders het ook verkoopt. Het is van vitaal belang om je te richten op de juiste aspecten die je kunnen onderscheiden van de concurrentie, vooral als zij dezelfde (of vergelijkbare producten) verkopen. Trusted Shops kan je helpen met sommige van deze elementen. Als je bijvoorbeeld trots bent op je klantenservice, kan een beoordelingssysteem zoals dat van Trusted Shops je helpen dit bekend te maken.

 

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang onze laatste content in je  mailbox.   Aanmelden voor nieuwsbrief

 

 

 

Gepubliceerd op: 2 september 2017
Geüpdate op: 14 juli 2022

14-07-2022

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg is sinds 2017 Content Manager VK bij Trusted Shops. Hij studeerde in 2004 af aan de Boston University (Verenigde Staten) met een bachelor in communicatie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Gegevens­bescherming  |  Juridische informatie  |  Cookie-instellingen