Instagram is een app om foto’s en (korte) video’s met elkaar te delen. Met meer dan 1 miljard gebruikers waarvan 500 miljoen dagelijkse gebruikers, is dit platform ook bij uitstek geschikt voor adverteerders. Om met advertenties op Instagram succesvol te zijn en op deze manier je omzet te verhogen, moet je echter met een aantal zaken rekening houden. We leggen je hier in detail uit hoe je advertenties op Instagram het beste toepast.
Hieronder gaan we dieper in op de 13 tips voor Instagram-advertenties. Deze blog is echter erg lang, daarom hebben we een checklist gemaakt waar je alle punten op een handige manier bij elkaar hebt staan.
Voor als je nog niet eerder met Instagram-advertenties hebt gewerkt, leggen we hier kort de basics uit.
Facebook heeft in 2012 voor een bedrag van 1 miljard dollar Instagram gekocht. Sindsdien is Instagram heel hard gegroeid en erg winstgevend geworden. Er is dus een directe link met de Facebook- en Instagram-advertenties.
Dit verklaart waarom je in de Facebook Ads Manager je Instagram-advertenties kunt opzetten en monitoren.
Er zijn 3 verschillende manieren om een Instagram-advertenties op te zetten:
Promoot een Instagram-post via de Instagram app
Maak video- en foto-advertenties voor Instagram in de Facebook Ads Manager
Maak Instagram Story-advertenties in de Facebook Ads Manager
De 2e en 3e optie zijn erg gelijk aan elkaar, alleen bij de advertenties voor de Instagram Stories moet je aangeven dat je de advertentie wilt weergeven in de ‘stories’ (of ‘verhalen’ in het Nederlands).
Dit is dus waar je de advertenties voor Instagram opzet. Nu gaan we verder met onze 13 tips om de best presterende Instagram advertentie op te zetten:
Bij Instagram draait alles om foto's en video's. Het platform wordt vooral gebruikt:
voor inspiratie
om te zien wat vrienden en influencers posten
als afleiding
Niemand opent de app met de intentie om iets te kopen. Dat is waar jij je als adverteerder bewust van moet zijn.
Het is daarom moeilijk om met alleen een foto van het product en een link naar de productpagina, omzet te realiseren.
Dat niemand naar Instagram komt om iets te kopen, kan overigens veranderen in de nabije toekomst. Met Facebook Shops is namelijk een nieuwe winkelervaring die zowel via Facebook als Instagram gebruikt kan worden
In een fractie van een seconde besluit iemand of ze aandacht aan je advertentie willen besteden of niet.
Daarom moeten de afbeeldingen die je voor advertenties gebruikt, niet te complex of saai zijn. Gebruik nooit stockfoto's of niet creatieve afbeeldingen van je producten!
Let op dat je product in het centrum van de aandacht staat, in een natuurlijke omgeving en goed in contrast met de achtergrond wordt weergegeven.
De kwaliteit van de foto's is bijna net zo belangrijk als het onderwerp zelf. Gebruik daarom alleen foto's met een hoge resolutie, zodat je advertentie haarscherp wordt weergegeven. Een slechte foto is gewoonweg onprofessioneel.
Dat klinkt vrij logisch, maar helaas wordt het nog door veel adverteerders genegeerd.
Let erop dat je advertenties aantrekkelijk vormgegeven zijn en goed geformuleerd.
Je zult geen goede zaken doen als je een jonge doelgroep op een serieuze manier wilt aanspreken als je bijvoorbeeld skateboards verkoopt. Je verleidt hondenbezitters ook niet met kattenfoto’s. Advertenties die niet relevant zijn voor de doelgroep, werken eenvoudig genoeg niet.
Je merkt heel snel of je advertenties aanspreken of niet. Want hoe minder aantrekkelijk je advertentie is, hoe minder mensen het zullen zien en hoe duurder je advertentie daardoor zal zijn.
Advertenties die goed door je doelgroep worden ontvangen, worden vaker in de feed van Instagram-gebruikers weergegeven.
Nieuw bij Instagram? Vooral als je nog niet zo heel veel ervaring met Instagram hebt en niet weet wat je klanten als aantrekkelijk ervaren, zou je veel moeten uitproberen.
Op welk soort advertenties reageert je doelgroep het best? Hier is een kort overzicht van welke verschillende advertentie soorten er op Instagram zijn:
Story-advertentie: Een (korte) video of foto in de Instagram Stories.
Fotoadvertenties: Een post met een mooi vormgegeven foto.
Videoadvertenties: Een post met een (korte) video.
Carrouseladvertenties: Een post waarin je tot 10 foto’s en video’s kunt weergeven (deze vorm werkt goed bij het laten zien van alle verschillende aspecten van een product, of bij het vertellen van een verhaal)
Collectieadvertenties: Inspireer je doelgroep met verschillende producten op één pagina waar de producten direct gekocht kunnen worden.
Branded Content Ads: De post van jouw product van de influencer met wie jij samenwerkt, kun je nu ook promoten. Zo ben je niet afhankelijk van het organische bereik van de influencer, maar kun je ook je eigen doelgroep bereiken met een eigen gekozen budget.
Elk soort advertentie is anders en heeft een andere aanpak nodig. En elke doelgroep heeft zijn eigen voorkeur voor een advertentie soort. Doe hier dus goed onderzoek naar.
Reageert je doelgroep beter als je je producten met of zonder mensen toont? Serieus of grappig? Posts die naar de mening van de doelgroep vragen? Professionele foto's of een momentopname? Op welke aanzet tot actie (Call-to-Action) wordt het snelst/best gereageerd?
Er zijn talloze varianten die je met een klein budget zou kunnen testen, voordat je een grote investering in advertenties doet die geen resultaten oplevert.
Creëer vijf advertenties (voor elk soort advertentie 1) waarin je het product introduceert. Laat deze advertenties met een klein dagelijks budget (5 tot 20 euro) gedurende 3 tot 5 dagen lopen en evalueer dan de interacties, het aantal clicks op de links en het conversieratio.
Meestal zal na zo’n looptijd een winnaar naar voren komen. Stop de advertenties die niet het gewenste resultaat opleveren.
Test vervolgens of de advertentie met een andere tekst of een andere vormgeving nog beter functioneert. Optimalisering kan natuurlijk altijd, maar verander dingen niet te vaak. Je moet de advertentie wel de tijd gunnen om optimaal te kunnen presteren.
Ook als je de winnende advertentie hebt gevonden, is het de moeite waard om regelmatig iets nieuws te testen en advertenties voor andere producten te maken.
Probeer zoveel mogelijk de voorkeur van je potentiële klanten te benadrukken, dat helpt bij het creëren van een effectieve advertentiecampagne. Na een bepaalde tijd weet je dan op welke versie je doelgroep het beste reageert.
Je kunt naast dit voorbeeld ook een A/B-test doen met je advertenties.
Als je ook advertenties op Facebook gebruikt om de omzet van je webshop te verhogen, dan ken je de ‘maximaal 20% tekst' regel vast al.
Net zoals het gezegde 'Een foto zegt meer dan 1000 woorden' vindt Facebook dat een advertentieafbeelding maximaal 20% tekst mag bevatten. Zoals eerder uitgelegd is Facebook eigenaar van Instagram en geldt deze regel dus ook hier.
Om je doelgroep toch duidelijk te kunnen maken waar het in de advertentie om draait, zijn er twee mogelijkheden:
Een korte en bondige tekst in de foto. Met een uitgebreide tekst onder de advertentie of een duidelijke Call-to-Action.
Geen tekst in de foto. In plaats daarvan een krachtige foto en alleen tekst onder de advertentie.
Opgedofte modellen op foto’s worden niet door iedereen gewaardeerd.
Advertenties met mensen die er natuurlijk uitzien en geen gephotoshopte personen zijn, kunnen ervoor zorgen dat je doelgroep zich beter met je producten en webshop kunnen identificeren.
Wat ook goed werkt zijn foto’s die door klanten zelf zijn gemaakt (Ook wel User Generated Content of UGC).
User Generated Content is een krachtige advertentietool.
Als een tevreden klant een foto plaatst van jouw product met een goede review erbij, dan geeft dat jouw webshop veel meer waarde dan wanneer je als bedrijf het product had gepost. De klant laat zo immers zien heel erg tevreden met het product te zijn en door het online te delen raden ze het ook anderen aan.
Uit onderzoek van Nielsen is gebleken dat 92% van de consumenten vertrouwt op de aanbeveling van vrienden en familie voor het shoppen bij webshops. Maar liefst 70% heeft vertrouwen in online-aanbevelingen van mensen die ze niet kennen.
Het plaatsen van door klanten gemaakte foto's op je productpagina's, zal je conversieratio gemiddeld met 4,6% verhogen. Ook de interactie met advertenties stijgt als UGC wordt toegepast.
Het positieve hieraan: veel consumenten hebben er niets op tegen dat hun content door een merk of winkel wordt gebruikt. In tegendeel zelfs, ongeveer 65% zou zich vereerd voelen.
Zoek op Instagram naar mooie foto's van producten die je in je webshop hebt, vraag aan degene van wie de foto is om toestemming om de foto te mogen gebruiken en neem deze op in je marketingcampagne.
Zo zorg je ervoor dat potentiële klanten zich met je advertentiecampagne, je producten en je webwinkel kunnen identificeren en hier meer op vertrouwen. Wat in de meest positieve situatie tot meer omzet zal leiden.
Social media en hashtags versterken elkaar.
Het is slim om een eigen hashtag te vinden en deze te gebruiken bij posts, zodat je merkbekendheid stijgt.
In je advertenties kun je dan je eigen hashtag gebruiken. Ook al wordt de advertentie niet bij het zoeken naar hashtags weergegeven, zullen ze er toch voor zorgen dat een gebruiker alleen jouw foto's en je tevreden klanten ziet als hij/zij op de hashtag klikt.
Net als bij Facebook kan bij Instagram ook een aanzet tot actie (Call-to-Action/CTA) aan een advertentie worden toegevoegd.
Dit zijn een aantal CTA’s die onder de advertentie kunnen worden getoond:
Apply now
Book now
Contact us
Call now (alleen video)
Download now
Let op dat de Call-to-Action bij de geselecteerde advertentie past en naar een relevante landingspagina verwijst, die de doelgroep meer informatie geeft en responsive is op mobiele apparaten.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/KLM
💡 Tip: Nadat je de advertentie hebt vormgegeven, post je de advertentie als een normale post. Zo maak je het voor je volgers mogelijk om de advertentie ook te zien. Dit is omdat de doelgroep die je instelt bij het opzetten van je advertentie, misschien niet al je volgers daarin meeneemt. Op deze manier krijgen ook zij de post te zien.
Niet alleen op Facebook, maar ook op Instagram kun je bepaalde doelgroepen aanspreken.
Heb je al een lange lijst met e-mailadressen, maar slechts weinig volgers op Instagram? Gebruik de e-mailadressen (uiteraard binnen de richtlijnen voor de AVG) en probeer klanten te werven die jou nog niet op Instagram volgen. Zo kun je snel een groot aantal volgers krijgen.
Ook kun je de advertentie aan je meeste loyale klanten tonen, om hen met speciale aanbiedingen voor hun loyaliteit te belonen, om nieuwe producten te testen of gewoon om hen te bedanken.
Ook kun je op basis van je bestaande klanten en volgers een zogenaamd lookalike Audience (of vergelijkbare doelgroep) opbouwen om deze te gebruiken om nieuwe klanten te winnen. Een Lookalike Audience bestaat uit gebruikers die een soortgelijk online-gedrag vertonen als je eigen klanten.
De kans is groter dat je met een Lookalike Audience succesvol bent, dan wanneer je zelf probeert de juiste mensen te bereiken.
Aanrader: gebruik Instagram ook privé.
Ook als je geen interesse hebt om foto's of video's te posten, kan een privé-account over het algemeen toch lonend zijn.
Volg je (internationale) concurrenten en merken, die jaarlijks een gigantisch budget steken in social media marketing of die een eigen Instagram-team hebben.
Laat je inspireren door de manier waarop deze organisaties reageren op Instagram en pas de succesvolle strategie ook op je eigen branche toe.
Bovendien krijg je zo een idee hoe Instagram eruit ziet vanuit het perspectief van de klant, wat goede advertenties zijn en welke vormen van marketing echt niet aanspreken.
Bij Instagram draait alles om foto's en video's. Maar niet elke foto is geschikt voor een advertentie. Er zijn een paar voorbeelden van foto's waarop gebruikers beter reageren dan op andere. Een onderzoek uitgevoerd door Curalate (nu Bazaarvoice) zegt dat deze type foto's voor goede reacties zorgen:
Lichte foto's
Foto's met natuurlijk licht, in plaats van kunstlicht
Foto's met koele, dominante kleuren (bijv. blauw, grijs) in plaats van warme kleuren (rood, geel)
Foto's met slechts één dominante kleur
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/Mediamarkt
Je hoeft geen discussie te beginnen om een succesvolle advertentie te produceren. Maar het helpt wel als je in de advertentie een vraag stelt of een foto post die een reactie bij je doelgroep teweegbrengt.
Als het je lukt om reacties op je advertentie te krijgen of dat er op 'Vind ik leuk' geklikt wordt, dan weet je dat je iets goed hebt gedaan.
Dat kun je bereiken door de doelgroep te activeren om een handeling uit te voeren en interactie met hen te hebben, gebruik bijvoorbeeld deze teksten:
Mention iemand die de outfit goed zou staan!
De linker of de rechter outfit?
Wie weet het? Mention je beste vriend!
Wij vinden het super. Jij ook?
Wat is jouw tip voor de warme zomerdagen?
Waar zou jij nu het liefste op vakantie zijn?
Hieronder is een voorbeeld van een advertentie van Bol.com. Zij gebruiken hier heel slim de vraag: Wat vergeet jij altijd op vakantie?
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: Instagram/Bol.com
Daarnaast zorgen video's, foto's van mensen en schattige dieren en misschien zelfs een winactie voor een groot aantal reacties.
Zoals al eerder genoemd, gaat niemand naar Instagram om iets te kopen.
Anders dan bij Google Ads, waar het advertentiebudget snel in omzet kan worden omgezet, zou Instagram als een investering gezien moeten worden die op de langere termijn wat oplevert.
Directe omzet kan bij advertenties via Instagram meestal alleen in combinatie met een goed aanbod en product worden gegenereerd. Daarbij is het winstmarge echter vaak erg laag.
De focus van je advertentiecampagne zou daarom niet op omzetstijging op de korte termijn moeten liggen, maar op het winnen van nieuwe klanten. Of op het verzamelen van volgers voor je bedrijfsaccount.
Vergeet niet dat klanten die je eenmaal voor je webshop hebt gewonnen, of waarvan je Instagram-fans hebt gemaakt, steeds weer gratis benaderd kunnen worden.
Of ze nu via e-mail of via Instagram opnieuw worden geactiveerd en weer in je webshop kopen, er is nu geen sprake meer van advertentiekosten die inbreuk maken op je omzet. Daarom is het investeren in het opbouwen van een community, een lijst met e-mailadressen of volgers uiterst belangrijk.
Je creëert een groep van mensen die interesse hebben in je product of webwinkel. Stel je eens voor dat je webwinkel gekoppeld is aan een Instagram-account die maar liefst 2000 geïnteresseerde volgers heeft. Of 20.000… of 200.000…
Je omzet stijgt met het aantal fans.
Gepubliceerd op: 24 juni 2019
Geüpdate op: 2 augustus 2022
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.