Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Singles' Day is misschien niet bij iedereen in Nederland en België bekend, maar het feit is dat het elk jaar meer en meer populair wordt. In de afgelopen jaren zijn Black Friday en Cyber Monday twee van de grootste verkoopdagen ter wereld geweest, vooral in de VS en nu ook in heel Europa. Singles' Day is in opkomst. Moet je bedrijf meedoen?
Singles' Day vertaalt is: Vrijgezellendag. Singles' Day is een feestdag die in de jaren 90 in China begon. Zoals je misschien al geraden hebt, begon het als een soort anti-Valentijnsdag. Slim, Singles' Day vindt plaats op 11 november (11-11) omdat de datum, wanneer deze numeriek wordt geschreven, alleen bestaat uit het nummer één.
In deze relatief nieuwe traditie trakteren alleenstaanden zichzelf op geschenken. In de loop der jaren is het zo populair geworden dat er op deze dag sociale bijeenkomsten en evenementen plaatsvinden (vaak om mensen te ontmoeten). Het is ook een populaire dag voor bruiloften!
Het bewijs dat de dag erg populair is: het is de grootste winkeldag ter wereld.
Ja, dat heb je goed gelezen. Singles' Day is de grootste dag om te winkelen in de wereld.
Het beroemde bedrijf Alibaba heeft geholpen om Singles' Day te maken tot wat het nu is: 's werelds grootste shoppingdag. Bron: Statista
Beter nog: het is volgens Techcrunch 2,5 keer zo groot als Black Friday en Cyber Monday samen! Als je me niet gelooft, kijk dan eens naar deze grafiek van Statista op Singles' Day in 2011 tot en met 2021.
Alibaba zag niet alleen een grote stijging in dollars, maar had ook veel bestellingen:
Alibaba haalde in 2020 in één dag ongeveer 2,32 miljard bestellingen binnen. Die dag was Singles' Day! Bron: Statista
Misschien zeg je tegen jezelf "Dat is allemaal goed en wel in China, maar niemand kent deze feestdag hier." Nou, het is misschien niet zo bekend als Kerstmis, maar Europeanen worden zich zeker ook steeds meer bewust van deze feestdag:
De bekendheid van Singles' Day in Europa wordt steeds groter. Bron: Statista
Zoals je ziet, is de feestdag eigenlijk relatief bekend, ondanks het enigszins nieuw is in Europa. Dit geldt vooral in het Duitsland, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Ook in België wordt het steeds bekender.
De Chinezen vieren deze feestdag online als hun versie van Black Friday. Hoewel de feestdag nog niet helemaal de mainstream-status heeft bereikt in Nederland en België, groeit de populariteit ervan. Dankzij het wereldwijde succes van Alibaba hebben we deze seizoensuitverkoop de laatste jaren over de hele wereld zien aankomen.
Alibaba is niet het enige merk dat profiteert van de feestdag. In Nederland doen grote bedrijven zoals Wehkamp, MediaMarkt, Bol.com en CoolBlue ook mee. Door snel te zoeken op Google zal blijken dat er veel websites zijn die zich richten op het delen van de verschillende Singles' Day-verkopen die er zijn. Dit jaar verwachten we ook weer grote Nederlandse en Belgische webshops!
Omdat Black Friday en Cyber Monday de laatste jaren populair zijn geworden, is het je misschien opgevallen dat sommige merken proberen om een stapje voor te zijn. In de afgelopen jaren heb ik veel pre-Black Friday verkoop, een week van Black Friday of Countdown to Black Friday-verkoop opgemerkt.
Omdat Singles' Day begin november plaatsvindt, lijkt het de perfecte tijd om een vliegende start te maken met je Sinterklaas- en kerstverkopen, vooral omdat de nieuwe feestdag elk jaar in populariteit toeneemt.
Vooral dit jaar is het handig om de drukte proberen te spreiden. Als de coronamaatregelen zo blijven of scherper worden, zullen mogelijk meer mensen online bestellen. Door verschillende kortingen aan te bieden voor de kersttijd, heb je kans dat mensen eerder hun aankopen doen, waardoor je de werkdruk ook kan verdelen.
Nu je je bewust bent van het verkooppotentieel van Singles' Day, vraag je je vast af wat je nu moet doen. Laten we eens kijken naar enkele marketingideeën voor deze steeds populairder wordende verkoopdag.
Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is belangrijk om te onthouden dat consumenten op deze dag op zoek zijn naar aanbiedingen. Hoewel het bedoeld is om het single-zijn te vieren, zijn de grootste voordelen van deze feestdag de koopjes die er te vinden zijn.
Een bijkomend voordeel is dat je misschien wat verkopers kan verleiden dan al te kopen, in plaats van allemaal tijdens Black Friday of vlak voor de feestdagen.
Er zijn een aantal manieren om deze uitverkoop aan te pakken:
Hoewel we net zeiden dat de primaire aantrekkingskracht van de feestdag de verkoop is, betekent dit niet dat je de betekenis achter de feestdag helemaal moet negeren.
Promoot producten die het single zijn vieren.
Zelfliefde is tegenwoordig belangrijk om te onthouden, dus je zou ook een landingspagina kunnen maken met producten die dat idee promoten.
Net als bij elke andere verkoopkans moet je ervoor zorgen dat je klanten weten dat deze speciale dag eraan komt. Niet alleen dat, maar zorg er ook voor dat ze weten wat je van plan bent.
Stuur e-mailmarketingcampagnes of informeer mensen in je nieuwsbrieven.
Als je een actief social media-account hebt, post dan je plannen een paar dagen/weken van tevoren om ervoor te zorgen dat je klanten klaar zijn om je site te bezoeken op deze eendaagse gebeurtenis.
Onze klant Top Drinks houdt het eenvoudig met een tekst:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/topdrinks.official
Onze klant Lucardi doet mee aan Singles' Day via een weggeefactie:
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Instagram/lucardi_juwelier
Als je een vliegende start wilt maken met je feestdagenuitverkoop, moet je sterk overwegen om een Singles' Day-promotie te starten. De sleutel is om een paar weken vooraf een marketingcampagne te starten. Zet de sociale media in en verspreidt de boodschap. Je kunt bijvoorbeeld op Instagram gaan en een aantal peilingen opzetten om betrokkenheid en een overzicht van de belangstelling van je publiek te krijgen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.