Nieuwsbrieven zijn nog steeds belangrijk als communicatiemiddel voor bedrijven en winkels. Om ervoor te zorgen dat de nieuwsbrief daadwerkelijk wordt gelezen, geven we je 9 tips over hoe je dit het beste doet! Hoe weet je wat werkt voor jouw doelgroep? Wanneer is de beste tijd om de e-mail te verzenden? Je leest het allemaal in dit artikel.
Lars Tinnefeld, e-mailmarketingmanager bij Trusted Shops, laat aan de hand van 10 praktische tips zien hoe webwinkeliers hun e-mailmarketing op de meest optimale manier kunnen toepassen.
Zorg ervoor dat de lezer zich direct aangesproken voelt. Dit doe je door middel van een pakkend onderwerp en een goede teaser tekst in het begin van je e-mail.
Wek meteen interesse op en zorg er zo voor dat mensen graag verder willen lezen.
Een interesse wekkende onderwerp regel is essentieel. Als je er achter wilt komen hoe goed of slecht een e-mail werkt, zou je een A/B-Test kunnen doen met twee verschillende onderwerpen. Verdeel je e-maillijst in twee helften en verzend de verschillende e-mails op die manier.
Door het vergelijken van de belangrijkste KPI’s, bijvoorbeeld hoe vaak de e-mail wordt geopend, kun je snel zien welke onderwerp regel het beste werkt voor jouw doelgroep.
Elk extra teken dat je gebruikt wordt automatisch afgebroken en is dus niet meer te lezen. Hieronder vind je een lijst met hoeveel karakters je maximaal per e-mailservice kunt kunt gebruiken:
Test ook de tijd waarop je de e-mail verzendt. Werkt het het best op een doordeweekse dag? Of misschien juist in het weekend? In de ochtend, middag of avond? Dit is per doelgroep verschillend, dus probeer het uit en bekijk hoe de ontvangers reageren. Ook hier zou je gebruik kunnen maken van een A/B-test.
Bij een nieuwsbrief hoort altijd een persoonlijke aanhef. Dit kan alleen een voornaam zijn, maar ook alleen een achternaam of een volledige naam. Dit ligt aan de doelgroep en in welke vorm je wilt communiceren met hen.
Als iemand niet aangesproken wordt op de manier die hen aantrekt, dan is de kans groot dat ze niet verder zullen lezen in je e-mail.
Stel je nieuwsbrief kort, pakkend en overzichtelijk op. Op deze manier kan de lezer er snel over doorheen gaan en opzoek naar wat voor hen interessant is.
Ervaren marketeers weten namelijk dat nieuwsbrieven worden over het algemeen alleen gescand en niet compleet gelezen.
Voeg eenvoudig te vinden knoppen en links toe, voor de aanzet tot actie.
Dit zorgt ervoor dat je lezers sneller overgaan op bijvoorbeeld een koop of een aanmelding. Denk aan knoppen met teksten als: Koop Nu, Download hier, Schrijf je hier in, etc.
Vergeet niet om een afmeldlink toe te voegen aan je e-mail, tegenwoordig is dit verplicht met de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Als je dit niet doet kunnen mensen een klacht indienen en daar kun je grote problemen mee krijgen. Maar maak je geen zorgen, de meeste e-maildiensten hebben dit automatisch verwerkt.
Meten is weten, dit is en blijft een belangrijk ding. Onderschat het dus niet. Kijk naar de belangrijkste KPI’s (zoals bij punt 2 al genoemd) en leer van de cijfers. Kijk naar het aantal kliks, de openrate en optimaliseer zo veel mogelijk voor volgende mailings. Zo haal je het meeste uit jouw contactenlijst.
Gepubliceerd op: 28 november 2018
Geüpdate op: 27 januari 2022
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.