Valentijnsdag-marketing voor je webshop: 11 tips!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
De schoolvakanties beginnen bijna... dus is het tijd om je voor te bereiden op back to school! Kortom: de tijd dat de scholieren én studenten weer teruggaan naar school en zich klaarmaken voor het nieuwe schooljaar. In dit artikel bespreken we de populaire producten en geven we marketingtips.
📷 titelafbeelding: Shutterstock/Ilija Erceg
Back to school begint traditioneel halverwege de zomervakantie, dus in juli. Dit is een periode van kortingen en acties met als doel scholieren en studenten die over een paar weken weer terug de schoolbanken in gaan.
Een groot verschil met vroeger en nu is: tegenwoordig wordt er veel online geshopt. Het is makkelijker om prijzen te vergelijken, het is makkelijk en er is een grotere selectie dan in één fysieke winkel. Houd dit in je achterhoofd wanneer je jouw webshop klaarmaakt voor back to school.
In Nederland is niet iedereen tegelijk met zomervakantie. De zomervakanties voor scholen in 2024 zijn:
De schoolvakanties en de -regio’s kun je op de site van de Rijksoverheid vinden.
In Vlaanderen krijgen alle kinderen tegelijk vrij van school. In 2024 loopt de zomervakantie van 1 juli t/m 31 augustus en dit is ieder jaar hetzelfde. De hogescholen, universiteiten en centra voor basiseducatie bepalen zelf hun vakanties.
In Wallonië-Brussel is de zomervakantie 2024 van zaterdag 6 juli t/m zondag 25 augustus 2024. Deze datum verandert elk jaar.
Als je aan back to school denkt, denk na: wat heeft een scholier of student nodig? Vroeger was het een pen, schriften, een agenda en kaftpapier, maar tegenwoordig hoort elektronica er ook bij. Daarnaast moet je niet vergeten dat iedere tiener graag een eigen twist geeft aan een agenda o.i.d. dus stickers en andere decoraties mogen zeker niet missen. Wij geven je een aantal lijstjes om je op weg te helpen.
Wanneer je terug naar school gaat zijn dit producten die niet mogen missen:
Er zijn nog veel meer spullen, maar om je een idee te geven.
Wanneer je naar school gaat zijn dit handige producten, maar die zijn niet essentieel:
Denk eens na wat je meeneemt als je naar kantoor gaat en wat makkelijk mee te nemen is.
Zoals we eerder zeiden: vooral tieners vinden het leuk om schriften te personaliseren. Daarom geven we je wat tips voor dingen die scholieren leuk vinden om te hebben om mee naar school te nemen:
Denk hierbij na: hoe kun je kantoorartikelen leuk maken?
En natuurlijk moet er thuis ook gestudeerd worden en huiswerk gemaakt worden. Daarom zijn deze producten erg handig, naast de voorheen genoemde producten:
Wat is handig om op je bureau te zetten?
Nu we weten wát je kan verkopen, is het tijd om de producten te promoten. Maar hoe doe je dat? Wij geven je marketingtips.
Laat duidelijk op je homepagina zien dat je klaar bent voor back to school en dat jij producten verkoopt die de studenten en scholieren graag willen hebben.
Ook is het verstandig om je productcategorieën voor te bereiden. Hoe ga je de categorieën noemen? Denk hierbij na dat je breadcrumbs invloed hebben op je SEO. Eventueel kan je een subcategorie met landingspagina maken voor ‘back to school’ en dan verder per producttype.
Onze klant Intertoys heeft zo’n pagina en pakt het slim aan: ook ‘after school’ ideeën laten ze zien, of Pokémon-kaarten die op het schoolplein geruild kunnen worden.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Intertoys
Vergeet niet om je webshop te optimaliseren voor mobiele telefoons: de nieuwe generatie zit niet meer veel achter een computer en shopt alles via de smartphone. Mobile responsive is daarom erg belangrijk. Hierbij moet alles er goed uitzien, handig te gebruiken zijn én voor SEO moet je site ook nog snel laden.
Back to school is een moment waar je kortingen en acties kunt inzetten. Maar let op: ga niet te veel weggeven, want dan gooi je de waarde van je producten en je bedrijf naar beneden. Kortingen kunnen helpen om mensen naar de webshop te trekken, waarbij veel mensen gratis verzending erg aantrekkelijk vinden.
Daarnaast kun je natuurlijk ook winacties organiseren of weggeef acties. Bijvoorbeeld: Koop voor x euro aan schrijfspullen en ontvang gratis een etui. Je kunt ook bijvoorbeeld een USB-stick weggeven met je logo erop. Handig voor presentaties voor de klant en voor jou handig om naamsbekendheid op te bouwen.
Om te bepalen of je stickers van Peppa Pig moet verkopen of van Pokémon, is het belangrijk om aan twee dingen te denken: wie is je doelgroep en wat vinden zij leuk? Daarnaast moet je nadenken over wat zij gebruiken: gebruiken zij wel een fysieke agenda?
Kijk vooral online of je informatie kan vinden over de doelgroepen en wat populair is, maar je kan ook eens rondvragen bij mensen die kinderen hebben in de schoolgaande leeftijd, of natuurlijk bij studenten. Goed marktonderzoek gaat je zeker helpen.
Zorg ervoor dat je e-mailmarketing aansluit bij de doelgroep. Abboneert jouw doelgroep zich wel voor nieuwsbrieven? Zo niet, is het een idee om te kijken of de ouders van de scholieren misschien nieuwsbrieven lezen.
Denk na over hoe vaak je een mailing wilt sturen en wat je erin zet. Je kunt eventueel ook verschillende mailinglijsten maken: ouders, scholieren, studenten etc. Let erop dat je in je formulier het vakje ‘leeftijd’ niet verplicht mag maken.
Natuurlijk mag social media niet ontbreken als je jouw back to school-producten en acties wilt promoten. Je kunt je artikelen laten zien, of een ‘behind the scenes’ hoe je de schappen vult. Ook kun je grappige plaatjes maken, zoals veel grote bedrijven tegenwoordig doen, met leuke woordspelingen.
Denk ook na: welk sociale medium zal je gebruiken? Waar zit je doelgroep? En plaats je een normale post, of bijvoorbeeld een reel? Bij sommige social media kun je ook links toevoegen naar de producten, wat natuurlijk super handig is.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Intertoys
Hierboven zie je hoe onze klant Intertoys dit heeft aangepakt.
Daarnaast kun je ook betaalde ads inschakelen. Houd daarbij goed in de gaten hoeveel het kost en hoeveel het opbrengt.
Zoals je ziet begint Hema in de zomer al volop aan de back-to-school-reclame. Als je producten verkoopt die op school nodig zijn, is dit uiteraard perfect om nu te promoten.
In dit Facebook bericht houdt Hema de foto’s eenvoudig en duidelijk. Vooral omdat er veel artikelen in de foto te zien zijn, is dit erg belangrijk. Als er te veel te zien is, weet je klant niet meer waar te kijken en is niet geïnteresseerd in jouw bericht.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. 📷 Facebook/Hema
Denk na over wat je wilt bereiken en welke data je nodig hebt om te kunnen zeggen dat je jouw doelen bereikt hebt. Door een specifieke kortingscode te geven kun je bijvoorbeeld volgen waar iemand je promotie gezien heeft.
Vergeet ook niet om A/B-testen uit te voeren, zodat jij weet wat het beste werkt. Met al deze gegevens kun je volgend jaar zorgen dat je nóg beter klaar bent voor back to school en misschien kun je ook al dingen leren voor het aankomende verkoopseizoen voor kerst en Sinterklaas.
Niemand koopt bij een winkel die niet betrouwbaar lijkt. Daarom is het zo belangrijk om altijd op alle mogelijke manieren er alles aan te doen om betrouwbaar over te komen. Dit betekent dat je eigen teksten schrijft voor je productbeschrijvingen en dat je informatie niet alleen klopt, maar ook in goed Nederlands is geschreven. Daarnaast is het belangrijk dat de klant makkelijk contact met je kan opnemen, al voor de bestelling geplaatst is.
Daarnaast is het handig om gebruik te maken van een keurmerk. Met een keurmerk laat je gelijk zien dat een ander bedrijf jouw webshop heeft goedgekeurd en erachter staat. Zo weet de shopper direct dat je te vertrouwen bent. Trusted Shops heeft zo'n keurmerk, inclusief een kopersbescherming, zodat de klanten nóg meer vertrouwen hebben in hun aankoop.
Verder kunnen reviews je webshop meer vertrouwen geven. Wanneer je zowel positieve als negatieve reviews laat zien, weet je klant dat jouw webshop echt is. Als je ook nog op deze reviews reageert, krijgt de klant extra vertrouwen. Met het reviewsysteem van Trusted Shops kun je automatisch reviews verzamelen, zodat ook je tevreden klanten een beoordeling achterlaten. Daarnaast kun je je sterren op je webshop laten zien en met de Google-integratie (Trusted Shops is een partner van Google) kun je jouw welverdiende sterren tonen in betaalde Google Ads en Google Shopping.
Denk nog een keer na: is dat echt zo?
Als je kleding verkoopt: perfect, vaak willen kinderen nieuwe kleding als ze weer naar school gaan. Ook is een nieuwe fiets zeker weer nodig.
En denk eens aan de ouders: wat hebben zij nodig nu hun kinderen (weer) naar school gaan?
En de leerkrachten? Hoe ontspannen zij na een stressvolle werkdag?
Back to school heeft invloed op veel mensen in de samenleving, dus denk goed na hoe jouw producten deze mensen kunnen helpen of simpelweg het leven makkelijker kunnen maken.
Back to school is een periode in de zomer waarin je kantoorartikelen kan verkopen, maar eigenlijk zo veel meer. Ook wanneer je denkt dat je geen typische back to school-artikelen verkoopt: wees creatief om in te haken hierop. Kijk wat je concurrenten en andere webshopeigenaren doen en leer ervan.
En tot slot: begin op tijd, zodat je zelf ook lekker op vakantie kunt!
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.