Media Impact Value - Evalueer de ROI van je influencercampagnes

Werk je samen met influencers om je zichtbaarheid te ontwikkelen en je verkoop te stimuleren? Dankzij de Media Impact Value kan je nu een monetaire waarde toekennen aan je campagnes om hun Return of Interest (ROI) precies te bepalen. Maar hoe werkt Media Impact Value precies? Hoe kan het je helpen je campagnes te sturen en hoe wordt het berekend? In dit artikel lees je alles over dit nuttige algoritme!

In de afgelopen jaren zijn influencers een bijzonder belangrijk onderdeel geworden van marketingstrategieën voor bedrijven van elke omvang. Veel internetgebruikers kopen een product nadat het hen is aangeraden door een influencer op sociale netwerken.

Door de diversiteit van de media, de vele nieuwe mogelijkheden op sociale netwerken en het steeds veranderende bereik van influencers, worden media-analyse en prestatie-evaluatie steeds ingewikkelder.

Daarom heeft het marketing- en analyseplatform Launchmetrics een algoritme ontwikkeld om alle digitale interacties in de mode-, luxe- en schoonheidsindustrie te meten.

Media Impact Value - Wat is het?

De Media Impact Value (afkorting: MIV) heet naar het Nederlands vertaalt Media Impact Waarde. Dit is een algoritme ontwikkeld door Launchmetrics dat kwantitatieve en kwalitatieve gegevens analyseert om de waarde van de media-impact van marketingacties van influencers op het imago van een merk te bepalen en te berekenen. MIV is een gedeponeerd handelsmerk dat reeds in verschillende Europese landen is geregistreerd.

In het kort:

De MIV is een methode om de impact te meten van merkplaatsingen en -vermeldingen op verschillende communicatiekanalen in de mode-, luxe- en cosmeticasector.

Launchmetrics heeft dit unieke algoritme ontwikkeld zodat bedrijven en influencers nu de mogelijkheid hebben om hun marketingresultaten te vergelijken over verschillende soorten platforms, producten, landen, etc. Media Impact Value stelt hen in staat sneller en gemakkelijker te bepalen wat de beste marketingstrategie is voor hun specifieke behoeften.

Media Impact Value
Bron: Launchmetrics

Het doel is om een monetaire waarde toe te kennen aan marketingcampagnes, zodat we de ROI van de strategie van een merk nauwkeurig kunnen berekenen in alle verschillende media die er zijn - op sociale netwerken zoals Facebook, Instagram en TikTok, online zoals blogs of in print zoals het modetijdschrift Vogue.

Door de digitalisering is het niet meer zo eenvoudig als vroeger om een onderscheid te maken tussen traditionele, online of sociale mediapublicaties. Daarom is het moeilijk geworden om bijvoorbeeld de resultaten van een gesponsorde campagne op Instagram te vergelijken met een advertentie in een modetijdschrift.

 

 

Hoe werkt het algoritme?

Launchmetrics heeft het algoritme meer dan 5 jaar lang getraind op en aangepast voor de beauty-sector specifieke campagnegegevens. Het analyseert meer dan 100 kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren om een zeer nauwkeurige methode te creëren voor het meten van de ROI van elke marketingcampagne.

Om het effect van reclamecampagnes te berekenen, houdt het Media Impact Value rekening met 4 belangrijke factoren: bereik, mediatarieven, mediakwaliteit en inhoudelijke kwaliteit.

Bereik en tarieven

Aan de hand van gegevens over bereik en mediatarieven (de waarde van een plaatsing of vermelding) wordt een basiswaarde berekend. Deze basiswaarde wordt vervolgens aangepast aan de kwaliteit van de inhoud van de plaatsing of vermelding. Deze vorm van berekening zorgt ervoor dat populaire bronnen hoger worden gewaardeerd dan minder populaire bronnen.

💡 Opmerking: Het aantal abonnees op een platform (sociale netwerken), het aantal maandelijkse bezoekers van een website (online) of het aantal exemplaren in omloop (gedrukte media) zijn van belang voor het bereik.

 

De kwaliteit van de media

Bij de berekening van de mediakwaliteit zijn de relevantie en de invloed van de bron van bijzonder belang. Dit betekent dat media die zich op de beauty-sector richten, een grotere impact zullen hebben dan niet-beauty-media. Of dat een influencer zoals Nikkie de Jager (@nikkietutorials) met 14,5 miljoen abonnees een grotere Media Impact Value zal hebben dan een micro-influencer (tussen 1.000 en 100.000 abonnees) die nog weinig bekend is in Nederland.

Influencer NikkieTutorials
Bron: Nikkietutorials op Instagram

De kwaliteit van de inhoud

Voor het vierde criterium, de kwaliteit van de inhoud, zijn engagement-gegevens van cruciaal belang. Deze indicator wordt gemeten aan de hand van het aantal "likes", het soort hashtags, het aantal genoemde/geciteerde merken, de lengte van de post en nog veel meer.

De Media Impact Value houdt rekening met de kwaliteit van de inhoud om te voorkomen dat spam of ongeoorloofde bronnen in de berekening worden opgenomen.

 

 

Top influencers volgend Media Impact Value

Zoals eerder vermeld, heeft MIV uitsluitend betrekking op de mode-, luxe- en schoonheidswereld. Op de site Insights100 van Launchmetrics heb je de mogelijkheid om een overzicht te krijgen van de Media Impact Value van merken zoals Nike, Mango en Versace in bepaalde categorieën zoals media, influencers, beroemdheden, enz.

Daarnaast zet Launchmetrics de top influencers in de beauty-sector op een rijtje en laat zien voor welke merken deze persoonlijkheden een sterke Media Impact Value wisten te genereren.

Hier is een selectie van de meest winstgevende influencers voor merken in termen van Media Impact Value:

Chiara Ferragni voor de categorie luxe mode

In 2019 genereerde de Italiaanse blogger en styliste Chiara Ferragni (23 miljoen volgers op Instagram op het moment dat dit artikel gepubliceerd werd) meer dan 20 miljoen dollar aan Media Impact Value voor luxemerken als Dior.

Influencer Chiara Ferragni
Bron: Chiaraferragni op Instagram

Kendall Jenner voor de categorie luxe juwelen

Kendall Jenner (157 miljoen volgers op Instagram, op het moment van publicatie van dit artikel), het Amerikaanse model en lid van de beroemde Kardashian-familie werkt samen met met juwelenmerk Tiffany & Co. In 2019 maakte Kendall Jenner deel uit van de reclamecampagne van het merk en wist ze een Media Impact Value van 1,6 miljoen dollar te genereren.

Influencer Kendall Jenner
Bron: Kendalljenner op Instagram

James Charles voor de categorie schoonheidsproducten voor de consument

Maar één influencer brak alle records - het was James Charles. James Charles (27,2 miljoen volgers op Instagram op het moment van publiceren) is een Amerikaanse beauty-Youtuber en de eerste mannelijke ambassadeur voor cosmeticamerk Cover Girl. Hij werkt samen met het bedrijf Morphe Brushes en door de enorme belangstelling voor zijn persoonlijkheid heeft hij een enorme Media Impact Value van bijna 100 miljoen dollar voor het merk kunnen genereren.

Influencer James Charles
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Jamescharles op Instagram

Nikkie de Jager als beauty-vlogger in Nederland

We noemden haar net al, maar de nummer 1 beauty-vlogger naar Media Impact Value in Nederland is de Nikkie de Jager (ook wel Nikkie Tutorials). In 2018 was zij ook nummer 1 beauty-vlogger naar MIV in de wereld, met een gemiddelde Media Impact Value per social media-bericht van 393.020 euro. 

Het kan interessant voor je zijn om samen te werken met meerdere influencers met verschillende scopes en dus verschillende doelgroepen.

 

 

 

Wees trouwens ook bewust van je eigen online reputatie als geheel. Een influencer kan je helpen je online reputatie te verbeteren, maar er zijn meer manieren, zoals reviews verzamelen.

Hoe onderscheid je de Media Impact Value van de Earned Media Value en de Advertising Value Equivalency?

Op het gebied van (influencer)marketing zijn veel Engelse termen en afkortingen gebruikelijk. Om Media Impact Value echter niet te verwarren met een andere term, zullen we kort de verschillen uitleggen tussen de volgende metrics: Media Impact Value (MIV), Earned Media Value (EMV) en Advertising Value Equivalency (AVE).

De 3 meetmethoden hebben gemeen dat ze allemaal tot doel hebben de ROI van marketingacties te berekenen.

Earned Media Value (EMV)

Earned Media Value verwijst naar elke vorm van communicatie en aanwezigheid van een bedrijf of merk in de media. Het kan gaan om vind-ik-leuks, opmerkingen, aandelen, vermeldingen en elk ander type merkgerelateerde content die door gebruikers van sociale netwerken wordt gedeeld.

Advertising Value Equivalency (AVE)

Met de metric Advertising Value Equivalency is het mogelijk te bepalen voor welke prijs een marketingcampagne of een publicatie op sociale netwerken welk bereik kan bereiken. De AVE kent derhalve een geldwaarde toe aan een marketingactie. De formule is bijzonder geschikt voor plaatsingen in gedrukte media, maar niet zozeer voor sociale netwerken, omdat de advertentietarieven nog niet gestandaardiseerd zijn.

Zowel Earned Media Value als Advertising Value Equivalency hebben grote nadelen. In tegenstelling tot de Media Impact Value geven deze waarden niet aan of de berichtgeving of de vermelding van het merk positief of negatief was en wordt slechts zelden rekening gehouden met de kwaliteit van de inhoud.

Launchmetrics overzicht MIV, EMV, AVE
Bron: Launchmetrics

Dit tabel van Launchmetrics toont aan dat Media Impact Value zeer veelzijdig is en je in staat stelt om resultaten uit meerdere bronnen te vergelijken, of het nu gaat om print, sociale media of een online bron.

Als je dus mode-, luxe- of schoonheidsproducten verkoopt in je onlinewinkel, kan het algoritme je goed van pas komen om de impact en het potentieel van je marketingcampagnes te meten. Probeer het eens!

 

01-04-2021
Mia Tamm

Mia Tamm

Mia holds a Bachelor's degree in European Legal Linguistics from the University of Cologne and has already gained experience in the field of e-commerce.

Select Country: