Micro-influencers marketing: de complete handleiding

Sinds influencers hun intrede hebben gedaan in de samenleving, besluiten steeds meer merken op hen in te zetten, nadat zij zich bewust zijn geworden van hun overtuigingskracht bij kopers. En het is een feit dat 40% van de consumenten koopt onder invloed van de aanbeveling van een influencer. Ontdek in het artikel van vandaag hoe belangrijk het is om specifiek met micro-influencers te werken en hoe je de juiste vindt voor jouw bedrijf.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat influencers (vooral voor de jongere generaties) belangrijk zijn in het aankoopproces. Uit het onderzoek Generation Alpha: Preparing For The Future Consumer door Wunderman Thompson Commerce blijkt dat 25% van de jongeren tussen de 6 en 16 jaar de mening van influencers het meest belangrijk vinden. 28% vindt de mening van hun vrienden belangrijk, maar opvallend slechts 21% vindt de mening van hun familie het meest belangrijk. 

Maar dit is nog niet alles: 57% van de respondenten koopt via social media-advertising. Dat is precies de reden dat online marketing steeds belangrijker wordt. De volgende generatie groeit er zo mee op, dat het onderdeel van hun koopproces is. 

Volgens een onderzoek van Tomoson wordt influencer-marketing beschouwd als het snelst groeiende online kanaal voor klantenwerving, en overtreft het organische zoekopdrachten en e‑mailmarketing.

Datzelfde onderzoek geeft aan dat bedrijven $6,50 verdienen voor elke dollar die in influencer-marketing wordt geïnvesteerd.

Influencer-marketing is ongetwijfeld een krachtig hulpmiddel geworden voor elk type bedrijf dat zijn verkoopvolume en conversies wil vergroten.

Maar als we het over influencers hebben, is het mogelijk om onderscheid te maken tussen micro- en macro-influencers. Het verschil tussen de twee termen? We leggen het je hieronder kort en eenvoudig uit.

Verschil tussen micro- en macro-influencer

Als het om influencers gaat, is er een bepaalde hiërarchie die gerelateerd is aan het aantal volgers dat de influencer heeft.

Micro-influencers: 1.000 tot 100.000 volgers
Macro-influencers: 100.000 tot 1 miljoen volgers
Beroemdheden: meer dan 1 miljoen volgers

In eerste instantie lijkt het misschien dat hoe meer volgers een influencer heeft, hoe groter hun bereik. Dit is echter niet helemaal waar.

Hoewel beroemdheden en macro-influencers een grote aanhang hebben, zijn micro-influencers meestal goed bekend binnen bepaalde niches. Hierdoor krijgen ze een zekere authenticiteit, reputatie en autoriteit als experts en worden ze gezien als betrouwbare mensen.

Uiteraard kosten micro-influencers minder dan macro's en beroemdheden. Die laatste rekenen al onbetaalbare tarieven.

Om deze reden en vanwege hun sterke aanwezigheid in bepaalde niches, hebben micro-influencers over het algemeen de voorkeur van middelgrote en kleine bedrijven. En zoals de titel van dit artikel onthult, zullen we ons vandaag concentreren op micro-influencers.

Voordelen van het werken met micro-influencers

Ook al is het bereik van micro-influencers kleiner, het is volkomen logisch om met hen samen te werken. Hier zijn enkele voordelen:

Lagere kosten

Samenwerkingen met influencers met een grote aanhang kunnen veel geld opleveren. Iets dat veel MKB-bedrijven niet kunnen betalen. Van daaruit om te werken met micro-influencers, aangezien hun tarieven betaalbaarder zijn voor bedrijven.


Betere engagement

Volgens een artikel van Adweek zijn marketingcampagnes met micro-influencers effectiever dan campagnes met influencers die miljoenen volgers hebben, aangezien de engagement-ratio doorgaans hoger is.

Omdat de community van de micro-influencer kleiner is, kunnen ze gemakkelijker communiceren met al hun volgers, wat hun campagnes efficiënter maakt.

Dit schept op zijn beurt vertrouwen en hechtheid met de consument en wekt hun interesse in de producten van de winkel.

Vergroot de geloofwaardigheid van je merk

De meeste consumenten hebben social proof nodig voordat ze een bepaald product kopen. Dat gezegd hebbende, wat is een beter sociaal bewijs dan dat van een andere micro-influencer dan familie en vrienden.

Je klanten zullen meer een influencer vertrouwen die een emotionele band met hen heeft gecreëerd door hun hoge mate van interactie, dan een influencer die veel geld heeft ontvangen voor het promoten van een bepaald product.

"Als het gaat om accounts van beroemdheden, die misschien wel miljoenen volgers hebben, gelooft niemand echt dat een beroemdheid een echte fan is van een product dat ze proberen te verkopen", voegt Kyla Brennan, oprichter en CEO van HelloSociety toe.

In het geval van micro-influencers is dit authentieke en geloofwaardige inhoud en veel minder invasieve advertenties.

Micro-influencers hebben trouwe volgers en daarom, als ze voor een specifiek merk kiezen, zullen hun fans dat ook, of in ieder geval een eerste kans geven om het te proberen.

 

Influencer Jurino Ignacio
Klik op de afbeelding om deze te vergroten. Bron: @jurinoignacio op Instagram

Jurino Ignacio is een micro-influencer (al is hij op Facebook wel macro-influencer) met een passie voor (soul)food.  Naast zijn eigen boeken, promoot hij ook andere producten. Op de bovenstaande afbeelding zie je hoe hij een culinair historisch boek van Charlotte Kleyn promoot.

Ze vergemakkelijken de toegang tot je doelgroep

Zoals hierboven vermeld, zijn micro-influencers meestal goed bekend in bepaalde niches. Dit geeft je op zijn beurt de mogelijkheid om je op een specifieke doelgroep te richten met het product dat je besluit te promoten.

Micro-influencers vergemakkelijken daarom de toegang tot je doelgroep door middel van meer specifieke segmentatie.

Werven van merkambassadeurs

Micro-influencers hebben heel specifieke interesses. Of het nu gaat om mode, sport, gastronomie, enz., als hun interesses samenvallen met de waarden of specialisatie van het merk, zal het werk dat ze moeten doen gemakkelijker en draaglijker zijn.

Een tactiek die zou kunnen leiden tot toekomstige samenwerkingen en die de micro-influencer zelfs zou kunnen veranderen in een ambassadeur van je merk.

Verbeter je positionering

Als het gaat om het werken met micro-influencers, kan en moet je hen informeren om in hun berichten links naar jouw producten en diensten op te nemen. Op deze manier vergroot je niet alleen de zichtbaarheid van je merk, maar ook je positionering dankzij de content die door de gebruiker wordt gegenereerd.

Hogere verkoop- en conversiepercentages

Als je de juiste micro-influencer kiest die past bij de doelgroep van jouw webshop, kan je deze potentiële klanten snel naar koopactie leiden.

Een idee zou zijn om kortingscodes met een deadline in je campagnes te gebruiken om een gevoel van urgentie te creëren bij internetgebruikers en onmiddellijk conversies te genereren.

De echte mening van de micro-influencers is wat je klanten nodig hebben om een succesvolle aankoop te doen.

Nu je duidelijk bent dat samenwerken met een micro-influencer een zeer winstgevende tactiek kan zijn, moet je aan de slag gaan en de juiste vinden voor jouw bedrijf. Maar eerst is het belangrijk dat je een aantal aspecten in gedachten heeft.

Aspecten om rekening mee te houden bij het selecteren van micro-influencers

Ken je publiek

De eerste stap bij het vinden van de juiste micro-influencer voor jouw campagne, is uitzoeken wie je publiek is. Als je nog geen buyer persona hebt gemaakt, kan dit een erg nuttige gewoonte zijn om je potentiële klant te leren kennen en te leren hoe ze denken.

Als je eenmaal duidelijk hebt wat je doelgroep is, wordt het makkelijker om de perfecte micro-influencer voor je bedrijf te vinden.

Bepaal je doelstellingen

Zoals bij elke marketingstrategie moet je duidelijk zijn over je doelen wanneer je samenwerkt met micro-influencers.

In die zin is het heel belangrijk om je KPI's te definiëren. Misschien wil je de verkoop van een bepaald product verhogen, een nieuwe lancering promoten of het aantal abonnees verhogen.

Alleen op deze manier zal je in staat zijn om micro-influencers te vinden die de beste CTR hebben in relatie tot je doel.

De belangen van de micro-influencer en het imago van je merk moeten op elkaar afgestemd zijn

Stel dat jouw webshop veganistische producten verkoopt. Het is natuurlijk niet het meest gepaste om een samenwerking aan te gaan met een influencer die in zijn privéleven foto's post van zichzelf terwijl hij vlees eet.

In dit voorbeeld is er geen afstemming van waarden en dit zou afbreuk doen aan de geloofwaardigheid van jouw merk.

Om deze reden is het noodzakelijk om de micro-influencer te bestuderen en te checken of hun zorgen, waarden, toon en stijl echt overeenkomen met zowel jouw merkimago als doelgroep. Alleen dan maakt je jouw strategie zo effectief mogelijk.

Kwaliteit van de inhoud

Houd er rekening mee dat de rol van de influencer is om je merk te vertegenwoordigen, dus de inhoud van hun publicaties moet van kwaliteit zijn en jouw waarden weerspiegelen.

Controleer of hun tekst correct is, of er geen grammaticale fouten in hun publicaties staan en of er geen spelfouten zijn. Als je niet aan deze eisen voldoet, kan je merkimago worden aangetast.

Frequentie van publicatie en mate van betrokkenheid

Een influencer die zich professioneel met sociale netwerken bezighoudt, moet zorgen voor de frequentie waarmee hij publiceert en ook voor de tijden van de dag waarop hij dat doet. Het is niet hetzelfde om 's ochtends om 8 uur te publiceren als om 6 uur 's middags, aangezien het actieve publiek niet hetzelfde zal zijn.

Je moet ook kijken naar het niveau van interactie met hun community. Om erachter te komen of je deze toewijding en betrokkenheid bij jouw publiek hebt, kan je je afvragen: bevatten jouw berichten reacties? Reageer je op reacties van gebruikers op je berichten? Delen gebruikers het bericht of ‘liken’ het bericht?

Zelfs als de influencer inhoud van hoge kwaliteit produceert die om jouw producten draait, als hun interactie met hun volgers laag is, zal de samenwerking niet ideaal zijn.

Wees je bewust van de sociale netwerken waarop je je richt

Jouw doel is om betrokkenheid te genereren en het bereik te vergroten op de kanalen waar je doelgroep tijd doorbrengt.

Als je je richt op politici of journalisten, dan is een influencer die populair is op YouTube maar een klein Twitter-volgers heeft misschien niet de beste keuze.

Ook als je je richt op een groep jonge voedselliefhebbers, is Instagram waarschijnlijk het juiste platform om op zoek te gaan naar micro-influencers.

Dat gezegd hebbende, houd altijd je doel sociale netwerken in gedachten wanneer je op zoek bent naar influencers.

Methoden en tools om de perfecte micro-influencer voor jouw merk te vinden

Nu hebben we het hoogtepunt van dit onderwerp bereikt: de zoektocht naar micro-influencers.

Dankzij de versnelde ontwikkeling van de digitalisering beschikken bedrijven over een breed scala aan tools en methoden waarmee ze de ideale micro-influencer kunnen lokaliseren.

Laten we ze eens bekijken!

Zoek je eigen volgers

Analyseer je lijst met volgers en kijk naar degenen die interactie met je hebben op je social media accounts. Als zij je volgen en commentaar geven op je publicaties, is het logisch dat zij je winkel vertrouwen en zich met je merk identificeren.

Kijk ook naar de profielen die jouw producten hebben aanbevolen of erover hebben gesproken.

Als je eenmaal potentiële gebruikers hebt gevonden, ga dan naar hun profiel en kijk naar de grootte van hun publiek, hun toon en stijl - je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn om de ideale micro-influencer onder je volgers te vinden!

En vergeet niet om ook naar de volgers van je concurrenten te kijken; analyseer ze en kijk of ze geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw producten.

Analyseer hashtags gerelateerd aan jouw branche

Maak een lijst van trefwoorden die relevant zijn voor jouw branche. Ze zullen zeer nuttig zijn bij het zoeken naar micro-influencers.

Als je deze trefwoorden in de vorm van hashtags in je sociale media-accounts invoert, zul je profielen kunnen vinden die gerelateerd zijn aan jouw branche.

Als jouw webshop bijvoorbeeld duurzame mode verkoopt, is een van de hashtags die je kunt proberen: #sustainablefashion of #duurzamemode.

Je micro-influencer kan verschijnen onder de gebruikers die die hashtag gebruiken!

Als jouw merk goed bekend is, zal het gemakkelijk zijn om te zoeken op de hashtag van jouw merk, of de hashtags die je hebt gemaakt voor je campagnes. Als je echter net je webshop hebt gelanceerd, zal het niet zo gemakkelijk zijn. In dit geval raad ik aan om hashtags te gebruiken voor meer algemene onderwerpen zoals "beauty", "make-up", "make-up tips", enz.

Tools zoals Tagsfinder of Sprout Social helpen je hashtags te vinden die passen bij jouw branche.

Je kunt ook gewoon een Google-zoekopdracht uitvoeren met de geselecteerde zoekwoorden om micro-influencers te vinden.

Gebruik tools om micro-influencers te vinden

Hier zijn een aantal gratis en betaalde tools die je bij je zoektocht kunnen helpen.

Ze hebben allemaal filters en metriek zodat je die influencers kunt kiezen (zowel micro als macro) die het beste bij je merk en industrie passen.

💡 Let op: Nederlandse influencers houden van Engelse termen. Sommige tools zullen dus niet altijd even handig zijn, vooral als het gehele platform doorzorgt wordt. Ook zijn vele woorden hetzelfde in het Nederlands als in het Engels, denk aan: make-up en sport.

We beginnen met twee tools en gaan dan verder met internationale tools.

Join

Join is een tool in het Nederlands, waarmee je influencers kunt vinden. Influencers worden op categorie gesorteerd, maar je krijgt ook inzicht in bereik, engagement en prijzen. Daarnaast kun je ook persoonlijk chatten met influencers.

LinkPizza

LinkPizza is een bedrijf dat (zoals het zelf zegt) content & influencer marketing makkelijk maakt. Het bedrijf werkt met zowel micro- als macro-influencers, voor verschillende branches. Het gaat hier om influencers van Instagram, TikTok, YouTube en Facebook.

Het voordeel: je betaalt per artikel/post of read. 

Followerwonk

Followerwonk is een gratis tool om influencers op Twitter te vinden. Als je inlogt op de site, heb je toegang tot de gratis versie.

Met deze tool kan je Twitter-profielen en bios doorzoeken op trefwoorden.

Met sommige van de geavanceerde zoekfuncties kan je filteren op locatie, naam of URL.

Influence.co

Een andere handige (en gratis!) tool is die van Influence. Met de gratis versie kun je tot 30 influencers per maand contacteren.

Zoekopdrachten beginnen met een trefwoord uit de branche, maar het biedt veel filters in de geavanceerde zoekopties.

Ik zou aanraden om te filteren op niveau van betrokkenheid. Zoek naar minimaal 4% betrokkenheid. Dit is een goede manier om die gebruikers eruit te filteren die veel volgers hebben verzameld die niet echt interactie hebben met jouw inhoud.

HypeAuditor

HypeAuditor is een zeer intuïtieve tool waarmee je micro-influencers kunt vinden op basis van trefwoorden. Je kunt ook specifieke profielen analyseren, inclusief de naam.

Hiermee kun je influencers vinden die actief zijn op Instagram, YouTube en TikTok.

Deze tool biedt je een veelheid aan zeer complete analytics om bij te houden wat er in je account gebeurt.

HypeAuditor heeft zowel een gratis als een betaalde versie.

De database van influencers heeft meer dan 16 filters, zoals locatie, leeftijd, geslacht, aantal volgers, engagementniveau van hun publicaties, enz. Bovendien kan je ook controleren of de volgelingen van hun account echt zijn of niet.

Upfluence

Upfluence is de alles-in-één oplossing. Niet alleen helpt het je om influencers te vinden die relevant zijn voor je bedrijf, maar het stelt je ook in staat om je campagnes te beheren en resultaten bij te houden.

Deze tool heeft een database van meer dan 1 miljoen influencers. Met de geavanceerde zoekfunctie kan je trefwoordcombinaties en verschillende filters gebruiken om influencers te identificeren die relevant zijn voor jouw webshop.

Klear

Klear classificeert influencers in 22 categorieën: sociale media, ondernemerschap, marketing, SEO, onder andere.

Met dit instrument kan je zoekopdrachten segmenteren op basis van meerdere criteria: regio, sector, taal, prijsklasse, enz. Je kunt er ook mee filteren op populariteit, bereik of relevantie.

Werk samen met een influencer-marketingbureau

Het opzetten van een influencer-marketingcampagne van begin tot eind kan voor veel bedrijven een hoofdpijn zijn. Dat gezegd hebbende, is er ook de mogelijkheid om een influencer-marketingbureau in te huren om jou te helpen je campagnes succesvol te beheren.

Dit soort bureaus zijn belast met het in contact brengen van merken met de juiste influencers, en helpen je ook met prijsstelling, content creatie, performance analyse, etc. Veel van de bureaus bieden ook rapporten met relevante metriek om de ROI van campagnes te verhogen.

Bovendien beheren de meest doeltreffende marketingbureaus campagnes op verschillende platforms, zoals Instagram, YouTube, Tiktok, Facebook en nog veel meer.

Zoals je kan zien, kan jouw merk veel baat hebben bij de expertise van een influencer marketing bureau. Uiteindelijk komt de beslissing om met dit soort bureaus te werken neer op het soort relaties en resultaten dat een merk nastreeft.

Contact- en samenwerkingsbeheer

Als je de micro-influencer hebt gevonden waarvan je denkt dat die iets kan betekenen voor je merk, is het tijd om contact met hem of haar op te nemen.

Niemand ontvangt graag kopieën van e-mails, en dat geldt ook voor influencers. Probeer dus oprecht te zijn en de e-mail die je stuurt persoonlijk te maken.

Neem ook niet te veel van hun tijd in beslag. Probeer je boodschap kort, duidelijk en eenvoudig te houden.

Begin met een begroeting, stel jezelf voor, prijs zijn werk en laat hem zien dat je onderzoek hebt gedaan om hem te vinden. Laat hen weten hoe en waarom jullie samenwerking voor beide partijen voordelig zou kunnen zijn.

Als ze op je e-mail reageren, is het tijd om in detail te treden over wat je wilt. Zoek uit welke strategieën het beste hebben gewerkt bij hun publiek en zorg er natuurlijk voor dat zij ook jouw doelstellingen kennen.

Vergeet niet dat influencers elke dag veel spam krijgen. Probeer op te vallen, maar wees ook voorbereid op afwijzing. Kortom, wees volhardend. Soms moet je twee of drie keer contact met hen opnemen om hun aandacht te krijgen.

Prijzen van de samenwerking

Micro-influencers bestaan in verschillende landen, op verschillende platforms en zijn gespecialiseerd in verschillende sectoren. Daarom is het moeilijk om exacte cijfers te geven over wat de prijzen zijn voor een influencer om samen te werken met je merk.

In feite bestaat de mogelijkheid dat zij jouw merk zullen promoten zonder hen te betalen. Als ze je product echt leuk vinden, kan het al genoeg zijn om hen enkele gratis stalen te geven van wat je verkoopt of hen (en hun volgers) een exclusieve kortingscode aan te bieden.

Maar laten we nu overgaan tot de kern van de zaak: hoeveel rekenen micro-influencers doorgaans? De prijs wordt bepaald door een paar factoren:

  • Platform: Welk sociaal netwerk gebruiken ze?

  • Volgers: Hoeveel volgers hebben ze?

  • Engagement: Hoeveel interactie hebben jouw volgers met je berichten?

  • Campagnedetails: Wat zijn de details van de campagne? Aantal posts? Wie neemt de creatieve verantwoordelijkheid? Blijft de post permanent in hun feed?

Prijzen variëren per platform erg, maar om je een idee te geven:

Kanaal Uiting voor kleinste influencer Uiting voor grootste influencer (500.000+)
Instagram € 70 € 3.000
YouTube € 1.000 € 10.000
Facebook € 250 € 25.000
Snapchat € 500 € 10.000
Blog € 50 € 5.000

Bron: Join.marketing

De directrice van het agentschap Hamelin in Barcelona, Marisa Oliver, zegt echter dat het een vergissing is te speculeren over prijzen en dat men, zoals in elk ander beroep, een prijs vraagt naar verhouding van het rendement dat men biedt.

"Als een influencer het vermogen heeft om 50.000 mensen te beïnvloeden met een vermelding of een publicatie of erin slaagt om voorraden te breken in de verkoop door een video te maken die 500.000 mensen zien, dan is het bedrijf dat hem inhuurt waarschijnlijk bereid om zeer royale bedragen te betalen," voegt de directeur eraan toe.

En nu, om onze secties af te sluiten, is er nog één vraag die je jezelf moet stellen:

Eenmalige samenwerking of merkambassadeur?

Dit is de laatste vraag die je jezelf moet stellen als je eenmaal de samenwerking met de micro-influencer bent aangegaan en de resultaten van hun campagnes hebt geanalyseerd.

Als je een micro-influencer hebt gevonden wiens waarden overeenkomen met je merkimago en de interesses van je publiek, ben je waarschijnlijk geïnteresseerd in het aangaan van een nauwere en langdurige relatie met hem of haar om hem of haar een ambassadeur van je merk te laten worden.

Kortom

In een maatschappij waarin we allemaal voortdurend reclame ontvangen, is bannerblindheid de ergste nachtmerrie van een marketeer. Influencer-marketing, en in het bijzonder samenwerking met micro-influencers, is het ideale middel geworden om je publiek te bereiken via een vertrouwde stem terwijl je invasieve reclame vermijdt en zo je campagnes naar een hoger niveau tilt.

20-04-2021
Kies een land: