Livestream Shopping is de laatste tijd mega populair geworden. Waarom eigenlijk? En is deze trend een blijvertje? Lees verder!
Je raadt het waarschijnlijk al: als we het hebben over live shopping in e‑commerce, bedoelen we een live-uitzending waarbij producten worden getoond en gepresenteerd door iemand in een video met audio.
Fans en geïnteresseerden in een bepaald merk of product kunnen toekijken hoe een persoon in realtime producten uitprobeert of aanprijst.
Het idee achter livestream shopping is meestal om klanten aan te moedigen de gepresenteerde producten te kopen, bijvoorbeeld door een korting of andere speciale aanbiedingen aan te bieden.
De nieuwe trend lijkt een beetje op de teleshoppingprogramma's op televisie waarin producten worden geïntroduceerd die telefonisch besteld kunnen worden.
In Azië, en met name in China, heeft livestream shopping en social commerce al een plaats veroverd in de e-commercewereld. De laatste tijd beginnen ook Europeanen mee te doen met de trend.
Met de populaire app 'OOOOO' is er in het Verenigd Koninkrijk al een nieuwe belangstelling voor livestreaming-commerce. De Chinese app, OOOOO, bereikte de top van de downloadcharts voor apps in het Verenigd Koninkrijk.
Het platform werd pas in november 2020 gelanceerd en heeft nu al een massale uitbarsting van populariteit gekend die zich uitbreidde van China naar andere landen over de hele wereld.
Als gevolg van het coronavirus is het winkelgedrag sterk veranderd en is socialcommerce in opmars. Toch lijken klanten de voorkeur te geven aan interactie met verkopers. Met livestream-evenementen krijgen shoppers de kans om merken te leren kennen, vragen te stellen en producten te leren kennen op een manier die dicht in de buurt komt van de echte winkelervaring in lokale winkels.
Sommige livestreams van OOOOO hebben naar verluidt al een publiek van zo'n 10.000 mensen bereikt, terwijl tijdens één enkele uitzending al voor £2500 werd verkocht.
Een ander populair platform (en de feitelijke voorloper op het gebied van livestream shopping) wordt beheerd door China's grootste online retailer, Alibaba. Met 'Taobao Live' heeft live-streaming van handel al een snelle groei doorgemaakt in China. Op Singles' Day in 2020 werd bijvoorbeeld 10% van alle online aankopen in China gedaan via live shopping events. Ongeveer 25% van Alibaba's verkopen op Singles' Day werden gerealiseerd via liveshopping. Naar schatting zal de sector livestream shopping dit jaar uitgroeien tot een industrie van 305 miljard dollar.
Tot nu toe lijkt het erop dat Aziatische landen een grote voorsprong hebben op Europese retailers als het gaat om livestreaming-commerce. Er zijn echter al verschillende formats naast OOOOO die ook populariteit hebben gezien.
Onlangs startte Facebook met het concept 'Live Shopping Friday' waarbij geselecteerde merken als Abercrombie & Fitch en Clinique van 21 juni tot 16 juli 2021 elke vrijdag hun producten presenteerden. Het Zweedse bedrijf Bambuser introduceerde ook een virtuele winkelervaring in real time waarbij klanten een virtuele rondleiding kunnen krijgen in een Scandinavische strandomgeving terwijl verschillende modestijlen worden getoond die tijdens het evenement direct kunnen worden gekocht.
Dit alles toont aan dat livestream en real-time shopping events trends zijn waarvan verwacht mag worden dat ze zullen blijven en zich ook in meer regio's zullen uitbreiden.
Sinds wereldwijde lockdowns beperkingen opleggen aan het dagelijks leven, is het voor consumenten moeilijk om interactie te hebben met merken en producten die in lokale winkels worden verkocht. Toch willen klanten meer te weten komen over een bepaald product, vragen stellen over maten, en een enigszins echte winkelervaring hebben.
Met livestream-events krijgen consumenten de kans om interactie te hebben met de producten. Dit zal je niet alleen helpen om bepaalde producten te verkopen, maar je zult ook een vertrouwensrelatie met hen opbouwen op basis van deze interacties.
Een andere reden om deel te nemen aan livestream-events is dat je een aantal branding-strategieën kunt implementeren die zullen helpen je bedrijf te promoten en het bereik van je merk uit te breiden.
Een ander positief aspect van online shopping-events is natuurlijk dat ze bedoeld zijn om de verkoop te bevorderen. Als je een originele, interactieve en onderhoudende manier bedenkt om je producten in deze vorm te presenteren en te adverteren, zullen jouw producten zeer gemakkelijk worden verkocht en zal je merk beter in het geheugen blijven hangen.
Bovendien is het opzetten en organiseren vrij eenvoudig en niet al te duur (lees meer over hoe je een eigen livestream shopping event kunt organiseren in het gedeelte hieronder).
Note: Zoals je misschien al vermoedde, worden de meeste online shopping-events georganiseerd door merken uit de mode- en schoonheidssector. In deze gevallen leggen experts uit de sector (bijv. populaire influencers of dermatologen) uit hoe je de producten moet gebruiken en welke voordelen ze bieden. Dit betekent echter niet dat je zelf geen evenementen kunt organiseren om andere soorten producten te verkopen. Detailhandelaren die elektronica verkopen, hebben bijvoorbeeld al online shopping events georganiseerd, net als levensmiddelenfabrikanten.
Laten we nu eens kijken wat merken zoals het jouwe kunnen doen om een eigen livestream shopping-event te starten. Zoals we hierboven al aangaven, zijn er in Europa al een paar platformen waar merken hun producten kunnen presenteren en verkopen. Het zijn echter vooral de grotere merken die op deze evenementen te zien zijn.
Dus, waar kunnen kleinere bedrijven hun producten laten zien? Afhankelijk van je doelgroep, kun je het livestream shopping event misschien beter laten plaatsvinden op het platform waar de meeste van je klanten te vinden zijn.
Als we het hebben over het livestreamen van evenementen in de context van sociale media, zullen velen waarschijnlijk denken aan Instagram Live.
Instagram Live kan de Instagram-app die real-time opnemen en afspelen bevat binnen het Story-gedeelte. Live video's kunnen een maximale lengte van 60 minuten hebben.
Voor bedrijven biedt het de mogelijkheid om te reageren op feedback van klanten en vragen van de kijkers direct te beantwoorden.
Om live te gaan op Instagram, hoef je alleen maar naar de sectie "Live" te swipen in de Story-creatiemodus. Om je live-evenement te personaliseren, kun je bijvoorbeeld de branding en het ontwerp van je online winkel kiezen voordat je op de knop klikt om live te gaan.
We hebben het in dit artikel al kort gehad over deze nieuwe en trending app. Met OOOOO kunnen gebruikers bladeren door een feed van video's waarin makers producten reviewen. De gepresenteerde producten kunnen direct in de video's of live-uitzendingen worden gekocht.
Voorlopig is de app alleen beschikbaar in Aziatische landen en in het Verenigd Koninkrijk. Als je in het Verenigd Koninkrijk woont, kun je je producten in een van de video's laten zien. Bij OOOOO zijn het geselecteerde mensen die voor het bedrijf werken die producten laten zien en beoordelen, omdat het bedrijf wil dat 'echte' mensen te zien zijn in de stream.
TikTok heeft eigenlijk een paar eisen opgesteld om uit te zenden op het platform. De belangrijkste zijn dat het account dat gebruikt wordt voor de livestream minstens 1.000 volgers moet hebben om toegang te krijgen tot de streamoptie en dat de presentator 18 jaar of ouder moet zijn.
Als aan alle vereisten is voldaan, kun je gewoon een livestream starten door op de Plus-knop te tikken, aangezien de functie vergelijkbaar werkt met die van Instagram Live.
Het livestream-concept van Facebook is een van de eerste en werd al in 2016 gelanceerd. Facebook-accounts kunnen zowel vanaf hun mobiele apparaat als vanaf desktop live gaan.
Binnen Facebook zal de uitzending worden weergegeven in een groep of als een evenement. Daarnaast zal de livestream ook verschijnen in de News Feed van je fans.
Je hoeft alleen maar naar de Facebookpagina of het evenement te navigeren waarvan je wilt uitzenden, op de live-knop te klikken en een paar dingen in te stellen voordat je live gaat.
Je hebt besloten om mee te doen. Hoe kun je shopping-events organiseren en uitvoeren?
Plan je evenement: Bedenk een of meer producten die je in een live-event kunt laten zien. Kies producten die je echt kunt presenteren op beeld en wees klaar om vragen van het publiek te beantwoorden. Probeer een vermakelijke en creatieve manier te bedenken om over je product(en) te praten.
Livestream shopping-events zijn in opmars. Sommige evenementen hebben hun intrede al gedaan op de Europese markt en het valt te verwachten dat er snel meer concepten zullen komen en hier zullen blijven. Consumenten geven steeds meer de voorkeur aan interactieve en informatieve winkelervaringen. Blijf op de hoogte hoe deze trend zich zal ontwikkelen.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.