We hebben al geschreven over influencer marketing, cross-selling en andere winstgevende strategieën op onze blog. In het artikel van vandaag willen we je laten kennismaken met een ongebruikelijk promotie-idee die je kunt gebruiken om nieuwe klanten aan te trekken en je omzet te verhogen.
Cross-promotie is een onderdeel van cross-marketing en staat voor een verkooppromotie die over meerdere platformen gaat. Dit betekent dat ten minste twee bedrijven zich gedurende een bepaalde periode verenigen met het oog op een gezamenlijke reclamecampagne.
In de meeste gevallen gaat het om bedrijven uit een gelijkaardige industrie met gelijkaardige doelgroepen. In het beste geval creëert een dergelijke samenwerking een win-win-situatie.
Leestip: Klik hier om meer te lezen over upselling en cross selling.
Winkeliers zien zichzelf vaak als eenzame strijders en niet als een team. De concurrentie in hun eigen niche is al sterk genoeg, om nog maar te zwijgen over de grote spelers zoals Amazon.
Men denkt voortdurend na over wat er aangescherpt kan worden in de eigen winkel en in de marketing om de KPI's verder in het groen te krijgen.
Hoewel deze maatregelen belangrijk zijn, moet je proberen om uit die dagelijkse sleur te breken, buiten het kader te denken en met je "concurrentie" samen te werken.
Concurrentie betekent hier niet winkels die soortgelijke of identieke producten verkopen, maar winkels die zich in dezelfde niche bevinden maar niet met jou concurreren om klanten.
(Of winkels waar de kans groot is dat je klanten ook geïnteresseerd zijn in deze producten.)
Zoals:
Een dergelijke samenwerking kan voor beide partijen zeer winstgevend zijn als de partnerwinkel zo wordt gekozen dat de klantengroep voldoende overlapt.
Zo kun je samen veel verschillende doelen nastreven, zoals het actualiseren en verbeteren van je merkimago, het vergroten van je naamsbekendheid en het bereiken van nieuwe doelgroepen.
Maar hoe werkt dit? Wat zijn de verschillende acties die jou en je partners kunnen helpen om van elkaar te profiteren?
Waar en hoe intensief je reclame maakt voor je partnerwinkel is jouw beslissing. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos!
Je kunt op vele manieren van elkaar profiteren en elkaar helpen om je omzet en je naamsbekendheid te vergroten.
Een voorbeeld voor crosspromotie zou zijn om een banner op je website te plaatsen. Op deze manier kun je de aandacht vestigen op je respectievelijke partners. Zo kun je de voordelen van de producten uitleggen en aangeven waarom ze zo goed bij elkaar passen.
Een andere mogelijkheid is een vermelding op je afrekenpagina. Zo kun je je klanten na aankoop informeren over je partners en hun producten.
Een andere manier waarop je cross-promotie kunt doen is door je partnerwinkel te adverteren via de nieuwsbrief. Hier kun je de aandacht vestigen op de samenwerking of wijzen op speciale aanbiedingen.
Zo leren de klanten van je partner ook over jouw bedrijf en jouw producten. Zo trek je meer aandacht en spreek je potentiële nieuwe klanten aan.
Tegenwoordig is het erg belangrijk om aanwezig te zijn op de sociale media om een breder publiek te bereiken en te profiteren van de voordelen van sociale netwerken.
Via sociale netwerken is het nu vrij eenvoudig om andere bedrijven met een vergelijkbare doelgroep te vinden en te contacteren.
Zo kun je de sociale netwerken in je voordeel gebruiken als het gaat om het promoten van een ander bedrijf. Of u uw samenwerking in een Instagram-verhaal, live video of een feed noemt, is aan u, maar social media biedt vele mogelijkheden.
Een ander voordeel is dat de doelgroep van je partners jou direct binnen het netwerk kunnen vinden en je site kunnen bekijken zonder de app of site te verlaten.
Als je een partnerschap met andere bedrijven wilt aangaan, moet je hier van tevoren onderzoek over doen. Zoek algemene informatie op over het bedrijf waar je een partnerschap mee wilt, zodat je voorbereid bent.
Dit is nu heel gemakkelijk te doen via sociale netwerken zoals Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn. Maar je kunt ook via Google de winkel doorzoeken en een kijkje nemen op de website.
Nadat je je hebt geïnformeerd over het bedrijf, moet je een relatie met ze aanknopen. Je moet ervoor zorgen dat je potentiële partners een vergelijkbare doelgroep hebben als jijzelf.
Controleer ook of de andere online shop past bij je merkimago en dezelfde waarden deelt.
Nadat je deze informatie hebt gevonden, moet je beslissen hoe lang de samenwerking tussen jou en het bedrijf zal duren en welke producten je wilt promoten. Ook is het handig om targets en doelen te bespreken met je potentiële partner, zodat je de samenwerking zo goed mogelijk kunt benutten.
Wanneer je alle punten hebt doorgenomen, kun je je partnershop gebruiken om nieuwe klanten te werven en je omzet te verhogen door middel van cross-promotie!
In plaats van alleen te vechten tegen online giganten als Amazon, Saturn, Bol.com, etc. raden wij je aan om allianties op te bouwen met andere winkelexploitanten en samen te werken aan een (winstgevende) lijn!
Nu hoef je alleen nog maar te zoeken naar een geschikte partnerwinkel!
Vergeet bij het zoeken niet een partnerbedrijf te kiezen dat een vergelijkbare doelgroep heeft en dezelfde waarden vertegenwoordigt als jij.
Met behulp van je partnerwinkel krijg je nieuwe klanten en trek je meer aandacht.
Valentijnsdag komt er weer aan. Hoe kun je meedoen met deze dag, maar toch origineel zijn? Lees onze 11 marketingtips!
Blue Monday kan voor jou bedrijf juist een veelbelovende dag zijn, want met een goede strategie kun je meer omzet genereren.