3 oplossingen om je webshop te runnen tijdens de vakantie

Het mooie aan e-commerce is dat internet 24/7 open is. Gebruikers shoppen dus niet alleen overdag, maar ook in het weekend en in het holst van de nacht. De bestellingen worden vervolgens tijdens de normale openingstijden verwerkt. Maar wat als je als webwinkelier op vakantie wilt en de bestellingen een tijdje niet kunt verwerken?

Going on holiday

1. Vraag iemand bij te springen

Ook webwinkeliers hebben vakantie nodig. Misschien zelfs wel harder dan wie dan ook, omdat ze er vaak alleen voor staan of hooguit beschikken over een klein team en persoonlijk zorg moeten dragen voor de bestellingen en klanten.

Het mooiste is het als de winkel gewoon kan blijven draaien terwijl de webwinkelier er een poosje tussenuit knijpt.

Maar dat kan alleen als je a. een zakenpartner of betrouwbare medewerker hebt die de dagelijkse werkzaamheden tijdelijk kan overnemen of b. alles volledig automatisch verloopt (bijv. omdat je e-books verkoopt of gebruik maakt van dropshipping).

Als je een eenmanszaak runt en elk product handmatig verzendt, ligt het natuurlijk wat lastiger. Een andere optie is...

 

2. De webshop tijdelijk sluiten

Als je besluit je webwinkel te sluiten tijdens je afwezigheid (bijv. door offline te gaan), is het niet een kwestie van gewoon de server uitzetten, maar is het ook goed om zowel de zoekmachines als de gebruikers te laten weten dat de winkel tijdelijk dicht is. Dit kun je doen via HTTP 503.

503

Dit is echter niet je beste optie. Als je niet bekend bent met alle ins en outs van webdesign, adviseren we je een expert in te schakelen.

Anders loop je namelijk het risico dat potentiële en bestaande klanten geïrriteerd raken omdat ze je website niet kunnen bezoeken.

Bovendien kan het ten koste gaan van je ranking als de server time-out niet goed werkt. Bij Google en aanverwante bedrijven kan bovendien de indruk ontstaan dat je winkel gesloten is met het risico dat ze de shop volledig uit de zoekresultaten filteren.

Daarom adviseren we webwinkeliers met vakantieplannen hun shop niet te sluiten of tijdelijk offline te halen. In plaats van de winkel volledig te sluiten kun je beter voor een tussenoplossing kiezen en je bezoekers melden dat je op vakantie bent (via een overlay of 302-doorgeleiding).

we are on holiday

Maar ook daar kunnen je klanten geïrriteerd op reageren. Een elegantere oplossing is een call-to-action button integreren in de afwezigheidsmelding. Zo kun je wellicht zelfs nieuwe klanten trekken, omdat je de bezoekers in ruil voor bijvoorbeeld korting, een verloting of een weggevertje vraagt hun e-mailadres achter te laten.

we're on holiday discount

 

3. Houd je webshop open

Je hoeft je shop niet helemaal te sluiten terwijl je weg bent. Integendeel: business as usual kan ook. Er is maar een kleine aanpassing voor nodig.

Als je niet wilt dat klanten bestellen en betalen, kun je de betaalfunctie uitschakelen of de bezoekers die op de betaaloptie hebben geklikt tijdelijk doorgeleiden.

Als een potentiële klant bijv. klikt op “Nu kopen”, kun je hem in plaats van naar het winkelwagentje doorsturen naar een pagina met specifieke informatie en instructies in verband met je vakantie.

Maar dit is niet het enige wat je kunt doen als je de shop wilt openhouden. Je kunt ook...

 

Doorgeven dat de levertijden aangepast zijn

Als je webwinkelier bent, komt het beter over als je de shop openhoudt met langere levertijden, dan de toko helemaal dicht te gooien, want dat schrikt klanten af. Via deze optie kun je nieuwe bestellingen ontvangen en omzet blijven draaien terwijl je weg bent.

Je klanten alleen op de homepagina informeren over de aangepaste levertijden is niet genoeg, want deze info kunnen ze snel over het hoofd zien.

Als klanten op zoek zijn naar een specifiek product, kijken ze vaak alleen op de desbetreffende productpagina.

Daarom adviseren we je de klanten op elke pagina van de webshop te informeren dat je op vakantie bent. Je kunt bijvoorbeeld iets schrijven als:

‘Beste klant, houd er a.u.b. rekening mee dat we van 18 juli tot en met 1 augustus 2019 op vakantie zijn. Vanaf 2 augustus gaan we weer aan de slag met uw bestellingen.'

 

Langere levertijden

Ook de levertijden moeten aangepast worden. Als je op de website meldt dat de levering binnen 3 tot 5 dagen plaatsvindt, moet je dat natuurlijk ook doen. Mocht het vanwege de vakantie niet lukken, pas dan de levertijden aan. Alleen melden dat je weg bent, is dus niet genoeg.

Je kunt de klanten informeren over de langere levertijden door te melden:

‘Levertijd: 1 tot 2 weken’

of

'Levering tussen 4 en 7 augustus 2019'

Over het algemeen geldt: je bent niet verplicht de producten meteen na de verkoop te versturen, maar je moet de klanten wel informeren over de gewijzigde levertijden en je daar aan houden.

Ook als je de klanten hebt geïnformeerd over de extra lange levertijd, loop je het risico dat ze boos worden en een negatieve review achterlaten op je website. Dit kun je voorkomen door

 

De klanten en bezoekers tijdig te informeren

Of je nu besluit je webshop offline te halen of niet, informeer je klanten in elk geval tijdig over je afwezigheid.

Je klanten een e-mail sturen vlak voordat je in het vliegtuig stapt naar een tropisch oord is natuurlijk een optie.

Maar het is veel beter je klanten tijdig te informeren over je afwezigheid.

Je zou bijvoorbeeld een maand vooraf een eerste e-mail kunnen sturen, een week ervoor een tweede, de derde op de dag voordat je vertrekt en een laatste op de eerste dag van je vakantie.

Je kunt je vakantieplannen ook doorgeven via de sociale media en op je shop (via een banner of pop-up venster).

Zorg dat je de belangrijkste informatie vermeldt, zodat klanten en bezoekers meteen kunnen zien wanneer je weer open bent.

Tip: In plaats van een onpersoonlijke boodschap, kun je ook een blog posten met relevante informatie plus de reden voor je time-out en wat de gevolgen voor de klanten zijn.

Als je een persoonlijke blog schrijft, is de kans groter dat klanten en bezoekers begrip kunnen opbrengen voor het feit dat je hun bestellingen niet direct kunt verwerken.

Stop!

Conclusie

Ook webwinkeliers kunnen prima op vakantie. Er zijn diverse mogelijkheden om je afwezigheid relatief probleemloos te laten verlopen.

Gratis whitepaper download productbeschrijving

0 Comments