De groei in e-commerce gaat onverminderd door en het einde is nog lang niet in zicht. In 2023 wordt 33 miljard euro aan e-commerce-omzet verwacht in Nederland en in België 11,5 miljard euro.
Volgens deskundigen stijgt dat in 2027 naar bijna 50 miljard in Nederland en in België bijna 18 miljard.
Als je jouw concurrenten in de toekomst een stap voor wilt blijven, moet je zeker enkele innovatieve en opwindende marketingtrends in de gaten houden.
Deze marketingmaatregelen kunnen je helpen meer omzet te maken en nieuwe (potentiële) klanten aan te trekken.
In dit artikel...
Hoogwaardige productfoto's en gedetailleerde productbeschrijvingen zijn nog steeds belangrijk voor je webshop en moeten daarom nog steeds worden gebruikt.
Dit alleen is echter niet voldoende om je klanten te overtuigen van je aanbod.
Dit is waar user generated content (UGC) in het spel komt.
Je kunt user generated content gebruiken als een vorm van sociaal bewijs (social proof).
Social proof is gebaseerd op het feit dat consumenten minder vertrouwen hebben in merken en meer vertrouwen hebben in gelijkgestemden of andere klanten.
Zorg er dus voor dat je klanten positief over je producten of webshop praten en inhoud delen.
Concentreer je bijvoorbeeld op positieve beoordelingen van klanten. Deze kun je eenvoudig met de Trusted Shops-oplossingen verzamelen en in je contentstrategie inbouwen.
Je kunt de beoordelingen vervolgens delen met een post op je social media-kanalen of op je website.
Dit versterkt het vertrouwen van je klanten en je kunt potentiële klanten overtuigen om te winkelen in je webshop.
Er zijn ook andere vormen van user generated content:
Wil je jouw social proof verbeteren en tegelijkertijd meer verkeer genereren, de conversieratio in je winkel verhogen en een langdurige klantenbinding opbouwen?
Informeer dan nu vrijblijvend naar de voordelen van een Trusted Shops-lidmaatschap. 👇
Met behulp van een omnichannel-strategie kun je een uitgebreide klantervaring creëren via al je kanalen (advertentie- en verkoopplatforms).
Omnichannel verwijst naar zowel fysieke als digitale kanalen en kan winkels, billboards, social media-kanalen, direct marketing, e-commerce-apps en je website omvatten.
Omnichannel-marketing heeft als doel de naamsbekendheid bij bestaande en potentiële klanten te vergroten en is quasi de verdere ontwikkeling van het multichannel-concept.
Omnichannel-marketing is niet meer weg te denken in de digitale wereld en belangrijker dan ooit.
Met een omnichannel-strategie kun je alle touchpoints met je potentiële klanten afdekken en zo een uniforme en uitgebreide klantervaring creëren.
Wist je dat bijna 80 procent van de mensen in Duitsland hun mobiele telefoon als zoekmachine gebruikt?
Dit betekent dat klanten online onderzoek willen kunnen doen of beoordelingen van klanten willen kunnen bekijken, zelfs als ze al in je winkel zijn en een product bekijken.
Zorg ervoor dat je potentiële klanten in contact kunnen komen met je merk via zoveel mogelijk kanalen.
Voorbeelden van een omnichannel-marketingstrategie om klantenbinding te vergroten:
In Europa gebruikt ongeveer 80% van de bevolking een smartphone. Door de digitalisering zijn deze kleine computers niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.
Smartphones zijn allang niet meer alleen geschikt om mee te bellen. We gebruiken ze om op internet te surfen, naar muziek te luisteren, als navigatieapparaat om foto's en video's te maken of om online te winkelen.
Voor jou als webwinkel betekent dit dat in de toekomst nog meer consumenten je producten of diensten via hun mobiele apparaten zullen kopen.
Aangezien meer dan 90% van de internetgebruikers via mobiele apparaten op het internet zit, is het van cruciaal belang dat je webshop is geoptimaliseerd voor smartphones en tablets.
Bied je potentiële klanten de best mogelijke winkelervaring in je winkel.
Door de laadtijd van de website te optimaliseren, kun je niet alleen het bouncepercentage verlagen, maar ook de gebruikerservaring verbeteren.
Want wees eerlijk: niets is vervelender dan te wachten tot een productpagina eindelijk volledig is geladen.
Smartphone-schermen zijn logischerwijs veel kleiner dan pc-schermen. Om deze reden moet je de navigatie en het menu zo compact en gebruiksvriendelijk mogelijk houden.
Voor mobiele apparaten is vooral de zogenaamde breadcrumb-navigatie ( broodkruimelnavigatie ) geschikt.
Pop-upvensters kunnen erg handig zijn, maar ze kunnen ook de mobiele gebruikerservaring verpesten.
De ruimte op het scherm is al zeer beperkt op kleinere apparaten en daarom kunnen zelfs kleinere pop-upvensters extreem storend zijn.
Bedrijven hebben de toegevoegde waarde van social media al vroeg ingezien, bijvoorbeeld om de naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken.
Met je bedrijf moet je daar zijn waar je doelgroep is en dat is nu eenmaal op de gangbare social media, zoals TikTok, Snapchat, Instagram, Facebook, Twitter enzovoorts.
Daarom zijn webshops de afgelopen jaren begonnen hun producten rechtstreeks via hun social media-kanalen te verkopen.
Elk jaar neemt het bereik van socialmedia toe. Op dit moment gebruiken wereldwijd 4,6 miljard mensen social media-platforms.
Het zal je dan ook niet verbazen dat dit aantal de komende jaren nog verder zal stijgen.
Volgens een recente studie van Accenture zal de omzet via social commerce bijna verdrievoudigen van de laatste $ 492 miljard tot $ 1,2 biljoen in 2025.
Als je nog niet op social media zit of overweegt om je social media-activiteiten uit te breiden, is dit het juiste moment om te beginnen.
Je moet uitzoeken welke social media-platforms het meest geschikt zijn voor je producten en diensten.
Vergeet niet dat niet alle doelgroepen hetzelfde zijn. Analyseer daarom welke kanalen de meeste kans op succes voor jou hebben en maak een strategie voor social media op basis daarvan.
Maak inhoud van hoge kwaliteit voor je community die relevant en nuttig is. Een goede social media-strategie is daarom onmisbaar.
Deel informatieve berichten of tutorials over je producten en communiceer met je volgers.
Op deze manier kun je op de lange termijn een loyale fanbase opbouwen die je producten wil kopen.
Zoals eerder vermeld, is user generated content vooral geschikt om vertrouwen op te bouwen bij je klanten.
Inhoud die door gebruikers is gemaakt, kan het nodige sociale bewijs leveren voor je webshop.
Dit geeft potentiële klanten een beter inzicht in hoe een product eruit ziet, of het daadwerkelijk presteert wat je beweert en hoe de productkwaliteit in het algemeen is.
Het bieden van een fantastische ervaring aan je klanten kan leiden tot meer trouwe abonnees en een toestroom van nieuwe klanten.
Want consumenten die op social media met merken communiceren, geven meestal meer geld uit.
Onder live-shopping wordt verstaan dat bedrijven hun producten via livestream presenteren.
Op deze manier krijgen merken de mogelijkheid om hun producten op een creatieve manier te presenteren, in contact te komen met gebruikers en verkopen te doen.
Betere betrokkenheid, snellere omzetstijging, verhoogde naamsbekendheid en impulsaankopen zijn de belangrijkste voordelen van live-shopping.
Het gebruik van kunstmatige intelligentie biedt een aanzienlijk potentieel om je te helpen bij je dagelijkse activiteiten en om doelgerichter en efficiënter te worden.
Veel AI-oplossingen zijn tegenwoordig zo toegankelijk en eenvoudig dat veel mensen niet eens weten dat ze ermee omgaan.
Dit bewijst dat je AI kunt gebruiken voor je website of webshop zonder dat je bezoekers het merken.
In winkels kunnen klanten met het personeel praten als ze vragen hebben of een klacht over een product willen indienen. In online winkels ligt dat natuurlijk een beetje anders.
Iedereen die online winkelt en een probleem of vragen heeft, moet een e-mail schrijven of de klantenservice bellen. Deze is echter alleen op bepaalde tijden bereikbaar in de meeste webshops.
Met behulp van een chatbot biedt je webshop een permanent beschikbaar aanspreekpunt voor je klanten. Klanten kunnen 24 uur per dag contact opnemen met de chatbot en hoe meer je klanten de bot gebruiken, hoe beter geïnformeerd de AI wordt.
Een chatbot kan daardoor servicefouten opvullen en bijvoorbeeld de meest gestelde vragen van je klanten beantwoorden en daarmee je personeel tijdens piekuren ondersteunen, informatie over producten geven of de retourafhandeling afhandelen.
Door klantgegevens te verzamelen, kan kunstmatige intelligentie helpen bij het maken van inhoud en aanbevelingen die specifiek zijn afgestemd op een specifieke doelgroep (klantengroep).
Zorg er natuurlijk voor dat je de gegevens van je klanten conform de AVG registreert.
Door productaanbevelingen op maat te doen, kan je webshop profiteren van impulsaankopen.
Je kan bijvoorbeeld met succes cross-selling of upselling producten aanbieden als je verschillende producten aanbeveelt aan je klanten aan de kassa op basis van de merken en categorieën die zij kiezen.
Als webshop ben je er verantwoordelijk voor dat je klanten toegang krijgen tot verschillende betaalmethoden die zij het liefst gebruiken.
Als je geen alternatieve betaalmethoden aanbiedt, loop je het risico potentiële kopers te verliezen, wat rechtstreeks van invloed is op de retentiegraad van klanten en het optimaliseren van de conversieratio.
Als alternatief kun je de check-out-tijd verkorten door klanten in staat te stellen hun betalingsinformatie op je website op te slaan.
Zo kan je klantenkring zich na aanmelding volledig concentreren op de koopervaring en hoef je bij de check-out niet eerst de creditcard uit de portemonnee te halen of de aanmeldingsgegevens voor het online bankieren uit te zoeken.
We geven je een klein overzicht van de meest populaire betaalmiddelen van consumenten:
De e-commerce-markt zal de komende jaren blijven groeien. Bereid je winkel daarom nu al voor op een reeks nieuwe, spannende en innovatieve marketingtrends om je concurrentie een stap voor te blijven.
Deze omvatten technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) of virtual reality (VR) en augmented reality (AR). Maar ook social media blijven groeien en maken het nu mogelijk om producten rechtstreeks op het platform te verkopen.
Analyseer welke strategieën en marketingmaatregelen het beste bij je bedrijf passen om nieuwe klanten aan te trekken, de omzet te verhogen en op de lange termijn succesvol te zijn.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.