Herfst-marketing: ideeën voor social media-posts
Tijdens de herfst zijn er verschillende momenten dat je social media leuk kan inzetten. Wij geven je wat ideeën en inspiratie!
Sinterklaas lijkt ver weg, maar voor je het weet mag de schoen weer gezet worden. Kinderen zingen voor de open haard en hebben slapeloze nachten over wat ze zouden krijgen van de goedheiligman. Maar wat wordt er nu het meest gekocht? In dit artikel bespreken we wat je moet weten over de statistieken rond Sinterklaas.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Iryna Melnyk
In de laatste maand van het jaar kunnen online retailers ongeveer 20% meer omzet per week verwachten dan in de rest van het jaar. Uit onderzoek van Thuiswinkel.org, bleek dat webwinkeliers in 2018 maar liefst 340,9 miljoen omzet hadden gemaakt in de vijf weken voor pakjesavond. Tussen 29 november en 5 december 2022 werd er voor meer dan 2,2 miljard euro met iDeal afgerekend, volgens De Telegraaf. Dit is een record, schrijft de krant. Veel aankomen worden tijdens Black Friday gedaan.
Dit is natuurlijk goed nieuws voor webwinkels en daar moet je gebruik van maken! We bespreken een aantal interessante statistieken van Statista waar je als webshop wat aan hebt.
Sinterklaas als feest wordt langzaam minder, maar dat betekent niet dat de verkopen in deze tijd per definitie dalen. In 2023 vierde 53% van de Nederlanders het feest, blijkt uit onderzoek van Peil.nl in opdracht van VBZ. Volgens een onderzoek van Emerce in 2024 is dat nog steeds ongeveer de helft. Al is kerst iets populairder (70%), dat betekent niet dat we Sinterklaas vaarwel moeten zeggen. Vooral cadeaus uitwisselen is erg populair.
Een opvallende trend uit een onderzoek van ING uit 2019 'Hulpsinterklaas koopt dit jaar meer pakjes digitaal': in 2019 gaf 23% aan digitaal te shoppen voor Sint-cadeaus, terwijl in 2018 dat nog 18% was. Dit was in een tijd voor corona, dus dit zal nu een stuk hoger liggen zelfs. Ondanks de inflatie geeft 52% aan in 2022 niet meer of minder uit te geven aan Sinterklaas-inkopen. Toch gaf een derde aan minder of helemaal niets meer uit te geven.
Vergeet trouwens niet om met de tijd mee te gaan. Dus sla ook biologische en glutenvrije pepernoten!
Tijdens de feestdagen geven mensen veel geld uit. Volgens Statista zijn de gemiddelde uitgaven voor Sinterklaas iets omhoog gegaan in de afgelopen jaren. In 2020 verwachtten consumenten zo'n 115 euro uit te geven en in 2021 steeg dat naar 133 euro. Dit is vooral een grote stijging vergeleken met de afgelopen jaren: De geschatte gemiddelde uitgaven per persoon voor Sinterklaas, kerst en oud en nieuw: In 2017 geschat € 271, in 2018 geschat € 289 en in 2019 steeg dat naar € 330 per persoon, volgens een onderzoek van Deloitte. € 77 daarvan ging naar Sinterklaas.
Volgens een onderzoek van Emerce in 2024 zijn dit de populairste uitgaven tijdens kerst en/of Sinterklaas:
We kunnen dus zeggen dat 50-199 euro de belangrijkste groep is (56%). 200 euro of meer is 27% en 15% geeft minder dan 50 euro uit. 3% wil het niet zeggen.
Dat het bedrag per persoon meer dan € 300 is, zegt natuurlijk niet veel. In onderstaande grafiek kun je zien dat in Nederland wat minder uitgegeven wordt dan het gemiddelde van Europa. Dit betekent dus dat als je ook internationaal verkoopt, je goed zit.
Verder zie je dat de meeste mensen geld besteden aan cadeaus, maar ook een groot gedeelte aan eten. Dit waren de schattingen van 2019:
Europa | Nederland | |
---|---|---|
🎁 Cadeaus | € 193 (42%) | € 122 (36%) |
🍽️ Eten | € 131 (23%) | € 109 (32%) |
💬 Socializing | € 51 (11%) | € 32 (9%) |
✈️Reizen | € 86 (19%) | € 78 (23%) |
Totaal: | € 461 | € 341 |
Cijfers: Deloitte
Het is goed om dit in beeld te hebben om je als bedrijf bewust te zijn van waar de consument zijn geld aan uitgeeft. Daar kun je dan ook je marketingcampagnes weer op aanpassen.
Mannen ontvangen het liefst boeken, dan volgt chocolade en andere snacks. Ook games en geld staan hoog op het verlanglijstje. Volgens Statista staat bij vrouwen de chocola echt op 1 en komen boeken juist op de tweede plaats. Cosmetica, cadeaubonnen en bonnen voor een bezoek aan de schoonheidssalon zijn ook erg populair.
Nu we weten welke cadeaus het meest gevraagd worden, willen we natuurlijk ook weten wat er dan daadwerkelijk gekocht wordt.
Wat bovenaan staat als meest gekocht cadeau voor de feestdagen is (je kunt het waarschijnlijk wel raden...) chocolade! Boeken staan op een goede tweede plek en overig eten en drinken volgen daar op.
Dit is iets waar je goed op in kunt springen als webshop. Biedt bijvoorbeeld een actie aan met 10 chocoladeletters voor een kortingsprijs. Of biedt een bundel aan met verschillende soorten zoetigheid in combinatie met een boek. Volgens de statistieken zou dat perfect moeten werken.
En een leuk feitje: de meest verkochte chocoladeletter is de letter M, gevolgd door S en P. In de jaren '50 was de letter J echter de meest verkochte letter. De populairste smaak is melkchocolade (80%!), dan puur (12) en minst populair is wit (8%).
De minst verkochte chocoladeletters zijn Q, U, X, Y en Z. Deze letters worden door sommige fabrikanten niet eens gemaakt.
Deze feitjes komen van Gebakkerij.nl.
Sinterklaas is natuurlijk ook een feest met veel snoep dat specifiek hiervoor verkocht wordt. Uit onderzoek van Peil.nl voor VBZ blijkt dat strooigoed door 30% van de consumenten gekocht werd in 2023, wat de meest populaire lekkernij is in dat jaar. Onder strooigoed verstaan we pepernoten, kruidnoten enzovoort. De top vijf:
De gevulde speculaas was favoriet onder de 45-plussers.
Verder opvallend: zeven op de tien consumenten lette beter op de centen. Zo werd er meer gekeken naar aanbiedingen en huismerken. Hoe ouder de consument, hoe trouwer aan A-merken.
Dit is een belangrijk punt tijdens Sinterklaas en kerst, aangezien de bezorgdiensten het extra druk hebben in die periode. Uit onderzoek is gebleken dat mensen tot € 7 bereid zijn te betalen voor bezorging op dezelfde dag. Tot € 5 bij bezorging op de volgende dag en € 4 voor 2 of meer dagen na de bestelling.
In je webshop kun je hier rekening mee houden. Als mensen bereid zijn te betalen voor een snellere levering, dan moet je dat niet vergeten aan te bieden. Dat geld verdien je dan sowieso weer terug.
Chocolade is het meest gekochte en ook het meest gewenste cadeau voor tijdens Sinterklaas en kerst. Mensen geven per huishouden meer dan € 300 uit en 36% daarvan aan cadeaus.
Sinterklaas is een tijd waarin je veel kan verkopen: speelgoed voor kinderen, maar ook andere artikelen die de ouders van de Sint krijgen. Gezien deze feestdag nog steeds populair is in Nederland en België, doe je er goed aan om hierbij in te haken.
08-08-2024Tijdens de herfst zijn er verschillende momenten dat je social media leuk kan inzetten. Wij geven je wat ideeën en inspiratie!
Wat is consumentenvertrouwen en welk effect heeft dit op jouw webshop? We leggen het uit en geven 7 tips om je te helpen!