Back to school-marketing: producten en promotie

De school­va­kan­ties be­gin­nen bij­na... dus is het tijd om je voor te be­rei­den op back to school! Kort­om: de tijd dat de scho­lie­ren én stu­den­ten weer te­rug­gaan naar school en zich klaar­ma­ken voor het nieu­we school­jaar. In dit ar­ti­kel be­spre­ken we de po­pu­lai­re pro­duc­ten en ge­ven we mar­ke­ting­tips.

📷 titelafbeelding: Shutterstock/Ilija Erceg

1. Wan­neer be­gint back to school en wat is het?

Back to school be­gint tra­di­ti­o­neel hal­ver­we­ge de zo­mer­va­kan­tie, dus in ju­li. Dit is een pe­ri­o­de van kor­tin­gen en ac­ties met als doel scho­lie­ren en stu­den­ten die over een paar we­ken weer te­rug de school­ban­ken in gaan.

Een groot ver­schil met vroe­ger en nu is: te­gen­woor­dig wordt er veel on­li­ne ge­shopt. Het is mak­ke­lij­ker om prij­zen te ver­ge­lij­ken, het is mak­ke­lijk en er is een gro­te­re se­lec­tie dan in één fy­sie­ke win­kel. Houd dit in je ach­ter­hoofd wan­neer je jouw web­shop klaar­maakt voor back to school.

De zo­mer­va­kan­ties 2024 in Ne­der­land

In Ne­der­land is niet ie­der­een te­ge­lijk met zo­mer­va­kan­tie. De zo­mer­va­kan­ties voor scho­len in 2024 zijn:

  • Re­gio Noord: 20 ju­li t/m 1 sep­tem­ber 2024
  • Re­gio Midden: 13 ju­li t/m 25 au­gus­tus 2024
  • Re­gio Zuid: 6 ju­li t/m 18 au­gus­tus 2024

De school­va­kan­ties en de -re­gio’s kun je op de si­te van de Rijks­over­heid vin­den.

De zo­mer­va­kan­ties 2024 in Bel­gië

In Vlaan­de­ren krij­gen al­le kin­de­ren te­ge­lijk vrij van school. In 2024 loopt de zo­mer­va­kan­tie van 1 ju­li t/m 31 au­gus­tus en dit is ie­der jaar het­zelf­de. De ho­ge­scho­len, uni­ver­si­tei­ten en cen­tra voor ba­sis­edu­ca­tie be­pa­len zelf hun va­kan­ties.

In Wal­lo­nië-Brus­sel is de zo­mer­va­kan­tie 2024 van za­ter­dag 6 ju­li t/m zon­dag 25 au­gus­tus 2024. De­ze da­tum ver­an­dert elk jaar.

2. Wel­ke pro­duc­ten zijn po­pu­lair bij back to school?

Als je aan back to school denkt, denk na: wat heeft een scho­lier of stu­dent no­dig? Vroe­ger was het een pen, schrif­ten, een agen­da en kaft­pa­pier, maar te­gen­woor­dig hoort elek­tro­ni­ca er ook bij. Daar­naast moet je niet ver­ge­ten dat ie­de­re tie­ner graag een ei­gen twist geeft aan een agen­da o.i.d. dus stic­kers en an­de­re de­co­ra­ties mo­gen ze­ker niet mis­sen. Wij ge­ven je een aan­tal lijst­jes om je op weg te hel­pen.

Es­sen­ti­ë­le pro­duc­ten voor school

Wan­neer je te­rug naar school gaat zijn dit pro­duc­ten die niet mo­gen mis­sen:

  • Tas (voor boe­ken en/of lap­top)
  • Schrif­ten
  • Kaft­pa­pier
  • Pen­nen
  • Etuis
  • Re­ken­ma­chi­nes
  • Ge­o­drie­hoek
  • Pot­lo­den
  • Pun­ten­slij­pers
  • Gum­men
  • Tip­pex
  • Wa­ter­fles
  • Lunch­box
  • Pas­ser­set
  • Sport­kle­ding

Er zijn nog veel meer spul­len, maar om je een idee te ge­ven.

Han­di­ge pro­duc­ten voor school

Wan­neer je naar school gaat zijn dit han­di­ge pro­duc­ten, maar die zijn niet es­sen­ti­eel:

  • Fy­sie­ke agen­da (was vroe­ger een must, te­gen­woor­dig kan dat via je te­le­foon)
  • Po­wer­bank (om je te­le­foon op­ge­la­den te hou­den)
  • Stic­ky­no­tes
  • Stic­kers om pa­gi­na’s te no­te­ren
  • Boe­ken­leg­gers
  • Eti­ket­ten (voor op de ge­kaf­te boe­ken bij­voor­beeld)
  • Een step of fiets (om naar school te gaan)
  • Op­la­ders (voor te­le­foon en an­de­re elek­tro­ni­ca)
  • Draad­lo­ze muis

Denk eens na wat je mee­neemt als je naar kan­toor gaat en wat mak­ke­lijk mee te ne­men is.

Leu­ke pro­duc­ten voor school

Zo­als we eer­der zei­den: voor­al tie­ners vin­den het leuk om schrif­ten te per­so­na­li­se­ren. Daar­om ge­ven we je wat tips voor din­gen die scho­lie­ren leuk vin­den om te heb­ben om mee naar school te ne­men:

  • Stic­kers
  • But­tons (voor op de tas of kle­ding)
  • Sleu­tel­han­gers
  • Ac­ces­soi­res voor de fiets
  • Te­le­foon­hoes­jes

Denk hier­bij na: hoe kun je kan­toor­ar­ti­ke­len leuk ma­ken?

Pro­duc­ten om thuis te le­ren

En na­tuur­lijk moet er thuis ook ge­stu­deerd wor­den en huis­werk ge­maakt wor­den. Daar­om zijn de­ze pro­duc­ten erg han­dig, naast de voor­heen ge­noem­de pro­duc­ten:

  • Pen­nen­bak
  • Whi­te­board of black­board
  • Op­berg­do­zen
  • Boe­ken­steu­nen
  • Mag­ne­ten
  • Prul­len­bak
  • Schaar
  • Plak­band
  • Pa­per­clips
  • Plak­stif­ten en lijm
  • Mok­ken
  • Niet­tang
  • Over­ho­rings­kaart­jes
  • Een ex­tra com­pu­ter­scherm

Wat is han­dig om op je bu­reau te zet­ten?

3. Back to school-mar­ke­ting­tips

Nu we we­ten wát je kan ver­ko­pen, is het tijd om de pro­duc­ten te pro­mo­ten. Maar hoe doe je dat? Wij ge­ven je mar­ke­ting­tips.

Zet je web­shop in back to school-sfe­ren

Laat dui­de­lijk op je ho­me­pa­gi­na zien dat je klaar bent voor back to school en dat jij pro­duc­ten ver­koopt die de stu­den­ten en scho­lie­ren graag wil­len heb­ben.

Ook is het ver­stan­dig om je pro­duct­ca­te­go­rie­ën voor te be­rei­den. Hoe ga je de ca­te­go­rie­ën noe­men? Denk hier­bij na dat je bre­ad­crumbs in­vloed heb­ben op je SEO. Even­tu­eel kan je een sub­ca­te­go­rie met lan­dings­pa­gi­na ma­ken voor ‘back to school’ en dan ver­der per pro­duct­ty­pe.

On­ze klant In­ter­toys heeft zo’n pa­gi­na en pakt het slim aan: ook ‘af­ter school’ idee­ën la­ten ze zien, of Poké­mon-kaar­ten die op het school­plein ge­ruild kun­nen wor­den.

Landingpagina van Intertoys voor back to school
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Intertoys

Zorg dat je si­te mo­biel­vrien­de­lijk is

Ver­geet niet om je web­shop te op­ti­ma­li­se­ren voor mo­bie­le te­le­foons: de nieu­we ge­ne­ra­tie zit niet meer veel ach­ter een com­pu­ter en shopt al­les via de smartpho­ne. Mo­bi­le res­pon­si­ve is daar­om erg be­lang­rijk. Hier­bij moet al­les er goed uit­zien, han­dig te ge­brui­ken zijn én voor SEO moet je si­te ook nog snel la­den.

Ac­ties

Back to school is een mo­ment waar je kor­tin­gen en ac­ties kunt in­zet­ten. Maar let op: ga niet te veel weg­ge­ven, want dan gooi je de waar­de van je pro­duc­ten en je be­drijf naar be­ne­den. Kor­tin­gen kun­nen hel­pen om men­sen naar de web­shop te trek­ken, waar­bij veel men­sen gra­tis ver­zen­ding erg aan­trek­ke­lijk vin­den.

Daar­naast kun je na­tuur­lijk ook win­ac­ties or­ga­ni­se­ren of weg­geef ac­ties. Bij­voor­beeld: Koop voor x eu­ro aan schrijfs­pul­len en ont­vang gra­tis een etui. Je kunt ook bij­voor­beeld een USB-stick weg­ge­ven met je lo­go er­op. Han­dig voor pre­sen­ta­ties voor de klant en voor jou han­dig om naams­be­kend­heid op te bou­wen.

Houd trends in de ga­ten

Om te be­pa­len of je stic­kers van Pep­pa Pig moet ver­ko­pen of van Poké­mon, is het be­lang­rijk om aan twee din­gen te den­ken: wie is je doel­groep en wat vin­den zij leuk? Daar­naast moet je na­den­ken over wat zij ge­brui­ken: ge­brui­ken zij wel een fy­sie­ke agen­da?

Kijk voor­al on­li­ne of je in­for­ma­tie kan vin­den over de doel­groe­pen en wat po­pu­lair is, maar je kan ook eens rond­vra­gen bij men­sen die kin­de­ren heb­ben in de school­gaan­de leef­tijd, of na­tuur­lijk bij stu­den­ten. Goed markt­on­der­zoek gaat je ze­ker hel­pen.

E-mail­mar­ke­ting

Zorg er­voor dat je e-mail­mar­ke­ting aan­sluit bij de doel­groep. Ab­bo­neert jouw doel­groep zich wel voor nieuws­brie­ven? Zo niet, is het een idee om te kij­ken of de ou­ders van de scho­lie­ren mis­schien nieuws­brie­ven le­zen.

Denk na over hoe vaak je een mai­ling wilt stu­ren en wat je er­in zet. Je kunt even­tu­eel ook ver­schil­len­de mai­ling­lijs­ten ma­ken: ou­ders, scho­lie­ren, stu­den­ten etc. Let er­op dat je in je for­mu­lier het vak­je ‘leef­tijd’ niet ver­plicht mag ma­ken.

So­ci­al me­dia-mar­ke­ting voor back to school

Na­tuur­lijk mag so­ci­al me­dia niet ont­bre­ken als je jouw back to school-pro­duc­ten en ac­ties wilt pro­mo­ten. Je kunt je ar­ti­ke­len la­ten zien, of een ‘be­hind the sce­nes’ hoe je de schap­pen vult. Ook kun je grap­pi­ge plaat­jes ma­ken, zo­als veel gro­te be­drij­ven te­gen­woor­dig doen, met leu­ke woord­spe­lin­gen.

Denk ook na: welk so­ci­a­le me­di­um zal je ge­brui­ken? Waar zit je doel­groep? En plaats je een nor­ma­le post, of bij­voor­beeld een reel? Bij som­mi­ge so­ci­al me­dia kun je ook links toe­voe­gen naar de pro­duc­ten, wat na­tuur­lijk su­per han­dig is.

Intertoys laat op Facebook back to school-producten zien, zoals rugzakken voor school.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Intertoys

 

Hier­bo­ven zie je hoe on­ze klant In­ter­toys dit heeft aan­ge­pakt. 

Daar­naast kun je ook be­taal­de ads in­scha­ke­len. Houd daar­bij goed in de ga­ten hoe­veel het kost en hoe­veel het op­brengt.

Zo­als je ziet be­gint He­ma in de zo­mer al vol­op aan de back-to-school-re­cla­me. Als je pro­duc­ten ver­koopt die op school no­dig zijn, is dit ui­ter­aard per­fect om nu te pro­mo­ten.

In dit Fa­cebook be­richt houdt He­ma de fo­to’s een­vou­dig en dui­de­lijk. Voor­al om­dat er veel ar­ti­ke­len in de fo­to te zien zijn, is dit erg be­lang­rijk. Als er te veel te zien is, weet je klant niet meer waar te kij­ken en is niet ge­ïn­te­res­seerd in jouw be­richt.

Screenshot van Hema's back-to-school-marketing op Facebook
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Hema

Ana­ly­seer je da­ta

Denk na over wat je wilt be­rei­ken en wel­ke da­ta je no­dig hebt om te kun­nen zeg­gen dat je jouw doe­len be­reikt hebt. Door een spe­ci­fie­ke kor­tings­co­de te ge­ven kun je bij­voor­beeld vol­gen waar ie­mand je pro­mo­tie ge­zien heeft.

Ver­geet ook niet om A/B-tes­ten uit te voe­ren, zo­dat jij weet wat het bes­te werkt. Met al de­ze ge­ge­vens kun je vol­gend jaar zor­gen dat je nóg be­ter klaar bent voor back to school en mis­schien kun je ook al din­gen le­ren voor het aan­ko­men­de ver­koop­sei­zoen voor kerst en Sin­ter­klaas.

Zorg voor ver­trou­wen

Nie­mand koopt bij een win­kel die niet be­trouw­baar lijkt. Daar­om is het zo be­lang­rijk om al­tijd op al­le mo­ge­lij­ke ma­nie­ren er al­les aan te doen om be­trouw­baar over te ko­men. Dit be­te­kent dat je ei­gen tek­sten schrijft voor je pro­duct­be­schrij­vin­gen en dat je in­for­ma­tie niet al­leen klopt, maar ook in goed Ne­der­lands is ge­schre­ven. Daar­naast is het be­lang­rijk dat de klant mak­ke­lijk con­tact met je kan op­ne­men, al voor de be­stel­ling ge­plaatst is.

Daar­naast is het han­dig om ge­bruik te ma­ken van een keur­merk. Met een keur­merk laat je ge­lijk zien dat een an­der be­drijf jouw web­shop heeft goed­ge­keurd en er­ach­ter staat. Zo weet de shop­per di­rect dat je te ver­trou­wen bent. Trusted Shops heeft zo'n keur­merk, in­clu­sief een ko­pers­be­scher­ming, zo­dat de klan­ten nóg meer ver­trou­wen heb­ben in hun aan­koop.

Ver­der kun­nen re­views je web­shop meer ver­trou­wen ge­ven. Wan­neer je zo­wel po­si­tie­ve als ne­ga­tie­ve re­views laat zien, weet je klant dat jouw web­shop echt is. Als je ook nog op de­ze re­views re­a­geert, krijgt de klant ex­tra ver­trou­wen. Met het re­view­sys­teem van Trusted Shops kun je au­to­ma­tisch re­views ver­za­me­len, zo­dat ook je te­vre­den klan­ten een be­oor­de­ling ach­ter­la­ten. Daar­naast kun je je ster­ren op je web­shop la­ten zien en met de Goog­le-in­te­gra­tie (Trusted Shops is een part­ner van Goog­le) kun je jouw wel­ver­dien­de ster­ren to­nen in be­taal­de Goog­le Ads en Goog­le Shop­ping.

Meer info over Trusted Shops

4. Wat als ik geen ty­pi­sche school­pro­duc­ten ver­koop?

Denk nog een keer na: is dat echt zo?

Als je kle­ding ver­koopt: per­fect, vaak wil­len kin­de­ren nieu­we kle­ding als ze weer naar school gaan. Ook is een nieu­we fiets ze­ker weer no­dig.

En denk eens aan de ou­ders: wat heb­ben zij no­dig nu hun kin­de­ren (weer) naar school gaan?

En de leer­krach­ten? Hoe ont­span­nen zij na een stress­vol­le werk­dag?

Back to school heeft in­vloed op veel men­sen in de sa­men­le­ving, dus denk goed na hoe jouw pro­duc­ten de­ze men­sen kun­nen hel­pen of sim­pel­weg het le­ven mak­ke­lij­ker kun­nen ma­ken.

5. Kort­om

Back to school is een pe­ri­o­de in de zo­mer waar­in je kan­toor­ar­ti­ke­len kan ver­ko­pen, maar ei­gen­lijk zo veel meer. Ook wan­neer je denkt dat je geen ty­pi­sche back to school-ar­ti­ke­len ver­koopt: wees cre­a­tief om in te ha­ken hier­op. Kijk wat je con­cur­ren­ten en an­de­re web­sho­p­ei­ge­na­ren doen en leer er­van.

En tot slot: be­gin op tijd, zo­dat je zelf ook lek­ker op va­kan­tie kunt!

Originele publicatie: 7 juni 2023
Datum update: 29 mei 2024

29-05-2024
Kies een land: