Zo helpt een marketingbureau bij e‑commerce

Marketing, orders inpakken, versturen, vragen beantwoorden… soms wordt het allemaal te veel om in je eentje een webshop te runnen. Zoals we in ons artikel ‘E‑commerce-recruiting: wanneer je iemand moet aannemen’ schreven kun je in dienst nemen. Wat je ook kunt doen is om een marketingbureau inhuren! Daarom hebben wij bekeken wat de voordelen zijn van een e‑commercemarketingbureau.

Waarom zijn er marketingbureaus gespecialiseerd in e‑commerce?

Het korte antwoord: voor elk type marketing is er een bureau dat hierin is gespecialiseerd. E‑commerce is een vak apart, omdat het geen gewone winkels zijn. Met een fysieke winkel in een winkelstraat heb je het voordeel dat mensen je winkel per ongeluk kunnen vinden, waar je online moeite moet doen waardoor mensen je per ongeluk kunnen vinden. Bijvoorbeeld via SEO (later hierover meer). De traditionele marketing hoefde er alleen interessant uit te zien om aandacht te trekken en voor online moet je marketing niet alleen de aandacht van mensen trekken, maar ook zoekmachines. Er komen dus hele andere dingen bij een online winkel kijken dan een fysieke winkel. 

In de e‑commerce en online marketing blijven dingen veranderen, wat voor één persoon misschien niet bij te benen is. Daarom maakt een marketingbureau gebruik van het collectieve brein van het team, om alle ontwikkelingen te volgen en toe te passen.

Onze partner Evoworks was (voor de lockdown) op bezoek bij ons kantoor in Amsterdam en sprak met Vincent over verschillende ontwikkelingen in de e‑commerce. Kijk de video op LinkedIn en zie wat ze bespraken!

Waarom is het fijner om een bureau je marketing te laten doen?

Het kan lastig zijn om een marketingexpert te worden, vooral als je dit niet hebt gestudeerd of geen ervaring hebt. Daarom kan een bureau de uitkomst bieden. Zoals eerder gezegd maken zij niet alleen gebruik van hun eigen kennis, maar ook van het collectieve brein. Dus wat de ene leert, kan de andere sneller leren en gebruiken dan wanneer je alleen bent en alle kennis nog moet vergaren.

Ook is het een voordeel om een bureau in te schakelen wanneer je zelf niet meer de tijd hebt om alles te leren over (online) marketing. Voor pakketten verzenden kun je makkelijker iemand vinden die invalt dan voor de complexe wereld van marketing. Daarom kun je beter niet zomaar iemand vragen, maar een professional ernaar laten kijken. Hierdoor hoef jij je niet fulltime in te zetten op marketing en kun je je richten op het bedrijf. 

Een marketingbureau helpt ook bij de strategische ondersteuning. Zo kunnen de bureaus helpen bij het uiteenzetten en doorontwikkelen van je e‑commerce en/of omnichannel-strategie. Deze experts helpen bij het beantwoorden van vragen zoals: “Hoe onderscheid ik me ten opzichte van m’n concurrent?”, “Hoe verbeter ik mijn rendement?”, “Ik wil graag doorgroeien, maar vind het lastig om de prioriteiten te stellen”.

Waarbij kun je hulp krijgen?

Je vraagt je nu misschien af: waarbij kan ik dan precies hulp krijgen? Marketingbureaus bieden meestal een mix&match-pakket aan, waar ze jou ondersteunen op alleen de punten die jij nodig hebt. Wij hebben een paar punten benoemd waarbij zij kunnen helpen.

Zoekmachinemarketing

Als je een kleine webwinkel bent, is het lastig om mensen naar je webwinkel te trekken. Daarin is mond-tot-mond-reclame leuk, maar je moet wel genoeg mensen naar je webshop krijgen om deze reclame te maken. Daarom is het zowel voor kleine als grote ondernemingen belangrijk om gebruik te maken van SEO: Search engine optimisation. In het Nederlands: zoekmachine optimalisering. 

Als je alles zelf doet, kun je makkelijk de basis van SEO leren via blogs zoals de onze. Daarin kun je alles leren waarmee je jouw webshop perfect inricht.

Email-teaser-Produktbilder komprimieren_200x150Bijvoorbeeld door de perfecte productpagina te beginnen. Download hierover onze gratis checklist! 

Bekijk gratis checklist ️

Dat klinkt misschien niet heel lastig, tot je realiseert dat de algoritmen van SEO continu veranderen. Google blijft steeds de algoritmen aan te passen zodat het voor de gebruiker makkelijker is om de juiste inhoud te vinden. Om steeds op de hoogte te blijven hiervan kan uiteindelijk een dagtaak worden, als je het goed wilt doen. Daar heb je misschien niet de tijd voor naast al je andere taken. Een marketingbureau kan dan dus de uitkomst bieden!

Dit geldt net zo voor SEA: search engine advertising. Het adverteren via zoekmachines. Ook al is de software gebruiksvriendelijk, er zit toch meer achter dan geld betalen en een paar voorkeuren instellen. Een marketingbureau weet precies welke instellingen het meest effectief voor jou zijn en dus het minst geld kost, voor het meeste resultaat.

Geld besparen is erg belangrijk, vooral als er een financiële crisis dreigt te komen. Het lijkt dan makkelijk om marketing uit het budget te schrappen, maar dat is niet verstandig. Beter is om je marketing te optimaliseren, zodat je minder geld uitgeeft, maar dezelfde of betere resultaten boekt.

email-teaser-survive_financial_crisis_200x150Lees ook onze gratis whitepaper om meer tips te leren over wat te doen tijdens een financiële crisis. 

Meer over de gratis whitepaper

 

Marktplaatsen

Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van het verkopen via marktplaatsen, zoals Bol.com of Google Mijn Bedrijf. Sinds maart is daar ook het platform Amazon bij gekomen. 

bg-marketplace-1v-w1920h1200Wil je meer leren over verkopen via marktplaatsen? We hebben hiervoor een gratis whitepaper geschreven met meer informatie hierover.

Meer over de gratis whitepaper

Marketing via deze marktplaatsen is ook een stuk uitgebreider dan het lijkt. Vele partijen vechten om klanten hierop. Daarom kan een e‑commercemarketingbureau de uitkomst bieden om je hiermee te helpen. Hierdoor kun je ook doelgroepen aansnijden waar je zelf misschien niet aan gedacht hebt. Dit kan ervoor zorgen dat je dus veel nieuwe klanten erbij krijgt.

E-mailmarketing

E-mailmarketing gaat over het versturen van nieuwsbrieven. Ook dit klinkt eenvoudig, maar als je de nieuwsbrief niet optimaliseert, kan je veel missen. Zo kan het zijn dat niemand jouw nieuwsbrief opent of doorklikt. Dat betekent dat je leuke aanbiedingen hebt bedacht, maar niemand die er wat mee doet. Dat is een gemiste kans!

Ook kun je veel leren van het gedrag van je kopers door je nieuwsbriefgegevens te bestuderen. Waar waren ze het meest in geïnteresseerd? Wat triggert je klanten om de nieuwsbrief te lezen? Waarom shoppen ze dus bij jou? Hier kun je daarna op inspelen.

Om alles uit deze gegevens en nieuwsbrieven te halen, kan een marketingbureau je helpen. 

Verder kan zo’n agency ook helpen bij het versturen van gepersonaliseerde e-mails. Op die manier worden jouw mailings relevant op basis van het zoekgedrag van jouw webshop, of op basis van de voorkeuren die diegene aangeeft. Hoe hoger de relevantie, hoe hoger het resultaat. Niemand zit ten slotte te wachten op content waar je niet in geïnteresseerd bent!

Analyses

Marketingbureaus kunnen je ook helpen met verschillende analyses. Van je website tot Google Analytics. Dit lijkt misschien niet direct marketing, maar heeft er alles mee te maken. De analyses helpen je namelijk om een profiel van je klanten te bouwen. Ook helpen analyses om te bepalen of je acties, promoties, reclame enzovoort effect heeft en op wie, specifiek.

Je kunt je marketing perfect uitdenken, maar als je voor, tijdens en achteraf niks analyseert, kun je nooit leren wat je goed doet en wat je verkeerd doet. Voor elke webshop kan het namelijk net iets anders zijn wat je nodig hebt om je conversie te laten stijgen. Kortom: om meer te verkopen. Dat is waar het uiteraard om draait!

De marketingagency kan ook hierbij helpen bij het strategische gedeelte. Dit is niet alleen analyses, maar ook de stappen daarna. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van de markt, concurrenten en op die manier meedenken met jou als ondernemer. 

Door elkaar uit te dagen, haal je het beste in elkaar naar boven. De marketingbedrijven beoordelen bijvoorbeeld het onderscheidende vermogen van de webshop, ten opzichte van de markt, wat de koopmotieven van de klanten zijn en hoe je dit kan uiten in de webshop. 

Verder wordt er gekeken of er bepaalde aspecten zijn waar omzetgroei of rendement gerealiseerd kan worden. Bert Cillessen van Evoworks (nu: Happy Horizon) geeft aan: “Daar komen we samen achter door vanuit de strategie te ondersteunen. Met ruim 12 jaar e‑commerce marketing ervaring en 35 klanten hebben we vele uitdagingen voorbij zien komen én opgelost”. 

Kortom

Het is fijn om hulp te krijgen bij online marketing. Het is een vak apart en twee mensen weten meer dan één. Dát je hulp kan gebruiken is dus vaak niet de vraag, maar waar haal je de hulp vandaan? Dat is een persoonlijke vraag die niet hetzelfde is voor iedereen. Het is daarom verstandig om in gesprek te gaan met bedrijven, om te kijken of een e‑commercemarketingbureau de juiste oplossing is voor jouw. Het is altijd de moeite waard om rond te vragen wat bedrijven voor je kunnen betekenen, want je hoeft niet direct te beslissen. Wat je ook beslist: houd voor ogen wat voor jouw bedrijf de beste, meest effectieve en meest rendabele oplossing is. 

11-06-2020
Select Country: