Micro-influencers deel 1/2: Redenen om met ze te werken

Sinds influencers hun intrede hebben gedaan in de samenleving, besluiten steeds meer merken op hen in te zetten, nadat zij zich bewust zijn geworden van hun overtuigingskracht bij kopers. En het is een feit dat 40% van de consumenten koopt onder invloed van de aanbeveling van een influencer. Ontdek in het artikel van vandaag hoe belangrijk het is om specifiek met micro-influencers te werken en hoe je de juiste vindt voor jouw bedrijf.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat influencers (vooral voor de jongere generaties) belangrijk zijn in het aankoopproces. Uit het onderzoek Generation Alpha: Preparing For The Future Consumer door Wunderman Thompson Commerce blijkt dat 25% van de jongeren tussen de 6 en 16 jaar de mening van influencers het meest belangrijk vinden. 28% vindt de mening van hun vrienden belangrijk, maar opvallend slechts 21% vindt de mening van hun familie het meest belangrijk. 

Maar dit is nog niet alles: 57% van de respondenten koopt via social media-advertising. Dat is precies de reden dat online marketing steeds belangrijker wordt. De volgende generatie groeit er zo mee op, dat het onderdeel van hun koopproces is. 

Volgens een onderzoek van Tomoson wordt influencer-marketing beschouwd als het snelst groeiende online kanaal voor klantenwerving, en overtreft het organische zoekopdrachten en e‑mailmarketing.

Datzelfde onderzoek geeft aan dat bedrijven $6,50 verdienen voor elke dollar die in influencer-marketing wordt geïnvesteerd.

Influencer-marketing is ongetwijfeld een krachtig hulpmiddel geworden voor elk type bedrijf dat zijn verkoopvolume en conversies wil vergroten.

Maar als we het over influencers hebben, is het mogelijk om onderscheid te maken tussen micro- en macro-influencers. Het verschil tussen de twee termen? We leggen het je hieronder kort en eenvoudig uit.

 

 

Verschil tussen micro- en macro-influencer

Als het om influencers gaat, is er een bepaalde hiërarchie die gerelateerd is aan het aantal volgers dat de influencer heeft.

Micro-influencers: 1.000 tot 100.000 volgers
Macro-influencers: 100.000 tot 1 miljoen volgers
Beroemdheden: meer dan 1 miljoen volgers

In eerste instantie lijkt het misschien dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe groter hun bereik. Dit is echter niet helemaal waar.

Hoewel beroemdheden en macro-influencers een grote aanhang hebben, zijn micro-influencers meestal goed bekend binnen bepaalde niches. Hierdoor krijgen ze een zekere authenticiteit, reputatie en autoriteit als experts en worden ze gezien als betrouwbare mensen.

Uiteraard kosten micro-influencers minder dan macro's en beroemdheden. Die laatste rekenen al onbetaalbare tarieven.

Om deze reden en vanwege hun sterke aanwezigheid in bepaalde niches, hebben micro-influencers over het algemeen de voorkeur van middelgrote en kleine bedrijven. En zoals de titel van dit artikel onthult, zullen we ons vandaag concentreren op micro-influencers.

Dit onderwerp hebben we opgedeeld in twee artikelen.

Inhoud deel 1: Redenen om met ze te werken

Inhoud deel 2 (komt dinsdag 20 april!): Hoe je ze kunt vinden

  • ✨ Methoden en tools om de perfecte micro-influencer voor jouw merk te vinden

  • ✨ Contact- en samenwerkingsbeheer

  • ✨ Kortom

 

Voordelen van het werken met micro-influencers

Ook al is het bereik van micro-influencers kleiner, het is volkomen logisch om met hen samen te werken. Hier zijn enkele voordelen:

🔹 Lagere kosten

Samenwerkingen met influencers met een grote aanhang kunnen veel geld opleveren. Iets dat veel MKB-bedrijven niet kunnen betalen. Van daaruit om te werken met micro-influencers, aangezien hun tarieven betaalbaarder zijn voor bedrijven.

 

 

🔹 Betere engagement

Volgens een artikel van Adweek zijn marketingcampagnes met micro-influencers effectiever dan campagnes met influencers die miljoenen volgers hebben, aangezien de engagement-ratio doorgaans hoger is.

Omdat de community van de micro-influencer kleiner is, kunnen ze gemakkelijker communiceren met al hun volgers, wat hun campagnes efficiënter maakt.

Dit schept op zijn beurt vertrouwen en hechtheid met de consument en wekt hun interesse in de producten van de winkel.

🔹 Vergroot de geloofwaardigheid van je merk

De meeste consumenten hebben social proof nodig voordat ze een bepaald product kopen. Dat gezegd hebbende, wat is een beter sociaal bewijs dan dat van een andere micro-influencer dan familie en vrienden.

Je klanten zullen meer een influencer vertrouwen die een emotionele band met hen heeft gecreëerd door hun hoge mate van interactie, dan een influencer die veel geld heeft ontvangen voor het promoten van een bepaald product.

"Als het gaat om accounts van beroemdheden, die misschien wel miljoenen volgers hebben, gelooft niemand echt dat een beroemdheid een echte fan is van een product dat ze proberen te verkopen", voegt Kyla Brennan, oprichter en CEO van HelloSociety toe.

In het geval van micro-influencers is dit authentieke en geloofwaardige inhoud en veel minder invasieve advertenties.

Micro-influencers hebben trouwe volgers en daarom, als ze voor een specifiek merk kiezen, zullen hun fans dat ook, of in ieder geval een eerste kans geven om het te proberen.

 

Influencer Jurino Ignacio
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: @jurinoignacio op Instagram

Jurino Ignacio is een micro-influencer (al is hij op Facebook wel macro-influencer) met een passie voor (soul)food.  Naast zijn eigen boeken, promoot hij ook andere producten. Op de bovenstaande afbeelding zie je hoe hij een culinair historisch boek van Charlotte Kleyn promoot.

 

teaserNL-reputation_manager-1v-w400h300Ook je eigen reputatie is erg belangrijk. Weet jij wat mensen over jou zeggen op alle platformen?

Download ons gratis e‑book om meer hierover te leren.

E‑book bekijken

 

🔹 Ze vergemakkelijken de toegang tot je doelgroep

Zoals hierboven vermeld, zijn micro-influencers meestal goed bekend in bepaalde niches. Dit geeft je op zijn beurt de mogelijkheid om je op een specifieke doelgroep te richten met het product dat je besluit te promoten.

Micro-influencers vergemakkelijken daarom de toegang tot je doelgroep door middel van meer specifieke segmentatie.

🔹 Werven van merkambassadeurs

Micro-influencers hebben heel specifieke interesses. Of het nu gaat om mode, sport, gastronomie, enz., als hun interesses samenvallen met de waarden of specialisatie van het merk, zal het werk dat ze moeten doen gemakkelijker en draaglijker zijn.

Een tactiek die zou kunnen leiden tot toekomstige samenwerkingen en die de micro-influencer zelfs zou kunnen veranderen in een ambassadeur van je merk.

🔹 Verbeter je positionering

Als het gaat om het werken met micro-influencers, kan en moet je hen informeren om in hun berichten links naar jouw producten en diensten op te nemen. Op deze manier vergroot je niet alleen de zichtbaarheid van je merk, maar ook je positionering dankzij de content die door de gebruiker wordt gegenereerd.

🔹 Hogere verkoop- en conversiepercentages

Als je de juiste micro-influencer kiest die past bij de doelgroep van jouw webshop, kan je deze potentiële klanten snel naar koopactie leiden.

Een idee zou zijn om kortingscodes met een deadline in je campagnes te gebruiken om een ​​gevoel van urgentie te creëren bij internetgebruikers en onmiddellijk conversies te genereren.

De echte mening van de micro-influencers is wat je klanten nodig hebben om een ​​succesvolle aankoop te doen.

Nu je duidelijk bent dat samenwerken met een micro-influencer een zeer winstgevende tactiek kan zijn, moet je aan de slag gaan en de juiste vinden voor jouw bedrijf. Maar eerst is het belangrijk dat je een aantal aspecten in gedachten heeft.

 

 

 

Aspecten om rekening mee te houden bij het selecteren van micro-influencers

🔹 Ken je publiek

De eerste stap bij het vinden van de juiste micro-influencer voor jouw campagne, is uitzoeken wie je publiek is. Als je nog geen buyer persona hebt gemaakt, kan dit een erg nuttige gewoonte zijn om je potentiële klant te leren kennen en te leren hoe ze denken.

Als je eenmaal duidelijk hebt wat je doelgroep is, wordt het makkelijker om de perfecte micro-influencer voor je bedrijf te vinden.

🔹 Bepaal je doelstellingen

Zoals bij elke marketingstrategie moet je duidelijk zijn over je doelen wanneer je samenwerkt met micro-influencers.

In die zin is het heel belangrijk om je KPI's te definiëren. Misschien wil je de verkoop van een bepaald product verhogen, een nieuwe lancering promoten of het aantal abonnees verhogen.

Alleen op deze manier zal je in staat zijn om micro-influencers te vinden die de beste CTR hebben in relatie tot je doel.

🔹 De belangen van de micro-influencer en het imago van je merk moeten op elkaar afgestemd zijn

Stel dat jouw webshop veganistische producten verkoopt. Het is natuurlijk niet het meest gepaste om een samenwerking aan te gaan met een influencer die in zijn privéleven foto's post van zichzelf terwijl hij vlees eet.

In dit voorbeeld is er geen afstemming van waarden en dit zou afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van jouw merk.

Om deze reden is het noodzakelijk om de micro-influencer te bestuderen en te checken of hun zorgen, waarden, toon en stijl echt overeenkomen met zowel jouw merkimago als doelgroep. Alleen dan maakt je jouw strategie zo effectief mogelijk.

🔹 Kwaliteit van de inhoud

Houd er rekening mee dat de rol van de influencer is om je merk te vertegenwoordigen, dus de inhoud van hun publicaties moet van kwaliteit zijn en jouw waarden weerspiegelen.

Controleer of hun tekst correct is, of er geen grammaticale fouten in hun publicaties staan ​​en of er geen spelfouten zijn. Als je niet aan deze eisen voldoet, kan je merkimago worden aangetast.

 

 

🔹 Frequentie van publicatie en mate van betrokkenheid

Een influencer die zich professioneel met sociale netwerken bezighoudt, moet zorgen voor de frequentie waarmee hij publiceert en ook voor de tijden van de dag waarop hij dat doet. Het is niet hetzelfde om 's ochtends om 8 uur te publiceren als om 6 uur 's middags, aangezien het actieve publiek niet hetzelfde zal zijn.

Je moet ook kijken naar het niveau van interactie met hun community. Om erachter te komen of je deze toewijding en betrokkenheid bij jouw publiek hebt, kan je je afvragen: bevatten jouw berichten reacties? Reageer je op reacties van gebruikers op je berichten? Delen gebruikers het bericht of ‘liken’ het bericht?

Zelfs als de influencer inhoud van hoge kwaliteit produceert die om jouw producten draait, als hun interactie met hun volgers laag is, zal de samenwerking niet ideaal zijn.

🔹 Wees je bewust van de sociale netwerken waarop je je richt

Jouw doel is om betrokkenheid te genereren en het bereik te vergroten op de kanalen waar je doelgroep tijd doorbrengt.

Als je je richt op politici of journalisten, dan is een influencer die populair is op YouTube maar een klein Twitter-volgers heeft misschien niet de beste keuze.

Ook als je je richt op een groep jonge voedselliefhebbers, is Instagram waarschijnlijk het juiste platform om op zoek te gaan naar micro-influencers.

Dat gezegd hebbende, houd altijd je doel sociale netwerken in gedachten wanneer je op zoek bent naar influencers.

Wordt vervolgd...

Op dinsdag verschijnt het tweede deel van dit artikel: Hoe kun je deze micro-influencers vinden? Wij zullen dit artikel ook updaten met de juiste links.

 

15-04-2021
Kies een land: