Afgelopen donderdag kon je al lezen over de redenen waarom je met een micro-influencer zou willen werken. Vandaag kijken we naar de volgende stap: hoe kun je deze influencers vinden?
Dit onderwerp hebben we opgedeeld in twee artikelen.
Inhoud deel 1: Redenen om met ze te werken
Inhoud deel 2: Hoe je ze kunt vinden
Nu hebben we het hoogtepunt van dit onderwerp bereikt: de zoektocht naar micro-influencers.
Dankzij de versnelde ontwikkeling van de digitalisering beschikken bedrijven over een breed scala aan tools en methoden waarmee ze de ideale micro-influencer kunnen lokaliseren.
Laten we ze eens bekijken!
Analyseer je lijst met volgers en kijk naar degenen die interactie met je hebben op je social media accounts. Als zij je volgen en commentaar geven op je publicaties, is het logisch dat zij je winkel vertrouwen en zich met je merk identificeren.
Kijk ook naar de profielen die jouw producten hebben aanbevolen of erover hebben gesproken.
Als je eenmaal potentiële gebruikers hebt gevonden, ga dan naar hun profiel en kijk naar de grootte van hun publiek, hun toon en stijl - je zou wel eens aangenaam verrast kunnen zijn om de ideale micro-influencer onder je volgers te vinden!
En vergeet niet om ook naar de volgers van je concurrenten te kijken; analyseer ze en kijk of ze geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw producten.
Maak een lijst van trefwoorden die relevant zijn voor jouw branche. Ze zullen zeer nuttig zijn bij het zoeken naar micro-influencers.
Als je deze trefwoorden in de vorm van hashtags in je sociale media-accounts invoert, zul je profielen kunnen vinden die gerelateerd zijn aan jouw branche.
Als jouw webshop bijvoorbeeld duurzame mode verkoopt, is een van de hashtags die je kunt proberen: #sustainablefashion of #duurzamemode.
Je micro-influencer kan verschijnen onder de gebruikers die die hashtag gebruiken!
Als jouw merk goed bekend is, zal het gemakkelijk zijn om te zoeken op de hashtag van jouw merk, of de hashtags die je hebt gemaakt voor je campagnes. Als je echter net je webshop hebt gelanceerd, zal het niet zo gemakkelijk zijn. In dit geval raad ik aan om hashtags te gebruiken voor meer algemene onderwerpen zoals "beauty", "make-up", "make-up tips", enz.
Tools zoals Tagsfinder of Sprout Social helpen je hashtags te vinden die passen bij jouw branche.
Je kunt ook gewoon een Google-zoekopdracht uitvoeren met de geselecteerde zoekwoorden om micro-influencers te vinden.
Hier zijn een aantal gratis en betaalde tools die je bij je zoektocht kunnen helpen.
Ze hebben allemaal filters en metriek zodat je die influencers kunt kiezen (zowel micro als macro) die het beste bij je merk en industrie passen.
💡 Let op: Nederlandse influencers houden van Engelse termen. Sommige tools zullen dus niet altijd even handig zijn, vooral als het gehele platform doorzorgt wordt. Ook zijn vele woorden hetzelfde in het Nederlands als in het Engels, denk aan: make-up en sport.
We beginnen met twee tools en gaan dan verder met internationale tools.
Join is een tool in het Nederlands, waarmee je influencers kunt vinden. Influencers worden op categorie gesorteerd, maar je krijgt ook inzicht in bereik, engagement en prijzen. Daarnaast kun je ook persoonlijk chatten met influencers.
LinkPizza is een bedrijf dat (zoals het zelf zegt) content & influencer marketing makkelijk maakt. Het bedrijf werkt met zowel micro- als macro-influencers, voor verschillende branches. Het gaat hier om influencers van Instagram, TikTok, YouTube en Facebook.
Het voordeel: je betaalt per artikel/post of read.
Followerwonk is een gratis tool om influencers op Twitter te vinden. Als je inlogt op de site, heb je toegang tot de gratis versie.
Met deze tool kan je Twitter-profielen en bios doorzoeken op trefwoorden.
Met sommige van de geavanceerde zoekfuncties kan je filteren op locatie, naam of URL.
Een andere handige (en gratis!) tool is die van Influence. Met de gratis versie kun je tot 30 influencers per maand contacteren.
Zoekopdrachten beginnen met een trefwoord uit de branche, maar het biedt veel filters in de geavanceerde zoekopties.
Ik zou aanraden om te filteren op niveau van betrokkenheid. Zoek naar minimaal 4% betrokkenheid. Dit is een goede manier om die gebruikers eruit te filteren die veel volgers hebben verzameld die niet echt interactie hebben met jouw inhoud.
HypeAuditor is een zeer intuïtieve tool waarmee je micro-influencers kunt vinden op basis van trefwoorden. Je kunt ook specifieke profielen analyseren, inclusief de naam.
Hiermee kun je influencers vinden die actief zijn op Instagram, YouTube en TikTok.
Deze tool biedt je een veelheid aan zeer complete analytics om bij te houden wat er in je account gebeurt.
HypeAuditor heeft zowel een gratis als een betaalde versie.
De database van influencers heeft meer dan 16 filters, zoals locatie, leeftijd, geslacht, aantal volgers, engagementniveau van hun publicaties, enz. Bovendien kan je ook controleren of de volgelingen van hun account echt zijn of niet.
Vergeet trouwens niet om je eigen online reputatie te managen. Hoe je dat doet? Download ons gratis e‑book voor inspirate.
Klik op de onderstaande knop hiervoor.
Upfluence is de alles-in-één oplossing. Niet alleen helpt het je om influencers te vinden die relevant zijn voor je bedrijf, maar het stelt je ook in staat om je campagnes te beheren en resultaten bij te houden.
Deze tool heeft een database van meer dan 1 miljoen influencers. Met de geavanceerde zoekfunctie kan je trefwoordcombinaties en verschillende filters gebruiken om influencers te identificeren die relevant zijn voor jouw webshop.
Klear classificeert influencers in 22 categorieën: sociale media, ondernemerschap, marketing, SEO, onder andere.
Met dit instrument kan je zoekopdrachten segmenteren op basis van meerdere criteria: regio, sector, taal, prijsklasse, enz. Je kunt er ook mee filteren op populariteit, bereik of relevantie.
Het opzetten van een influencer-marketingcampagne van begin tot eind kan voor veel bedrijven een hoofdpijn zijn. Dat gezegd hebbende, is er ook de mogelijkheid om een influencer-marketingbureau in te huren om jou te helpen je campagnes succesvol te beheren.
Dit soort bureaus zijn belast met het in contact brengen van merken met de juiste influencers, en helpen je ook met prijsstelling, content creatie, performance analyse, etc. Veel van de bureaus bieden ook rapporten met relevante metriek om de ROI van campagnes te verhogen.
Bovendien beheren de meest doeltreffende marketingbureaus campagnes op verschillende platforms, zoals Instagram, YouTube, Tiktok, Facebook en nog veel meer.
Zoals je kan zien, kan jouw merk veel baat hebben bij de expertise van een influencer marketing bureau. Uiteindelijk komt de beslissing om met dit soort bureaus te werken neer op het soort relaties en resultaten dat een merk nastreeft.
Als je de micro-influencer hebt gevonden waarvan je denkt dat die iets kan betekenen voor je merk, is het tijd om contact met hem of haar op te nemen.
Niemand ontvangt graag kopieën van e-mails, en dat geldt ook voor influencers. Probeer dus oprecht te zijn en de e-mail die je stuurt persoonlijk te maken.
Neem ook niet te veel van hun tijd in beslag. Probeer je boodschap kort, duidelijk en eenvoudig te houden.
Begin met een begroeting, stel jezelf voor, prijs zijn werk en laat hem zien dat je onderzoek hebt gedaan om hem te vinden. Laat hen weten hoe en waarom jullie samenwerking voor beide partijen voordelig zou kunnen zijn.
Als ze op je e-mail reageren, is het tijd om in detail te treden over wat je wilt. Zoek uit welke strategieën het beste hebben gewerkt bij hun publiek en zorg er natuurlijk voor dat zij ook jouw doelstellingen kennen.
Vergeet niet dat influencers elke dag veel spam krijgen. Probeer op te vallen, maar wees ook voorbereid op afwijzing. Kortom, wees volhardend. Soms moet je twee of drie keer contact met hen opnemen om hun aandacht te krijgen.
Micro-influencers bestaan in verschillende landen, op verschillende platforms en zijn gespecialiseerd in verschillende sectoren. Daarom is het moeilijk om exacte cijfers te geven over wat de prijzen zijn voor een influencer om samen te werken met je merk.
In feite bestaat de mogelijkheid dat zij jouw merk zullen promoten zonder hen te betalen. Als ze je product echt leuk vinden, kan het al genoeg zijn om hen enkele gratis stalen te geven van wat je verkoopt of hen (en hun volgers) een exclusieve kortingscode aan te bieden.
Maar laten we nu overgaan tot de kern van de zaak: hoeveel rekenen micro-influencers doorgaans? De prijs wordt bepaald door een paar factoren:
Prijzen variëren per platform erg, maar om je een idee te geven:
Kanaal | Uiting voor kleinste influencer | Uiting voor grootste influencer (500.000+) |
---|---|---|
€ 70 | € 3.000 | |
YouTube | € 1.000 | € 10.000 |
€ 250 | € 25.000 | |
Snapchat | € 500 | € 10.000 |
Blog | € 50 | € 5.000 |
Bron: Join.marketing
De directrice van het agentschap Hamelin in Barcelona, Marisa Oliver, zegt echter dat het een vergissing is te speculeren over prijzen en dat men, zoals in elk ander beroep, een prijs vraagt naar verhouding van het rendement dat men biedt.
"Als een influencer het vermogen heeft om 50.000 mensen te beïnvloeden met een vermelding of een publicatie of erin slaagt om voorraden te breken in de verkoop door een video te maken die 500.000 mensen zien, dan is het bedrijf dat hem inhuurt waarschijnlijk bereid om zeer royale bedragen te betalen," voegt de directeur eraan toe.
En nu, om onze secties af te sluiten, is er nog één vraag die je jezelf moet stellen:
Dit is de laatste vraag die je jezelf moet stellen als je eenmaal de samenwerking met de micro-influencer bent aangegaan en de resultaten van hun campagnes hebt geanalyseerd.
Als je een micro-influencer hebt gevonden wiens waarden overeenkomen met je merkimago en de interesses van je publiek, ben je waarschijnlijk geïnteresseerd in het aangaan van een nauwere en langdurige relatie met hem of haar om hem of haar een ambassadeur van je merk te laten worden.
In een maatschappij waarin we allemaal voortdurend reclame ontvangen, is bannerblindheid de ergste nachtmerrie van een marketeer. Influencer-marketing, en in het bijzonder samenwerking met micro-influencers, is het ideale middel geworden om je publiek te bereiken via een vertrouwde stem terwijl je invasieve reclame vermijdt en zo je campagnes naar een hoger niveau tilt.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.