Het volgen van een online cursus of opleiding wordt steeds populairder. Ook universiteiten bieden meer online colleges aan. Mensen gaan steeds vaker op zoek naar innovatieve manieren om nieuwe dingen te leren en het bijwonen van online cursussen en webinars is daar een goede oplossing voor. Maak daar gebruik van door zelf een webinar te geven - je leert hier in 14 stappen hoe jij de perfecte webinar geeft!
Het vele thuiswerken door corona heeft inspiratie gegeven om meer webinars te organiseren. Het is echt de moeite waard om je te verdiepen in het geven van een online cursus of webinar!
Wij hebben daarom 14 stappen voor je opgesteld waarmee je de perfecte webinar kunt organiseren. De volgende onderwerpen komen aan bod:
Leestip: Wil je ook met YouTube beginnen voor je bedrijf, maar kun je wel wat hulp gebruiken?
Wij hebben daarvoor een whitepaper geschreven om je hiermee op weg te helpen. Download deze nu gratis!
Voordat we beginnen met het opzetten van de webinar zelf, moet er een duidelijk doel vastgesteld worden. Als je namelijk geen duidelijke doelstelling hebt van te voren, kun je achteraf niet zien of de webinar daadwerkelijk succesvol is geweest.
Een handige methode om een doel op te stellen is de SMART-methode:
Lees ook ons artikel over het maken van een landingspagina en hoe ook daarin SMART kan gebruiken, klik hier.
Hier een aantal voorbeelden van goede SMART-doelen voor webinars:
Zo kun je op verschillende gebieden doelen stellen en specifiek zien of wat je wilde bereiken daadwerkelijk gelukt is met de webinar.
De basis voor een goede webinar is het onderwerp en de titel. Dit is waar mensen op af moeten komen, het moet ze aanspreken en passen bij waar ze naar op zoek zijn.
Als je al een klantenbestand hebt die geïnteresseerd zou zijn in een webinar, dan zou je hen kunnen vragen naar wat zij interessant vinden. Stel bijvoorbeeld je meest actieve contact een aantal vragen en leer meer over waar zijn of haar problemen liggen met betrekking tot jouw product.
Als voorbeeld geven we je hier een aantal titels die Trusted Shops heeft gebruikt voor een aantal webinars (sommige met partners):
Trusted Shops biedt een platform aan waarmee je als webshop beoordelingen kunt verzamelen. Het doel hiervan is meer vertrouwen uitstralen en zo zorgen dat shops meer verkopen kunnen realiseren. De eerst genoemde webinar titel past daar dus goed bij, het is een duidelijke titel en geeft aan wat de deelnemer kan verwachten.
De tweede en derde titel zijn meer algemeen. De doelgroep van Trusted Shops is veel online actief en dus ook veel bezig met online marketing. YouTube marketing en het schrijven van converterende teksten voor advertenties en blog artikelen is hierbij dus interessant voor onze doelgroep. Zo hopen wij ze een handje te helpen als ze vastlopen op dat gebied.
Probeer dus te zoeken naar problemen waar jouw doelgroep tegenaan loopt en bied de oplossing daarvoor in jouw webinar. Bied een toegevoegde waarde, iets waar de deelnemer écht iets aan heeft. Dat maakt de kans groter dat ze zich inschrijven en jij ze op een later moment weer kunt targeten voor een marketingcampagne.
Wat nauw samen gaat met stap 2, is het format van de webinar.
Wil je voor een grote groep een informatieve presentatie geven of juist voor een kleinere groep? Hoe lang zal het gaan duren en op welke manier wil je het gaan presenteren?
Wordt het een interactieve sessie met veel vragen van deelnemers of lever jij zelf vooral veel informatie aan?
Je zou zelfs de deelnemers kunnen vragen om iets voor te bereiden voordat de webinar begint. Of stuur ze informatie van te voren toe, zodat ze al goed in het onderwerp zijn ingelezen.
Als het format en het onderwerp vaststaan, heb je waarschijnlijk ook al nagedacht over of je de webinar zelf wilt gaan geven of dat je dit in samenwerking met een partner wilt gaan doen.
Je zou bijvoorbeeld beiden kunnen spreken, maar de partner zou het ook helemaal kunnen overnemen. Je zou dan een afspraak kunnen maken over het verdelen van de leads.
Ook kun je verschillende sprekers uitnodigen om te spreken. Geef elke spreker een aantal minuten spreektijd om het dynamisch te houden.
Het samenwerken met partners geeft je het voordeel dat ook zij de webinar zullen promoten en dat je dus een hoger aantal deelnemers kunt verwachten. Het nadeel is dat je de ‘opbrengsten’ waarschijnlijk zult moeten delen met je partner(s).
Hoe ga je de presentatie weergeven of presenteren? Een goed werkende software is hiervoor erg belangrijk.
De meest populaire Webinar softwares zijn:
Dit zijn allemaal betaalde platformen, maar zijn de investering zeker waard. Er is niets zo vervelend als een webinar die technisch niet goed werkt, het zou zonde zijn als je op dat gebied deelnemers verliest.
Als je liever eerst een gratis optie wilt gebruiken, dan zou je ook kunnen denken aan een live video op YouTube of zelfs Facebook. Hierbij is het echter wel moeilijker om contacten op te slaan en mensen van te voren te laten inschrijven.
Denk goed na over wanneer je de webinar gaat plannen. Wanneer is jouw doelgroep het beste beschikbaar om de webinar bij te wonen? Maak het niet te vroeg en ook niet te laat.
GoToWebinar heeft een handig artikel geschreven over de beste tijden om een webinar te plannen. Waar hun verhaal op neer komt is:
Houd deze punten dus in de gaten bij het plannen van je webinar, maar laat niet alles er van afhangen. Jouw doelgroep blijft leidend, denk na en doe onderzoek over wanneer zij de meeste tijd zouden hebben voor een webinar.
Nu alle praktische punten voor je webinar vaststaan, is het tijd om aan de presentatie zelf te gaan werken.
Houdt er rekening mee dat het presenteren via een scherm, anders is dan presenteren live in een zaal. Zorg dat het interactief blijft en dat je snel overgaat naar nieuwe slides. Wissel het af met korte video’s en stel vragen zodat de kijker écht betrokken wordt bij je verhaal.
We geven je hier een aantal punten om aan te denken bij het maken van je webinar presentatie:
Als je deze punten in de gaten houdt zul je een mooie dynamische presentatie hebben waar mensen veel van kunnen leren.
Deze stap gaat samen met stap 9: Webinar promoten
Om mensen te laten inschrijven voor je webinar, heb je een goede landingspagina nodig.
Leestip: Heb je nog nooit een landingspagina gemaakt of wil je er voor zorgen dat je landingspagina écht goed loopt?
We geven je 8 tips om het conversieratio van je landingspagina te verhogen!
Schrijf een pakkende tekst, gebruik een duidelijke branding die steeds weer terugkomt en maak duidelijk waarom ze zich moeten inschrijven voor deze webinar.
Naast je landingspagina heb je natuurlijk ook een bedankpagina nodig. Zorg dat deze pagina’s goed zijn opgezet en op de juiste manier werken. Doe een aantal test inschrijvingen zodat je zeker weet dat alles goed loopt voor de deelnemers.
Om inschrijvingen te krijgen voor je webinar, moet je natuurlijk je webinar promoten.
Je webinar promoten kun je op verschillende manier doen. Je kunt natuurlijk je bestaande contacten een mailing of nieuwsbrief sturen waarin je de webinar aanbiedt. Ook kun je in je mail contact met je klanten aangeven dat je binnenkort een webinar geeft die interessant voor hen kan zijn.
Maar om nieuwe leads te genereren zou je toch echt via andere kanalen actief moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsten van advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest en YouTube. Maar ook het onderhouden van je organische berichten op deze kanalen.
Ook LinkedIn is zeker voor webinars een hele goede marketing tool. Professionals zijn veel actief op LinkedIn en staan snel open voor het leren van nieuwe dingen.
De kans is groter dat mensen die jou al kennen zich in gaan schrijven voor jouw webinar. Dus als je een mooi aantal likes hebt op bijvoorbeeld Facebook of veel volgers op Instagram, maak daar dan ook gebruik van!
Leestip: Misschien wil je wel via Google adverteren? Begin goed voorbereid met onze gratis checklist!
Hierin staan tips om te zorgen dat jij je Google Ads-campagne succesvol begint.
Zodra je inschrijvingen binnenkrijgt via je advertenties die lopen en de landingspagina die je hebt opgezet, is het tijd om de registranten een aantal praktische zaken toe te sturen.
Na een inschrijving en totdat de webinar plaatsvindt is het slim om een aantal e-mails te versturen naar de deelnemers:
Het versturen van reminders zorgt ervoor dat het aantal deelnemers hoger is dat daadwerkelijk aanwezig zal zijn in je webinar. Je hebt het liefst dat mensen live aanwezig zijn bij je webinar, omdat je dan direct contact met ze kunt hebben en snel vragen kunt beantwoorden.
Bereid je goed voor en zorg dat de technische aspecten allemaal soepel lopen. Zorg dat je ver van te voren klaar staat met alles wat je nodig hebt en dat je ook een aantal tests hebt gedaan.
Het beste is om de webinar een keer helemaal door te nemen met alle technische aspecten. Misschien kun je zelfs iemand vragen om erbij te zijn om je feedback te geven. Dit is de perfecte voorbereiding voor je presentatie.
En vergeet niet je webinar ook op te nemen als dit niet al automatisch wordt gedaan! Het opnemen van je webinar geeft je namelijk de optie om het later nog een keer te gebruiken in je marketing of je kunt het aan nieuwe leads sturen als extra content.
Nu de webinar is gegeven is het belangrijk om de data te analyseren.
Hoeveel mensen hebben zich van te voren ingeschreven en hoeveel daarvan zijn daadwerkelijk aanwezig geweest? Wat zou hiervan de reden kunnen zijn? Zijn er mensen die tussendoor afgehaakt zijn? Of was er iets anders opvallends aan de hand waar je aan moet denken voor de volgende keer?
Pak ook je doelstellingen van stap 1 er weer bij. Bekijk of je ze behaalt hebt of niet en schrijf je resultaten en ervaringen duidelijk op. Dit is belangrijk, zodat je het kan vergelijken met de resultaten van de volgende webinar die je wellicht gaat geven.
Nu de webinar voorbij is, hebben degene die deze hebben bijgewoond misschien wel een duidelijk takenlijstje waar ze mee aan de slag kunnen. Zorg dat je hen blijft opvolgen en blijft vragen naar wat de huidige stand van zaken is. Vergeet deze belangrijke stap niet!
Misschien kun je ze opvolg documenten sturen zoals een samenvatting, checklist of een nieuw onderwerp dat goed past bij het al besproken onderwerp. Zorg dat je met ze in contact blijft.
Door dit te doen wordt de kans groter dat ze met jou in zee willen en daadwerkelijk jouw product of dienst kopen.
We hebben het al kort even genoemd, maar zodra je de eerste follow-up hebt gedaan nadat de webinar heeft plaatsgevonden kun je de opname ook beschikbaar maken. Stuur deze naar iedereen die zich heeft ingeschreven, dus ook naar mensen die er uiteindelijk toch niet bij konden zijn maar het wel graag terug willen zien.
Promoot deze opname ook weer, zodat je weer nieuwe leads kunt genereren. Maak eventueel een aantal kleine aanpassingen aan de opname, knip bijvoorbeeld het begin en het einde eruit zodat het een strakker geheel wordt.
De belangrijkste punten bij het geven van een webinar zijn het voorbereiden van de presentatie, zorgen dat op technisch gebied alles soepel verloopt en de follow-up.
Kijktip: Trusted Shops houdt ook regelmatig webinars, wist je dat?
Je kunt je aanmelden voor nieuwe webinars of opgenomen webinars terugkijken via:
Het geven van een webinar is een hele slimme manier om met nieuwe mensen in contact te komen die wellicht geïnteresseerd zijn in jouw product. Het biedt ook veel nieuwe marketing mogelijkheden.
Een webinar is informatief en biedt een bepaalde vorm van waarde aan de deelnemer. Maak de waarde die je biedt meteen duidelijk voorafgaand aan de webinar, dat is namelijk vaak wat de mensen overhaalt om zich in te schrijven.
Maak het een dynamisch en interactief geheel waardoor de deelnemers zich ook echt betrokken voelen bij wat je hen vertelt en probeert duidelijk te maken.
Gepubliceerd op: 7 april 2020
Geüpdate op: 21 september 2021
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.