Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Tegenwoordig werken veel ondernemers met influencer marketing via Instagram (en andere social media). Maar hoe écht zijn deze influencers eigenlijk? Het blijkt heel erg makkelijk te zijn om net te doen alsof je een influencer bent op Instagram. Met wat creativiteit is het redelijk eenvoudig mogelijk om bedrijven te misleiden. Maar hoe herken je een fake influencer? We geven je hier een aantal tips.
Begin deze maand kwam het nieuws naar voren dat een YouTuber, Byron Denton, een sociaal experiment heeft gedaan op Instagram: Hij deed net alsof hij rijk was. Met slimme tactieken en goede Photoshop skills heeft hij zijn Instagram account een flinke boost kunnen geven.
Hij wilde aan de buitenwereld laten zien hoe makkelijk het is om volgers te krijgen op Instagram en zo een ‘influencer’ te worden. Je vraagt je dan natuurlijk af hoe andere influencers aan hun status zijn gekomen, is het allemaal oprecht?
Naast het bewerken van foto’s en manipuleren van story’s, zijn er nog meer manieren om eenvoudig (fake) influencer te worden. Maar laten we eerste even kort in gaan op wat influencer marketing precies is.
We hebben een uitgebreid artikel geschreven over wat influencer marketing precies is, maar als je deze nog niet gelezen hebt geven we je hier nog even een korte samenvatting:
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online. Influencers kunnen producten en diensten promoten waarvan ze denken dat het past bij hun doelgroep. Dit is een vorm van affiliate marketing waar ze een commissie ontvangen voor de promotie. Als webwinkelier zou je hier dus gebruik van kunnen maken.
Een influencer maakt dus content die online wordt geplaatst op bijvoorbeeld YouTube, Instagram, blogs, etc. Infleuncers zijn meestal op meerdere platformen tegelijk aanwezig om hun bereik te maximaliseren.
Een influencer bouwt een vaste ‘community’ op die de influencer trouw blijven. Ze zijn geïnteresseerd in wat die persoon doet en willen er in veel gevallen hetzelfde uitzien en dezelfde producten gebruiken. Ze twijfelen dus vaak niet aan de betrouwbaarheid van een influencer.
Veel merken zetten deze vorm van marketing dus al succesvol in en halen daar hun voordeel uit. Als de influencer een soortgelijke doelgroep heeft als jij voor je bedrijf hebt, dan kun je heel veel nieuwe potentiële klanten bereiken.
Het voorbeeld van Byron Denton is één van vele die wil laten zien hoe makkelijk het is om net te doen alsof je een rijk en interessant leven leidt. Hieronder vind je de video die hij erover heeft gemaakt:
Een ander voorbeeld is die van 6 studenten van de Hogeschool van Amsterdam. Ook zij hebben een experiment gedaan op Instagram. Ze hebben een fictieve naam (Nykkie van Zessen) gebruikt en geposeerd met opvallende outfits en gezond ogende smoothies.
Ook zij wilden laten zien dat wat je online ziet niet echt is en de werkelijk vaak mooier gemaakt wordt. Na 12 weken dagelijks bezig zijn met het account hebben ze meer dan 10.000(!) volgers.
Wat beide van deze ‘fake’ influencers gemeen hebben is dat ze er wel veel tijd en aandacht aan hebben besteed om het account op te bouwen. Ook zijn de volgers écht, het zijn dus daadwerkelijk mensen die geïnteresseerd zijn in dit soort foto’s.
Maar er zijn nog meer manieren om een influencer account te faken, zonder er veel tijd en aandacht aan kwijt te zijn.
Een groot verschil in het aantal ‘vind-ik-leuks’ bij de posts kan een indicator zijn dat het account fake is. Als de ene post 5000 likes heeft en de ander ineens 25.000 dan is dit opvallend (uitzonderingen daargelaten).
Als je een groot verschil in likes ziet, zou je jezelf vragen moeten stellen over de betrouwbaarheid van de influencer. Maar er zijn natuurlijk uitzonderingen waar het mogelijk is dat de ene foto meer likes heeft dan de ander. Denk bijvoorbeeld aan een winactie die om likes vraagt voor een populair product, dan gaan de likes natuurlijk sterk omhoog.
Als er een foto is geplaatst met een bekende grote influencer zullen de likes waarschijnlijk ook hoger liggen dan gemiddeld. Denk bijvoorbeeld aan foto’s met nikkietutorials, annanooshin, enzoknol of dylanhaegens (dit zijn populaire Nederlandse influencers).
Het aantal likes is dus iets waar je op moet letten, maar geeft niet direct de doorslag.
Neem de tijd om een aantal van de profielen van de volgers te analyseren die een post geliked hebben of een reactie hebben achtergelaten. Hebben ze zelf berichten geplaatst? Worden ze ook gevolgd door anderen? Als dit normaal lijkt, dan is het waarschijnlijk een betrouwbaar account.
Als het profiel echter helemaal leeg is, geen volgers heeft, geen berichten posts, of zelfs geen profielfoto heeft, dan kun je er van uitgaan dat het profiel niet echt is. Er is dan namelijk een grote kans dat het een bot is die automatisch reageert op posts.
Als een influencer betaalt voor meer volgers en reacties, dan zijn het robots die reageren op de posts. Deze kun je echter makkelijk herkennen, omdat het vaak korte eenvoudige reacties zijn. Bijvoorbeeld een hartje, ‘I love it’ of ‘great picture’ zijn erg populair bij de bots. Vaak zijn dit Engelse reacties, omdat de Instagram robot markt wereldwijd een groot ding is zonder de taal aan te passen.
Ook in dit geval moet je dus goed opletten. Kijk echter wel goed naar de verhouding van de comments. Als er duidelijk meer lange reacties zijn dan is er waarschijnlijk niets aan de hand.
De kwaliteit van de posts moet natuurlijk van goede kwaliteit zijn als je overweegt om met de influencer in zee te gaan. Maar het kan ook te mooi zijn om waar te zijn.
Als je bijvoorbeeld een interieur influencer ziet met hele mooie foto’s, maar op elke foto staat een totaal andere kamer afgebeeld. In dit geval kan het zijn dat de influencer geen zelfgemaakt foto’s gebruikt, maar foto’s van anderen plaatst.
Als je niet zeker bent of het eigen gemaakte foto’s zijn, dan zou je ook naar de andere punten moeten gaan kijken. Het kan namelijk zijn dat ook dit een fake influencer is.
HypeAuditor is een tool waarmee je kunt nagaan of een Instagram account neppe volgers en reacties heeft. Voor ongeveer € 2 heb je toegang tot de analyses van de meeste accounts, dit is ideaal als je niet genoeg tijd hebt om zelf een analyse te doen.
Hypeauditor geeft je meer informatie over de volgers van de influencer. Waar komen ze vandaan? Hoe oud zijn ze? Welke talen spreken ze? Dit is interessante informatie voor jou, omdat je zo direct kunt zien of de influencer ook aansluit bij jouw doelgroep.
Daarbij kun je zo ook achterhalen of de volgers zijn betaald of niet. Als de influencer zelf Nederlands is en ook in het Nederlands post, maar de volgers komen allemaal uit Italië, dan gaat er waarschijnlijk iets mis.
Deze tool laat ook zien of de persoon volgers en comments koopt. Het geeft dus aan of het gaat om bots of om echte mensen.
Met de bovenstaande tips kun je een goede analyse uitvoeren van de Instagram accounts waar je samen mee zou willen werken. De beste manier is om een tool als HypeAuditor te gebruiken in combinatie met de andere (handmatige) tips die we hebben gegeven. Natuurlijk helpt een portie gezond verstand ook.
Voor nog meer informatie, zou je ook de influencer in kwestie direct om statistieken kunnen vragen. De meeste zullen hier geen probleem mee hebben en zullen het dus ook met je delen. Zo kun je gegeven met elkaar vergelijken en zien wat er precies gebeurt op het account van deze influencers.
11-04-2019Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.